SEJDA: Zdroj jsem uvedl, inzertní server Mobile.de a vyhledávání ročních a dvouletech aut.
A není to o nějakým konzervativismu, je to o tom, že když máš velký auto a jezdíš s ním hodně, navíc typicky i daleko a rychle (Superby, BMW 3 a podobně jsou vesměs služební auta), tak je naftový auto pořád racionální volba, protože prostě míň žere.
Propad v prodejích dieselů nastal jednak kvůli panice z dieselgate, druhak kvůli tomu, že s každou další euro normou se stal diesel dražším a do určitých kategorií aut už se ho nevyplatí montovat.
Typicky třeba malý auta. Do věcí jako je Škoda Fabia nebo Renault Clio už se diesel ani nemontuje. Jednak je výrazně dražší a neprodalo by se jich dost, aby to mělo smysl, druhak přišly malý benzínový motory, který jsou v malých autech spotřebou dostatečně blízko benzínu na to, aby se nafta nevyplatila. Proto máš prostě ve Fabii 1.0 TSI a konec.
U "typicky dieselových" kategorií se prodeje nafty propadly taky, ale pořád tvoří většinu. Jen už to není tak, že by třeba to trojkový BMW bylo z 90% v naftě, ale už jich je třetina na benzín. Obrovskej posun.
Ale třeba BMW X5 už je na Mobile.de mezi novejma a ročníma vozama na prodej 133 na benzín a 596 na naftu.
Je to naprosto logický, protože čím větší a těžší auto, čím víc se s ním jezdí, čím rychleji se s ním jezdí – to všechno zvětšuje rozdíl mezi spotřebou naftovýho a benzínovýho auta. A monstrum jako je BMW X5 bude s nějakým rozumně výkonným dieselem furt jezdit třeba za 8 l/100 km v průměru, odpovídající benzínový třeba za 15.
Jestli se chceš hádat o detailech, tak napíšu Hadingerovi z BMW, ať mi pošle rozpady počtu prodanejch kusů na benzín a na naftu u jednotlivejch modelů, ale moc se mi to nechce dělat jen proto, že nechápeš jednoduchý vysvětlení.