• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: ono nevadi az tak, ze tak jako Google a Facebook vi, kde surfujes a na co sedivas, ze budou i vyrobci aut/doplnku vedet, kde si jezdil, ale jde o to jak zabranit zneuziti takovych dat/moznosti auta.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: tak nove auta uz maju take tie povinne sos buttony na privolanie pomoci, takze maju v sebe gps, takze minimalne vedia kadial jazdis
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Nutno dodat, ze s ulevou, kterou pokrocili asistenti rizeni predstavuji, prichazi i jina rizika. Nejde jenom o to, jestli auto zastavi samo, nebo vcas oznami nezname prostredi a kvalitne preda rizeni cloveku, ale i to, jak snadno se daji vytahnout data s vozu, tj. pouzit ke sledovani, nebo jak snadno jde robota preprogramovat, za ucelem sabotaze/unosu atp. Odolnost vuci takovym typum utoku musi byt legislativou vynucena jeste drive, nez se skutecne zacneme bavit o tom, ze nekdo zacne autonomne jezdit.

    Regulations for on-road testing of connected and automated vehicles: Assessing the potential for global safety harmonization - ScienceDirect
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0965856419308006
    Energies | Free Full-Text | Autonomous Vehicles for Smart and Sustainable Cities: An In-Depth Exploration of Privacy and Cybersecurity Implications
    https://www.mdpi.com/1996-1073/11/5/1062
    KEB
    KEB --- ---
    JAZZZ: jo mám právě dost často pocit, že magoři v BMW se zabít chtějí anebo, že chtějí zabít mě. Ale uznávám,že to se nepatří...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    dneska kdyz jsem jel za deste po D1 tak jsem chvilema nic nevidel a i cisty kamery by tam byly stejne k nicemu jak lidar, znaceni chaoticky, ridici kolem magori .. to bych teda autopilotovi nepral. leda ze by si spocital, ze sice nevidi a je pravdepodobnost 5% ze se rozseka, ale ze to riskne. ale takovy auto by malo kdo chtel.
    na druhou stranu, ani vetsina magoru v bmw se nechce zabit, coz ale neplati pro roboauta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Vzdaj to. To je u všech mimo Teslu primární logika, že pokud si počítač není jistej, tak to nechá na člověku.

    Hlášku o tom, že nějakej asistent nefunguje plnohodnotně, vídám na palubních deskách novejch aut tak často, že jí ani moc nevnímám. Možná si to začnu fotit :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LOPIK: nemaju vsetky vlaky stale deadman switch?

    mohol by niekto spravit test autopilotov roznych znaciek, ako sa v nestandardnych situaciach zachovaju asistenty roznych aut, aspon pre nejaky prierez, ako k tomu rozne automobilky pristupuju, ci sa aspon snazia alebo to rovno vzdaju, ze sorry vole error, toto ja odmietam riesit
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Hardwarove vybaveny klidne muzou byt - ja nemam ani lidar a taky ridim.. SW, legislativa, infrastruktura jsou dalsi veci - autonomne jezdej dneska sotva vlaky, ktery maj koleje, zabezpecovaci techniku a armadu nadrazaku. K autonomim roboautum je jeste strasne daleko.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Statistiky má jedině Tesla. Já vycházím ohledně Tesel z toho, že na fóru když to jeden zmínil, tak jich tam jsou hned mraky a vláken "Autopilot nebo Autosteer nefunguje za deště" tam vidím dost.

    A druhej je prostě selskej rozum, respektive praktický zkušenosti s několikama desítkama až stovkama aut, majících různý typy kamer. Když hodně prší a zejména když je k tomu třeba bordel na silnici, tak se většině těch aut v nezanedbatelným počtu případů stane, že se ta kamera zaprasí a nevidí nebo vidí špatně.

    Hlavně v kontextu, o kterým se bavíme, je "masový" i třeba 1% naježděnýho času. Ono po pravdě i 0,1% naježděnýho času je "masový".

    Většinu bezpečnostních prvků u auta potřebuješ mnohem míň často, a stejně je musíš mít. Běžnej řidič zvládne zhruba 99,99% času jezdit úplně bezpečně bez ABS, ASR a ESP.

    Problém je, že v tom zbývajícím 0,01 % času nastává dost situací, kdy může někoho zabít.

    Autopilot, kterej neuvidí, asi nikoho nezabije, ale taky nikam nepojede. A to neznamená průser jen pro to daný auto, ale třeba taky ucpanou dálnici.

    Tohle je jen jeden z mnoha důvodů, proč je k tomu, aby roboauto bylo použitelný a hlavně aby se stalo legální, nutný, aby zvládalo víceméně 100% situací. 99% je hrozně málo. A to 1% může znamenat 20 let vývoje.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: mas statistiky pro teslu ? Jezdi jich statisice. Velka cast nich pouziva autopilota. Mas nejakou statistiku, aby jsi podporil sve tvrzeni "Masový problémy se zašpiněnejma kamerama samozřejmě jsou," pro teslu ?

    ja s tebou nebudu nesouhlasit, ale obcas ulitavas do extremu :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: https://tomharrisonjr.com/tesla-model-3-is-autopilot-safe-in-rain-dab1fbce5856

    "AP is far from perfect. It fails in a number of cases. It is worse than nothing in a few, as some have found in cases where AP drives into poorly marked lanes, or in construction, or just cases where roads split and merge. If you trust it too much, it can be very dangerous, I suppose. But I don’t trust it too much. Instead, I think of AP as an assistive function that supports me when situations get complicated, or things change quickly, or when I am distracted."

    Tohle je přesně to, o čem mluvím. Autopilot je jeden z nejlepších systémů asistence řidiče na trhu, ale pořád má daleko k tomu, aby se mu dalo věřit furt, natož s ním pustit auto samotný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY:
    Impact of heavy rain on cameras and sensors — Tesla Forums
    https://forums.tesla.com/discussion/165883/impact-of-heavy-rain-on-cameras-and-sensors

    Očividně se to stává i Teslám.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Masový problémy se zašpiněnejma kamerama samozřejmě jsou, věci jako hlídání jízdy v pruzích běžně nefungujou za špatnýho počasí.

    Z mýho testovacího vzorku pár desítek aut a pár desítek dešťů bych řekl, že je u většího deště tak 20% pravděpodobnost, že se ta kamera zasere a nevidí.

    Proto se ptám, jestli to má Tesla nějak vyřešený – čekal bych něco jako ostřikovače světel, možná i stěrače, jak mívaly auta dřív na světlech.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: jdes do extremu. Myslis, ze l5 zajisti napr opravu kola? Proste Bezna udrzba bude vzdy vyzadovat lidsky zasah.

    Kdyby byly masove problemy se zaspinenou kamerou, tak se touz prokaze - zrejme to problem neni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Nemůže ti dát pokyn, když tam nejseš. Musk mluví o Level 5 autonomii a robotaxících, tedy o autě schopným vydat se kamkoliv v rámci silniční sítě samo.

    A vím přesně, co Musk říká. Musk říká, že současný hardware Modelu 3 (1 radar a tuším 12 kamer a 12 ultrazvukových senzorů) stačí k Level 5 autonomii.

    Level 5 je definován jako schopnost jet kdykoliv kamkoliv bez lidského dozoru.

    On už teda v některých tweetech trochu couvá, že to "full self-driving" vlastně nebude až tak moc full a self driving, ale zatím si pořád stojí za tím, že stávající Model 3 potřebuje k FSD schopnostem jen OTA update.

    A to je bullshit.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: to auto si nemusi kamery cistit. staci kdyz zastavi u krajnice kdyz je vyhodnoti jako spinave a da ti pokyn at vemes hadr.

    musk tim asi myslel, ze ma v aute hafo kamer viz: https://www.google.com/...n-musk-says-driverless-cars-dont-need-lidar-experts-arent-so-sure/%3famp=1
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Mimochodem, technická otázka, někdo ze zdejších majitelů Tesly bude určitě vědět.

    Má ta věc nějakou metodu jak si očistit kamery?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Pozor, to nečteš co píšu.

    Já tady primárně tvrdím, že je dost pochybný Muskovo tvrzení, že DNES VYRÁBĚNÝ Tesly jsou hardwarově schopný "full self-driving".

    Podle Muska přijde za 2-4 měsíce OTA a pak budou Tesly jezdit samy.

    To znamená, že nemůžeš počítat s tím, že použiješ senzory na vlhkost nebo jakoukoliv jinou kravinu, která by sice šla udělat, ale TEĎ V TOM AUTĚ NENÍ. Musk tvrdí, že to bude fungovat tak, jak ty auta jsou.

    Já tvrdím, že to nebude ani náhodou Level 5.

    Věřím, že to bude schopný jezdit za hezkýho počasí ve městě způsobem, kterej se bude dát vydávat za autonomní řízení, a že by to teoreticky s nějakou mírou chybovosti možná zvládlo jezdit v LA jako taxík.

    Ale tady narážíme na to, co správně zmínil OMNIHASH: – totiž že představy o tom, co je potřeba k "FSD" nebo "Level 5" se různí. A moje neodpovídá tomu, jak bych chtěl, aby to bylo, ale tomu, co vím o tom, jak fungujou regulace v dopravě a jak funguje lidská ochota přijímat nový věci.

    Nestačí to, aby pravděpodobnost, že počítač tím autem někoho zabije, byla stejná nebo menší než u člověka, musí být o několik řádů nižší než u člověka, všechno bude muset být strašně redundantní a otestovaný a prověřený a tak dále. A i tak to bude trvat roky.

    A ve chvíli, kdy nějaká Tesla někoho přejede, se může celej proces zpomalit o X let.

    Na to možná narážíme v tom nepochopení.

    Já plně věřím tomu, že do 10-20 let budou auta schopný SKORO plný autonomie, a že v geofencovanejch lokacích (města) budou moct jezdit bez dozoru jako taxíky. Ale pořád budou místa, kde bude potřeba manuální řízení, pořád bude ve většině území výhodnější mít vlastní auto a lidi si furt budou vlastní auta kupovat.

    A ne, manuální řešení týpkama co ty auta budou v nouzi řídit neprojde, nikdo neschválí možnost, že by někdo na dálku řídil dvoutunový auto podle kamer.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    OMNIHASH: mozna, jenze bobash na tom stavi svoje tvrzeni, ze samoriditelna auta jeste 80 let jezdit nebudou :) a to je to co se mu snazim osvetlit, ze neni pravda. jinak jsme spolu temer ve vsem za jedno
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: a mozno casom budeme pri zadavani mena a hesla vyplnovat captcha kde budes vyberat z dopravnych situacii ako sa zachovat, tak ako dnes klikas napr. ctverecky s obrazkami kde su znacky alebo auta :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam