MINER: To nejsou moje preference, moje osobní preference jsou irelevantní. Já jenom popisuju realitu, zatímco místní klub autistů popisuje svoje sny.
K range anxiety: Ano, objektivně většině řidičů po většinu času stačí elektromobil. Což je ale úplně jedno.
Jsou s tím totiž dva problémy:
1) Lidi nekupují auta čistě racionálně, ale kupují si je dost kvůli "pocitu". Třeba pocitu, že můžou jet kam chtějí a kdy chtějí. Proto si lidi kupují SUV, auta s pohonem všech kol, auta s naprosto zbytečným výkonem atd.
2) Lidi si auta nekupujou na "většinu času", pokud jich nemaj víc. To je důvod, proč lidi jezdí po městě ve velkých autech, i když jedou sami – obvykle si totiž nemůžou dovolit koupit si miniauto do města a kombík nebo SUV na výlety. Mají jedno auto, takže když potřebujou jezdit o víkendu na hory a mají pocit, že na to potřebujou SUV, tak s ním potom jezdí i po městě.
Proto bude elektrifikace probíhat postupně a od dražších aut směrem k levnějším, od lidí s garážema a firem k lidem bydlícím na sídlištích atd.
A bude to trvat dlouho, odhadem tak 20 let do vyřazení ICEV z výroby a 40 let do jejich zmizení ze silnic.
LPG a CNG je řešení pro tu část aut, která na elektřinu zatím jezdit nebude.
Že to není praktický a atraktivní je tím, že drtivá většina aut na plyn jsou dodatečné přestavby. To způsobuje tu nepraktičnost (do už hotové auta se něco dodělává, tím pádem se to dá někam, kde původně bylo něco jiného, třeba místo na zavazadla nebo rezervu) a neatraktivitu, protože ježdění na plyn má pořád punc "podřadnosti". Když si necháš předělat auto na plyn, tak vypadáš jako socka, co si nechala něco zbastlit, aby ušetřila.
A lidi auta opravdu nekupujou racionálně, takže tohle je pro ně důležitý.
CNG je v tom lepší, ty auta jsou většinou z fabriky už na plyn, takže nádrže nikde netrčí, je ekologicky ještě výhodnější a ekonomicky taky. A mimochodem, podíl CNG na trhu pokud vím spíš stoupá.
Každá technologie má svoje a v nejbližších 20-30 letech nebude žádná dominantní, naopak se budou vyrovnávat podíly různých pohonů – bude ubývat benzínových a naftových aut, dost pravděpodobně přibývat plynových, určitě přibývat hybridů a elektromobilů, ale než zase jeden druh pohonu (patrně BEV) převládne, tak to bude trvat.