• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: God, co to je za reakci? Nepozorný řidič naboural, protože se nevěnoval řízení. Hrát si s infotainmentem během řízení bys neměl v žádném autě, protože přesně tohle se pak může stát. Nechápu, co je na tom pro tebe tak vzrušujícího.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PSYCHO: Tak spravnej tesla fanboy by slavil jako prulim v designu i kdyby mel blinkry v kufru pod kobereckem ;)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: to je dost uzkej pohled na vec. IT uz mas vsude, vcetne letadel, operaci lidi na dalku, platebnich operaci, atd.

    co si uvedl je pohled na IT v 80. letech a s takovym pohledem by napr. cloud computing nikdy nevznikl
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BLOWUP: Tesla samozrejme ma jak automatiku, tak packy, na displeji se afaik meni jen intenzita, pokud ti automaticky zvolena nevyhovuje (coz znamena vetsinou moc rychla).

    Jinak k ty autonomii, jasne, ze se tomu budou muset prizpusobit i silnice a vzniknou i novy, jiny pravidla. Jak uz jsem psal, zaklad pro autonomni dopravu jsou koridorovy silnice silnice ve mestech a 0 zivejch ridicu na silnici. Pak by stacilo L4, L5 je potreba kvuli lidskejm ridicum, ne kvuli detem a srnkam, detekce prekazek je uz ted na dostatecny urovni.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Jak tu byla rec o tech touchscreen tak dneska vysel v novinach clanek kterej potvrdil to co jsem tu psal - ze ovladani touchscreen za jizdy je posuzovany jako koukani na jakejkoli jinej displej a ma stejny dusledky - odebrani ridicaku.

    V clanku popisujou pripad z nemecka kde nekdo pomoci touchscreen chtel zmenit frekvenci steracu (sic! Tesla nema automatiku?) zpusobil nehodu a odebrali mu ridicak. V CH je trestny ovladani za jizdy i bez toho abys tu nehodu zpusobil.

    Tesla-Fahrer bekommt Ausweis entzogen – weil er Scheibenwischer einstellte
    Tesla-Fahrer bekommt Ausweis entzogen – weil er Scheibenwischer einstellte - 20 Minuten
    https://www.20min.ch/...rer-bekommt-ausweis-entzogen-weil-er-scheibenwischer-einstellte-495270785004
    COLBEN
    COLBEN --- ---
    BOBASH: nerikam, ze to je dokonaly. taky treba nerozpoznal bilou dodavku v protismeru. ja to jen poslal proto, ze se tu utvrzujete, ze tesla ma toho autopilota na stejny urovni jako ostatni znacky. mas nejaky video jiny znacky, ktera by umela dat sama takovej usek?
    a jeste treba tady je videt.. ze to pocitacovy videni ma fakt vyspely, vidi i jednoznacne auta, ktery prijizdej zezadu https://www.youtube.com/watch?v=D3xo_mPoWIE
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PSYCHO: To neni jen o tom co umis, proste velka cast silnic je bez krajnice v kazdy zemi, ja po takovy jezdim domu :) navic je klikata a neprehledna a ritej se po ni cyklisti v sebevrazednym modusu, vetsinou v protismeru.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COLBEN: A v tomhle videu je krásně vidět, jak to ta Tesla nedává, pokud nemá ideální podmínky - tedy silnici s jasně viditelnýma krajnicema. Jakmile je třeba ve vesnici nebo v jakýmkoliv složitějším prostředí, tak to vzdává, třeba na začátku, jak projíždí tou vesnicí, je to vidět – pokud na displeji nemáš vidět dvě modrý čáry jako krajnice, tak to auto neví, kde tu krajnici má a neumí se jít tudíž držet.
    COLBEN
    COLBEN --- ---
    LA_PIOVRA: musis se podivat na jiny video. https://www.youtube.com/watch?v=xQg_dBS40yk
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAGNAROK: To nepopírám :)

    Ale zároveň to je prostě tak, že dokud nebudou automatický systémy schopný zvládnout fakt všechno, tak nikdo na ulici auto bez řidiče nepustí.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    pokud věc nefunguje 100% a ještě se zálohou, tak prostě v řídícím systému auta nemá co dělat
    presne proto by vetsina lidi ridit nemela. :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Tohle je mimochodem přesně příklad toho, proč je "ajťáckej" pohled na automotive tak mimo realitu.

    Ajťáci a obecně lidi z tech světa mobilů, počítačů a podobnejch zařízení jsou zvyklí na to, že stačí, když věci fungujou většinou. Že počítač jednou za pár dní zamrzne? Neva. Že appka občas vyhodí error? Otrava, ale restart to řeší.

    Ale dopravní prostředky takhle fungovat prostě nemůžou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Nestačí. Auta nejsou IT, pokud věc nefunguje 100% a ještě se zálohou, tak prostě v řídícím systému auta nemá co dělat.

    A dálkový ovládání auta přes kamery?

    I u pitomý couvací kamery musíš odkliknout varování, že se nemáš spoléhat jen na její obraz, a u navigace musíš odkliknout, že za dodržování dopravních předpisů a bezpečnost odpovídáš ty.

    Představa, že by bylo legální řídit auto na dálku podle obrazu kamer je fakt absurdní.
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Staci 99.9% :) A kdyz je prusvih tak si zavola operatora z centraly, ktery to joystickem odridi, a po 30 sekundach vrati rizeni automatu. A z kazde takove intervence se machine learning nauci jak to priste odridit sam...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Ona si spousta lidí neuvědomuje, jakej je rozdíl mezi autonomií Lev3 nebo Lev4, kdy je tam pořád možnost nechat to na řidiči, a Lev5, kdy auto musí zvládat ne 99% situací, ne 99,9% situací, ale 100% situací.

    Pokud ten autonomní taxík zůstane ve chvíli, kdy narazí na blbě označenou rozkopanou silnici stát na místě, dokud ho někdo nepřijede zachránit, tak nemůže jezdit.

    Což je další důvod, proč to bude fungovat ještě hodně dlouho jen ve velkých městech. I sami výrobci tvrdí, že postavit Level 5 auto, který umí jezdit v geofencovaný oblasti, která je perfektně zmapovaná a vybavená jasným značením (klidně můžou bejt třeba vodiče pod vozovkou ohraničující její kraje) a který navíc jezdí pomalu, je něco úplně jinýho, než auto, který může jezdit všude.

    Robotickej taxík, co jede 30 km/h ve městě, může každej problém řešit tím, že zastaví.

    Auto, jedoucí 90 km/h po okresce, už se musí rozhodovat jestli bude brzdit, nebo se vyhne, kam se vyhne, jestli to, co vidí, je pes, srnka nebo dítě, atd.

    Skutečně autonomní auto schopný jezdit kdekoliv je nesrovnatelně náročnější než to, který umí jezdit samo v omezeným prostoru a omezený rychlosti.

    A ne, autonomní auta jezdící po venkově 30 km/h nejsou řešení, protože tím nikdo nebude chtít jezdit.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Tak to, ze v cesku neumime udelat poradnou silnici je zas jina story :)
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    SHEFIK: jo, tohle umi soucasny drazsi modely rady znacek aut.
    Jen v pripade Tesly se tomu rikaj autopilot, coz v lidech, co nemaji ani Teslu ani soucasny drazsi model nejake jine automobilove znacky, vyvolava okouzleni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Úzký prostory, který jsou ohraničený něčím, co to auto vidí, to zvládne líp než člověk.

    Úzkou silnici, která není ohraničená zřetelnou čárou, kterou vidí kamera, nebo zdí, kterou vidí radar, nezvládne vůbec, nebo strašně blbě. Než bude roboauto schopný jet z jedný vesnice do druhý někde na Vysočině v noci a za hustýho deště, tak to bude fakt trvat kurevsky dlouho, patrně to bude vyžadovat General AI.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já nikde netvrdil, že robotaxíky nebudou fungovat. Jen to, že nebudou jedinej a ani dominantní způsob přepravy.

    Dominantní budou v centrech měst, protože tam dávají smysl, na tý vesnici budou dominantní soukromě vlastněný auta. Je možný, že některý lidi budou spoléhat na nějakej sharing se sousedama přes ekvivalent hoppygo nebo uberu, ale nebudou všichni jezdit robotaxíkama.

    Ani za 10 let (to ještě nejspíš nebudou robotaxíky), ani za 30 a nejspíš ani za 50.

    Jinak ano, na vesnici nemají auto všichni, ale skoro všichni. Ty, kteří ho nemají teď, neřeším, protože jsme se tu bavili o změnách na trhu s autama a o tom, jestli robotaxíky nahradí prodej soukromých aut. Takže člověk, kterej si ho nekoupí ani teď, je nepodstatnej.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TOMBRIDER: naopak myslim ze uzky prostory to zvladne lip nez clovek myslim. mrkni treba na tohle, a to podle Muska porad neni ten nejvyssi stupen autonomniho rizeni:

    Can Tesla Autopilot Self Drive On Country Roads?
    http://www.youtube.com/watch?v=cr_AsT8hCJE


    taky doporucuju zkouknout jak maj jezdit tesly v jeho boring tunelech pod vegas. zadny koleje a 116mph...

    116 MPH Tesla / Boring Company Tunnel ride. 21 june 2019
    http://www.youtube.com/watch?v=uEuPi5vvS7Q


    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BLOWUP: https://flyzipline.com/

    dovolim si citovat: We've made 49,642 commercial deliveries — and counting.

    ...a jeste dodam, ze kazdej problem je resitelnej, staci jen mit v mistnosti spravny lidi, ktery nehledaj problemy, ale reseni :)

    mlaceni slamy je fajn po praci
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam