• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAGNAROK: To nepopírám :)

    Ale zároveň to je prostě tak, že dokud nebudou automatický systémy schopný zvládnout fakt všechno, tak nikdo na ulici auto bez řidiče nepustí.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    pokud věc nefunguje 100% a ještě se zálohou, tak prostě v řídícím systému auta nemá co dělat
    presne proto by vetsina lidi ridit nemela. :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Tohle je mimochodem přesně příklad toho, proč je "ajťáckej" pohled na automotive tak mimo realitu.

    Ajťáci a obecně lidi z tech světa mobilů, počítačů a podobnejch zařízení jsou zvyklí na to, že stačí, když věci fungujou většinou. Že počítač jednou za pár dní zamrzne? Neva. Že appka občas vyhodí error? Otrava, ale restart to řeší.

    Ale dopravní prostředky takhle fungovat prostě nemůžou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Nestačí. Auta nejsou IT, pokud věc nefunguje 100% a ještě se zálohou, tak prostě v řídícím systému auta nemá co dělat.

    A dálkový ovládání auta přes kamery?

    I u pitomý couvací kamery musíš odkliknout varování, že se nemáš spoléhat jen na její obraz, a u navigace musíš odkliknout, že za dodržování dopravních předpisů a bezpečnost odpovídáš ty.

    Představa, že by bylo legální řídit auto na dálku podle obrazu kamer je fakt absurdní.
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Staci 99.9% :) A kdyz je prusvih tak si zavola operatora z centraly, ktery to joystickem odridi, a po 30 sekundach vrati rizeni automatu. A z kazde takove intervence se machine learning nauci jak to priste odridit sam...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Ona si spousta lidí neuvědomuje, jakej je rozdíl mezi autonomií Lev3 nebo Lev4, kdy je tam pořád možnost nechat to na řidiči, a Lev5, kdy auto musí zvládat ne 99% situací, ne 99,9% situací, ale 100% situací.

    Pokud ten autonomní taxík zůstane ve chvíli, kdy narazí na blbě označenou rozkopanou silnici stát na místě, dokud ho někdo nepřijede zachránit, tak nemůže jezdit.

    Což je další důvod, proč to bude fungovat ještě hodně dlouho jen ve velkých městech. I sami výrobci tvrdí, že postavit Level 5 auto, který umí jezdit v geofencovaný oblasti, která je perfektně zmapovaná a vybavená jasným značením (klidně můžou bejt třeba vodiče pod vozovkou ohraničující její kraje) a který navíc jezdí pomalu, je něco úplně jinýho, než auto, který může jezdit všude.

    Robotickej taxík, co jede 30 km/h ve městě, může každej problém řešit tím, že zastaví.

    Auto, jedoucí 90 km/h po okresce, už se musí rozhodovat jestli bude brzdit, nebo se vyhne, kam se vyhne, jestli to, co vidí, je pes, srnka nebo dítě, atd.

    Skutečně autonomní auto schopný jezdit kdekoliv je nesrovnatelně náročnější než to, který umí jezdit samo v omezeným prostoru a omezený rychlosti.

    A ne, autonomní auta jezdící po venkově 30 km/h nejsou řešení, protože tím nikdo nebude chtít jezdit.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Tak to, ze v cesku neumime udelat poradnou silnici je zas jina story :)
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    SHEFIK: jo, tohle umi soucasny drazsi modely rady znacek aut.
    Jen v pripade Tesly se tomu rikaj autopilot, coz v lidech, co nemaji ani Teslu ani soucasny drazsi model nejake jine automobilove znacky, vyvolava okouzleni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Úzký prostory, který jsou ohraničený něčím, co to auto vidí, to zvládne líp než člověk.

    Úzkou silnici, která není ohraničená zřetelnou čárou, kterou vidí kamera, nebo zdí, kterou vidí radar, nezvládne vůbec, nebo strašně blbě. Než bude roboauto schopný jet z jedný vesnice do druhý někde na Vysočině v noci a za hustýho deště, tak to bude fakt trvat kurevsky dlouho, patrně to bude vyžadovat General AI.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já nikde netvrdil, že robotaxíky nebudou fungovat. Jen to, že nebudou jedinej a ani dominantní způsob přepravy.

    Dominantní budou v centrech měst, protože tam dávají smysl, na tý vesnici budou dominantní soukromě vlastněný auta. Je možný, že některý lidi budou spoléhat na nějakej sharing se sousedama přes ekvivalent hoppygo nebo uberu, ale nebudou všichni jezdit robotaxíkama.

    Ani za 10 let (to ještě nejspíš nebudou robotaxíky), ani za 30 a nejspíš ani za 50.

    Jinak ano, na vesnici nemají auto všichni, ale skoro všichni. Ty, kteří ho nemají teď, neřeším, protože jsme se tu bavili o změnách na trhu s autama a o tom, jestli robotaxíky nahradí prodej soukromých aut. Takže člověk, kterej si ho nekoupí ani teď, je nepodstatnej.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TOMBRIDER: naopak myslim ze uzky prostory to zvladne lip nez clovek myslim. mrkni treba na tohle, a to podle Muska porad neni ten nejvyssi stupen autonomniho rizeni:

    Can Tesla Autopilot Self Drive On Country Roads?
    http://www.youtube.com/watch?v=cr_AsT8hCJE


    taky doporucuju zkouknout jak maj jezdit tesly v jeho boring tunelech pod vegas. zadny koleje a 116mph...

    116 MPH Tesla / Boring Company Tunnel ride. 21 june 2019
    http://www.youtube.com/watch?v=uEuPi5vvS7Q


    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BLOWUP: https://flyzipline.com/

    dovolim si citovat: We've made 49,642 commercial deliveries — and counting.

    ...a jeste dodam, ze kazdej problem je resitelnej, staci jen mit v mistnosti spravny lidi, ktery nehledaj problemy, ale reseni :)

    mlaceni slamy je fajn po praci
    KULA
    KULA --- ---
    TOMBRIDER: 30 let ve stropu ;)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SHEFIK: Hele, u nas to s tema dronama zkouseli v Zürichu, slo tusim o nejaky vzorky pro laborator. Potom jim ten dron parkrat spadnul do jezera a vysrali se na to :)

    V cesku, kde ti ukradnou tasku s nakupem kdyz ji pet minut zapomenes v uzavrenym bytovym dome na prahu svejch dveri (zeptej se ID Monroe :) to vidim uplne zive jak nekde na vesnici poklada dron tejdenni nakup nekomu pred barak. To by mohlo fungovat tady u me kde ti pred barak dorucej masiny za par tisic a nikoho to nezajima, akorat by ten dron aby to unes musel bejt velkej jako slusnej vrtulnik :)

    Ale vono o nic nejde, tyhle diskuse jsou mlaceni prazdny slamy. Budto nekdy neco takovyho bude fungovat nebo ne, who cares?
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Si tady jedete dobrý sci-fi :)
    Jak opravdu reálně vidíte plně funkční, naprosto autonomní vozidlo. Co se bude bezpečně umět protáhnout vesnickejma silnicema, i silničkama kam se vejde max jeden a půl auta na šířku..
    Jako představy jsou to krásný, ale použitelnost mimo dálnice, větší města, max rychlostní silnice, silnice 1. třídy.
    Aneb jak tu zaznělo, "doveze mne to až na chalupu".
    Já si troufnu, jestli vůbec, odhadnout tak min. 80-100let
    :D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SHEFIK: Teoreticky zadnej, presto je plnej nyx stiznosti na ceskou postu o tom jak neni schopna dorucit balik na jedne strane, a ve Svycarsku kde posta slape jako hodinky mi ten nakup neumi dodat ponevadz jsem trista metru za hranici kam se jim to jeste vyplati. Ale ten hlavni rozdil je v ustavnim povereni nasi posty ze musi umet dodat zasilku i na spicku Matterhornu, coz ten Mia Car halt nema a dela to holomek na vydelek ;)

    Problem vsech snilku je v tom, ze uplne vypoustej z uvazovani vsechny prizemni kriteria jako treba ze se neco musi rentovat aby to bylo realizovatelny.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK: naopak vzdaleny mista od mest budou zasobovany dronama jako prvni, pac je to ekonomicky vyhodny. uz ted zasobovani lekama v pralesech/tezko pristupnejch mistech probiha dronama, protoze je to proste rychlejsi a levnejsi

    dal bych odkaz, ale varim
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BLOWUP: spis ty si tvrdohlavej :) jakej je rozdil v tom, ze ti priveze nekdo nakup, nebo balik pres ppl a dhl?

    cely je to jen o ekonomicky funkci. zadnej nazor, nebo vyssi princip, kterej v tom hledas, neni
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PSYCHO: Vira tva te uzdravila, bro ;)

    To ze nejedou ke me je spis nahoda, ta hranice jejich dosahu je mozna trista metru. Ale osobne si myslim ze od civilizace rozumej mist s vysokou hustotou potencialnich zakazniku vzdaleny mista nikdy nebudou nejakejma dronama jednotlive zasobovany.

    Co kdysi fungovalo i v nejzapadlejsi visce jak v cesku, tak tady byly pojizdny prodejny. Prijely jednou tejdne, lidi na ne v tu dobu pockali a pro vsechny to rentovalo.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BLOWUP: A zase, nejezdi, protoze je to sirsi okruh, je potreba vic ridicu na delsi trasy. Jakmile budou auta autonomni, tak ti to klidne priveze.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam