• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Je jedno jestli jí chceš říkat automobilka nebo technologická firma, tvrdíš, že zcela změní byznysmodel automotive sektoru.

    Což by z ní mimo jiné udělalo nejvýznamnější automobilku na světě, čemuž by taky odpovídala její dnešní tržní kapitalizace.

    Přitom je v reálném světě automobilkou až na svoje průkopnictví zcela bezvýznamnou a maličkou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ukaz mi konvencnu automobilku, kde si mozem na webe kliknut auto do kosika ako nejaky flakonik parfemu a auto mi dorucia domov
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    DZODZO: Na jaké ceně startuje Tesla X?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Kecy o novým byznysmodelu jsou všechny založený na tom, že bude Tesla fungovat jako Apple, tedy s vyšší přidanou hodnotou, alias s vyššíma cenama.

    Tedy že stejně jako u Apple si budeš ochoten koupit za víc peněz Teslu, Tesla úložiště a Tesla solárstřechu, abys měl "ekosystém".

    Pokud to tak nebude, není to žádnej novej byznysmodel a ničemu to zásadně nepřispěje. To, že Tesla bude prodávat soláry nebo baterky, by muselo být způsobem jak prodat auta za víc peněz, aby to znamenalo viabilní byznysmodel.

    Takhle je to asi stejně relevantní, jako že Honda ti prodá kromě auta taky skútr a sekačku na trávu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    kto sem prisiel s tou utkvelou predstavou ze tesla sa stane najvyznamnejsou automobilkou na svete? ja som to nebol ja o tesle rozmyslam ako o baliku sluzieb a teda ako o najvyznamnejsej technologickej firme na svete
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NEOTŘELÝ BYZNYSMODEL TESLY

    Tak si to pojďme shrnout. Řada z vás tady tvrdí, že Tesla zcela změní tvář automobilismu a stane se nejvýznamnější automobilkou na světě (čemuž by odpovídala tržní kapitalizace 400 miliard dolarů) díky jakémusi novému byznysmodelu.

    Může mi ho někdo ukázat?

    Fakta:

    1) Současný byznysmodel Tesly je, že je to prostě automobilka. Největší změny oproti normálním značkám jsou pohon na elektřinu (ostatní už v parametrech dohnali) a trochu jiný obchodní model (nemají v USA dealery, prodávají za pevné ceny, mají výrazně méně volitelných prvků a podobně). Pořád je to ale firma, která vyrábí auta, prodává auta a z toho má peníze.

    2) První alternativu, kterou jste řešili, představuje autonomie. Lidi si budou kupovat Tesly za mnohem víc peněz, protože je budou používat jako autonomní taxíky a získají tak "hodnotu stovek tisíc dolarů" (tak to popsal Musk).

    Dokud nebude existovat legální Level 5 autonomie, nic z toho se nestane, z analytiků v oboru nikdo nevěří tomu, že k tomu dojde dřív než za 10 let, a rozhodně ne se stávající technikou Tesly. Tedy Muskovy řeči o tom, že Model 3, který si koupíte dneska, bude za rok nebo dva vozit sám lidi, jsou nejspíš lež.

    Tohle by byl skutečně zajímavý byznysmodel, protože by se teoreticky mohlo prodat míň aut za víc peněz (ostatní budou jezdit těma robotaxíkama lidí co si auto koupili), ale vyžaduje to:
    a) aby se to vůbec stalo
    b) aby toho Tesla dosáhla první a ještě navíc s významným náskokem proti tradičním automobilkám a/nebo firmám jako Waymo (přičemž Waymo nemá v plánu auta prodávat, takže technologii někomu prodá a může nastat situace jako Apple vs. Android, kde Tesla bude mít svůj systém a všechny ostatní automobilky ten od Google).

    Takže je to minimálně nejisté a navíc daleko v budoucnosti (pravděpodobně 10+ let).

    3) Druhá alternativa je, že to Tesla postaví na tom, že je energetická společnost. Well...

    Superchargery jsou jen support k autům, bez nich nemají žádnou hodnotu, zvláště proto, že se na nich můžou nabíjet jen Tesly.

    Solar City představuje v tuhle chvíli asi 6% z obratu Tesly a nijak výrazně neroste. Není to významná firma na trhu se solárními panely, takže prodejem panelů samotných o sobě to nevyhraje, synergie s autem je dost sporná, protože solární panel není věc, se kterou by auto potřebovalo komunikovat.

    Auto potřebuje komunikovat s úložištěm energie, které ho nabíjí (a které budou dodávat i ostatní automobilky tak jako dneska dodávají Wallboxy). Solární panel dělá jen to, že vyrábí elektriku podle toho, jak na něj svítí. Nepotřebuje vědět, kdy potřebujeme dobít auto.

    Takže se nám "nový byznysmodel" a "energetická společnost" smrskly na to, že Tesla umí k autu prodat i bateriové úložiště a má k němu síť nabíječek.

    Jak přesně tohle udělá z Tesly dominantní automobilku? Nebo alespoň energetickou společnost, která bez toho, aby začala vyrábět miliony aut, má nějakým způsobem reálnou hodnotu 400 miliard dolarů?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COWBOY: odkial mas informaciu ze je to najdrahsie elektroauto? ipace zacina niekde na 68k$ a tmy na 50k$
    KEB
    KEB --- ---
    COWBOY: to ti jistě odpoví jiní, kteří tu pořád opakují byznys model :-)
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    KEB: Takže budou počítat vodné a přitom si koupí nejdražší elektroauto, nejdražší el. střechu,... něco mi uniká?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Pokud budeme tak v prdeli, že nebudeme mít na auta, bude v prdeli i Tesla. Naopak půjde do háje mnohem rychlejc než tradiční automobilky, protože je závislá na bohatých zákaznících.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: V Singapuru se platí licence za vlastnictví auta proto, že tam je málo místa, a pokud vím tak už dávno před tím, než se začaly masivně řešit emise.

    Ad ten zbytek – ano, to je důvod, proč se v následujících 20-30 letech postupně přejde na elektromobilitu.

    Ale pořád mi nikdo neukázal, kde má Tesla reálně fungující byznysmodel, kterej je tak hluboce jinej než u ostatních automobilek. Zatím prostě uměla vyrábět lepší elektromobily.
    KEB
    KEB --- ---
    COWBOY: automobilkou ani tak ne, ale energetickým konglomerátem, který bude prodávat auta, střechy a baterky. Nejlíp jako multipack. :-)
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    DZODZO: A v téhle situaci se Tesla stane dominantní automobilkou na trhu?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COWBOY: nevravim to v kontexte toho, ze automobilova doprava toto primarne sposobuje, ale ze vyvoj situacie k takemu stavu smeruje, iba poukazujem na to, ze za par rokov budu dnesni mladi riesit uplne ine problemy ako "aky model auta si vybrat ci vacsie SUV alebo mensi sportback", skor budu pocitat ci si mozu dovolit zaplatit vodne a stocne alebo si nasetria na nadobu na zachytavanie destovky
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    DZODZO: Aha. Ale jestli máš takový strach z toho, že tu “pokapeme” tak bys měl možná víc brojit za omezení živočišné výroby, těžby v pralesích, zaoceánské lodě a pod. Automobilová doprava je jenom takový marketingový nepřítel. Dobře se do nej strefuje.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ionity musi rast sakra rychle, pretoze teraz maju standardne 4 chargery na stanicu co je dost malo a este teda sa budu musiet zlepsit s tou spolahlivostou, akoze tie story o tom ako sa prehreje nabijacka a miesto 190kW ti to nabija 40kW... radost :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COWBOY: posuva sa k elektrifikacii a autonomii, zmena klimy nie je nieco co tu za 10 rokov nebude, naopak bude a v este horsom stave, to vyvola este silnejsi tlak na rozne fosilne zakazy a teoreticky to moze viest aj k obmedzovaniu konzumu, napr. ako v singapure tusim ked si chces kupit auto, tak neplatis len cenu auta, ale aj licenciu za to, ze auto mozes vlastnit... v takom pravnom ovzdusi dostane ten carsharing razom ine kontury

    vsetko sa to zmeni, lebo uz nemozeme bezat bussiness as usual, to je proste neudrzatelne, pokial si to cim skor neuvedomime, tak tu coskoro pokapeme ak uz nie na hlad, tak na rozne prirodne katastrofy
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ad akcie a energetika – hele, já tam vidím furt spíš hype než reálný odhady.

    Solar City sice nějak funguje, ale ve světě solárních panelů to není zdaleka takovej hit jako Tesla. Pravděpodobně proto, co už jsem tu zmiňoval. Soláry si koupíš od toho, kdo ti dodá ty nejvýkonnější za nejmíň peněz, ne od toho, kdo je má sexy. Tady Muskovy sexy sklěnený tašky prostě nemaj ten efekt jako jeho sexy auta. Viz:

    https://www.cnbc.com/...14/tesla-is-under-pressure-to-revitalize-its-solar-and-storage-business.html

    A co tam máme dál?

    Tesla prodává úložiště Powerwall. To samý budou dělat i ostatní automobilky, protože to bude nejlepší způsob, jak "recyklovat" vyřazený baterie co budou mít pod 80 % původní kapacity. A je vcelku jedno, jestli to budou dělat napřímo nebo přes další firmy.

    Co nám zbývá?

    Superchargery.

    V tuhle chvíli masivní konkurenční výhoda, která vydrží ještě tak 2-3 roky než třeba Ionity doroste do stejný hustoty. A že poroste sakra rychle, protože za ním stojí mnohem větší a bohatší automobilky než Tesla.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Jo, mě přijde, že to nepochopení vývoje se tady odráží v tom, že když mluvíme o tom, jaký elektrický auta přijdou na trh v průběhu příštích dvou let, tak to zanikne, jako by to ostatní vnímali jako vaporware.

    Očividně je problém pochopit, že náběh auta do výroby je záležitost na roky, zvlášť pokud se to má udělat pořádně.

    A třeba taky to, že Tesla ve spoustě věcí uspěla právě díky tomu, že vynechává nejrůznější "safety margins" v kde čem. Ve vývoji, v konstrukci, v tom jak jsou některý věci udělaný.

    Což je na jednu stranu v pořádku, na druhou stranu to s sebou nese problémy, který Tesle procházejí jen proto, že dosud byla jedinečná. Když máš na trhu jeden použitelnej elektromobil, tak si ho koupíš, i když vrže, občas z něj něco upadne a sem tam na tobě jeho výrobce něco betatestuje.

    Až budeš mít za stejný peníze elektromobil o stejných parametrech, kterej ale funguje normálně, bude to trochu jiný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak o brandu i ostatních produktech Tesly toho vím docela dost. A nic z toho nedá Tesle takovou konkurenční výhodu, aby "válcovala" tradiční automobilky, jak to předvídáte.

    Synergie ekosystému Powerwall + Solar Roof + Tesla není taková, aby to lidi začalo v masivním měřítku přesvědčovat, že si koupí Tesly. Zvlášť pokud to bude i nadále připomínat Apple ve všem včetně ceny, jak tu psal Omnihash.

    To je třeba jedna věc, kterou jsem předtím nezmínil a došlo mi to až později – že tohle přirovnání staví na telefonech, kde si ale drahej Apple telefon může koupit kde kdo, protože telefon je furt levná věc. Auto je něco jinýho a lidi mnohem víc řeší cenu, protože na ty "lepší" značky z husta prostě nemají.

    Další věc je, že by tohle vycházelo z představy, že si budu kupovat všechny ty věci naráz nebo v podobný době. Což většina lidí nedělá, protože zatímco jít si koupit telefon, počítač a tablet zároveň většinou jde, utratit 2 miliony za Teslu, další dva za střechu a milion za Powerwall není věc, kterou by většina lidí mohlo udělat naráz.

    A že si lidi koupí Teslu a ne Volkswagen proto, že by někdy v budoucnu mohli chtít i Tesla střechu? Možná pár jedinců, ale velkej trend to nebude.

    Jako argumenty pro Teslu a to, jak to po příchodu Tesly bude celý úplně jiný, slyším pořád, že to není "tradiční automobilka" a že tradiční věci tradiční automobilky jako vyrobit hodně aut, prodat hodně aut, uservisovat hodně aut, dodat k nim díly, zajistit spokojenost zákazníků, nabídnout auta, který lidi chtěj... že to všechno není potřeba, protože jinej byznysmodel.

    Ale Tesla nic jako jinej byznysmodel nemá.

    Byznysmodel Tesly je, že prodává auta. Zdroj jejího úspěchu byl dosud to, že prodávala nejlepší elektrický auta na světě a jediný, který fungovaly.

    Od loňska už to tak není (již zmiňovaná Kia/Hyundai jsou srovnatelná konkurence Modelu 3 za míň peněz), od letošního podzimu se přidá VW, od příštího roku Ford, BMW atd.

    Tesla za svoji existenci nikdy nebyla v situaci, kdy musela konkurovat jiným značkám ve stejný hře. Teď se ukáže, jak to bude fungovat doopravdy.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam