• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nieco na temu tazenia mineralov, deep sea mineraly z dna oceanu, ktore miesto 1% z vytazenej horniny obsahuju udajne az 99% mineralov

    Russian EVs & 1 Million Chargers | FULLY CHARGED for Clean Energy & Electric Vehicles
    https://www.youtube.com/watch?v=CODvFTbdFZw
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: já jsem právě četl už dřív, že se nad tím uvažuje, ale zatím jsem nezachytil, že by to někdo zavedl. Nicméně pro autonomní vozidla IMHO nutnost.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    Kdyz budou chodci, cyklisti nosit povine i ve vlastnim zajmu nejakej majak tak to dost nejaky vbehnuti nemel byt problem. AI vyhodnoti ze cyklista/chodec je ozralej nebo je v blizkosti fuckane tak zpomali.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Zatím nevím o tom, že by to někdo chtěl v dohledný době reálně nasadit. Podle mě se budou automobilky dost vztekat a bránit, seč můžou, protože je to další drahej krám do auta...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: to jsem se tě chtěl zeptat, jak jsou na tom nový auta s venkovními airbagy na ochranu chodců pro nárazu. Nevíš?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Bavíme se o plný autonomii, nemůžeme mít interakci pasažéra. Ten tam nemusí bejt nebo to může bejt malý děcko nebo může spát.

    Skutečně autonomní auto si musí samo poradit s jakoukoliv situací, která může nastat. Ne s 99% a jinak říct že neví. To je autonomie Level 3 nebo 4, to za chvíli bude, ale Level 5 je úplně jiná hra.

    A bez Level 5 nebudou žádný robotaxíky a všichni furt budeme kupovat auta a chudák Musk bude muset vyrobit pět milionů Tesel ročně a tím pádem si rozmrdá koncept S3XY CARS.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Třeba to, že v městským provozu téměř nemusíš řešit problém vyhýbání se náhlý překážce – většinou je nejefektivnější brzdit.

    Když ti tam mimo obec vběhna srna/vjede cyklista/whatever, tak se můžeš dostat do situace, kdy musíš rozhodovat, jestli brzdíš, uhýbáš doleva, uhýbáš doprava nebo uděláš něco úplně jinýho.

    A snadno ti může nastat ta nejhorší noční můra – vběhlo ti před auto dítě a alternativa je náraz do betonovýho sloupu, s možností smrti/zranění posádky.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: no a já se v rychlosti preklepnu a dám ok, protože jsem autopilotovi věřil a nedával pozor :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: aka ina sada? rozhodovat sa bude stale rychlejsie ako clovek, takze vo vyssich rychlostiach bude jazdit presnejsie ako clovek, v pripade nerozhodnosti moze mat implementovany algo na spomalenie, pripadne az zastavenie s nutnou interakciou pasaziera (Skutocne chcete narazit do tohoto cyklistu? OK Cancel)
    MINER
    MINER --- ---
    Studuje tu někdo vývoj současné autonomie, jaké překážky odolávají, kdo má jakou výhodu, a kdy si kdo myslí, že bude reálné nasazení SAE level 4/5 plošněji než občas v některých městech?
    Docela to teď řeším, a zajímalo by mě konfrontovat to s někým dalším, kdo se v tom pohybuje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ... a samozřejmě normální auta budou umět jezdit na autonomní režim rychle, ale jen po dálnici, protože tam je to jednodušší.

    Než budeme mít auta, který budeš moct poslat z Prahy do vesničky na jižní Moravě vyzvednout děcka, tak to bude trvat mnohem dýl než ty robotaxíky.

    Nebudu házet číslama, třeba BMW ve svý tiskový zprávě k autonomii předpovídalo robotaxíky snad v týhle dekádě, ale Level5 plnou autonomii si prostě netroufli odhadnout. Může to bejt 10 let a může to bejt 50.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: V rámci rozsahu, rychlostí, kterýma se auta na různých typech komunikací pohybujou (typicky do dálničních 130 km/h) je 50 km/h rozhodně pomalu a nebál bych se říct velmi pomalu.

    Vážně se tu budeme dva dny hádat o tom, jestli je 50 km/h pomalu nebo velmi pomalu?

    Pointa je v tom, že ten robotaxík bude umět jezdit třeba 40 nebo 50 km/h po městě, protože tam mu stačí brzdit, ale nebude umět jezdit 90 km/h po silnici mimo město, protože to už vyžaduje úplně jinou sadu schopností při rozhodování.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    50 km/h velmi pomalu urcite neni - aspon nie v terminoch ludskych soferov, ked si zapocitame reakcnu a brzdnu drahu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: 30 nebo 40 km/h v centru města může být naprosto v pořádku a nikdo neřekl, že není.

    Jen vaše autistický mozečky nejsou pochopit, že někdo v diskusi může uvažovat ne-černobíle a že když říkám, že robotaxíky budou moct dřív jezdit ve městech, protože budou jezdit pomalu a ve městech to nevadí (kdežto mimo města jo), tak v tom hledáte něco, co v tom není.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    :D
    Tady je to bezva.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pokial bude autonomna mobilita znamenat, ze bude doprava plynulejsia tak mi nebude vadit sa sourat mestom ani 30 km/h, momentalne sa v meste jazdi vacsinou v zacpach na svetlach rychlostou 0-5 km/h, lebo idioti sa natlacia do krizovatky aj ked vedia, ze zablokuju druhy smer
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Vím co jsem napsal. Že ty auta budou jezdit velmi pomalu, což 50 km/h je. Protože ve městě se jezdí velmi pomalu.

    A mimo jiný to třeba znamená, že takový auto by nemohlo na městskej okruh, kde se obvykle jezdí 70 nebo 80 km/h.

    Můžeš přestat řešit slovíčkaření a soustředit se na podstatu?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Neřekl, ale napsal... Nebo Tvoje druhé já, které na chvíli ovládlo Tvoje tělo na napsalo ten paskvil, který od té doby cituji...
    MINER
    MINER --- ---
    Koukám, že řešíte autonomní auta víc než elektrická. To mě zajímá.
    To by vás mohla zajímat perfektní prezentace, jak to řeší Tesla; vizte video v článku:
    Tesla admits its approach to self-driving is harder but might be only way to scale - Electrek
    https://electrek.co/2020/06/18/tesla-approach-self-driving-harder-only-way-to-scale/

    VACA: ohledně nepredikovatelnosti AI/ML: kvůli regulovaným byznysům jako banking/health na to vznikla přímo oblast interpretability/debuggability (s výhradami i explainability).

    Současný pohled (technologický, nikoliv právní, který rozebíráš ty) je, že ML se rozhoduje podle dat, které byly předloženy při učení. Proto je potřeba zajistit jejich reprezentativní rozložení a omezit biasy. Řeší to třeba H20.ai a částečně superwise.ai jak v tréninkové tak produkční fázi.
    Například v banking/health každé rozhodnutí ML obsahuje reason code, proč se síť rozhodla, jak se rozhodla. Většinou se to překládá na to, jakou roli v rozhodnutí hrála vstupní data.
    Zjednodušeně např. že zákazník nedostal půjčku, protože má nízký plat a credit score a ne protože je černoch.
    KEB
    KEB --- ---
    VACA: to mi připomnělo, jak se asi bude řešit situace, kdy si ai v autě bude muset vybrat koho zabije a koho ne, když bude jasně vědět, že to neubrzdi.

    Jinak dík za pohled zase z jiné strany, super. :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam