• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: na corolle sa za 20 rokov nepokazi spojka, ramena, tesnenie motoru, svicky, svetla, brzdy a pneu?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Uber pledges to shift to ‘100 percent’ electric vehicles by 2030 - The Verge
    https://www.theverge.com/.../amp/2020/9/8/21427196/uber-promise-100-percent-electric-vehicle-ev-2030

    Uber announced Tuesday that “100 percent” of rides will take place in electric vehicles by 2030 in the US, Canada, and Europe, and by 2040 for the rest of the world. 
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jinak ad náklady na provozování auta. Teď mi to vychází se vším tak na 50 tisíc ročně při ani ne 10kkm. Ale to je naprosto nestandardní situace, protože normální lidi nejezděj 20 let starejma Jaguarama. Ani nepředstírám, že by to mělo nějakej logickej smysl.

    Nicméně když jsem párkrát provozoval něco skutečně racionálního, tak náklady nad rámec paliva byly obvykle do koruny za kilometr.

    Samozřejmě to zahrnovalo nákup starejch aut, který už měly dávno amortizaci za sebou a zároveň to byly jednoduchý a spolehlivý věci, který mají snadnej servis.

    Ale i když budeš pořizovat nový auto a provozovat ho s ohledem na maximální efektivitu, tak s něčím jako je Toyota Corolla Hybrid můžeš jezdit 20 let a najet třeba půl milionu kilometrů a mimo pořizovací cenu auta tě to nebude stát skoro nic.

    To je mimochodem jedna věc, kterou si propagátoři různejch sharingů a jinak pronajímanejch věcí naprosto neuvědomujou – že to možná vychází ve srovnání s kupováním novýho auta jednou za 5 let, ale nevychází to ve srovnání s dlouhodobě vlastněným autem a už vůbec ne s dlouhodobě vlastněnou levnou ojetinou.

    Lidi, který si dneska kupujou jedničkový Fabie a jezděj s nima 10 let, na nic takovýho nebudou mít peníze.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: nespominal si ze potrebujes jazdit denne, v tom pripade si kupis vlastne auto, lebo share nie je use-case pre teba, ale rodin s detmi nie je 100% jazdiacich posadok, skor tak 10%
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hele já mám paradoxně vlastně díky práci motoristickýho novináře asi nejbližší zkušenosti s něčím, co připomíná "sdílení aut". Novinářský testovací auta jsou takovej týdenní carsharing. Kromě toho dost používám Anytime, jako jeden z prvních jsem měl kartu na Car4Way a jako "typický hipster z Karlína" jsem ideální cílovka. Navíc manželka dělá v HoppyGo.

    A v principu je to dobrej nápad, ale jak už jsem říkal mnohokrát, bude fungovat jen někdy a pro někoho. Důvody:

    1) Dostupnost. To je to s těma násobkama počtu aut. Ono čistě hypoteticky to vypadá super – auta stojí 90% času nevyužitá, tak místo 10 koupíme 1 a to si budeme dělit. Trochu to nepočítá s tím, že i ty sharingy budou často stát, protože lidi mají tendence chtít to samý ve stejnou dobu. Ráno jedou do práce, v zimě v pátek na hory, v létě na dovolenou... Takže buďto těch aut bude pořád výrazně víc, než je potřeba, nebo se budou často nedostávat.

    Řešitelný to bude ve velkejch městech. Robotaxíky po městě, výběr aut na nejrůznější účely připravenejch na parkovištích kolem města.

    Ale čím menší město/menší hustota osídlení, tím větší problém je zařídit, aby to sdílení bylo efektivní. V desetimilionovým městě asi nebude mít auto skoro nikdo, ale na vesnici s 50 lidma ho bude mít každej.

    2) Cena. Třeba Anytime za 6 korun na minutu vypadá super. Pokud potřebuju z Karlína do Alzy pro nějakou věc nebo chci přejet ze Žižkova na Vinohrady ve dvou, je to boží. Dojedu za 50 korun ve dvou tam, kam bych sockou jel za 24 korun každej.
    Ale třeba když jsem potřeboval odvýzt počítač do servisu a potřeboval jsem použít právě Anytime, tak mě to vyšlo na asi 250 korun a to to bylo z Karlína do Ječný.
    Půjčit si na HoppyGO (což je peer to peer, ceny stanovuje konkurence, ne něco centrálního) jakýkoliv rozumný auto na víkend stojí třeba 2-3 tisíce. A to pořád nemluvím o novým, tam je to spíš dvojnásobek.
    To je částka srovnatelná s operativním leasingem na měsíc.

    To samý jsou různý subscription services od automobilek – už jich to zkoušela spousta, nalákat lidi na to, že zaplatíš měsíčně nějakou sumu a můžeš ty auta střídat. Problém byl, že to obvykle, aby se to vyplatilo, stojí asi tak jako mít paralelně dva operativní leasingy na docela drahý auta.

    A nevěřím, že autonomní auta tohle najednou změní, tady v těch nákladech není žádná část o řidiči, ale jen rozdíl mezi nákladností a složitostí pronajímání vs. prodeje.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: Poblitej taxík vyčistíš jak Augiášův chlív:)

    Máš pravdu, že mimo metropole se to bude šířit pomaleji. Otázka je jak moc pomaleji. Jakmile se vyřeší technologický problém, tak to podle mě půjde rychle. Výrazně lepší ekonomika a bezpečnost bude neúprosná. Řidič a vlastnictví auta je strašně drahá a vopruzná věc: je to drtivá většina ceny za „službu“ přepravy.

    BTW: kdo tu má spočítaný, kolik ho skutečně stojí auto? Tedy nejen benzín, ale rozpuštěný roční náklady na amortizaci, servisy, spotřebku jako pneu, přezouvání atd., parkování. Cenu času strávenou servisem a přezouváním asi nikdo nepočítá, ale taky by se měla.

    Najdu svoje, ukažte vy!
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: jo asi něco takového vznikne, ale moc nevěřím tomu, že to bude do 10i let IMHO to bude víc. A než to dojde až k nam, tak ještě jednou tolik.

    To bude jak s bobashem ten přestal počítat auta na baterie před pěti roky, já s tím začal teď a mám slovy 4. On potkává půlku rozvazkovych Citigo na baterie, tady jsou 4 na plyn.

    V Praze to možná může fungovat jak říkáš, ale sem k nám to dojde až hooodne později.

    Btw ty objednané sedačky, mně v některých malej zvrací. To může být fajn, až necháš poblitej robotaxik jet zase pro někoho jiného.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: BTW, teď mě napadá, že tím může vzniknout i novej prostor pro merch, který často vydělá víc než filmy samotný.
    Jednou vezmeš auto s tou mašinkou Tomáš, pak s Olafem z Frozen a ty flotily budou stejně jako výrobci hraček platit za autorská práva, aby děti měly v autě každou chvíli neokoukanou hru a nenudily se furt.
    „A kdy už tam budem“?:)
    Jako oznávám, že to už je trochu divočina, a až tam to asi nedojde, ale dětský sedačky a spol. no prob.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: ty vole srovnávat auto na denní provoz s taxíkem na letiště. Nechceš příště srovnat třeba autobus a tank?
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: Vzniknou nový služby, který to přebijou. Prostě si jen zaklikneš, že chceš auto s autosedačkou, bublifukem a pískovištěm. A rovnou ti takový přijede, a ty do něj jen nasedneš. A když děti už pískoviště bavit nebude, tak příště vezmeš auto s mašinkou Tomáš:)

    Trochu přeháním, ale v principu: kde je poptávka, vznikne služba. Autonomie díky flexibilitě dá nový možnosti, který přebijou stávající paradigma. Chápu, že teď nic z toho ještě neexistuje, ale přesně toho se chytí firmy, aby získaly konkurenční výhodu, a budou poskytovat různé služby.

    https://voyage.auto/ už teď dělá auta přímo pro seniory (přístup, asistence, trpělivost) a s automatickou dezinfekcí mezi jízdami.

    BTW: já jsem teď ten, co má „intimní“ auto, a koupil ho přesně tak, aby mi vydrželo 10 let, než naběhne autonomie:) Ale jakmile ty služby budou, tak budu první, který se ho zbaví, protože je to zbytečná starost a režie.
    Teď mým „intimním“ autem zrovna nemůžeme jet do itálie, protože je nás 5, a potřebujem větší. Po městě je naopak moje „intimní“ auto naprosto předimenzovaný a skoro s nim nejezdim.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: takze ked si objednavas taxik tak ti tam taxikar pomaha napasovat tvoje autosedacky? my ked sme sli na letisko tak prisla po nas karavela a sedacky uz tam boli, iba sme tam zapli decka a islo sa
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: tohle může fungovat pro single člověka eventuálně pro bezdětný pár, ale jakmile máš děti a k nim dvě prdele krámů, co sebou prostě tahat musíš např autosedačky, tak to hodně rychle fungovat přestane, což je to co tady pořád dokola opakuje bobash a mezi řečí teď i
    PETER_PAN:
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: Já myslim, že autonomní auta ti naopak daj možnost vybrat si auto, které potřebuješ pro tu danou příležitost.
    Určitě to použijí konkurenční služby jako diferenciaci proti konkurenci.
    Uber má taky teď Pop/X/Black. Stejně i autonomní službu si budeš moci objednat v lepší kvalitě.
    Navíc vzniknou nové kategorie.
    Např. hop-on pidi-shuttle-bus pro cca 8-10 lidí. Ty budou po centru města pendlovat s takovou frekvencí a stavět jen tam, kde chce osádka, že nebudeš muset na busík čekat ani 5 min. A bude to nejrychlejší způsob dopravy centrem města.
    Něco takového, je bez autonomie nerealizovatelné kvůli ceně řidiče, která určuje, jak musí být autobus velký/plný, aby se vůbec ekonomicky vyplatil.
    Nákupy to naopak hodně omezí: mnohem víc lidí přejde na online s autonomní delivery, protože to přijede, kdy budeš chtít, a nebudeš muset čekat byť na půl hodinové okno.
    A pro někoho někam vůbec jezdit nebudeš muset, protože pro něj dojede auto samo:)

    8 let auto už nikdo vlastnit nebude chtít, protože ta auta a služby se budou zlepšovat každým rokem.

    Určitě zůstane pár lidí, kteří budou chtít mít svoje intimní auto, ale bude jich menšina a bude to drahý.
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: V US je pojištění auta na člověka. Tedy platí pro jakékoliv auto (dané kategorie), které řídí.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: Tam jde spis o to chapani auta jako "intimniho" prostredi, ktere je v mezich moznosti individualizovane. Ten clovek je zvyklej na sve prostredi, ergonomii, chovani te techniky. To ma radu praktickych dusledku ve svete. Treba v USA jsou bezna pojisteni na auto primo na danou osobu/auto.

    V Nemecku treba nesmis natacet dash camerou a legislativni zduvodneni ze systematicky (potencialne nenahodne) zabiras soukromy prostor jineho cloveka a ten soukromy prostor je vnitrek auta. atd.

    U nejakych budoucich robotaxiku po skakani po meste je to jedno. Ty ridis nebudes, ale kdyz v nejakym aute "zijes", chces ho mit osobni. To zijes znamena ze auto nastartujes a pouzijes treba 10x za den. Jedes 3 km sem, 15 tam, tady neco prevazis, pak jedes pro nekoho nekam, pak pro neco s nekym, cestou vyzvednes tamhleto. O tom je automobilismus. Proto treba vyber auta ktere si chce clovek nechat 8+ let a vic co s nim a jak casto bude delat je fakt "velka veda". A tohle sdilena auta nikdy nedaji, nemluve ze to bude vzdycky v basic vybave, oholeny o jakoukoliv ergonomii a uzivatelskych komfort.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PETER_PAN: s tym sa mozem plne stotoznit, pre mna je to kapsula na prevoz z miesta A do miesta B, jedine co potrebujem, aby to malo silne repraky

    s tym FSD ale nemoze ocakavat zazraky v CR kde tych aut jazdi malo a teda nie je nazbieranych vela dat
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Tohle je asi nejlepsi hodnoceni Tesla Model 3. Vyvazene, shrnujici a potvrzujici co se da o TM3 docist. Urcite dulezite aby to zkouknul treba DZODZO a jemu podobni, protoze pan velmi dobre popisuje jeden z duvodu proc lidi chteji mit svoje auto.

    Koupil bych si ji znovu? TESLA MODEL 3 PERFORMANCE - Upřímné hodnocení po 1,5 roce [4K]
    https://www.youtube.com/watch?v=TxC1UN8eeCU
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: hm v tom pdfku quantumscape je uvedeny v boarde okrem ludi z VW aj JB Straubel z Tesly, takze to zelizko asi nema v ohni iba VW :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FEDAJKIN: hh, je pravda ze ak nemecku firmu dokaze nieco polozit, tak su to komousi z odborov :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Je to mimo téma klubu, ale jak moc může ovlivňovat celej akciovej trh to, že do něj tečou prachy miniinvestorů přes online platformy?

    K tématu:

    V tom SW nevím, fakt nedokážu posoudit. Třeba proti VW nejsou napřed technologicky, ale současná verze softwarů od VW je průser kvůli tomu, že je to zabugovaný a bude trvat než se to odstraní. Proti ostatním je to asi jak proti komu.

    Jedna věc je autonomie, která se zvlášť blbě srovnává, protože Tesla má přístup "vypustíme to jako Betu a uvidíme co se stane", takže vidíš jejich aktuální vývoj, kdežto ostatní mají "až to dotestujeme do totální jistoty, tak to představíme", takže nejnovější vývoj vidíš s větším zpožděním.

    Ve zbytku softwaru v autě už si vůbec nejsem jistej, tam nemám úplně pocit, že by Tesla měla nějakej reálnej, objektivní náskok v něčem důležitým.

    Důchody:

    To je problém americkejch automobilek, v Evropě to tak moc není, protože tady nejsou důchody placený firmama. A i americký automobilky se části toho zbavily bankrotama po minulý krizi.

    Tesla má pořád trochu náskok v baterkách, i když už ne velkej, a má nejspíš hodně velkej náskok v efektivitě výroby. Gigafactory je reálně nejspíš nejdůležitější produkt tý firmy.

    Naopak zaostávají ve věcech jako je zákaznický servis, dealerská síť (jo, jasně, hrajou to na to, že dealery nechtěj – to je přejde) a třeba kvalita zpracování.

    Zatím prodávají zákazníkům, kterým je spousta nevýhod jedno, protože jsou nadšený z toho, že mají hi-tech věc. Ale kolik lidí si koupí Teslu, když ztratí konkurenční výhodu elektromobilu se zdaleka nejlepším dojezdem na trhu?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam