• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: no nalinkuj. Vira moc nestaci. Zajima me trosku technicky rozbor proc. Tim nerikam, ze si myslim ze je dostatecny, proste nevidim ekvivalent podle ktrho by se dalo rici co je dost a co jemalo.

    tesla se pustila jinym smerem nez automatizace postavene na lidaru. Premisa je, Pokud clovek je schopen ridit a mit dve oci, pocitac to zvladne taky jen na zaklade visualnich dat.

    Tady vidim dve moznosti. Bud je tenhle predpoklad spravny - pak opravdu by me neprekvapilo, kdyby to zvladli na soucasnem hw, nebo ten predpoklad spravny neni a cely koncept automatizace tesly zkrachuje... Ja jsem trosku na vazkach. Pred par dny muskova firma udelala skok s necim, co je vetsi nez panelak ve kterem jsem vyrostl a ma podobnou aerodynamiku.
    Muskovy terminy jsou imho otazkou PR, ale ten clovek ma neskutecny drive dotahovat veci do konce.



    BOBASH: "ale Volvo prohlásilo, že na sebe odpovědnost vezme samo." to ale neni na rozhodnuti volva. Tohle chce rozhodnuti na urovni statu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Nějaký články už jsem tu linkoval, zkusím najít další.

    Jinak nejde zdaleka jen o výpočetní výkon, ale ještě mnohem víc jde o senzory – Tesla má jen kamery, ultrazvukový senzory a dopředu namířenej radar.

    To může stačit na to, aby dokázala přejet Los Angeles za hezkýho počasí, ale to není Level 5, kterej Musk zmiňoval. Level 5 je to, že to auto z toho LA pošleš v zimě do Fairbanksu na Aljašce a ono tam dojede.

    Musk teď tvrdí, že budou mít full self-driving capability ještě letos.

    Můj odhad je, že skutečně koncem letošního roku / začátkem příštího (tvrdí za 2-4 měsíce, ale předpovědi mu nevycházejí) vyjde velkej update, kterej posune schopnosti Tesly někam, kde je budou fanboys považovat za autonomní řízení. Tedy že to bude schopný opravdu většinu času řídit samo a bude to *působit* jako autonomní auto.

    Nevěřím ale, že se skutečná autonomie podaří na stávajícím hardware, bez přidání víc/lepších kamer, dalších radarů nebo jinejch HW úprav.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: "Víceméně všichni odborníci mimo Teslu se shodují na tom, že jak výpočetní výkon, " vsichni ? Jmenuj prosim a uved citace.

    ja nechci tvrdit, ze mas pravdu, nebo nemas. Problem je ten, ze zadna automobilka dnes nedokazala zprovoznit uplnou autonomiii. takze mam pochybnosti, ze existuje nejake meritko podle ktereho se da urcit, kdo je odbornik.

    a odkazy me zajimaji i odbornych duvodu. Naroky na hw nemusi byt zavratne narocne. Neprekvapilo by me, kdyby soucasny stacil...Nejnarocnejsi cast vyvoje na hw probiha vefabrice, kde se uci site na zaklade nasbiranych video dat. Do aut se uz nahrava jen sit samotna, ktera provadi rozhodovani.

    //a uz tu vubec nediskutujete o te nejpodstatnejsi otazce. Kdo bude odpovedny za nehody? Patrne bude muset existovat nejake povinne pojisteni...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Motáš dohromady dvě věci.

    Označení "Autopilot" a některý dřívější prohlášení Tesly ohledně jeho schopností byly zavádějící. To si nemyslí jen novináři a blbí Američani, ale třeba německý soudy, který takhle rozhodly (viz článek níže).

    Jako o lži jsem mluvil o tvrzení Tesly, že současný Model 3 má všechen potřebný hardware na "full self-driving", tedy plnohodnotné samořízení. Musk dokonce někde přímo zmínil Level 5 autonomii, tedy schopnost jezdit úplně kdekoliv.

    Víceméně všichni odborníci mimo Teslu se shodují na tom, že jak výpočetní výkon, tak senzory Modelu 3 (ani Modelu S, X a Y) NEJSOU dostačující k tomu, aby to auto dokázalo jezdit samo.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Aha :) rekl bych ze v tom se vy ajtaci lisite od nas kreativcu, nasim nejvyssim principem je „udelej to jinak“.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Kazdy sudny clovek si precita ze je to beta, iba americania co sa zabiju na autopilot a novinari maju jasno, ze ide o velku lez, jedni kvoli konspiraciam z facebooku, druhi kvoli clickbait clankom
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ne, nová proměnná mě opravdu nerozhází.

    A to, že mě elektrofanatici vidí jako zarytýho konzervativního petrolheada, zatímco petrolheadi jako bláznivýho fanouška elektromobility, je známkou toho, že se na věc dívám střízlivě a bez zaujetí pro jednu nebo druhou stranu.

    Jenomže většina lidí to bere jako by se bavili o fotbale, buďto jsou fanoušci Sparty nebo Slavie a budou za svůj tým bojovat.

    Já nejsem v autech fanouškem vůbec ničeho. Jsou auta, který mám rád, ale to nemá víceméně žádnou souvislost s tím, jak jsou objektivně dobrý nebo špatný. Afinita k určitejm značkám, druhům pohonu nebo čemukoliv mě už dávno neovlivňuje.

    Takže můžu třeba Teslu na jednu stranu obdivovat a na druhou stranu bejt skeptickej k jejich tvrzením, typicky pokud jde o FSD, což je podle mě případ, kde normálně lžou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: jo ked som bol zvykly na basic a stretol som sa prvykrat s objektovym programovanim, tak som z toho bol trochu zmateny a vravel som si aka je to picovina a kto by to pouzival a ejhle...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: už se tady na to vyser. je to zbytečný, lidí jako falkon prostě nepřesvědčíš. Akorát plýtváš svým časem. Už jen to, ze nemůžeš mít pravdu protože se tím zivis a řídils víc aut než já jich vyjmenuji. Je všeříkající.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Tebe zmatne pokud pri programovani narazis na jinej koncept? Aha..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    trochu mi to pripomina casy ked som este pracoval na pocitacovych hrach, po 4 rokoch som uz nevidel hru, ale iba herne mechanizmy ktore ju pohanaju, takze som si v podstate ziadnu hru ani nevedel uzit, tak automobilovy novinar vidi auto ako subor veci, ktore musi nejako ohodnotit, podla nejakych kriterii, ked sa mu do toho dostane nejaka nova premenna, tak to zrazu nezapada do ziadnej skatulky a to predsa nelze :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, tvůj hlavní argument, proč nemám pravdu, je ten, že jsem motoristický novinář (kromě pár dalších věcí, obvykle taky spojených s auty), automotive se profesně zabývám nějakých 15 let a tudíž mám zkreslený pohled.

    Jinými slovy, nemám pravdu, protože jsem odborník na danou tematiku.

    Což je ekvivalentní tomu, kdybych ti já řekl, že tvoje argumenty ohledně IT (předpokládám, že jsi ajťák) jsou irelevantní, protože v tom děláš, a šel se na správu serverů zeptat radši prodavačky.

    Možná by ses měl zamyslet, jestli nejsi idiot.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pleteš si pojmy z dojmy...

    Resp. negaci schytáváš ne kvůli otázce času, ale kvůli blábolům z autožurnalistické bubliny, kterými to doprovázíš...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To není moje utkvělá představa, vždycky, když jsem napsal, že nahrazení ICEV elektromobilama je realistický v horizontu 2040-2050, tak jste se na mě sesypali jako na nevěřícího Tomáše.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nikoliv, odporuje to pouze Tvým utkvělým představám o tom, že fanoušci EV chtějí do příští neděle elektrifikovat planetu a zakázat ICEV...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To trochu odporuje vašim zdejším představám o tom, jak na EV přejdeme za pár let...

    Ale jinak ano, je to dost možný, protože než bude na českých silnicích půl milionu aut (zhruba 10 % z registrovaných aut), bude to při podílů elektromobilů 20 % na trhu trvat 10 let, při 100% podílu (a současných prodejích) by to trvalo dva roky. V tuhle chvíli je podíl elektromobilů ani ne 2 %, dostat se na těch 20 % bude trvat třeba pět let, dostat se na třeba 95 % nejspíš bude trvat minimálně 15-20 let.

    Takže půl milionu elektromobilů alias 10 % elektrických aut je záležitost optimisticky roku 2030.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Mají hardware o kterým Musk tvrdí, že je dostačující pro FSD, ale to přesvědčení s ním sdílí jen lidi pracující pro Teslu, mimo ni si to nikdo nedokáže představit.

    Aby FSD odpovídalo Level 5 autonomii, muselo by zvládnout jezdit bez dozoru kdykoliv a kdekoliv, což hardware Modelu 3 nemůže umožnit, už jenom proto, že nezvládne třeba počasí.

    Jinými slovy, Musk v lepším případě přehání, v horším nepokrytě lže.

    Podrobněji rozebráno tady, včetně soudního rozhodnutí o tom, že marketing Tesly je zavádějící:

    Motor Mouth: The truth about Tesla’s Autopilot claims | Driving
    https://driving.ca/tesla/features/feature-story/motor-mouth-the-truth-about-teslas-autopilot-claims
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: nez bude na cestach pol milionu EV, tak to uz tu budu siete dostavane aj na 10 milionov EV
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Neco o autonomnim rizeni

    Velký fanoušek Tesel ukázal, jak dalece dnes nezvládají ani automatické parkování | Autoforum.cz
    https://www.autoforum.cz/...ezvladaji-ani-automaticke-parkovani-jak-maji-do-konce-roku-jezdit-samy-/
    KEB
    KEB --- ---
    Půl milionu elektroaut energetické sítě zvládnou. Větší flotila si už vyžádá větší investice - TZB-info
    https://m.tzb-info.cz/...troaut-energeticke-site-zvladnou-vetsi-flotila-si-uz-vyzada-vetsi-investice
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: U nas snad vcera psali ze musk brebtal neco o evropskym downsized trucku.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam