• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Přepočítávat spotřebu kWh vs. kWh je nesmysl, tak to prostě nefunguje, protože spalovací a elektrickej motor mají naprosto odlišnou charakteristiku.

    Takže se vraťme k praktickýmu srovnání.

    Proč ta věc žere dvakrát víc než podobně velkej trolejbus?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: hele, znova jsem si to všechno prošel a je tu zásadní chyba ve výpočtech.

    Ten e-autobus má udaný dojezd na 440kWh baterku, tzn, že má spotřebu 200kWh/100km. Kdežto naftový autobus, který bude žrát 50l/100 má "jen" 550kWh / 100km. (40MJ/kg, 40 MJ/kg ~ 11kWh/l -> 550kWh při 50l/100km)

    Takže ten elektrobus žere polovinu toho, co naftovej ;) a přitom je to pořád 200kWh ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Spotřeba s nezapočítanou rekuperací je blbost.

    Ad to srovnání s možnou nenažraností Crafteru – potom by to znamenalo, že by linkovej autobus, kterej umí jezdit cca ve stejným dynamickým rozsahu jako naftovej Crafter, musel žrát výrazně víc. Žerou linkový autobusy 100/100? Nežerou.

    Stejně tak dálkový kamiony nežerou 10x tolik co osobní auta, pokud vím, jsou někde kolem 30 l/100km.

    Neříkám, že to mají špatně, ale zajímá mě, proč je tam u toho autobusu tak obří rozdíl. Půjdu si asi zjistit spotřebu trolejbusu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Není důvod, aby byl rozdíl v poměru úspornosti u Crafteru jezdícího po městě vs. autobusu jezdícího po městě, zvlášť když ten autobus má ještě výhodnější styl jízdy – mě ten Crafter žral 20 kWh/100 km, když jsem s tím po Praze jezdil zhruba jako typickej řidič rozvážkovýho Crafteru, tedy jako hovado. Autobus jezdí do 50 km/h, leckdy ani to ne, brzdí pomalu, takže všechno utáhne na rekuperaci atd.

    Jediný vysvětlení je, že by klimatizace sežrala cca stejně jako pohon, což je blbost.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    COMODOR_FALKON: Jasný, klimatizace je v obou autobusech, stejně jako píchačky na lístky, info obrazovky atp... Ale jde mi o to, že naftový autobus má cca stejnou spotřebu jako elektro autobus, nebo trolejbus. Těch 200kWh není tím pádem nic divného, hlavně když vezmeš v úvahu, že autobusy jezdí pořád stejným stylem, 99% městských autobusů má automatické převodovky, takže to má 7+ rychlostí a maximálku často už na 70 km/h. Jsou to už z návrhu vysoce optimalizované stroje pro jedno jediné použití s ohledem na úsporu energie.
    A o rekuperaci v tom článku nikdo nemluvil, takže jí tam nejspíš nezapočítali, protože možnost rekuperace závisí nejen na trase autobusu, ale i na jejím výškovém profilu.

    Oproti tomu naftovej Crafter je univerzální dodávka, která musí umět jezdit na dálnici 150, pak hopsat po městě, a rozhodně se nemůže rozjíždět 0-100 za 40 vteřin. Tzn spíš je naaftovej Crafter dost nenažranej a elektro Crafter se dostává svojí efektivitou na úroveň autobusů =)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIGHTHUNTER: Topení je jasná věc, to sežere spoustu i u normálního auta, pokud nemá tepelný čerpadlo.

    Ale věci jako otvírání dveří, informační systémy, kamery a označovače lístků žerou tý energie o několik řádů míň než pohon. Řešit tyhle věci je opravdu stejný, jako řešit vliv zapnutý navigace na spotřebu benzínovýho auta (kterej samozřejmě taky existuje, jen je na hranici měřitelnosti i v laboratorních podmínkách).
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    TEAPACK: Náhodou tohle:BOBASH je dobrá připomínka.

    Z jaké dimenze bere energii na klimatizaci a ty další věci naftový autobus, když ji u toho elektrického připočítáváš navíc...?

    A pokud Crafter žere před elektrifikací cca 5-6x méně než bus a po elektrifikaci 10x méně, tak se to určitě nedá svést jen na to, že v naftovém busu nebyla klimoška.

    Tím spíš, že bus má oproti Crafteru výhodu většinově nízké rychlosti (nízký odpor vzduchu) a možnosti snáze přizpůsobit jízdu rekuperačním možnostem bez nějakých omezení (bus se musí rozjíždět/zpomalovat pomalu, aby v něm nepopadali lidi.)

    Takže jo, chápal bych třeba 100-130 kWh, 200 kWh mu přijde fakt moc.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: nevím jak spotřebu navigace, ale spotřebu klimatizace řeší spousta lidí, hlavně ti, co chtěj závodit, nebo jezdit na spotřebu =) A klimatizace v autobuse bude velmi nenažraná.

    BOBASH: protože porovnáváš jablka s hruškama... Navíc, možná je to tím, že elektrickej Crafter je výrazně úspornější než naftovej, ale autobusy si drží spotřebu stále na cca stejné hodnotě, protože níž už to asi z technickýho hlediska nejde.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: Zato ty resis odpor vzduchu pri rychlostech max. 50 km/h a pri porovnavani spotreby zapominas na topeni pro 90 lidi, protoze to bude asi taky adekvatni tomu v dodavce :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIGHTHUNTER: Mě vždycky baví, jak lidi řeší, že na elektriku jsou věci jako otevírání dveří nebo informační systémy pro cestující.

    U benzínovýho auta taky řešíte spotřebu navigace?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Jo, ale Crafter na naftu žere 10-12 litrů, autobus žere sotva 5x tolik.

    Proč elektrickej najednou žere 10x tolik?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: BOBASH: Ona i Škoda H12 Solaris má spotřebu kolem 200kWh (bez započítání rekuperace). A autobus po městě žere kolem 50/100, mimo město jezdí tak za 35. A těch 50l/100 je cca 550 kWh / 100km, tzn 275 kWh / hodinu provozu.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: normální bus MHD žere kolem 50 l/100 km (resp. 30-80), ale největším problémem není ani tak samotná spotřeba na jízdu, ale spotřeba všeho ostatního (topení x klimatizace, osvětlení, otvírání dveří, informační systémy pro cestující, kamery, označovače lístků...). To tvoří skoro půlku celkové spotřeby v případě elektro-busu. Takže srovnávat to s dodávkou jen větším odporem vzduchu nestačí ;-).

    Zdroj: http://www.smartcityvpraxi.cz/rozhovory_komentare_102.php
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Ten Crafter má 2,5 tuny, aerodynamickej odpor proti tomu busu bude tak poloviční...

    Ale je pravda, že nad tím, že by ten bus vlastně mohl vážit víc než 10x tolik co Crafter, jsem úplně nepřemejšlel a pak to možná dává smysl.

    Nicméně furt mi přijde divný, že by bus žral 10x tolik co velká dodávka. Normální městskej autobus taky nežere 100 litrů, ne?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: ono záleží jaká je ta ustálená rychlost mimo, od 60 km/h ti rapidně vzrůstá aerodynamický odpor, takže přískoky do 50km/h budou často úspornější než cruise 80km/h =)

    Dlouhej vysokej crafter má jakou hmotnost? 2 tuny? + jakej má aerodynamickej odpor? Tenhle autobus bude mít tak 15, možná 20 tun prázdný, plný bude mít nejspíš přes 30 t a zaoblení kolem čela sice výrazně srazí odpor, ale pořád to bude výrazně víc než Crafter =)

    Takže pokud na neustálé rozjíždění potřebuje 30t vozidlo 200kWh, tak se pohybuješ kolem 7kWh na tunu. Což je mnohem míň než dává ten crafter, takže ten autobus je opavdu úspornější =)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BOBASH: Teda, Crafter.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Elektromobily, a zvlášť těžký elektromobily, mají v přískokovým provozu po městě většinou naopak menší spotřebu než při ustálený rychlosti mimo.

    A musím souhlasit s Comodorem, 200 kWh na 100 km je šílený. Dlouhej vysokej Sprinter mi žral 20 kWh...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    COMODOR_FALKON: ono bude záležet v jakém stylu jízdy těch 220 km počítaj... jestli je plánovaný s tím, že co 400 m bude zastavovat a znova se rozjíždět, tak si myslím, že je to celkem reálný =) a po městě těch 220km vychází akorát na šichtu řidiče.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    MINER: děkuji.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam