• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: Dotace na PHEV považuji za blbost. Je to jen způsob, jak trochu snížit spotřebu/emise. Podobně jako LPG/CNG a tam jsou dotace nižší spotřební daní podle mě dostatečné. Dokonce nadsazené, když vezmeš v potaz, že ušetříš 15 % CO2, ale 50 % financí.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: moje angličtina je slabá, ale z této stránky MINER: jsem pochopil, že se bavíme minimálně o EU. Nebo to mají okolní státy EU stejně jako my? Mám pocit, že ne. Takže náš prtavý český rybník je poněkud nevýznamný.


    KEB
    KEB --- ---
    MINER: já tomu rozumím, jak to dotační nakopnutí funguje. A souhlasím s tím, každý spalovací motor který ubyde je dobře. Nicméně tvůj argument, že může (auto na plyn) pořád jezdit na benzín je dost mimo. Ano může, ale ekonomika provozu tě samotného motivuje to většinu času nedělat. A protože infrastruktura je dost hustá není to ani velký problém.

    Kam v tomhle tvém pohledu zapadají PHEV na které jsou dotace a které pokud nenabiješ, žerou benzínu jak normální auto což Bobash tvrdí celou dobu, protože to empiricky vyzkoušel.

    A pořád si stojím zatím, že zadotováním LPG a CNG jsi schopen snížit emise u současně provozované flotily aut u kterých toho jiným způsobem prostě nedocílíš. A infrastruktura už existuje.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: no ale tie dotace nie su pre fyzicke osoby, takze pre nas irelevantne

    Dotace na elektromobily 2020. Méně peněz za více práce - Elektrickevozy.cz
    https://elektrickevozy.cz/clanky/dotace-na-elektromobily-2020-mene-penez-za-vice-prace
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: dotace na EV jsou, protože krátkodobé dotace mohou nastartovat výraznou/skokovou změnu. Stejně to bylo se soláry (dejme stranou, že česká vláda to totálně posrala (ať už neschopností či úmyslem), myslím celosvětový trend)
    Nic takového pro LPG/CNG neplatí. Navíc můžou jezdit furt na benzín, proto dává smysl sleva pouze na palivo.

    Pokud bychom chtěli zavést objektivně spravedlivý systém, byla by to uhlíková daň podle CO2 z celého life-cycle každého výrobku ve výši nákladů na zachycení CO2 (to už umíme, ale je to drahé, odhadem $7.5 biliónů).
    Akorát to se nezdá v současném světě proveditelné.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: Souhlasím, LPG i CNG má podporu nízké spotřební daně. No a to je taky všechno. Není to málo, ale je to všechno. Zatímco BEV a další elektriky mají napříc evropou různé dotace a další benefity, jako je dotace na nákup, jistý nízký tarif u nabíjení doma, možnost parkovat v různých zónách, tuším i vlastní pruhy atd. Připočti k tomu masivní dotace do infrastruktury. Nikdy jsem neslyšel, že by někdo dostal dotaci na vybudování LPG čerpačky, ty co se vybudovaly se vybudovaly jaksi tržně. CNG je na tom obdobně akorát jsem zaznamenal i nějaké dotace do infrastruktury. Pokud se v něčem pletu klidně mě opravte.

    No a když odečteš od těch registrací BEV auta, co nakupují města pro cajty, uředníky atd., protože je to sexy a dobře se na tom demonstruje jak jsou politici zelení, korporáty kteří to mají taky jako PR atd. tak to zase tak strmý růst nebude. Ne že by to bylo něco špatného, pokud budou benga jezdit v autě na elektriku, proč ne, je to spousta ušetřených emisí u ouřadů to samé. Akorát bych řekl, že do naší debaty by bylo vhodnější vzít číslo o soukromých kupcích.


    MINER: ten graf imho znamená jen to, že na BEV a PHEV jsou pořizovací dotace. Udělej dotace na pořízení LPG a CNG a uvidíš jak to poskočí. Na konečný číslo na konci roku si ještě počkáme, ale ano letos to evidentně bude nižší.

    MINER: ještě k té nedostatečnosti 15% úspory emisí u LPG a větší u CNG. V republice je určitá suma aut na benzín, který do konce svého života udělají určitou sumu emisí. Pokud uděláš jednorázový dotační program na přestavby nebo pořízení aut na plyn, tak docílíš toho, že ti za relativně malý dotační peníz klesnou emise v určitém segmentu dopravy o 15% plus, a do infrastruktury nemusíš vrazit ani korunu,ta už existuje, anebo můžeš říct, že je to málo a k ničemu. Ale ty auta, který by lidi předělali na plyn nezmizí a ty lidi nedonutíš, aby je dali do šrotu a koupili si drahý BEV, který nebudou mít kde nabít. Ale tahle úvaha nikdy na stůl nepřijde, protože to prostě není dost cool, sexy a zelený.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm jake kombo ze online rezervacia plus samotny predaj u dealera, ktory si moze este navyse natahnut cenu oproti tomu za co si to clovek rezervuje

    VW ID.4 electric crossover will be aimed at RAV4 and CR-V shoppers, not Tesla crowd
    https://www.greencarreports.com/...crossover-will-be-aimed-at-rav4-and-cr-v-shoppers-not-tesla-crowd
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: tolik modelů je právě kvůli tomu, že každý útočí na jinou kombinaci emocí.
    Někdo si mastí ego, někdo chce roztomiloučké autíčko, někdo bezpečné (obava je emoce, nikdo si nevybírá auto podle statistiky bezpečnosti, ale pocitu bezpečí), někdo chce machrovat před šéfom atd.

    Auta jsou učebnicový příklad designu podle emocí. Je to velmi dobře prostudované a automobilky to používají jako malou násobilku.

    Tohle jsou tři úrovně, pro které se designuje. Všechny jsou emocionální, i ta behaviorální složka. Kupuješ, co máš pocit, že odpovídá tvému užití. Např. všichni kupují sportovněji laděná auta ne protože potřebují jezdit sportovněji, ale protože se potřebují cítit, že jsou lepší řidiči, kteří by mohli jezdit rychle, kdyby chtěli.

    Pak je tam samozřejmě i racionální složka výběru, ale je v menšině.

    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Tohle je realita % nových registrací: modrý CNG/LPG klesá, žluto-oranžový elektro a hybridy stoupaj.
    Passenger cars | EAFO
    https://www.eafo.eu/vehicles-and-fleet/m1
    Máš pravdu, že vždy bude nějaký mix, ale CNG/LPG maj nejlepší dny za sebou.

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    "lidi auta nekupujou racionalne"? tak naco je potom tolko roznych modelov? ved si tu sam nedavno popisoval ako kazdy zakaznik hlada auto presne podla svojich potrieb a preto mu nestaci jeden model bmw x5 ale pre zenu musia mat bmw x1...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: To nejsou moje preference, moje osobní preference jsou irelevantní. Já jenom popisuju realitu, zatímco místní klub autistů popisuje svoje sny.

    K range anxiety: Ano, objektivně většině řidičů po většinu času stačí elektromobil. Což je ale úplně jedno.

    Jsou s tím totiž dva problémy:
    1) Lidi nekupují auta čistě racionálně, ale kupují si je dost kvůli "pocitu". Třeba pocitu, že můžou jet kam chtějí a kdy chtějí. Proto si lidi kupují SUV, auta s pohonem všech kol, auta s naprosto zbytečným výkonem atd.

    2) Lidi si auta nekupujou na "většinu času", pokud jich nemaj víc. To je důvod, proč lidi jezdí po městě ve velkých autech, i když jedou sami – obvykle si totiž nemůžou dovolit koupit si miniauto do města a kombík nebo SUV na výlety. Mají jedno auto, takže když potřebujou jezdit o víkendu na hory a mají pocit, že na to potřebujou SUV, tak s ním potom jezdí i po městě.

    Proto bude elektrifikace probíhat postupně a od dražších aut směrem k levnějším, od lidí s garážema a firem k lidem bydlícím na sídlištích atd.

    A bude to trvat dlouho, odhadem tak 20 let do vyřazení ICEV z výroby a 40 let do jejich zmizení ze silnic.

    LPG a CNG je řešení pro tu část aut, která na elektřinu zatím jezdit nebude.

    Že to není praktický a atraktivní je tím, že drtivá většina aut na plyn jsou dodatečné přestavby. To způsobuje tu nepraktičnost (do už hotové auta se něco dodělává, tím pádem se to dá někam, kde původně bylo něco jiného, třeba místo na zavazadla nebo rezervu) a neatraktivitu, protože ježdění na plyn má pořád punc "podřadnosti". Když si necháš předělat auto na plyn, tak vypadáš jako socka, co si nechala něco zbastlit, aby ušetřila.

    A lidi auta opravdu nekupujou racionálně, takže tohle je pro ně důležitý.

    CNG je v tom lepší, ty auta jsou většinou z fabriky už na plyn, takže nádrže nikde netrčí, je ekologicky ještě výhodnější a ekonomicky taky. A mimochodem, podíl CNG na trhu pokud vím spíš stoupá.

    Každá technologie má svoje a v nejbližších 20-30 letech nebude žádná dominantní, naopak se budou vyrovnávat podíly různých pohonů – bude ubývat benzínových a naftových aut, dost pravděpodobně přibývat plynových, určitě přibývat hybridů a elektromobilů, ale než zase jeden druh pohonu (patrně BEV) převládne, tak to bude trvat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hehe asi zla formulacia ale aj tak caro nechceneho:

    ✅ Investice do vodíku - 5 nejlepších vodíkových akcií [2020]
    https://www.lynxbroker.cz/vzdelavani/nejlepsi-vodikove-akcie/?utm_source=plesnivycurak

    "Nabíjení však trvá mnohem déle než u benzínových motorů."

    jak sa zena vrati, skusim dat to svoje benzinove auto do zasuvky, ze ako rychlo sa nabije :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Myslím, že všichni už tady chápeme tvé preference. Já je třeba nesdílím a LPG mi nepřijde praktické a ani 15% zlepšení mi nepřijde dostatečné.

    LPG a CNG má podporu formou nižší spotřební daně, což je důvod, proč je to levnější.
    I tak to moc lidem nepřijde podle sestupného trendu atraktivní.

    K range anxiety: většina aut najede průměrně desítky kilometrů denně. Nikdo neříká, že je potřeba elektrifikovat všechna auta, ale pro desítky kilometrů denně to je už lepší technologie teď, pokud to ještě trochu zlevní. Což se pravděpodobně stane v příštích letech.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo, protože podporovat LPG (nebo CNG, který je ještě ekologičtější) není tak sexy.

    A řešení pro dlouhodobou budoucnost to není, nicméně mohlo by to být řešení pro krátko- a střednědobou budoucnost, protože na LPG infrastruktura existuje, na CNG už docela taky (a rozšířit ji je výrazně jednodušší než u elektrický) a hlavně je možný přestavovat stávající auta, případně prodávat upravený verze stávajících modelů.

    Zároveň nehrozí range anxiety a není to závislý na dobíjení v místě bydliště, a auto na CNG nebo LPG je nesrovnatelně levnější než na elektřinu.

    Pro člověka, kterej má vlastní garáž a může si dovolit nový auto za milion a víc, to řešení není.

    Pro člověka, kterej má na auto 300 tisíc a žije v paneláku, zase není a ještě tak minimálně 10 let nebude řešení elektromobil. A co nejmenší, nejúspornější auto na LPG/CNG je furt aspoň nějakej pokrok.
    MINER
    MINER --- ---
    Pár faktů:
    – LPG má jen o 15 % míň emisí CO2 než benzín (nevim, jak se liší výroba a distribuce, ale dopad na města je podobný)
    – LPG registrace klesají, nyní jsou už v EU nové registrace třetinové proti rostoucím čistě elektrickým autům, přestože je LPG etablovaný a infrastruktura dostupná

    Když pomineme osobní preference jednotlivců, tak tohle nevypadá jako metriky pohonu budoucnosti.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: hej ale tak teď jsi mě vážně naštval a já se tak snažil. Dám si tě do ignoru a už s tebou nikdy nepromluvím, do oboustranného ignoru abys věděl! :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Nemůžeme, protože ve spoustě situací ta Tesla dává smysl. Ve srovnání s benzínovým autem odpovídající velikosti a výkonu (což je mnohem spíš než ta Mazda třeba BMW 330i nebo tak něco) je Tesla ve spoustě ohledů lepší alternativa.

    Ve srovnání s dieselem už to je trochu horší, protože dieselový auto odpovídajícího výkonu bude mít spotřebu tak o 30 % nižší než benzínový.

    A ve srovnání s malým/levným/ojetým autem nedává Tesla ani jinej elektromobil smysl žádnej, protože na ní v tu chvíli nemáš.
    KEB
    KEB --- ---
    OMNIHASH: ano, souhlasím s tebou. Můžu tedy jandosuv elaborát proč Tesla považovát za vyvrácený?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Auto na LPG v týhle debatě mimo není, protože existence toho auta na LPG je pro spoustu lidí důvodem, proč si nekoupí auto na elektriku, protože se dá být ekologickej i levněji.

    OMNIHASH: Nechápu, co chceš říct tím odkazem na čínský auto. Že existuje i další věc co má podobnej dojezd? Pro nás irelevantní, protože je to čínský a tudíž pravděpodobně na našem trhu neprodejnej krám.

    OMNIHASH: Malý elektrovozítka primární elektrickej trh nejsou, protože nedávají žádnej ekonomickej smysl. Primární elektrickej trh jsou Tesly, protože jsou zatím (s výjimkou těch dvou korejskejch věcí) jediný auta na elektriku s rozumným dojezdem, a proto, že aby se v ceně auta ztratila nákladná elektrická technologie, musí se udělat dostatečně drahý. Tesla je srovnatelně drahá jako odpovídající auto na benzín, stejně tak bude nejspíš srovnatelně drahá jako odpovídající auto na benzín ta Škodovka.

    Elektrický miniauta jsou okrajová záležitost, která reálně dává smysl jen pro rozvozce pizzy a pak pro lidi, který mají dost peněz utratit statisíce za druhý auto do města. I výrobcem dotovaná Škoda Citigo stojí skoro půl milionu, přičemž její benzínová verze stála 200 tisíc. Dacia za půl milionu s udávaným dojezdem 200 kilometrů taky díru do světa neudělá, protože lidi co si kupujou Dacie obvykle nejsou lidi, co si kupujou 2-3 auta. A jako jediný auto to nebude fungovat.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: došel jsem a zjistil jsem, žes tohle OT rozjel ty a ještě se tím chlubíš...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam