• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: Já myslim, že autonomní auta ti naopak daj možnost vybrat si auto, které potřebuješ pro tu danou příležitost.
    Určitě to použijí konkurenční služby jako diferenciaci proti konkurenci.
    Uber má taky teď Pop/X/Black. Stejně i autonomní službu si budeš moci objednat v lepší kvalitě.
    Navíc vzniknou nové kategorie.
    Např. hop-on pidi-shuttle-bus pro cca 8-10 lidí. Ty budou po centru města pendlovat s takovou frekvencí a stavět jen tam, kde chce osádka, že nebudeš muset na busík čekat ani 5 min. A bude to nejrychlejší způsob dopravy centrem města.
    Něco takového, je bez autonomie nerealizovatelné kvůli ceně řidiče, která určuje, jak musí být autobus velký/plný, aby se vůbec ekonomicky vyplatil.
    Nákupy to naopak hodně omezí: mnohem víc lidí přejde na online s autonomní delivery, protože to přijede, kdy budeš chtít, a nebudeš muset čekat byť na půl hodinové okno.
    A pro někoho někam vůbec jezdit nebudeš muset, protože pro něj dojede auto samo:)

    8 let auto už nikdo vlastnit nebude chtít, protože ta auta a služby se budou zlepšovat každým rokem.

    Určitě zůstane pár lidí, kteří budou chtít mít svoje intimní auto, ale bude jich menšina a bude to drahý.
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: V US je pojištění auta na člověka. Tedy platí pro jakékoliv auto (dané kategorie), které řídí.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: Tam jde spis o to chapani auta jako "intimniho" prostredi, ktere je v mezich moznosti individualizovane. Ten clovek je zvyklej na sve prostredi, ergonomii, chovani te techniky. To ma radu praktickych dusledku ve svete. Treba v USA jsou bezna pojisteni na auto primo na danou osobu/auto.

    V Nemecku treba nesmis natacet dash camerou a legislativni zduvodneni ze systematicky (potencialne nenahodne) zabiras soukromy prostor jineho cloveka a ten soukromy prostor je vnitrek auta. atd.

    U nejakych budoucich robotaxiku po skakani po meste je to jedno. Ty ridis nebudes, ale kdyz v nejakym aute "zijes", chces ho mit osobni. To zijes znamena ze auto nastartujes a pouzijes treba 10x za den. Jedes 3 km sem, 15 tam, tady neco prevazis, pak jedes pro nekoho nekam, pak pro neco s nekym, cestou vyzvednes tamhleto. O tom je automobilismus. Proto treba vyber auta ktere si chce clovek nechat 8+ let a vic co s nim a jak casto bude delat je fakt "velka veda". A tohle sdilena auta nikdy nedaji, nemluve ze to bude vzdycky v basic vybave, oholeny o jakoukoliv ergonomii a uzivatelskych komfort.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PETER_PAN: s tym sa mozem plne stotoznit, pre mna je to kapsula na prevoz z miesta A do miesta B, jedine co potrebujem, aby to malo silne repraky

    s tym FSD ale nemoze ocakavat zazraky v CR kde tych aut jazdi malo a teda nie je nazbieranych vela dat
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Tohle je asi nejlepsi hodnoceni Tesla Model 3. Vyvazene, shrnujici a potvrzujici co se da o TM3 docist. Urcite dulezite aby to zkouknul treba DZODZO a jemu podobni, protoze pan velmi dobre popisuje jeden z duvodu proc lidi chteji mit svoje auto.

    Koupil bych si ji znovu? TESLA MODEL 3 PERFORMANCE - Upřímné hodnocení po 1,5 roce [4K]
    https://www.youtube.com/watch?v=TxC1UN8eeCU
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: hm v tom pdfku quantumscape je uvedeny v boarde okrem ludi z VW aj JB Straubel z Tesly, takze to zelizko asi nema v ohni iba VW :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FEDAJKIN: hh, je pravda ze ak nemecku firmu dokaze nieco polozit, tak su to komousi z odborov :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Je to mimo téma klubu, ale jak moc může ovlivňovat celej akciovej trh to, že do něj tečou prachy miniinvestorů přes online platformy?

    K tématu:

    V tom SW nevím, fakt nedokážu posoudit. Třeba proti VW nejsou napřed technologicky, ale současná verze softwarů od VW je průser kvůli tomu, že je to zabugovaný a bude trvat než se to odstraní. Proti ostatním je to asi jak proti komu.

    Jedna věc je autonomie, která se zvlášť blbě srovnává, protože Tesla má přístup "vypustíme to jako Betu a uvidíme co se stane", takže vidíš jejich aktuální vývoj, kdežto ostatní mají "až to dotestujeme do totální jistoty, tak to představíme", takže nejnovější vývoj vidíš s větším zpožděním.

    Ve zbytku softwaru v autě už si vůbec nejsem jistej, tam nemám úplně pocit, že by Tesla měla nějakej reálnej, objektivní náskok v něčem důležitým.

    Důchody:

    To je problém americkejch automobilek, v Evropě to tak moc není, protože tady nejsou důchody placený firmama. A i americký automobilky se části toho zbavily bankrotama po minulý krizi.

    Tesla má pořád trochu náskok v baterkách, i když už ne velkej, a má nejspíš hodně velkej náskok v efektivitě výroby. Gigafactory je reálně nejspíš nejdůležitější produkt tý firmy.

    Naopak zaostávají ve věcech jako je zákaznický servis, dealerská síť (jo, jasně, hrajou to na to, že dealery nechtěj – to je přejde) a třeba kvalita zpracování.

    Zatím prodávají zákazníkům, kterým je spousta nevýhod jedno, protože jsou nadšený z toho, že mají hi-tech věc. Ale kolik lidí si koupí Teslu, když ztratí konkurenční výhodu elektromobilu se zdaleka nejlepším dojezdem na trhu?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Jasně, že to táhne retail. A je to taky poprvé v historii, kdy retail vyběhnul s institucionálníma investorama, na těch shortech se propálily neuvěřitelný peníze. Už u hodnoty 300 se říkalo, že to je přepálený a bublina - a hups na 2300.

    Nicméně v budoucnu to tu hodnotu mít bude, před tradičníma automobilkama jsou namíle dopředu co se týče SW a o tom to u EV celé je. Navíc nejsou zatížení starýma strukturama a důchodovýma závazkama.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    LA_PIOVRA: Jj, ale Son nekupoval jen TSLA, bral víc věcí z NASDAQu. Každopádně si myslím, že zrovna u té Tesly to byl ještě ten menší parametr, zrovna s těma opcema se robinhoodaci chlubili jak kupují cally na 3000 a tlačili to neuvěřitelným způsobem nahoru.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    LA_PIOVRA: Ještě dva týdny zpátky, když měla market cap přes 500 miliard dolarů byla. Teď spadla na 318 billion, největší automobilky světa dohromady mají 464 miliard dolarů valuaci, takže už to neplatí.

    Fiat Chrysler ($20 billion), Ford ($24 billion), Ferrari ($32 billion), General Motors ($36 billion), BMW ($41 billion), Honda ($46 billion) and Volkswagen ($74 billion), Renault Nissan 7,4 billion Toyota 184 billion

    Samozřejmě je to bublina co táhnou ohromným způsobem retail investoří a blázni na robinhoodu, nicméně tu hodnotu do 10 let mít bude.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Tak se podívej ještě jednou na graf, kterej jsem už sdílel o kouse níž: https://www.google.com/...tsla&oq=tsla&aqs=chrome..69i57j35i39j0l6.1222j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    Klikni si na zobrazení 5 let nebo max.

    Nebo ono stačí za rok.

    Pak mi zkus vysvětlit, proč má Tesla 7,5x vyšší než před rokem, přestože její hodnota od začátku měsíce spadla o cca 15% (na přelomu srpna/září měla 10x vyšší hodnotu než rok předtím).

    Já to připisoval spíš naivitě malých investorů, kteří do toho jdou s tím, že Musk určitě změní svět a že když to stoupalo, tak to stoupá dál, ale jak se ukázalo, tak machinace Softbank s technologickými akciemi budou větší viník.

    Realistická hodnota Tesly může být srovnatelná třeba s Fordem, ale ta současná je blbost. A taky akcie poletí dolů jak šutr.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    FEDAJKIN: tohle si cetl? BOBASH
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    FEDAJKIN: opravdu vsechny dohromady?
    Ted jeste jak tu soucasnou trzni kapitalizaci interpretovat.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Tesla je aktuálně hodnotnější než všechny automobilky světa dohromady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Dvě tuny neuveze, teď jsem to řešil, protože o víkendu povezu nějaký psí granule pro jakejsi útulek, tak kolik jich můžu vzít. Užitná hmotnost 975 kg.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: až se zastavíš, tak do toho můžeme zkusit naložit 2 tuny =) jsem dost zvědavej jak se s tím popere.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Je, a znovu zopakuju, že Teslu obdivuju, je to jedinej případ za posledních asi 40 let, kdy někdo od nuly vybudoval novou automobilku, což není jen tak.

    Ale furt je to (možná zatím) "jen" automobilka. Úspěch Tesly je v tom, že umí vyrobit lepší elektrický auta než ostatní a umí je vyrobit dost levně aby na nich měla profit.

    Většina toho ostatního zajímá technogeeky (možnost koupit auto na klik, OTA updates atd.), ale není to ten hlavní důvod, proč Tesla je tam kde je. A navíc tohle všechno je furt součást toho "umět udělat dobrý auto".
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Hele, i to je dost. Vyrabet jinak Musk umi a vysledky jsou fantasticky- treba to, co predvadi se SpaceX je famozni
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, Tesla umí rychle stavět fabriky a efektivně vyrábět auta. Až těch Gigafactory bude mít 10, tak se dostane někam na chvost desítky největších automobilek.

    Ale to není novej byznysmodel, to je efektivnější provedení toho starýho.

    Ten novej byznysmodel jsi mi pořád nějak neukázal.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam