• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Myslím, že všichni už tady chápeme tvé preference. Já je třeba nesdílím a LPG mi nepřijde praktické a ani 15% zlepšení mi nepřijde dostatečné.

    LPG a CNG má podporu formou nižší spotřební daně, což je důvod, proč je to levnější.
    I tak to moc lidem nepřijde podle sestupného trendu atraktivní.

    K range anxiety: většina aut najede průměrně desítky kilometrů denně. Nikdo neříká, že je potřeba elektrifikovat všechna auta, ale pro desítky kilometrů denně to je už lepší technologie teď, pokud to ještě trochu zlevní. Což se pravděpodobně stane v příštích letech.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo, protože podporovat LPG (nebo CNG, který je ještě ekologičtější) není tak sexy.

    A řešení pro dlouhodobou budoucnost to není, nicméně mohlo by to být řešení pro krátko- a střednědobou budoucnost, protože na LPG infrastruktura existuje, na CNG už docela taky (a rozšířit ji je výrazně jednodušší než u elektrický) a hlavně je možný přestavovat stávající auta, případně prodávat upravený verze stávajících modelů.

    Zároveň nehrozí range anxiety a není to závislý na dobíjení v místě bydliště, a auto na CNG nebo LPG je nesrovnatelně levnější než na elektřinu.

    Pro člověka, kterej má vlastní garáž a může si dovolit nový auto za milion a víc, to řešení není.

    Pro člověka, kterej má na auto 300 tisíc a žije v paneláku, zase není a ještě tak minimálně 10 let nebude řešení elektromobil. A co nejmenší, nejúspornější auto na LPG/CNG je furt aspoň nějakej pokrok.
    MINER
    MINER --- ---
    Pár faktů:
    – LPG má jen o 15 % míň emisí CO2 než benzín (nevim, jak se liší výroba a distribuce, ale dopad na města je podobný)
    – LPG registrace klesají, nyní jsou už v EU nové registrace třetinové proti rostoucím čistě elektrickým autům, přestože je LPG etablovaný a infrastruktura dostupná

    Když pomineme osobní preference jednotlivců, tak tohle nevypadá jako metriky pohonu budoucnosti.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: hej ale tak teď jsi mě vážně naštval a já se tak snažil. Dám si tě do ignoru a už s tebou nikdy nepromluvím, do oboustranného ignoru abys věděl! :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Nemůžeme, protože ve spoustě situací ta Tesla dává smysl. Ve srovnání s benzínovým autem odpovídající velikosti a výkonu (což je mnohem spíš než ta Mazda třeba BMW 330i nebo tak něco) je Tesla ve spoustě ohledů lepší alternativa.

    Ve srovnání s dieselem už to je trochu horší, protože dieselový auto odpovídajícího výkonu bude mít spotřebu tak o 30 % nižší než benzínový.

    A ve srovnání s malým/levným/ojetým autem nedává Tesla ani jinej elektromobil smysl žádnej, protože na ní v tu chvíli nemáš.
    KEB
    KEB --- ---
    OMNIHASH: ano, souhlasím s tebou. Můžu tedy jandosuv elaborát proč Tesla považovát za vyvrácený?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Auto na LPG v týhle debatě mimo není, protože existence toho auta na LPG je pro spoustu lidí důvodem, proč si nekoupí auto na elektriku, protože se dá být ekologickej i levněji.

    OMNIHASH: Nechápu, co chceš říct tím odkazem na čínský auto. Že existuje i další věc co má podobnej dojezd? Pro nás irelevantní, protože je to čínský a tudíž pravděpodobně na našem trhu neprodejnej krám.

    OMNIHASH: Malý elektrovozítka primární elektrickej trh nejsou, protože nedávají žádnej ekonomickej smysl. Primární elektrickej trh jsou Tesly, protože jsou zatím (s výjimkou těch dvou korejskejch věcí) jediný auta na elektriku s rozumným dojezdem, a proto, že aby se v ceně auta ztratila nákladná elektrická technologie, musí se udělat dostatečně drahý. Tesla je srovnatelně drahá jako odpovídající auto na benzín, stejně tak bude nejspíš srovnatelně drahá jako odpovídající auto na benzín ta Škodovka.

    Elektrický miniauta jsou okrajová záležitost, která reálně dává smysl jen pro rozvozce pizzy a pak pro lidi, který mají dost peněz utratit statisíce za druhý auto do města. I výrobcem dotovaná Škoda Citigo stojí skoro půl milionu, přičemž její benzínová verze stála 200 tisíc. Dacia za půl milionu s udávaným dojezdem 200 kilometrů taky díru do světa neudělá, protože lidi co si kupujou Dacie obvykle nejsou lidi, co si kupujou 2-3 auta. A jako jediný auto to nebude fungovat.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: došel jsem a zjistil jsem, žes tohle OT rozjel ty a ještě se tím chlubíš...
    KEB
    KEB --- ---
    OMNIHASH: vrať se na začátek diskuze, kde byla jako důvod proč je super Tesla použita benzínová Mazda.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: nevím co je to za auto, ale ten kočárek bych tam nedal ani bez té nádrže. Jinak já mám nádrž v díře na rezervu. Jak jsou velké tyhle válcové nádrže nevím. V reálu jsem ji viděl jen jednou u vozidla autoškoly.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: cool, akorát je LPG v diskuzi o elektroautech asi tak k věci, jako nejnovější vývoj parních motorů v diskuzi o TGV...

    BOBASH: https://en.wikipedia.org/wiki/Xpeng_G3

    BOBASH: eh? tyhle skoro/městský pidivozítka jsou primární elektrickej trh.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: LPG když ho vypustíš do vzduchu možná skleníkovej plyn není, ale když ho spálíš, tak ti vznikne CO2 a vznikne ho sice o něco míň než při spalování benzínu, ale mám pocit že o něco víc než při spalování CNG.

    Pořád ale platí, že v případě člověka, kterej nejezdí moc a má omezenej rozpočet, je malý auto na LPG asi nejekologičtější řešení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Taky to je obří nádrž, běžný jsou 40 l toroidy, který se dají místo rezervy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tesla je montuje sama z článků, který pokud vím furt vyrábí Panasonic.

    Tedy je na tom úplně stejně jako Škodovka, která ty baterky taky skládá v Boleslavi.

    A hlavně oboje je zákazníkovi buřt. Podstatný je, že Škodovka bude mít za cca milion až milion a půl elektrický auto, který bude mít srovnatelný výkony a dojezd s Modelem Y, ale při zachování toho, že se to bude ovládat a bude to vybavený jako normální auto, bude se to dát servisovat jako normální auto a tak podobně.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm ale ta nadrz je dost velka, to znizuje prakticnost vozidla, akoze do tohoto by som nemal ani kam dat nakup, nie to este kocar pre decko :D

    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ještě drobnost LPG není samo o sobě skleníkový plyn viz ten článek z tzb. CNG ale ano, vážně by mě zajímalo jestli nižší stopu CO2 při spalování CNG nevyrovná jeho CO2 ekvivalent při únicích, ale to tu nejspíš nerozlouskneme.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH:
    MRAKY: co udělat na nástěnce věšteckou anketu nebo tipovaci okénka a za rok to porovnat. Vítěz dostane virtuální křišťálovou kuličku :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tesla je v bateriach napred napriklad v tom, ze si ich vyraba sama a nemusi sa spoliehat na dodavatelsky retazec, ako ked sa ipace nepredaval, lebo sa nemal ako vyrobit
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: u baterek pristi rok porovnejme pomer ceny/kapacita. Ale fakt se o tom nechci bavit ted. Napsal jsi tu nejake tvrzeni, ja taky, tak tohle otevreme az za rok :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Cena se hádám zveřejní při oficiálním představení v úterý. Můj odhad je, že základ bude těsně pod milion a top výbava bude o něco dražší než teď stojí Kodiaq RS, ale ne o moc. Tipuju nejdražší verzi tak 1,6 - 1,7 milionu (RS iV, 300 koní, 80 kWh).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam