• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Zdroj jsem uvedl, inzertní server Mobile.de a vyhledávání ročních a dvouletech aut.

    A není to o nějakým konzervativismu, je to o tom, že když máš velký auto a jezdíš s ním hodně, navíc typicky i daleko a rychle (Superby, BMW 3 a podobně jsou vesměs služební auta), tak je naftový auto pořád racionální volba, protože prostě míň žere.

    Propad v prodejích dieselů nastal jednak kvůli panice z dieselgate, druhak kvůli tomu, že s každou další euro normou se stal diesel dražším a do určitých kategorií aut už se ho nevyplatí montovat.

    Typicky třeba malý auta. Do věcí jako je Škoda Fabia nebo Renault Clio už se diesel ani nemontuje. Jednak je výrazně dražší a neprodalo by se jich dost, aby to mělo smysl, druhak přišly malý benzínový motory, který jsou v malých autech spotřebou dostatečně blízko benzínu na to, aby se nafta nevyplatila. Proto máš prostě ve Fabii 1.0 TSI a konec.

    U "typicky dieselových" kategorií se prodeje nafty propadly taky, ale pořád tvoří většinu. Jen už to není tak, že by třeba to trojkový BMW bylo z 90% v naftě, ale už jich je třetina na benzín. Obrovskej posun.

    Ale třeba BMW X5 už je na Mobile.de mezi novejma a ročníma vozama na prodej 133 na benzín a 596 na naftu.

    Je to naprosto logický, protože čím větší a těžší auto, čím víc se s ním jezdí, čím rychleji se s ním jezdí – to všechno zvětšuje rozdíl mezi spotřebou naftovýho a benzínovýho auta. A monstrum jako je BMW X5 bude s nějakým rozumně výkonným dieselem furt jezdit třeba za 8 l/100 km v průměru, odpovídající benzínový třeba za 15.

    Jestli se chceš hádat o detailech, tak napíšu Hadingerovi z BMW, ať mi pošle rozpady počtu prodanejch kusů na benzín a na naftu u jednotlivejch modelů, ale moc se mi to nechce dělat jen proto, že nechápeš jednoduchý vysvětlení.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KEB: Lepší je hlavně v tom, že na rozdíl od Micro USB je to skutečně univerzální rozhraní, použitelné i pro napájení větších zařízení a přenos obrazu, takže v důsledku telefony lze napájet stejným zdrojem, jako notebook a teoreticky lze použít stejný kabel pro připojení monitoru a nabíjení telefonu / foťáku / you name it.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To parkování (kdekoli si to vlastník parkoviště nepřeje) může být ve městě dost problém...

    Například si nemůžeš dojet na nákup, protože supermarkt neumožní vjezd LPG ani na střechu...

    Znám pár lidí z vesnic, co si přestavbu nechali udělat do "technických aut" nebo dodávek, kde přestavba nepůsobí takové problémy, ale nikoho, kdo by si s tím zprasil primární, fungl novou, fábku...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak ak si niekto potrebuje so sebou vozit polku obyvacky tak proti gustu... my aj ked cestujeme na svk tak si sebou zbalime oblecenie co sa vojde do 1 ruksaku a 1 cestovnej tasky a to je vsetko, vskutku nepotrebujeme si sebou brat zlozenu trampolinu a nafukovaci bazen, keby tam nahodou nemali :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: neuvedl jsi zdroj, ale dejme tomu, ze mas pravdu, a skutecne je mezi nakupcimi BMW rady 3 (resp. Superbu) vice konzervativcu (nevim jak to napsat slusne) nez jinde. Protoze existuji-li modely, kde je to stale opacne (diesel > benzin), tak je to pak u vsech ostatnich modelu obrovsky propad (benzin >> diesel).

    A tak je to s tebou vzdy, vytahnes nejaky zajimavy priklad, ktery nijak nesouvisi s ostatnim a neprimo naznacis, ze by tak nejak mely ty ostatni vypadat.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: adorovaný Kubera by s tebou nesouhlasil

    Ad Chorvatsko autem je výhoda to že si sebou vezeš plný auto čehokoliv. Letadlem tě limituje váha a dost i cena. Vlak je kompromis mezi cenou a váhou zavazadel ideální pro někoho kdo si tak daleko neznámými končinami přes několik státu netroufne. Rozhodně je to díra na trhu kterou Jančura zalepili a ještě je to eko :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no a prave toto mentalne nastavenie ludi sa samo od seba nezmeni, bude mu treba trochu pomoct, aj tym ako v mestach narasta hustota populacie, tak uz nemoze kazdy vlastnit auto, lebo ich proste nie je kam dat, takze rozne prikazy a zakazy postupne ohnu ludsku mentalitu do stavu, ktory je unosny a v buducnosti udrzatelny

    priklad: zrusenie koureni v hospodach, kolko picungu som si o tom vypocul, ked sa to zavadzalo a dnes uz to nikomu ani nepride a naopak v retrospektive je to vnimane ako dobry krok a nie "utok na osobnu slobodu", to same co teraz pocujeme s autami "nikto mi nebude zakazovat kolko a kam smiem jazdit" ... well, fam, nie si na tejto planete sam, taxe stim smir :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Jinak ad lodě a letadla – na lodě se v ekologii dost tlačí, problém ale není ani tak to, že to jsou velcí hráči, jako spíš to, že ty lodě tak nějak plujou v mezinárodních vodách, kde se jim dá o dost hůř kecat do toho, že jezděj na mazut.

    Mimochodem, z hlediska CO2 to není zas tak strašný. To, v čem jsou velký lodě strašlivý, jsou emise oxidů síry a podobných sraček, protože jezděj na nejpodřadnější paliva.

    Další věc, i ty lodě souvisej s autama. Spousta z nich jsou tankery, který nám vozí palivo, další vozí ty auta, další vozí díly na auta. Ono v poměru na množství převezenýho nákladu a vzdálenost jsou ty lodě vlastně hrozně eko. Problém je, že máme potřebu stěhovat přes půl světa tuny sraček.

    A letadla – tam se do ekologie jde taky hodně, u letadel navíc ekologie znamená i ekonomiku provozu. Ale tady je zase problém s tím, že s leteckýma technologiema je to trochu jinak než s automobilovýma, protože když se ti zastaví motor v autě, má to trochu jiný následky než v letadle :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Hele většina lidí třeba reálně jede trasu delší než 200 km v kuse jednou do roka.

    Ale stejně si kvůli tomu nebudou chtít koupit auto s dojezdem pod 500 km. Lidi si nekupujou auta, který reálně potřebujou, ale který si myslí, že potřebujou.

    Podívej se na to, kolik jezdí po ulicích SUV. Dneska už ve většině segmentů tvoří většinu prodejů. Potřebuje někdo SUV? Nepotřebuje.

    Lidi chtějí mít pocit, že když se rozhodnou jet na otočku podívat se do Ostravy na výlet, nebo jet na otočku lyžovat do Špindlu, nebo něco takovýho, že můžou. Jasně, většina lidí by mohla mít malej elektromobil a k tomu si občas půjčit auto z půjčovny nebo HoppyGo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Já jsem si dost jistej, že elektrickej motor, ať už napájenej z baterie, palivovýho článku nebo třeba kapesního tokamaku je cesta do budoucna.

    Ale mezi tím nás čeká 20-40 let přechodovýho období, protože prostě přejít na elektromobilitu naráz není z mnoha důvodů možný. A tam je prostor pro LPG a CNG.

    Jenomže LPG a CNG mají proti elektromobilu jednu zásadní nevýhodu. Nejsou cool. Podle mě v tom ani není potřeba tolik hledat konspirační teorie a velký zájmy, jako spíš to, že kupovat elektromobily i je prosazovat ve vládě je prostě víc cool než nějaký auta na plyn.

    Představa, že všichni budeme jezdit Teslama a nabíjet z elegantních superchargerů a do toho mít autopilota a tak, to je cool. A politik, kterej to prosazuje, si připadá, že přivolává budoucnost.

    Naproti tomu auto na plyn, nedejbože starý auto na plyn (který už je vyrobený a tudíž ekologický)? To není cool, to je downgrade...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: zalezi ako casto cestujes dlhe trasy, ja si za uplynuly rok pred covidom snazim vybavit kedy som siel dlhsiu trasu ako 200km a asi ani raz, je to pre mna lepsie vlakom, mozno ze 95% cechov jazdi na dovolenku do chorvatska autom kazdy rok a mozno aj dvakrat rocne, ale 30000 predanych jizdenek regiojetu ma presviedca skor, ze to asi tak nebude

    RegioJet prodal 30 tisíc jízdenek do Chorvatska, začne jezdit denně - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...omika/doprava/regiojet-vlak-chorvatsko-rijeka.A200625_141826_eko-doprava_ven
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PALEONTOLOG: To spíš budou rychlý nabíječky...
    VACA
    VACA --- ---
    BOBASH; NIGHTHUNTER: ja si myslim ze cng by byla dobra alternativa po boku elektromobilu, v boji za lepsi klimaticke podminky.
    Ale naprosto chapu ze pro valnou vetsinu lidi to je proste nezajimavy a strasne omezujici medium. S tim souhlasim. Tech stanic je malo, a jeste navic jsou casto v uzavrenejch arealech s omezenou dostupnosti a provozni dobou..
    Je to tak trochu zacarovanej nabidky <> poptavky. Protoze lidi nebudou kupovat auta na ktery je sporadicka sit cerpacich stanic, a naopak kdo by budoval site cerpacich stanic kdyz je malo odberaltelu ktery by tam jezdili. V tomhle ohledu je na tom uz lip ten elektromobil s prodluzovackou v kufru...
    Jinak v ty nakladni doprave to do jisty miry trochu rozsireny je. Ty velky dopravci prave maj vetsinou svoje vlastni cerpacky na pro ne strategickejch bodech.
    Ale jak psal KEB s tim MHD, to je imho dobrej smer. Osobne by se mi libilo kdyby se tohle rozsirovalo vic, i v ty nakladni doprave. U tehle velkejch tezkejch aut, ktery navic casto jezdej prakticky nepretrzite by byla implementace elektromobility imho velmi nakladna a tezko realizovatelna. Spousta dopravcu by muselo v podstate zdvojnasobit svoje flotily..
    Jinak elektromobilni autobusy uz sme tu meli zejo, trolejbusy:) imho celkem skoda ze se to v praze kdysi zarizlo.. Ale do problematiky nevidim, jak narocny by to v takhle velkym meste, jeste po boku tramvajovech troleji bylo. Asi dost.

    No a ted me neberte uplne za kritika, ale svym zpusobem tam chapu ze je mnoho duvodu proc se za elektromobilitu tolik lobuje a ne vsechny jsou ciste ekologicky. Ono to totiz statnim zrizenim, a dalsim, otevira velky moznosti v oblasti "cisel". Jednak je tu novej nastroj jak postupne tlacit lidi aby obmenovali vozovej park. At uz sikanama, nebo zvyhodnenim. (metoda cukru a bice:) A tim vlastne udrzovat v behu aby nezpomalovala produkce.
    S tim jak se to bude sirit se muset cim dal vic resit infrastruktura, vyroba a distribuce el. Tzn, vyberovy rizeni, statni zakazky, no a dal co se deje okolo tohodle tipu "podnikani" a jak to chodi, to uz asi znate ;)

    Nemejte mi to za zly, ale proste uz sem asi moc starej na to abych nekomu veril ze se takovyhlo veci dejou ciste jen pro dobro lidi:)

    A furt jsem jeste neopustil nazor, ze to co se deje na mori a v oblacich, ale zejmena na tom mori.. Ze oproti tomu jsou vsechny auta evropy jen takovej malej drobnej hnidek. Jenomze na koncovejch uzivatelich se nejlip drhne. Ty lode jsou trochu vyssi level, a tam prece nebudou sami proti sobe. Tam se vsechno deje mnohem pomaleji a nejaky ekologicky zmeny se prosazujou s mnohem vetsim odporem protoze tam jsou trochu to trochu jiny hraci..
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: jo to je pravda ve všech bodech. Osobně vnímám LPG auta jako ekonomické a ekologické auta pro chudé (ve smyslu těch co nemají víc jak půl mega na auto) a pro sídliště. Drtivá většina lidí na sídlišti stejně parkuje venku, ve městě je LPG stanic většinou dostatek a jistou míru nepohodlí bohaté vyváží úspor na ceně paliva. Plus je tam benefit ekologičtější provoz. A jak jsem psal jsou jich plný bazary takže za hubičku.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    BOBASH: tak jedno z řešení do budoucna by mohla být výměnná kazeta s baterkou a místo čerpání se baterky mění.
    no, já vím, no.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIGHTHUNTER: Nový auta s LPG nabízí například i Fiat, nový auta s CNG určitě Volkswagen, donedávna měl nějaký modely Mercedes-Benz, nevím jestli ještě má.

    U LPG ale většinu tvoří aftermarket konverze, který jsou i po Evropě běžný (třeba v Itálii nebo v Holandsku naopak výrazně běžnější než tady) a tankování není problém.

    S cestováním po Evropě je pořád rozdíl, že LPG auto natankuju za 10 minut a ujedu 500 kilometrů. S Teslou, co ujede 500 kilometrů, už se to cestování docela dá provozovat.

    S většinou levných elektromobilů, co ujedou 200 km, to fakticky nejde.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    Když tak v rychlosti koukám, tak nové auta s LPG vyrábí Dacia a Mitsubishi.
    Nová auta s CNG nabízí snad jen Škodovka, která se to trochu snaží tlačit, viz loňský článek: Proto jsme představili a brzy uvedeme na trh modely Škoda Scala a Škoda Kamiq G-TEC a nedílnou součástí nabídky CNG vozů je pak model Octavia, který nabízíme již od roku 2014.“
    Takže mimo ČR to bude asi o něčem jiném jak s poměrem zastoupení, tak s možnostmi tankování. A po Evropě bych jel asi radši elektromobilem, když tak koukám na http://www.ngva.eu/stations-map/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tak to jsi na tom pak asi stejně jako s LPG :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Třeba u malejch aut je CNG většinou lepší volba i z ekologickýho hlediska. Viz oblíbený příklad Škody Citigo (jedno z mála aut co existovalo továrně na benzín, CNG i elektřinu). To mělo emise 82 g/km, což je v našem energetickým mixu nejspíš dost podobný elektrickýmu Citigo iV. A jezdilo i podobně levně.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ja teda planujem aj benzinky, aby som vedel kedy pojdem okolo benziny kde maju vervu 100
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam