• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: hele, a ty uz tu teslu v ty „elegantni kastli“ mas? Me prijde ze tady az na vyjimky jsou sice vsichni hrozny fanousci, ale spis teoretici ;)

    Me to tema zajima, ale muj dojem z toho je ten, ze kde nejsou dotace provazeny sankcema na spalovaci motory, tam o elektroauta krome fanboyu nikdo zajem nema. Zeme kde ziju je bohata, takze v kupni sile pricina ze se jich prodava asi procento nebude, ted jsem cetl clanek ze v cely Australii kde zadny subvence nejsou se prodalo asi dvoumistni cislo elektroaut za rok.

    Co neni, muze bejt, ja treba se zajmem sleduju snahy volva na tomhle poli a az mi nabidnou elektrickej ekvivalent myho V70 tak se na nej urcite podivam zblizka, to vis, ja jsem takova obet corporate identity, ale teda aspon u nas nic nenasvedcuje tomu ze by obcani bez donuceni timhle smerem chteli jit - jak uz jsem pred casem linkoval, vysel u nas clanek ze milionova kampan vlady snazici se hloupy lid prevychovat aby kupoval auta s mensi uhlikovou stopou mela „nulovy ucinek“.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: Tesla stavi dalsi Gigafactory, BMW bude propoustet 10000 lidi. Mas pravdu, zatim je Tesla neco jako 1 % vyrobni kapacity Toyoty nebo VW. Vsak nikdo nerikal, ze se svet zmeni za 1 den/rok/muskorok.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH:
    Sám připouštíš, že rozdíly mezi variantami pozná jen odborník. Tj. neexistuje nic "cool", protože to údajně "cool" auto nelze rozpoznat od ostatních.

    A velikostně je to obdobné...
    Jestli má kufr papírově 500 nebo 530 litrů už to tolik nevytrne...

    U Tesel je irelevantní, kolik se jich vyrábí - důležitá je jejich funkčnost a pokročilá technika schovaná v elegantní kastli + roli hraje i vize společnosti, tj. že narozdíl do dividend (a opulentních egomasturbací managementu) Tesla investuje téměř vše do dalšího vývoje i dlouho poté, co má "dostačující" technologii.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Právě korporátní klientela by pořád vesele kupovala hatchbacky a sedany a srala na všechno ostatní. To, že jsou hit SUV, crossovery, SUV-kupé, crossover-kupé a jiný píčoviny, to je výsledek toho, že to chtěj lidi.

    Každej chce, aby auto bylo praktický jako kombík nebo empévéčko, ale nechce vypadat, že má praktický auto, takže chce něco cool, atd.

    V tom, že ty jednotlivý modely pozná jen odborník, máš pravdu, ale ony to, zejména u značek jako BMW nebo Mercedes, nejsou ani tak modely jako spíš "velikosti". Prostě si vybereš, jak to auto chceš velký, jak ho chceš vysoký, jestli ho chceš víc praktický nebo stylovější, kolik chceš dveří atd. A to dneska zákazník čeká.

    U Tesly je zatím cool, že máš Teslu, protože se jich vyrábí hrozně málo.

    Ale opakuju ještě jednou – celkový prodeje značky Tesla jsou nižší než prodeje Škody Octavia. Třeba BMW prodává o řád víc než Tesla.

    Až bude Tesla na takových číslech, tak si povíme, jak to bude zvládat se čtyřma modelama, když konkurence bude mít těch modelů ještě širší nabídky než teď, protože na elektrický platformě je snazší nasekat těch aut mnohem víc, lišících se jen kastlí.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Prodaj... Vhodně formulovaná nabídka generuje poptávku - zvlášť u korporátní klientely.

    A i soukromníci si radši třeba po 5 letech (protože ICE mají kratší životnost než EV) řízení AUTO N koupí spíš AUTO N+1, než znovu AUTO N.

    Ale je to jen marketing. Reálné rozdíly jsou většinou tak zanedbatelné, že rozdíly mezi řadou modelů pozná bez upozornění a vysvětlení jen auto-novinář.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Já corporate identity chápu, protože cílem je, aby zákazník chtěl tu značku, ne ten model. Jsou automobilky, u kterých to funguje úplně (BMW, Mercedes, u kterých se modely ani nijak nejmenujou), jsou automobilky, kde to funguje míň (třeba Ford s Mustangem a Broncem), ale obecně dává smysl, aby lidi vnímali víc značku než model.

    A k důvodu pro 40+ modelů – kdyby to zákazníci nechtěli kupovat, tak to markeťáci neprodaj. A Tesla, až se stane velkou automobilkou, tohle pravděpodobně zjistí taky. Teď je to furt na globální poměry pidiznačka – pořád prodává zlomek toho, co nejbližší další samostatná značka. Třeba proti Škodovce, která není moc velká, prodává zhruba čtvrtinu.

    Nebo jinak, Tesel se prodá asi stejně jako Octavií...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Vidíš, a mně zrovna ta "corporate identity" přijde jako největší zoufalost, protože v důsledku se auta v rámci jedné značky liší prohnutím kapoty o 2 stupně a o 1cm vedle a od aut jiné značky se liší mřížkou chladiče - v noci podle siluety de facto nelze poznat značku.

    Krom Tesly, jejíž nenápadná elegance mne oslovuje.

    Jinak u Tesly se obecně design podřizuje funkčnosti - to je třeba důvod, proč Cybertruck, který je vyrobený z extrémně pevného materiálu, vypadá tak jak vypadá...
    To je i důvod, proč jsou Tesly obecně laděné na vysokou aerodynamičnost a ne na podobnost...

    BOBASH: Jenže těch 40+ modelů nevzniklo kvůli přání zákazníků, ale kvůli markeťákům, aby mohli prodávat "podobné, ale jiné" vozy.

    Přitom rozdíl je mezi nimi třeba (obtížně použitelných 30 L v kufru)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Německý auta můžou působit nudně, protože jsou všechny stejný, nebo minimálně stejný v rámci koncernu, ale všechny, do jednoho, mají design plnej "čistě designovejch" prvků. Prolisy, linky, spoilery, nádechy, výdechy, lišty, kraviny.

    Tesla působí tak "divně" právě tím, že je hrozně "nedesignová", respektive absolutně minimalistická. Jen aerodynamika, nic jinýho.

    PETER_PAN: Já se vůbec nebavím o tom, co se komu líbí nebo ne. Někomu se může líbit víc bavorák, někomu Tesla, mě se třeba Model 3 a řada 3 líbí oba, Model S s tím novým divným čumákem moc ne, řada 7 od BMW s mega ledvinkama mi přijde hnusná. Ale to není podstatný.

    Podstatnej rozdíl je, že jak to BMW, tak i třeba Audi, VW nebo BMW mají "víc designu". Oproti Tesle je na nich mnohem víc věcí, který tam být nemusí a jejich jedinej účel je nějak vypadat.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Co se designu tyce tak me nejvic irituje ten soucasnej asijskej zpusob tvorby automobiloveho visualu. Vsechny ty vypoukly svetla, opticky nepasujici segmenty, hranaty skoseni. Naopak VW mi prijde takovej neutralni, MB hezky, audi uhlazene.
    Z Evropskych auto vyslovene nemuzu ten soucasny BMW design - vypoukly, deformovany, nesjednoceny. Naopak BMW ze 70.+ let nadhera.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: je to hafo subjektivne, mne naopak vsetky tie nemecke auta pridu fadne a na jedno kopyto, koncern ani nehovorim, kazdopadne ked vidim kolko ludi jazdi v roznych hnusnych oploch a vwckach ci dokonca multiplach, tak si nemyslim, ze tito ludia hladia na design, zaujima ich hlavne uzitkova hodnota
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: To nevím čím – design je sice subjektivní, ale objektivně lze říct, že Tesly a zvlášť Model S víceméně postrádají jakýkoliv čistě designový prvky. Na většině aut najdeš různý prolisy, zlomy, křivky, komplikovaný prvky, který tam jsou převážně pro design. Model S (a víceméně i 3, X a Y, s výjimkou dveří u X) je naprosto čistý auto, tam čistě "designový" není skoro nic.

    Srovnej Model 3:


    A třeba přímou konkurenci, BMW 3:


    For the record, mě se to BMW 3 líbí víc (hybridní 330e mám tenhle tejden na test a nejradši bych jí místo vrácení koupil, ale taky je mi jasný, že za 5 let bude vypadat "staře", kdežto Model 3 bude vypadat i za 10 let stejně bezpohlavně jako vypadá teď.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Zajimavy, jak se nazor muze lisit. U me to prave evokuje spis noname asijskej design kterej chce zaujmout za kazdou cenu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Mimo Cybertrucku a Falcon dveří u Modelu X mi naopak přijdou Tesly výjimečný především tím, že se jejich design NESNAŽÍ bejt cool a očividně jsou navrhovaný záměrně tak, aby jejich design neohromil, ale taky nestárnul. S, 3, X a Y jsou víceméně čistá aerodynamika a praktičnost.

    Tím možná působí tak divně a nudně, protože všechny ostatní automobilky se naopak snaží mít "módní" design, kterej zastará, protože je to jedna z motivací, proč si koupíš nový auto.

    DZODZO: Dá se snadno udělat i špičkově aerodynamický auto, který zároveň vypadá zajímavě, ale tady to očividně nebyl cíl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ty rozdíly nejsou o detailních parametrech, to, že každej model se vyrábí se šesti motorama a v patnácti výbavách je jiná věc. Tady jde o to, že se každý auto vyrábí v X-typech karoserie.

    To s elektromobilama naopak zintenzivní, protože u elektrickýho auta máš menší prostor udělat rozdíl technikou. Máš akorát větší baterku/menší baterku a případně jeden nebo dva motory, případně silnější motor. Žádný že uděláš rozptyl od naftovýho čtyřválce po benzínovej osmiválec jako třeba u pětkovýho BMW.

    A jen reklamou tohle určitě není, to je prostě rozmlsaností zákazníků. Příklad třeba u toho BMW:

    Dřív lidem stačilo trojkový BMW, který bylo dvoudveřový a čtyřdveřový. Pak se v 80. letech přidal kombík a kabriolet. Pak začali dělat zkrácenou verzi Compact.

    No a pak to cca v posledních 20 letech začalo nabírat grády. Z trojky se v poslední generaci dělalo:
    - čtyřdveřovej sedan
    - kombi
    - liftback s trochu vyšší kastlí (3 GranTurismo)
    a pod označením řada 4 (původně vymyšleným pro kupé):
    - kupé
    - kabrio
    - liftback s trochu nižší kastlí (4 GranCoupe)

    K tomu ekvivalentní X3 (SUV) a X4 (SUV "kupé")

    Představa že tam, kde normální automobilka udělá z jednoho auta 8 karosářskejch variant a dohromady nabízí 20-30 modelů (platí třeba pro BMW a Mercedes, což jsou přímí konkurenti Tesly), si Tesla může dlouhodobě dovolit fungovat se čtyřma, je naivní.

    Teď to jde, protože Teslu kupujou fanboys, kterým to nevadí, protože to vymyslel Musk, a potom lidi, co prostě chtějí funkční elektromobil a žádnej jinej na trhu není. Ale tahle doba výjimečnosti Tesle končí. Už teď mají konkurenceschopný EV Hyundai a Kia, ještě letos přijdou VW ID3, Škoda Enyag, Audi A4 e-tron a Cupra el-Born jakožto první auta na platformě MEB (dohromady na ní má přijít asi 30 modelů do roku 2025), Ford začne tuším ještě letos vyrábět Mustang Mach E, BMW i4 nebo i5 nebo jak se ten sedan má jmenovat přijde taky do roka, a tak dále.

    Potom už nebude Tesla jediná volba a automobilka, která dělá čtyři auta, prostě neudrží takovej podíl na trhu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Ten design sa musel podriadit odporovemu koeficientu
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DAN_F: Hm, ja jsem naopak mluvil pouze o designu, skutecnost ze jde o elektroauto jsem ponechal stranou. Me prijde ze naopak chteli za kazdou cenu aby ten design byl inovativni a ohromujici takze pouzili vsechny jakkoli legracni gizma ktery nekoho vozralyho v nejakym brainstormingu napadly, a naflakali to na co nejvic libivej design aniz by si vsimli ze vysledkem je nejaky bezpohlavni hyundai. Pricemz u hyundai aspon neni kazdej pes jina ves, tam tu corporate identity prectes. Cybertruck je jaksi potvrzenim vyse receneho, ten nejspis smela navrhnout nejaka mexicka uklizecka. Fakt ze existujou tyhle upoceny „s3xy cars“ hricky tomu celymu nasazujou korunu, ve smyslu „strasne chci ale nejde to“.

    Naopak mam pocit ze kdyby neslo o elektroauta, tak by najednou ten poutovej design byl viditelnejsi, takhle jim leckdo tu poutovost promine protoze jde takrikajic o novou species.

    Bude zajimavy pozorovat co se stane az tesla bude na trhu mit technicky srovnatelnou konkurenci - imho se budto vzpamatuje a zacne navrhovat pricetnejsi veci, nebo ztrati podil na trhu.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Většina zákazníků Mercedesu netuší, co ty písmenka znamenaj, ale stejně si to auto koupí, protože jim je úplně jedno, jestli jsou pojmenovaná v rámci nějakého důsledného systému, nebo jejich názvy někdo náhodně vytahal z klobouku (což je BTW systém, který používá velká část automobilek a nikdo s tím nemá problém).

    BLOWUP: Ty v tuhle chvíli nechceš elektromobil, to asi žádná reklama nezmění :) Jinak, co se týče toho designu, tak jsem přesvědčený o tom, že ten poměrně nudný vzhled "bez emocí" (pokud vynecháme Cybertruck), je záměr a není úplně nezvládnutý. Chápu, že pro tebe to je nuda, ale M3 vlastně splňuje velkou část bodů z Ramsových Zehn thesen. Zajímavé je, že když se Ramse ptali, proč nikdy neudělal žádné auto, odpověď byla ve smyslu, že automobilový průmysl ho vždycky hrozně dráždil, protože permanentně usiluje o něco, co je nesmyslné a zbytečné, namísto toho, aby se snažil být skutečně inovativní a řešil otázku toho, jak by měla vypadat budoucnost transportu, tak vyrábí zbytečně moc variací téhož, co se akorát tváří, že je nějakým způsobem jiné a je nesmyslně posedlý rychlostí, přičemž není potřeba "rychlejší", ale "lepší".
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Design je subjektivna vec, technologicka vyspelost a bezpecnost je objektivna vec
    PHAILO
    PHAILO --- ---
    BLOWUP: Souhlas! Jakkoli jsou technicky nepochybně zajímavá, jsou jejich auta nepřekonatelně designově odporná!
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Ty mas pocit ze Tesla nepotrebuje reklamu a vsichni jeji produkty chteji?

    Hmm. Ja zase premejslel co by se muselo stat aby se mi neco od nich zacalo aspon libit, o kupovani samozrejme nemluvim. Me ty jejich auta nejak neoslovujou, prijdou mi jako studie studenta designu kterej to teprve zkousi. Nemaj zadnou firemni linii - kazdej model nema s tim predchozim krome loga nic spolecnyho. Proste mi u nich chybi emoce :) imho by se meli poohlidnout po nejakym dobrym navrhari s citem pro proporce a corporate identity, aby ty auta prestaly pusobit tak nahodne zbastleny.

    Takze jak vidis na mym prikladu, prodat mi teslu by asi vyzadovalo hodne reklamy, blby je jenom ze ja reklamu z myho zivota prakticky kompletne odstranil.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam