• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    TEAPACK: Náhodou tohle:BOBASH je dobrá připomínka.

    Z jaké dimenze bere energii na klimatizaci a ty další věci naftový autobus, když ji u toho elektrického připočítáváš navíc...?

    A pokud Crafter žere před elektrifikací cca 5-6x méně než bus a po elektrifikaci 10x méně, tak se to určitě nedá svést jen na to, že v naftovém busu nebyla klimoška.

    Tím spíš, že bus má oproti Crafteru výhodu většinově nízké rychlosti (nízký odpor vzduchu) a možnosti snáze přizpůsobit jízdu rekuperačním možnostem bez nějakých omezení (bus se musí rozjíždět/zpomalovat pomalu, aby v něm nepopadali lidi.)

    Takže jo, chápal bych třeba 100-130 kWh, 200 kWh mu přijde fakt moc.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: nevím jak spotřebu navigace, ale spotřebu klimatizace řeší spousta lidí, hlavně ti, co chtěj závodit, nebo jezdit na spotřebu =) A klimatizace v autobuse bude velmi nenažraná.

    BOBASH: protože porovnáváš jablka s hruškama... Navíc, možná je to tím, že elektrickej Crafter je výrazně úspornější než naftovej, ale autobusy si drží spotřebu stále na cca stejné hodnotě, protože níž už to asi z technickýho hlediska nejde.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: Zato ty resis odpor vzduchu pri rychlostech max. 50 km/h a pri porovnavani spotreby zapominas na topeni pro 90 lidi, protoze to bude asi taky adekvatni tomu v dodavce :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIGHTHUNTER: Mě vždycky baví, jak lidi řeší, že na elektriku jsou věci jako otevírání dveří nebo informační systémy pro cestující.

    U benzínovýho auta taky řešíte spotřebu navigace?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Jo, ale Crafter na naftu žere 10-12 litrů, autobus žere sotva 5x tolik.

    Proč elektrickej najednou žere 10x tolik?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: BOBASH: Ona i Škoda H12 Solaris má spotřebu kolem 200kWh (bez započítání rekuperace). A autobus po městě žere kolem 50/100, mimo město jezdí tak za 35. A těch 50l/100 je cca 550 kWh / 100km, tzn 275 kWh / hodinu provozu.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: normální bus MHD žere kolem 50 l/100 km (resp. 30-80), ale největším problémem není ani tak samotná spotřeba na jízdu, ale spotřeba všeho ostatního (topení x klimatizace, osvětlení, otvírání dveří, informační systémy pro cestující, kamery, označovače lístků...). To tvoří skoro půlku celkové spotřeby v případě elektro-busu. Takže srovnávat to s dodávkou jen větším odporem vzduchu nestačí ;-).

    Zdroj: http://www.smartcityvpraxi.cz/rozhovory_komentare_102.php
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Ten Crafter má 2,5 tuny, aerodynamickej odpor proti tomu busu bude tak poloviční...

    Ale je pravda, že nad tím, že by ten bus vlastně mohl vážit víc než 10x tolik co Crafter, jsem úplně nepřemejšlel a pak to možná dává smysl.

    Nicméně furt mi přijde divný, že by bus žral 10x tolik co velká dodávka. Normální městskej autobus taky nežere 100 litrů, ne?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: ono záleží jaká je ta ustálená rychlost mimo, od 60 km/h ti rapidně vzrůstá aerodynamický odpor, takže přískoky do 50km/h budou často úspornější než cruise 80km/h =)

    Dlouhej vysokej crafter má jakou hmotnost? 2 tuny? + jakej má aerodynamickej odpor? Tenhle autobus bude mít tak 15, možná 20 tun prázdný, plný bude mít nejspíš přes 30 t a zaoblení kolem čela sice výrazně srazí odpor, ale pořád to bude výrazně víc než Crafter =)

    Takže pokud na neustálé rozjíždění potřebuje 30t vozidlo 200kWh, tak se pohybuješ kolem 7kWh na tunu. Což je mnohem míň než dává ten crafter, takže ten autobus je opavdu úspornější =)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BOBASH: Teda, Crafter.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Elektromobily, a zvlášť těžký elektromobily, mají v přískokovým provozu po městě většinou naopak menší spotřebu než při ustálený rychlosti mimo.

    A musím souhlasit s Comodorem, 200 kWh na 100 km je šílený. Dlouhej vysokej Sprinter mi žral 20 kWh...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    COMODOR_FALKON: ono bude záležet v jakém stylu jízdy těch 220 km počítaj... jestli je plánovaný s tím, že co 400 m bude zastavovat a znova se rozjíždět, tak si myslím, že je to celkem reálný =) a po městě těch 220km vychází akorát na šichtu řidiče.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    MINER: děkuji.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: 200 kWh na 100 km mi tedy ale přijde jako maličko přemrštěná spotřeba...
    MINER
    MINER --- ---
    CHEVALIER: Já se o tom dozvěděl na přednášce, ale internet o tom ví hodně: https://www.google.com/search?q=mcdonald%27s+real+estate
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    MINER: máš k těm hamburgrům nějaký odkaz?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    It's Official — Consumer Reports Confirms EV Owners Spend Half As Much On Maintenance
    https://cleantechnica.com/...-consumer-reports-confirms-ev-owners-spend-half-as-much-on-maintenance/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Tesla Model 3 with 100,000 miles shows extreme low cost and minimal battery degradation - Electrek
    https://electrek.co/...9/26/tesla-model-3-high-mileage-extreme-low-cost-minimal-battery-degradation/
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    MINER: koukni na www.robotika.cz, je tam seznam soutěží, včetně minulých ročníků, seznamu soutěžících a často i kontakty přímo na ně. Popř. napiš Martinovy na md@robotika.cz, aby tě na někoho nasměřoval, ale většinou jsou kontakty nebo linky na weby soutěžících rovnou v článku.
    MINER
    MINER --- ---
    TEAPACK: Co je to prosím tě za komunitu, kdo tu dělá ty autonomní robůtky? Na jaký je to úrovni: např. kolik % jakého prostoru to dokáže obsloužit autonomně než se to někde zasekne?
    Řeším teď, jestli nejít proti https://kiwibot.com, https://starship.xyz/ a hodně by mi pomohlo to konzultovat s někým, kdo je na podobný úrovni, abych dokázal odhadnout, jaké jsou současné možnosti (byť v omezených prostorech jako je campus nebo komerční zóna).
    Díky
    MINER
    MINER --- ---
    Daimler nabízí autobus s 441 kWh solid state baterkou s dojezdem 220 km.
    Daimler unveils electric bus with 441 kWh solid-state battery pack - Electrek
    https://electrek.co/2020/09/25/daimler-electric-bus-citaro-solid-state-battery-pack/amp/

    Ale ještě neřekl, kdy ho bude schopen dodat:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Je možný, že za čas bude z Tesly skutečně energetická společnost a hlavní produkt budou baterky.

    Ale teď je to primárně automobilka.

    A z hlediska tohohle klubu je to pořád automobilka, protože se tu bavíme o rozvoji elektrických aut.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Na druhou stranu je otázka, co je to, na čem nakonec bude nejvíc vydělávat.

    Např. o McDonalds si většina myslí, že dělaj hamburgry. Ale jejich business, tedy to, na čem nejvíc vydělávaj, jsou ve skutečnosti reality. Hamburgry valej jen pro to, aby měly užití pro ty baráky, které jim financují jejich franšízy.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam