• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MRAKY: imho co pises nedava smysl. ai rozpoznava objekty, na zaklade treninkove mnoziny uz ted a to u nekterych algoritmu velmi dobre a rychle. rizeni auta je samozrejme trochu slozitejsi, nez rozpoznat kocku na obrazku. u cloveka je tomu ale uplne stejne, jen treninkovou mnozinou jsou nasi rodice, skola, autoskola...

    otazka spis zni, za predpokladu, ze buh je nekonecny a vesmir je nekonecny, muze byt chovani cloveka nebo ai bezchybne?

    vzhledem k tomu, ze tesla sbira data ze vsech aut na svete, brzo bude lepsi vsadit na ni, nez na cloveka co vylez z autoskoly

    ...a to ze 3x bily nakladak ai nezaznamenala se muze zmenit ze dne na den, zmenou algoritmu, nebo self-learningem pri dostatecnem poctu opakovani, spis je potreba zaridit, aby u toho nikdo neumrel, nez bude adekvatne "naucena"
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MRAKY: "Pochybuju,ze automatizace prekroci prah" ehm tohle mi ujelo. . zas tolik o tom nevim abych tohle mohl tvrdit :))
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: aha ok, uz ted trosku rozumim co chces rici. Jenze nesouhlasim.
    trosku vice rozeberu:
    https://www.pcmag.com/...ons/sorry-elon-fully-autonomous-tesla-vehicles-will-not-happen-anytime-soon

    machine learning je pomerne nova oblast, ktera se ukazala jako naprosto perfektni pro rozpoznavani vzoru. - viz vysledne aplikace napr preklad jazyky, rozpoznavani objektu atd...
    Nasledne pak nastoupil marketingovy buzz a zacalo se rikat AI bude umet vse. Bohuzel samotne techniky self supervised uceni jsou v laboratornim stadiu a vlastne ani neni jiste, ze neco takove je mozne. Natoz aby nekdo zacal diskutovat masove nasazeni nejakych aplikaci. Pokud uvidis clanek o praktickych aplikacich self supervised learning(a nejsi fanda do matematiky), tak to rovnou preskoc. Zjedodusene receno, ted jde jen o marketing/scifi povidani na urovni nekdo nekde rekl.

    imho podstatne pro automatizaci je, aby pocet nehod byl vyrazne pod uroven nehodovosti normalniho ridice. Nehody nevyrusis nikdy. Proto jsem zminoval dulezitost pravniho zajisteni. Pochybuju,ze automatizace prekroci prah rozpoznavani objektu -prave proto je tak dulezity ten masovy sber video dat, ktery dela tesla.

    https://driving.ca/tesla/features/feature-story/motor-mouth-the-truth-about-teslas-autopilot-claims
    https://www.futurecar.com/...Bans-Teslas-Misleading-Ads-About-the-Companys-Self-Driving-Capabilities
    souhlas. Muskovo PR kalendar. ten si na svuj vztah k terminum mel dat (tm). Aletohle jeproste jiny pristup v US a evrope....


    https://www.washingtonpost.com/...rs-soon-this-year-many-are-worried-about-what-that-will-unleash%2f
    paywall, vidim kulovy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Já věřím tomu, že jim to bude do nějaký míry fungovat, ale jsem dost skeptickej ohledně Level 5 autonomie.

    Argumenty viz třeba tohle:
    https://www.pcmag.com/...ons/sorry-elon-fully-autonomous-tesla-vehicles-will-not-happen-anytime-soon

    tl;dr verze:

    Řídící systémy Tesly stojí na neurálních sítích a deep learningu, což je sice super, ale můžou se naučit jen to, co "zažily", na co mají data. Jak je vidět na různých nehodách Tesel se zapnutým autopilotem, pořád je dost toho, s čím mají problém. Letos se třeba zase jeden Model 3 rozmáznul o převrácenej kamion, kterej neviděl (bílej kamion, bílá obloha).

    Už je to několikátá taková situace a ten systém to furt neumí.

    Tohle už jsem linkoval předtím:
    https://driving.ca/tesla/features/feature-story/motor-mouth-the-truth-about-teslas-autopilot-claims

    Tady je to docela dobře ozdrojovaný, včetně názorů lidí od konkurence a podobně:
    https://www.washingtonpost.com/...cars-soon-this-year-many-are-worried-about-what-that-will-unleash/

    Tady o rozhodnutí německých soudů, že reklamy Tesly jsou zavádějící:

    https://www.futurecar.com/...Bans-Teslas-Misleading-Ads-About-the-Companys-Self-Driving-Capabilities
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: no nalinkuj. Vira moc nestaci. Zajima me trosku technicky rozbor proc. Tim nerikam, ze si myslim ze je dostatecny, proste nevidim ekvivalent podle ktrho by se dalo rici co je dost a co jemalo.

    tesla se pustila jinym smerem nez automatizace postavene na lidaru. Premisa je, Pokud clovek je schopen ridit a mit dve oci, pocitac to zvladne taky jen na zaklade visualnich dat.

    Tady vidim dve moznosti. Bud je tenhle predpoklad spravny - pak opravdu by me neprekvapilo, kdyby to zvladli na soucasnem hw, nebo ten predpoklad spravny neni a cely koncept automatizace tesly zkrachuje... Ja jsem trosku na vazkach. Pred par dny muskova firma udelala skok s necim, co je vetsi nez panelak ve kterem jsem vyrostl a ma podobnou aerodynamiku.
    Muskovy terminy jsou imho otazkou PR, ale ten clovek ma neskutecny drive dotahovat veci do konce.



    BOBASH: "ale Volvo prohlásilo, že na sebe odpovědnost vezme samo." to ale neni na rozhodnuti volva. Tohle chce rozhodnuti na urovni statu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Ad nejpodstatnější otázka:

    Nevím jak to mají jiný automobilky, ale Volvo prohlásilo, že na sebe odpovědnost vezme samo.

    Ale povinný pojištění dost možná existovat bude taky. Ono ostatně existuje už teď ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Nějaký články už jsem tu linkoval, zkusím najít další.

    Jinak nejde zdaleka jen o výpočetní výkon, ale ještě mnohem víc jde o senzory – Tesla má jen kamery, ultrazvukový senzory a dopředu namířenej radar.

    To může stačit na to, aby dokázala přejet Los Angeles za hezkýho počasí, ale to není Level 5, kterej Musk zmiňoval. Level 5 je to, že to auto z toho LA pošleš v zimě do Fairbanksu na Aljašce a ono tam dojede.

    Musk teď tvrdí, že budou mít full self-driving capability ještě letos.

    Můj odhad je, že skutečně koncem letošního roku / začátkem příštího (tvrdí za 2-4 měsíce, ale předpovědi mu nevycházejí) vyjde velkej update, kterej posune schopnosti Tesly někam, kde je budou fanboys považovat za autonomní řízení. Tedy že to bude schopný opravdu většinu času řídit samo a bude to *působit* jako autonomní auto.

    Nevěřím ale, že se skutečná autonomie podaří na stávajícím hardware, bez přidání víc/lepších kamer, dalších radarů nebo jinejch HW úprav.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: "Víceméně všichni odborníci mimo Teslu se shodují na tom, že jak výpočetní výkon, " vsichni ? Jmenuj prosim a uved citace.

    ja nechci tvrdit, ze mas pravdu, nebo nemas. Problem je ten, ze zadna automobilka dnes nedokazala zprovoznit uplnou autonomiii. takze mam pochybnosti, ze existuje nejake meritko podle ktereho se da urcit, kdo je odbornik.

    a odkazy me zajimaji i odbornych duvodu. Naroky na hw nemusi byt zavratne narocne. Neprekvapilo by me, kdyby soucasny stacil...Nejnarocnejsi cast vyvoje na hw probiha vefabrice, kde se uci site na zaklade nasbiranych video dat. Do aut se uz nahrava jen sit samotna, ktera provadi rozhodovani.

    //a uz tu vubec nediskutujete o te nejpodstatnejsi otazce. Kdo bude odpovedny za nehody? Patrne bude muset existovat nejake povinne pojisteni...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Motáš dohromady dvě věci.

    Označení "Autopilot" a některý dřívější prohlášení Tesly ohledně jeho schopností byly zavádějící. To si nemyslí jen novináři a blbí Američani, ale třeba německý soudy, který takhle rozhodly (viz článek níže).

    Jako o lži jsem mluvil o tvrzení Tesly, že současný Model 3 má všechen potřebný hardware na "full self-driving", tedy plnohodnotné samořízení. Musk dokonce někde přímo zmínil Level 5 autonomii, tedy schopnost jezdit úplně kdekoliv.

    Víceméně všichni odborníci mimo Teslu se shodují na tom, že jak výpočetní výkon, tak senzory Modelu 3 (ani Modelu S, X a Y) NEJSOU dostačující k tomu, aby to auto dokázalo jezdit samo.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Aha :) rekl bych ze v tom se vy ajtaci lisite od nas kreativcu, nasim nejvyssim principem je „udelej to jinak“.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Kazdy sudny clovek si precita ze je to beta, iba americania co sa zabiju na autopilot a novinari maju jasno, ze ide o velku lez, jedni kvoli konspiraciam z facebooku, druhi kvoli clickbait clankom
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ne, nová proměnná mě opravdu nerozhází.

    A to, že mě elektrofanatici vidí jako zarytýho konzervativního petrolheada, zatímco petrolheadi jako bláznivýho fanouška elektromobility, je známkou toho, že se na věc dívám střízlivě a bez zaujetí pro jednu nebo druhou stranu.

    Jenomže většina lidí to bere jako by se bavili o fotbale, buďto jsou fanoušci Sparty nebo Slavie a budou za svůj tým bojovat.

    Já nejsem v autech fanouškem vůbec ničeho. Jsou auta, který mám rád, ale to nemá víceméně žádnou souvislost s tím, jak jsou objektivně dobrý nebo špatný. Afinita k určitejm značkám, druhům pohonu nebo čemukoliv mě už dávno neovlivňuje.

    Takže můžu třeba Teslu na jednu stranu obdivovat a na druhou stranu bejt skeptickej k jejich tvrzením, typicky pokud jde o FSD, což je podle mě případ, kde normálně lžou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: jo ked som bol zvykly na basic a stretol som sa prvykrat s objektovym programovanim, tak som z toho bol trochu zmateny a vravel som si aka je to picovina a kto by to pouzival a ejhle...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: už se tady na to vyser. je to zbytečný, lidí jako falkon prostě nepřesvědčíš. Akorát plýtváš svým časem. Už jen to, ze nemůžeš mít pravdu protože se tím zivis a řídils víc aut než já jich vyjmenuji. Je všeříkající.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Tebe zmatne pokud pri programovani narazis na jinej koncept? Aha..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    trochu mi to pripomina casy ked som este pracoval na pocitacovych hrach, po 4 rokoch som uz nevidel hru, ale iba herne mechanizmy ktore ju pohanaju, takze som si v podstate ziadnu hru ani nevedel uzit, tak automobilovy novinar vidi auto ako subor veci, ktore musi nejako ohodnotit, podla nejakych kriterii, ked sa mu do toho dostane nejaka nova premenna, tak to zrazu nezapada do ziadnej skatulky a to predsa nelze :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, tvůj hlavní argument, proč nemám pravdu, je ten, že jsem motoristický novinář (kromě pár dalších věcí, obvykle taky spojených s auty), automotive se profesně zabývám nějakých 15 let a tudíž mám zkreslený pohled.

    Jinými slovy, nemám pravdu, protože jsem odborník na danou tematiku.

    Což je ekvivalentní tomu, kdybych ti já řekl, že tvoje argumenty ohledně IT (předpokládám, že jsi ajťák) jsou irelevantní, protože v tom děláš, a šel se na správu serverů zeptat radši prodavačky.

    Možná by ses měl zamyslet, jestli nejsi idiot.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pleteš si pojmy z dojmy...

    Resp. negaci schytáváš ne kvůli otázce času, ale kvůli blábolům z autožurnalistické bubliny, kterými to doprovázíš...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To není moje utkvělá představa, vždycky, když jsem napsal, že nahrazení ICEV elektromobilama je realistický v horizontu 2040-2050, tak jste se na mě sesypali jako na nevěřícího Tomáše.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nikoliv, odporuje to pouze Tvým utkvělým představám o tom, že fanoušci EV chtějí do příští neděle elektrifikovat planetu a zakázat ICEV...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam