• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Zatím nevím o tom, že by to někdo chtěl v dohledný době reálně nasadit. Podle mě se budou automobilky dost vztekat a bránit, seč můžou, protože je to další drahej krám do auta...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: to jsem se tě chtěl zeptat, jak jsou na tom nový auta s venkovními airbagy na ochranu chodců pro nárazu. Nevíš?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Bavíme se o plný autonomii, nemůžeme mít interakci pasažéra. Ten tam nemusí bejt nebo to může bejt malý děcko nebo může spát.

    Skutečně autonomní auto si musí samo poradit s jakoukoliv situací, která může nastat. Ne s 99% a jinak říct že neví. To je autonomie Level 3 nebo 4, to za chvíli bude, ale Level 5 je úplně jiná hra.

    A bez Level 5 nebudou žádný robotaxíky a všichni furt budeme kupovat auta a chudák Musk bude muset vyrobit pět milionů Tesel ročně a tím pádem si rozmrdá koncept S3XY CARS.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Třeba to, že v městským provozu téměř nemusíš řešit problém vyhýbání se náhlý překážce – většinou je nejefektivnější brzdit.

    Když ti tam mimo obec vběhna srna/vjede cyklista/whatever, tak se můžeš dostat do situace, kdy musíš rozhodovat, jestli brzdíš, uhýbáš doleva, uhýbáš doprava nebo uděláš něco úplně jinýho.

    A snadno ti může nastat ta nejhorší noční můra – vběhlo ti před auto dítě a alternativa je náraz do betonovýho sloupu, s možností smrti/zranění posádky.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: no a já se v rychlosti preklepnu a dám ok, protože jsem autopilotovi věřil a nedával pozor :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: aka ina sada? rozhodovat sa bude stale rychlejsie ako clovek, takze vo vyssich rychlostiach bude jazdit presnejsie ako clovek, v pripade nerozhodnosti moze mat implementovany algo na spomalenie, pripadne az zastavenie s nutnou interakciou pasaziera (Skutocne chcete narazit do tohoto cyklistu? OK Cancel)
    MINER
    MINER --- ---
    Studuje tu někdo vývoj současné autonomie, jaké překážky odolávají, kdo má jakou výhodu, a kdy si kdo myslí, že bude reálné nasazení SAE level 4/5 plošněji než občas v některých městech?
    Docela to teď řeším, a zajímalo by mě konfrontovat to s někým dalším, kdo se v tom pohybuje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ... a samozřejmě normální auta budou umět jezdit na autonomní režim rychle, ale jen po dálnici, protože tam je to jednodušší.

    Než budeme mít auta, který budeš moct poslat z Prahy do vesničky na jižní Moravě vyzvednout děcka, tak to bude trvat mnohem dýl než ty robotaxíky.

    Nebudu házet číslama, třeba BMW ve svý tiskový zprávě k autonomii předpovídalo robotaxíky snad v týhle dekádě, ale Level5 plnou autonomii si prostě netroufli odhadnout. Může to bejt 10 let a může to bejt 50.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: V rámci rozsahu, rychlostí, kterýma se auta na různých typech komunikací pohybujou (typicky do dálničních 130 km/h) je 50 km/h rozhodně pomalu a nebál bych se říct velmi pomalu.

    Vážně se tu budeme dva dny hádat o tom, jestli je 50 km/h pomalu nebo velmi pomalu?

    Pointa je v tom, že ten robotaxík bude umět jezdit třeba 40 nebo 50 km/h po městě, protože tam mu stačí brzdit, ale nebude umět jezdit 90 km/h po silnici mimo město, protože to už vyžaduje úplně jinou sadu schopností při rozhodování.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    50 km/h velmi pomalu urcite neni - aspon nie v terminoch ludskych soferov, ked si zapocitame reakcnu a brzdnu drahu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: 30 nebo 40 km/h v centru města může být naprosto v pořádku a nikdo neřekl, že není.

    Jen vaše autistický mozečky nejsou pochopit, že někdo v diskusi může uvažovat ne-černobíle a že když říkám, že robotaxíky budou moct dřív jezdit ve městech, protože budou jezdit pomalu a ve městech to nevadí (kdežto mimo města jo), tak v tom hledáte něco, co v tom není.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    :D
    Tady je to bezva.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pokial bude autonomna mobilita znamenat, ze bude doprava plynulejsia tak mi nebude vadit sa sourat mestom ani 30 km/h, momentalne sa v meste jazdi vacsinou v zacpach na svetlach rychlostou 0-5 km/h, lebo idioti sa natlacia do krizovatky aj ked vedia, ze zablokuju druhy smer
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Vím co jsem napsal. Že ty auta budou jezdit velmi pomalu, což 50 km/h je. Protože ve městě se jezdí velmi pomalu.

    A mimo jiný to třeba znamená, že takový auto by nemohlo na městskej okruh, kde se obvykle jezdí 70 nebo 80 km/h.

    Můžeš přestat řešit slovíčkaření a soustředit se na podstatu?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Neřekl, ale napsal... Nebo Tvoje druhé já, které na chvíli ovládlo Tvoje tělo na napsalo ten paskvil, který od té doby cituji...
    MINER
    MINER --- ---
    Koukám, že řešíte autonomní auta víc než elektrická. To mě zajímá.
    To by vás mohla zajímat perfektní prezentace, jak to řeší Tesla; vizte video v článku:
    Tesla admits its approach to self-driving is harder but might be only way to scale - Electrek
    https://electrek.co/2020/06/18/tesla-approach-self-driving-harder-only-way-to-scale/

    VACA: ohledně nepredikovatelnosti AI/ML: kvůli regulovaným byznysům jako banking/health na to vznikla přímo oblast interpretability/debuggability (s výhradami i explainability).

    Současný pohled (technologický, nikoliv právní, který rozebíráš ty) je, že ML se rozhoduje podle dat, které byly předloženy při učení. Proto je potřeba zajistit jejich reprezentativní rozložení a omezit biasy. Řeší to třeba H20.ai a částečně superwise.ai jak v tréninkové tak produkční fázi.
    Například v banking/health každé rozhodnutí ML obsahuje reason code, proč se síť rozhodla, jak se rozhodla. Většinou se to překládá na to, jakou roli v rozhodnutí hrála vstupní data.
    Zjednodušeně např. že zákazník nedostal půjčku, protože má nízký plat a credit score a ne protože je černoch.
    KEB
    KEB --- ---
    VACA: to mi připomnělo, jak se asi bude řešit situace, kdy si ai v autě bude muset vybrat koho zabije a koho ne, když bude jasně vědět, že to neubrzdi.

    Jinak dík za pohled zase z jiné strany, super. :-)
    VACA
    VACA --- ---
    Nemam kapacitu reagovat na jednotlive ruzne vstupy, a tak si dovolim prispet do diskuze tak nejak obecne:
    Asi pred rokem jsem se o tom dokonce zminuval v jedne diskuzi: Pracovne jsem se ucastnil celoddeni konfenence ktera resila vstah prava, umele inteligence, a lekarstvi. Jo, byla to konference ohledne lekarstvi a ne aut, uznavam.
    Ale z hlediska prava je prave problem kdyz ma ai samostatne rozhodovat v pripadech, kdy to muze mit dusledky. Napr to ze v dusledku jejiho rozhodnuti nekdo umre.. Je vlastne jedno jestli se to stane pod skalpelem autonomniho robota na operacnim sale, nebo tim ze autonomni vozidlo porazi cloveka. AI z hlediska pravniho systemu neni jak potrestat.
    Je tam problem v tom, ze ai v pravym slova smyslu neni jen program kterej nekdo napsal, protoze to by se dala prenest zodpovednost na autora programu. Ale ai od urciteho stupne uz defakto neni program, Ai je schopna se samostatne ucit, a sama tak rozvijet svoje schopnosti.
    A to dokonce az do te miry, kdy si zacne tvorit svuj unikatni zdrojovy kod, kterej uz pak nikdo neprecte.

    Pravo je urcitej system jak nastavit pravidla ve spolecnosti lidi. Pravo ma svoje zarodky v nejstarsich civilizacich, a vyviji se uz treba 4000let.
    Umela inteligence je neco co pravni system doposud nikdy nepoznal, a nevi jak s tim nalozit.
    Clovek ma totiz omezenej cas “pobytu” na tomhle svete, takze metoda bice je jednoducha: omezeni, ci odneti svobody. Umela inteligence ale nelze adekvatne potrestat tak jako clovek.


    Dalsi urcity specifikum prava je, ze prakticky vzdycky vznika az v dusledku nejakeho problemu. Nikdy ne s predstihem.
    Pravo z podstaty sve veci nemuze vznikat s predstihem. Nemuze totiz predikovat budoucnost.
    Kdyz bych pouzil priklad kterej tam jeden z pravniku uvadel: vemte si jak si vizionarsti autori v historii predstavovali rok 2020. V jejich vizich meli lidi roku 2020 letajici auta, apod., ale telefonovat chodili do telefonni budky.
    Ale skutecnost se vyvynula presne obracene, auta stale jezdi na pneumatikach po zemi, ale telefon nosi vsichni v kapse.. Zjednodusene receno to je prave duvod proc pravo nemuze predikovat budoucnost, ma-li byt spravedlive.

    Dalsi zalesitosti tykajici se prozmenu umele inteligence je etika. V lekarstvi je to naprosto seriozni pojem. Ale i v motorismu se vyskytuje, a pomaha lidem resit urcite situace. Etika ale nejsou jasne definovany pravidla.

    A je pravda, ze v ramci strojoveho uceni umele inteligence se etika take resi. Vzpomenu napriklad stranku: https://www.moralmachine.net kde muzete do fondu rozhodovani budoucich autonomnich vozidel prispet i vy. Je to naprosto seriozni vyzkum. Jednou se tak treba stane, ze se v podobne krizove situaci na zaklade vasich vstupu autopilot rozhodne o budoucnosti lidi v jeho bezprostredni blizkosti. Klikejte tedy ve vasem nejlepsim prevedceni o sprave reakci. Narozdil od krizove situace, tady mate cas o tom premyslet;)
    (Tady ja priznavam ze s timhle vedomim jsem moc mekej na to abych tim “testem” prosel od zacatku dokonce.:)

    V tehle ohledech musim dat za velkou pravdu bobashovi. At bude ai a schopnosti autopilota sebelepsi, a treba bude mit mene nehod nez clovek. Pravo je v soucasnosti pro autopilota obrovskou prekazkou. Velmi pochybuju, ze by napriklad tesla na sebe vzala zodpovednost za to. A jak bylo psano, to je presne duvod proc oni nuti ridice drzet ruce na volantu v rezimu autopilota. Ridic tak na sebe prebira pravni zodpovednost.

    V lekarstvi napr, kdyz operuje robot davinci, tak on je vzdycky pouze v roli asistenta, operaci stale vede clovek, ai mu muze pouze davat doporuceni, a on muze vyuzivat i jeji naucene zakroky, motoriku apod., ale je to jeho rozhodnuti, a v pripadne problemu on nese zodpovednost.
    Nutno dodat, ze ten robot davinci je dnes uz vlastne asi zkusenejsi operater nez nejlepsi clovek v tomhle oboru. Protoze on uz v podstate provedl mnohem vetsi pocet operaci, v ramci sdileni dat, on se naucil i ty pohyby lidskejch rukou, diky tomu ze lidske vstupy jdou prez neho, ma pristup k obrovsky databazi ktera je obsahlejsi a rychlejsi nez lidska pamet, apod.

    Tim nechci lidem nijak krivdit:) A furt bych se asi cejtil lip kdyz by me operoval dost dobrej zkusennej doktor, klidne prostrednictvim robota, protoze on je taky clovek jako ja. Nez kdyz by me operoval robot sam autonomne, furt je to proste jenom studena masina bez citu a emoci.. :D

    Nicmene ted je v tomhle ohledu doba velke historicke zmeny jakou lidsvo za celou dobu sve existence nikdy nezazilo. Sice, ze se intenzivne resi a pracuje na tom jak zakomponovat umelou inteligenci do pravniho systemu.

    Ten problem je mnohem sirsi nez automobilismus, nebo lekarstvi. Realne uz napriklad dachazelo k tomu ze umele inteligence zaplavuji diskuze pod volebnima kampanema apod. A snazi se tak ovlivnit verejne mineni. A mnoho dalsiho :)

    Micosoft treba mel se svoji experimentalni umelou inteligenci velkej problem. Uz si nepamatuju jak se jmenovala, byl to spcialni experiment ai, kdy ona provozovala nejakou stranku, neco jako nyx;) A ucila se od lidi.. Jenomze lidi ji zacali cilene krmit ruznejma teoriema o rasizmu apod. A z ni se potom stal rasista.. Ale nemohl za to ani microsoft, ani ty lidi. Ona se ucila a vytvarela si svuj kod sama. Takze to neslo ani pravne nijak poresit. A tak ji museli vypnout. Ale vona svoje vypnuti asi moc neprozivala:D

    Sory za odbocku. A delsi text
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A já řekl, že by něco takovýho mělo být možný?

    Ne, říkal jsem, že první budou robotaxíky, co budou jezdit pomalu ve městech. Neříkal jsem, že budou ve městech jezdit pomaleji než jiný auta (i když i to je možný, těch 50 km/h může bejt moc optimistický), ale že jejich schopnost jezdit jen pomalu bude jednou z věcí, co je omezí na centra velkých měst.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Aha... A můžeš mi prozradit, kde přesně by to v tom "geofencovaným velkým městě" už nebyla obec a mohlo se legálně jezdit více, než "velmi pomalu" (tj. do 50 km/h) i mimo okruh/průtah..?

    Jo a jinak, co se týče vyhýbání a jeho údajné komplikovanosti - vygoogli si testy Skydio 2...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam