• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    DZODZO: Na jaké ceně startuje Tesla X?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Kecy o novým byznysmodelu jsou všechny založený na tom, že bude Tesla fungovat jako Apple, tedy s vyšší přidanou hodnotou, alias s vyššíma cenama.

    Tedy že stejně jako u Apple si budeš ochoten koupit za víc peněz Teslu, Tesla úložiště a Tesla solárstřechu, abys měl "ekosystém".

    Pokud to tak nebude, není to žádnej novej byznysmodel a ničemu to zásadně nepřispěje. To, že Tesla bude prodávat soláry nebo baterky, by muselo být způsobem jak prodat auta za víc peněz, aby to znamenalo viabilní byznysmodel.

    Takhle je to asi stejně relevantní, jako že Honda ti prodá kromě auta taky skútr a sekačku na trávu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COWBOY: odkial mas informaciu ze je to najdrahsie elektroauto? ipace zacina niekde na 68k$ a tmy na 50k$
    KEB
    KEB --- ---
    COWBOY: to ti jistě odpoví jiní, kteří tu pořád opakují byznys model :-)
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    KEB: Takže budou počítat vodné a přitom si koupí nejdražší elektroauto, nejdražší el. střechu,... něco mi uniká?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Pokud budeme tak v prdeli, že nebudeme mít na auta, bude v prdeli i Tesla. Naopak půjde do háje mnohem rychlejc než tradiční automobilky, protože je závislá na bohatých zákaznících.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: V Singapuru se platí licence za vlastnictví auta proto, že tam je málo místa, a pokud vím tak už dávno před tím, než se začaly masivně řešit emise.

    Ad ten zbytek – ano, to je důvod, proč se v následujících 20-30 letech postupně přejde na elektromobilitu.

    Ale pořád mi nikdo neukázal, kde má Tesla reálně fungující byznysmodel, kterej je tak hluboce jinej než u ostatních automobilek. Zatím prostě uměla vyrábět lepší elektromobily.
    KEB
    KEB --- ---
    COWBOY: automobilkou ani tak ne, ale energetickým konglomerátem, který bude prodávat auta, střechy a baterky. Nejlíp jako multipack. :-)
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    DZODZO: A v téhle situaci se Tesla stane dominantní automobilkou na trhu?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COWBOY: nevravim to v kontexte toho, ze automobilova doprava toto primarne sposobuje, ale ze vyvoj situacie k takemu stavu smeruje, iba poukazujem na to, ze za par rokov budu dnesni mladi riesit uplne ine problemy ako "aky model auta si vybrat ci vacsie SUV alebo mensi sportback", skor budu pocitat ci si mozu dovolit zaplatit vodne a stocne alebo si nasetria na nadobu na zachytavanie destovky
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    DZODZO: Aha. Ale jestli máš takový strach z toho, že tu “pokapeme” tak bys měl možná víc brojit za omezení živočišné výroby, těžby v pralesích, zaoceánské lodě a pod. Automobilová doprava je jenom takový marketingový nepřítel. Dobře se do nej strefuje.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ionity musi rast sakra rychle, pretoze teraz maju standardne 4 chargery na stanicu co je dost malo a este teda sa budu musiet zlepsit s tou spolahlivostou, akoze tie story o tom ako sa prehreje nabijacka a miesto 190kW ti to nabija 40kW... radost :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COWBOY: posuva sa k elektrifikacii a autonomii, zmena klimy nie je nieco co tu za 10 rokov nebude, naopak bude a v este horsom stave, to vyvola este silnejsi tlak na rozne fosilne zakazy a teoreticky to moze viest aj k obmedzovaniu konzumu, napr. ako v singapure tusim ked si chces kupit auto, tak neplatis len cenu auta, ale aj licenciu za to, ze auto mozes vlastnit... v takom pravnom ovzdusi dostane ten carsharing razom ine kontury

    vsetko sa to zmeni, lebo uz nemozeme bezat bussiness as usual, to je proste neudrzatelne, pokial si to cim skor neuvedomime, tak tu coskoro pokapeme ak uz nie na hlad, tak na rozne prirodne katastrofy
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ad akcie a energetika – hele, já tam vidím furt spíš hype než reálný odhady.

    Solar City sice nějak funguje, ale ve světě solárních panelů to není zdaleka takovej hit jako Tesla. Pravděpodobně proto, co už jsem tu zmiňoval. Soláry si koupíš od toho, kdo ti dodá ty nejvýkonnější za nejmíň peněz, ne od toho, kdo je má sexy. Tady Muskovy sexy sklěnený tašky prostě nemaj ten efekt jako jeho sexy auta. Viz:

    https://www.cnbc.com/...14/tesla-is-under-pressure-to-revitalize-its-solar-and-storage-business.html

    A co tam máme dál?

    Tesla prodává úložiště Powerwall. To samý budou dělat i ostatní automobilky, protože to bude nejlepší způsob, jak "recyklovat" vyřazený baterie co budou mít pod 80 % původní kapacity. A je vcelku jedno, jestli to budou dělat napřímo nebo přes další firmy.

    Co nám zbývá?

    Superchargery.

    V tuhle chvíli masivní konkurenční výhoda, která vydrží ještě tak 2-3 roky než třeba Ionity doroste do stejný hustoty. A že poroste sakra rychle, protože za ním stojí mnohem větší a bohatší automobilky než Tesla.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Jo, mě přijde, že to nepochopení vývoje se tady odráží v tom, že když mluvíme o tom, jaký elektrický auta přijdou na trh v průběhu příštích dvou let, tak to zanikne, jako by to ostatní vnímali jako vaporware.

    Očividně je problém pochopit, že náběh auta do výroby je záležitost na roky, zvlášť pokud se to má udělat pořádně.

    A třeba taky to, že Tesla ve spoustě věcí uspěla právě díky tomu, že vynechává nejrůznější "safety margins" v kde čem. Ve vývoji, v konstrukci, v tom jak jsou některý věci udělaný.

    Což je na jednu stranu v pořádku, na druhou stranu to s sebou nese problémy, který Tesle procházejí jen proto, že dosud byla jedinečná. Když máš na trhu jeden použitelnej elektromobil, tak si ho koupíš, i když vrže, občas z něj něco upadne a sem tam na tobě jeho výrobce něco betatestuje.

    Až budeš mít za stejný peníze elektromobil o stejných parametrech, kterej ale funguje normálně, bude to trochu jiný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak o brandu i ostatních produktech Tesly toho vím docela dost. A nic z toho nedá Tesle takovou konkurenční výhodu, aby "válcovala" tradiční automobilky, jak to předvídáte.

    Synergie ekosystému Powerwall + Solar Roof + Tesla není taková, aby to lidi začalo v masivním měřítku přesvědčovat, že si koupí Tesly. Zvlášť pokud to bude i nadále připomínat Apple ve všem včetně ceny, jak tu psal Omnihash.

    To je třeba jedna věc, kterou jsem předtím nezmínil a došlo mi to až později – že tohle přirovnání staví na telefonech, kde si ale drahej Apple telefon může koupit kde kdo, protože telefon je furt levná věc. Auto je něco jinýho a lidi mnohem víc řeší cenu, protože na ty "lepší" značky z husta prostě nemají.

    Další věc je, že by tohle vycházelo z představy, že si budu kupovat všechny ty věci naráz nebo v podobný době. Což většina lidí nedělá, protože zatímco jít si koupit telefon, počítač a tablet zároveň většinou jde, utratit 2 miliony za Teslu, další dva za střechu a milion za Powerwall není věc, kterou by většina lidí mohlo udělat naráz.

    A že si lidi koupí Teslu a ne Volkswagen proto, že by někdy v budoucnu mohli chtít i Tesla střechu? Možná pár jedinců, ale velkej trend to nebude.

    Jako argumenty pro Teslu a to, jak to po příchodu Tesly bude celý úplně jiný, slyším pořád, že to není "tradiční automobilka" a že tradiční věci tradiční automobilky jako vyrobit hodně aut, prodat hodně aut, uservisovat hodně aut, dodat k nim díly, zajistit spokojenost zákazníků, nabídnout auta, který lidi chtěj... že to všechno není potřeba, protože jinej byznysmodel.

    Ale Tesla nic jako jinej byznysmodel nemá.

    Byznysmodel Tesly je, že prodává auta. Zdroj jejího úspěchu byl dosud to, že prodávala nejlepší elektrický auta na světě a jediný, který fungovaly.

    Od loňska už to tak není (již zmiňovaná Kia/Hyundai jsou srovnatelná konkurence Modelu 3 za míň peněz), od letošního podzimu se přidá VW, od příštího roku Ford, BMW atd.

    Tesla za svoji existenci nikdy nebyla v situaci, kdy musela konkurovat jiným značkám ve stejný hře. Teď se ukáže, jak to bude fungovat doopravdy.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Plus oni nachapou co vyvoj auta obnasi. Vsimni si tech narazek na (leta bez vyvoje, poruchove plechovky). Vubec nemaji predstavu o homologaci, o tom ze mas servisni plan (i u elektroaut) - rada komponent ma referovanou zivotnost treba 150.000km a lidi se na to vyserou a pak jim to ve 220.000km odejde nekde uprostred Chorvatska a hned jsou spatne automobilky. K tomu kecy o tom jak stary auta byla skvela (jeste v 70. letech se delala genaralka motoru treba po 30-40k km, auta rezla jen pri pohledu na kybl vody atd.)
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    DZODZO: Kam se přesně posouvá, kde podle tebe bude za 10 let? Jenom abych tušil, o čem se tady bavíte.
    Před časem jsem zde na Nyxu četl, jak se auta přestanou kupovat, protože se budou šérovat. Zatím nemám ve svém okolí nikoho, kdo by tuhle službu využil, nedej bože využíval pravidelně.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Jak tady TUHO poznamenal (a ja pred casem).
    Tesla bude uspesna protoze jeji primarni byznys bude energetika jako takova. Soucasna cena akcii Tesly neni dana jen hypem kolem cool auticek, ale profesionalni investori co maji vlastni analyzy si mysli ze Tesla bude novej Apple, protoze sazi na next-gen energetiku a je v tom nejdal a brutalne expanduje. Aplikacne nejdal, podivej se na titany jako Siemens - porad jedou teze jak z 80. let s tim ze teda kvuli extremni poptavce udelaj R&D a produkci technologii vetrnych elektraren ale sami ten obor nepretvari.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jenomže to je právě ten problém.

    Vy, ať už jste ajťáci povoláním nebo přístupem, máte představu, že se automotive bude vyvíjet stejně rychle jako ostatní technologický obory. Protože když to šlo s telefonama nebo operačníma systémama, tak proč ne s autama.

    Toho jsou ukázkou tvoje neustálý kecy o tom, jak elektrický auto nebude jezdit do servisu.

    Samozřejmě že bude, elektrický auto se sice vyhne výměně motorovýho oleje, nějakejch filtrů a podobnejch věcí, ale pořád je v něm kvantum věcí, který se servisovat budou.

    Ale především je ty auta potřeba vyrobit.

    Musk dokázal neuvěřitelnou věc, vybudoval za cca deset let funkční, byť malinkatou, automobilku.

    A měl 8 let náskoku v EV technologiích.

    Ale ten mu teď končí, protože normální automobilky začínají vyrábět auta odpovídajících parametrů - některý už je dělají (Kia, Hyundai), některý je uvedou na trh co nevidět (VW).

    Teď to bude o tom, že Tesla umí líp možná líp vyrobit baterku (ale to už je taky otázka), ale nemá naprosto žádnou zkušenost s tím, vyrobit 10 milionů aut ročně.

    A co je těžší? Jít ze 300 tisíc na 10 milionů ročně (což by mimochodem stále z Tesly neudělalo tu "dominantní sílu na trhu", kterou si představujete, ale jen jednu z cca top 3 největších automobilek), nebo těch 10 milionů ročně začít postupně převádět na EV?

    To je to, co se vám celou dobu snažím vysvětlit, že auto není telefon nebo software, kde se dá škálovat tak, že si zaplatíš víc čínskejch fabrik a rozjedeš výrobu za dva měsíce.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Můžeš bejt autistickej ajťák i když jsi třeba sociální pracovník :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já Teslu na běžný poměry lidí v automotive bublině mám velmi rád. V automobilovejch debatách ji naopak dost obhajuju.

    Ale tady panuje nekritický až sektářský nadšení jak pro Teslu (novej byznysmode, všechno bude jinak), tak pro elektromobily a autonomii (za pět let všichni v EV, autonomní taxíky pro každýho!).

    A já jen přispívám trochou racionálního pohledu. Tesla bude úspěšná, ale ne tak, jak si tady muskofilové představují.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam