• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    A co stavajuci mechosi, ti nemaju ambicie zvysit svoju kvalifikaciu? Clovek sa uci cely zivot
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    TEAPACK: TEAPACK: Vychavat generaci v tomhle pripade znamena, ze budes muset najit elektrikare, ktery ti pujdou delat automechaniky. A to neni tak jednoduchy - vsechno kolem auticek je extremne neatraktivni obor pro kohokoliv, kdo ma kvalifikaci delat neco jinyho.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    COMODOR_FALKON: O tohle fakt nejde - v neatorizaku se ti v tom nikdo nebude stourat, protoze nechce usmazit sebe nebo to auto a to ani v takovym, kde ti jinak klidne vymeni na Ferrari, co zvedaj s paletakem, protoze to je na hever moc nizky, prevodovku.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: tím "vychovat generaci" myslíš upravit školní osnovy, aby se na učňácích začali dozvídat, že kromě dvoutaktu a čtyřtaktu, taky může být hybrid a čisté EV? na to si IMHO počkáš tak 15 let.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LOPIK: Nejen to... Hlavně musí mít certifikaci od výrobce auta, že od sebe rozezná šroub a hřebík a je možné mu poskytnout časově limitovanou exclusivitu na náhradní díly...
    Pochopitelně hodně drahou certifikaci...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: No právě. A hlavně to musí reálně umět. Vychovat novou generaci mechaniků na elektrický auta nebude hned.

    Stejně jako nebude hned to, aby se dodavatelský řetězce přeorientovaly na výrobu pro elektrický auta.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: U servisu "logistika" znamena to, ze ti nestaci manik s racnou, nebo autoelektrikar, ale navic musi mit jeste vyhlasku na elektriku. Tohle bude problem na dlouhy leta..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ABS: Na dlouhý cesty má Ioniq furt malou baterku. S Konou nebo e-Nirem už si to představit dokážu.

    A servis asi ještě nějakou dobu problém bude, no. To je mimochodem jedna z těch věcí, kvůli kterým nejde přejít na EV za 10 let... všechna logistika včetně právě třeba servisů je přizpůsobená ICE.
    ABS
    ABS --- ---
    pro zajemce o EV: Hloupa oprava jednoho dilu meho Ioniq, drobnost v zamku dobijeni, trvala bouzel 3 tydny. Nahradni dily na EV a i specialiste jsou nedostatkove casto, normalni technik servisu, jak jsem zjistil, na tom krome kol skoro nic opravit nemuze. Dost lidi kolem mne ma Teslu a pry to je jeste horsi.
    Poprve v zivote jsem jel alespon k mori, logiscky spalovakem, a uprimne moc si tu cestu pres 1k km elektroautem nedovedu prestavit s detmi, jsem si jisty, ze pauzu na dobijeni by prospali a kdyz bych mohl jet, tak by rvali, ze chteji pauzu >> EV jsou super, ale stale to ma rezervy. Do AT Alp asi v pohode, ale do 30+ stupnu v jiznim Chorvatsku jiz ne.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Porsche Taycan takes on the Moose Test and bows down to Tesla Model 3's record
    https://www.teslarati.com/porsche-taycan-loses-tesla-model-3-moose-test-video/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm to vyzera, ze to mali nejako odstupnovane podla najazdenych kilometrov, to by museli nasadit hodne konkurencne ceny aby sa to financne oplatilo, resp. oplati sa to skor pre ludi co striedaju auta po 2-3 rokoch, takze nestihnu v tom dvakrat zaplatit cenu baterie :)

    Electric car battery leasing: should I lease or buy the batteries? | BuyaCar
    https://www.buyacar.co.uk/...s/1523/electric-car-battery-leasing-should-i-lease-or-buy-the-batteries
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: S Leafem myslím ne, ale s Twizzy, Zoe nebo něčím podobným určitě jo. Možná i s elektrickým Fluence.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm ten koncept prenajmu baterii ale nie je novy, tak to fungovalo snad uz so starym leafom
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Čínská automobilka Nio zlevní elektromobily, budoucnost vidí v pronájmu baterií | cdr.cz
    https://cdr.cz/...nek/cinska-automobilka-nio-zlevni-elektromobily-budoucnost-vidi-v-pronajmu-baterii

    Čínská automobilka Nio přišla s novým konceptem, kdy svým uživatelům baterie pouze pronajme. Tím dosáhla snížení cen u svých modelů až o 250 tisíc korun. Podle odhadů by to mohla být levnější alternativa Tesly pro ty, kteří chtějí elektromobil, ale nemají po ruce milion.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ono to bude spíš tím, že prostě nepoznám auta a nahoru blbě vidím, takže když nejede fakt kolem mě, tak ji nejspíš nepoznám :-D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    EU by měla zavést regulaci, že PHEV musíš alespoň jednou týdně doplna nabít, jinak nenastartuješ :D
    /konec vtipu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Mě hrozně irituje to balení PHEV a BEV do jednoho pytle.

    PHEV v obrovský spoustě případů funguje jako normální hybrid a tedy jako normální auto na benzín. Typicky jsou velmi prodávaný PHEV od Volva – což je tím, že T8 (jediná PHEV verze) je především verze nejvýkonnější. Chceš nejrychlejší Volvo? Dostaneš PHEV.

    Někde jsem viděl nějakej průzkum mezi majitelema, jak často to nabíjejí. Tuším že nadpoloviční většina odpověděla "vůbec".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Kde proboha žiješ? Já počet Tesel, který jsem viděl, přestal počítat tak v roce 2014 :))

    Dvě Tesly vidím snad pokaždý, když sednu do auta a někam jedu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Ad první otázka – po pravdě jsem CNG ještě netankoval, zatím se mi nepodařilo v žádným za tejden vyjezdit palivo (kombinace benzín + plyn). Ale pokud vím, je to z uživatelskýho hlediska cca to samý.

    Mild hybrid má určitě smysl, protože využiješ energii z brzdění a trochu zlepšíš spotřebu. Ale nepřijde mi, že nějak výrazně, jezdil jsem teď Golfem e-TSI a žralo to tak nějak podobně jako normální. Na druhou stranu, ono to není o moc složitější ani dražší, v podstatě tam máš větší baterku a místo alternátoru a startéru trochu větší elektromotor.

    Pozor ale, ať si to nepleteš s "normálním" hybridem "bez přívlastku". Pro preventivní ujasnění pojmů:

    BEV (battery electric vehicle): Prostě elektromobil, jezdí na elektriku.
    PHEV (plug-in hybrid electric vehicle): hybrid co má větší baterky a dá se dobíjet ze zásuvky, díky tomu obvykle ujede delší vzdálenost – řádově desítky km – na elektriku. Umí ale fungovat i jako "normální" hybrid a typicky umožňuje jízdu přímo na spalovací motor (má převodovku). Výjimka jsou věci jako Transit/Tourneo Connect, BMW i3 REX nebo Opel Ampera, který mají spalovací motor jen na výrobu elektřiny a není připojen ke kolům.
    HEV (hybrid electric vehicle) – "normální" hybrid jako třeba Toyota Prius, typicky umí jezdit i čistě na elektřinu, ale jen v určitých režimech, pokud má "čistě elektro" režim, tak na něj ujede třeba kilometr. Všechna elektřina vzniká rekuperací, případně je generovaná od spalovacího (spalovací motor přímo či nepřímo "roztáčí" generátor).
    mHEV – mild hybrid, má to elektromotor co je víceméně větší startér a malý baterky (jednotky kWh), je to dobrý na to, že to uloží energii z brzdění, která by se jinak změnilo v teplo, a tou to potom "pomůže" spalovacímu motoru. Elektromotor to ale neumí pohánět, nebo maximálně při jízdě krokem.

    Ad složitost – mHEV už jsem řešil, PHEV a HEV (liší se obvykle jen velikostí baterie a přítomností nabíjecího portu) jsou případ od případu o něco složitější než normální ICE (třeba Superb iV – má komplet ICE pohonný ústrojí plus k tomu elektromotor a baterie) nebo naopak jednodušší než ICE. Druhý případ je typicky HSD (Hybrid Synergy Drive) od Toyoty, což je pohonné ústrojí původně z Priusu, nyní i v Corolle (dříve Auris), RAV4 a Yarisu, verze s větším motorem v různých Lexusech. Tahle věc je dneska asi nejspolehlivější pohonný ústrojí jakýhokoliv auta, je regulérně schopná bez větších servisních zásahů ujet milion kilometrů.

    Obecně ale i mírně složitější hybridy bývají trvanlivější než ICE, protože díky "pomoci" od elektromotoru se spalovací motor vyhne režimům v největší zátěži, které působí nejvíc opotřebení. Proto bývají hybridy populární třeba u taxikářů, protože dýl vydrží (plus díky brzdění rekuperací vydrží nesrovnatelně dýl brzdy).

    Takže jestli chceš běžný, dostupný auto který je trochu na elektriku, kup si Toyotu Corolla, nebo zánovního či ojetýho Aurise. Je to ekvivalent VW Golf, stojí to podobně, a vydrží to nafurt.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: v brne jak otvorili u olympyje ten supercharger, tak tam stoji kazdu chvilu nejaka, minule tam boli vedla seba pekne x, s a 3 (no jo no, neboli v spravnom poradi)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam