• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Tak proto se taky vsázím o drahej chlast ;)

    Na jinejch trzích nevím, třeba v Německu tipuju, že Teslu velmi výrazně překoná Volkswagen ID.3, respektive celá řada ID (ještě příští rok přijde minimálně ID.4, ale čekal bych, že reálně spíš tak 5 modelů od VW, 4 Škodovky a 3 Seaty.

    Těžko tím pádem tipovat, kterej z nich prodá víc než Tesla, ale pořád jsem ochoten se vsadit, že souhrn VW aut na MEB platformě bude výrazně víc než Tesla. Teda... pokud je stihnou vyrobit :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Video jsem neviděl, s jakým to bylo autem?

    Moje zkušenost je, že zatím všechno, co jsem měl v ruce elektrickýho a už testovanýho podle WLTP, najelo cca tolik co mělo podle WLTP. Při mým stylu jízdy tak o 10 % míň, kdyby se jel economy run, věřím, že by šlo víc než je udáváno dle WLTP.

    Akorát při spěchu na dálnici je to průser, ale to je se vším. Passat TDI mi taky dneska žral na dálnici skoro 10 :)

    Jinak ad prodeje – Tesla už taky dělala různý čachry s číslama, ale já si především myslím, že jestli to bude v tý silnější verzi za cenu podobnou Kodiaqu RS (což patrně bude), tak se to taky bude prodávat podobně jako ten Kodiaq RS. A toho po celou dobu, co byl v nabídce, nestíhali vyrábět, na začátku měl čekačky skoro rok.

    To je moje druhá sázka, podle mě budou mít problém to vyrábět dost rychle. Teda za předpokladu, že rozchodí ten software, ale jestli ne, tak to můžou zavřít, to jim nebude fungovat ani Octavia.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Cesky trh je specificky jak by rekli operatori. Tady teslu trumfne i citigo :D
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: No však mě zajímá jaká bude realita. Viz video který jsem postoval dříveji - měli v protivětru na dálnici co dělat udělat 300+

    Ohledně prodejů tam bude nefér to že spoustu enyqů nafasujou dealeři a kdyby se to neprodávalo tak to začnou víc tlačit. První registrace na salón atp. To Tesla nedělá.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Dle WLTP to má 380 km s malou baterkou a 500 km s velkou baterkou. To je téměř identický s Teslou Model 3 a Model Y.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    1) Enyaq uvádí 38 minut. Reálně jsem zvědavej na srovnání, Enyaq umí dobíjet v tý lepší verzi 125 kW, Superchargery umí tuším 150 kW, takže Tesla to bude mít o něco rychlejc (na SC).
    2) 3s má ta nejrychlejší, ta co má dojezd jako Enyaq má 4,6 s. Furt je to rozdíl, ale nepředpokládám, že by to byl dealbreker.
    3) Základní model model Tesly Model 3 stojí 1 300 000, základní model Enyaqu stojí 1 059 000. Základní Enyaq je uvnitř výrazně větší než Model 3, je to SUV, je líp vybavenej, akorát má o asi 30 km menší dojezd.

    Uvidíme, co budou stát vyšší modely, ale předpokládám, že i s to uvětší baterií to bude tak za 1,3 - 1,4 milionu, což je pořád větší a praktičtější auto za míň peněz než Tesla, která v odpovídající verzi Long Range začíná na 1,5 milionu.

    Takže je to přesně to, co jsem říkal – další auto, který způsobuje, že Tesla už není jedinečná. Má to ekvivalentní dojezd Tesle, je to levnější, umí to podobný věci. Je to pomalejší (nicméně furt dost rychlý), ale zase je to praktičtější a je v tom víc místa na věci a má to víc takovejch těch každodenně užitečnejch kravin.

    Odpovídající model u Tesly je spíš Y, trojka je sedan a má brutálně nepraktickej kufr ve srovnání s enyaqem. Y se u nás ještě oficiálně neprodává, ale bude minimálně o kilo dražší.

    Takže odpovídající konkurent pro Enyaq od Tesly bude stát o cca 300 tisíc korun víc (beru základní modely).

    Neříkám, že je nutně Enyaq ve všem lepší, pro spoustu lidí bude lepší Tesla. Ale už to nebude "chci elektrický auto = chci Teslu".

    A vsadím se s někým o hodně drahou flašku, že na českým trhu překoná Enyaq prodeje Modelu 3 tak... třeba třikrát :)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Vnitřek v tom enyaq-koňaku vypadá moc pěkně. Uvidíme jakej bude reálnej dojezd, zahuhňal tam něco že 510km když se člověk uskromní co do rychlosti tak i více. To jsem na to zvědavej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Rychlejší je tvoje Fábka na maximální rychlosti, kterou stejně nevyužiješ. V pružným zrychlení bude minimálně ten rychlejší Enyaq rychlej až dost (0-100 za 8s žádnej zázrak, ale výhoda elektromobilu je v okamžitě dostupným krouťáku) a dvojnásobnej dojezd máš s plnou nádrží možná proti tomu základnímu, ale ne proti verzi 80, která bude patrně tvořit většinu prodejů (82 kWh, 500 km dojezd).

    A srovnatelný komfort a užitná hodnota s Fabií? Na to jsi přišel prosímtě jak? Enyaq je uvnitř o něco větší a citelně líp vybavenej než Kodiaq...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    Za mě je eniaq docela zklamání. Moje Fábka je rychlejší s dvojnásobným dojezdem, poloviční cenou a srovnatelným komfortem a užitnou hodnotou.
    Možná je to tím, že naducaný SUV jde úplně proti smyslu elektroaut, která mají být lehká, elegantní a efektivní.
    Elektrická Škoda Enyaq. Podívejte se na uniklé fotky před premiérou - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/skoda-enyaq-iv-elektromobil.A200901_121920_automoto_fdv
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Bobash: koukam na Enyaq a teda konkurence tesly to asi nebude :)) jen par parametru, zbezne, moc sem tomu nedal:

    - dobijeni na 80% enyaq uvadi 45min, tesla 30 min
    - zrychleni u zakladniho enyaqu 9s, tesla necelych 3s
    - cena lehce vyssi nez zakladni model tesly
    - dojezd prekvapive srovnatelnej

    https://zpravy.aktualne.cz/...0cc47ab5f122/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tak enyaq o 100k vejs nez jsem cekal
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    a jeste pridam EV bombu. hlavne nekupovat ty cinsky baterky .)

    Watch This Explosion Of Charging An Electric Car Captured On Video
    https://insideevs.com/news/441830/explosion-explosion-charging-electric-car-video/amp/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    daval jsem do klimatu, ale kdyz tu ted frcelo oteplovani, dam to i sem

    Electric Cars Indirectly Emit Much Less Carbon Than Previously Reported
    https://insideevs.com/news/441944/electric-cars-emit-much-less-carbon/amp/

    In other words, electric cars would indirectly emit much less carbon and other gases than previous studies based on six main mistakes they made.

    ...

    1) The first one is an exaggeration in estimating the amount of carbon released in battery production. According to the Dutch researchers, the most accepted references to it (Buchal, Karl and Sinn, ADAC, ÖAMTC, and Joanneum Research) assume the process emits 175 kg of CO2 per kWh of battery. 

    All of them are based on a Romare and Dahllöf study from 2017. In 2019, that study was updated and lowered its estimate of carbon dioxide emitted in battery manufacturing from 175 kg/kWh to 87 kg/kWh. That alone reduced GHG emissions in half.

    ...

    2) The second mistake in establishing EVs’ carbon footprint is an underestimation of battery packs’ lives. The same studies we mentioned before believe EVs have an average lifespan of 150,000 km (93,200 mi).

    We have already spoken about million-mile batteries from SVolt and CATL that will soon be in production EVs. Even before that, the Dutch report estimates the current electric car life in 250,000 km. And it will improve quickly.

    ...

    3) The third mistake is assuming that the power grid will always be as dirty as when each EV hit the road for the first time. The truth is that it is getting cleaner. By coincidence, BloombergNEF published on September 1 that solar and wind represented 67 percent of all new power capacity added in the world in 2019. Fossil fuel sources of energy for electricity shrunk 25 percent. Remember that we are talking about a single year.

    ...

    4) What they say is that NEDC was a standard that allowed Dieselgate to happen and which is still the standard adopted by studies that criticize electric cars. WLTP would bring the hope of less biased tests.

    ...

    5) The fifth error they point out makes perfect sense. If people calculate how much carbon dioxide battery manufacturing emits, why not calculate how much is of it is generated when breaking oil down into its derivatives? 

    ...

    6) Finally, they argue that insisting on combustion engines is a mistake because they cannot improve much further. Even if we discover a revolutionary synthetic renewable fuel, they will not get much more energy efficient. A fair amount of it will be lost, while electric cars are efficient by nature. Any serious study on EV indirect emissions would have to consider that. 
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Jak pise JANOS. Uvazovat vodik do osobni prepravy je napad ktery to ma udelat komplikovane, drahe, extremne zavisle na dodavatelske pyramide vs. servisu, homologace k tomu ze si nekde vymenis ventilek atd.
    Elektrina, i stejnosmerna a vysokonapetova je skokove bezpecnejsi, vsechno je principielne zamenitelne, na homologaci muzou dosahnout i mensi hraci.

    Jako pro kamiony, mozna mestske autobusy a hlavne letadla vodik ano. Ale tam je to profesionalni pouziti kde se uplatnuji uspory z rozsahu, optimalizace, prumyslove pronajmy/operativni leasing atp. Tohle jde v prumyslu, komunalu, v letectvi kde to dokonce muze zlevnit provoz letadel atp., ale ne pro osobni level.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Vodik je uplne sileny napad. Elektrinu si dobiju na kazdy chate, v kazde garazi. Abych byl vodikem privazany opet k nejakemu distributorovi ktery bude posilat cisterny a doufam ze se na mne zahoji na kupovani baget a redbullu - diky ne.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: no víc smyslu možná a teoreticky, ale v reálu je to možná hudba vzdálené budoucnosti.

    Infrastruktura drahá jak blázen, vodíkových na trhu kolik? Já vím akorát o Mirai. Cena všeho počínaje palivem obrovská. To budou dřív ty lampy a zásuvky na 220 u každýho mista na parkovišti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No dává to víc smyslu než prodlužka. Vodík se bude tankovat podobně jako plyn, jen to bude ještě o kousek složitější, úložiště ještě o kousek dražší a jeho výroba o kus míň efektivní než výroba elektřiny.

    Ale pokud by byl rozumnej zdroj vodíku (jinej než "spálíme uhlí, uděláme elektřinu a pak uděláme elektrolýzu), tak se to teoreticky může vyplatit. A pořád tam je výhoda, že vodíkový auto můžeš natankovat stejně rychle jako benzínový/plynový.

    Dojezd a hustota infrastruktury jsou o dost menší problém, když máš zajet někam, kde strávíš pět minut, než když máš někde stát hodinu a nabíjet.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: vodík jako řešení pro sídliště, ok, gratuluji. Jdu shánět tu prodlužku co doporučoval falkon. To nakonec zas nebylo tak mimo :-D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: souhlasim, jen ten dojezd a rychlost u osobaku jeste prekonanej neni :)

    Hyperion XP-1: 355km/h, 1600km hydrogen hypercar revealed
    Hyperion XP-1: 355km/h, 1600km hydrogen hypercar - EV Central
    https://evcentral.com.au/hyperion-xp-1-355km-h-1600km-hydrogen-hypercar-revealed/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Sídliště mnohem spíš vyřeší nabíječky v lampách.

    Vodík je, jak píše MINER: řešení nejvíc pro letadla (na který jsou baterky těžký), pro trucky (který by těch baterek potřebovaly strašně moc, pokud mají dojet daleko, a dobíjení po cestě je neřešitelný) a případně pro ty auta, který jezdí primárně dlouhý cesty.

    Jako ředitelskej služebák používanej pro cesty po dálnici mezi Mnichovem, Berlínem a Kolínem bude dávat smysl vodíkový auto, protože elektrický to naráz neujede a čekání na nabíječkách je nesmysl. Ale to jsou poměrně nezvyklý situace.

    Jediný další, kdy může vodík dávat smysl, je kdyby se podařilo najít nějakou efektivní cestu, jak ho vyrobit bez výroby elektřiny, třeba tepelnej solární rozklad vody nebo něco. Tam by pak nemusela vadit nízká účinnost.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam