• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    elektricky traktor s 1000kW to je nejakych 1300 koni? to je naco dobre? tolko nemaju ani najsilnejsie traktory na svete :)

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Hlavně kromě toho, že ho nikdo nepostaví, tak si ho spousta farmářů nebude moct dovolit. Takový ty co teďka jezděj nablýskanejma John Deerama asi jo, ale pak jsou taky farmáři, co dneska furt používají Zetory z 60. let. A i ty, co mají i na novou techniku, mají spoustu techniky, která se používá tak málo často, že se vyplatí udržovat tu starou.

    A ostatně podobný to bude s obytňákama, ty kvůli svýmu občasnýmu využití mají taky delší životnost než normální auta – klidně jezdí 30, 40 let.

    Takže v roce 2060 možná nebude legální nafta, ale nějaká její bioobdoba se bude furt vyrábět, aby na ní mohly jezdit starý naftový věci.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: přesně, a nezapomínej, že to nemusí být nafta jako nafta, ale nějaký druh rostlinného oleje, který bude obnovitelný. Samozřejmě že to bude stále dražší a dražší, protože to bude úředíky nechtěné, ale elektro-traktor s 1000kW a 2kNm, který máš plně nabitý za 5 minut a vydrží na plný plyn jezdit čtyři hodiny na nabití ještě dlouho nikdo nepostaví.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, až nebude existovat žádná naftová dodávka, tak bude dávat smysl elektrickej karavan.

    Ale i za 30 let půjde všude na světě koupit nafta, protože je prostě spousta věcí, který na naftu budou jezdit furt, protože donutit lidi vyměnit všechny dieselagregáty, traktory, bagry, starý náklaďáky a podobný věci za elektrický je fakt nereálný.

    A nafta nepotřebuje žádnou velkou infrastrukturu. Potřebuje náklaďák, kterej jí někam doveze, a sud, nádrž nebo kanystr kde bude uložená.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Já docela dobře chápu, jak lidi používají campery, především tu část, že je používají dost různě. Ale pokud si někdo kupuje karavan (jako dodávku, ne přívěs, ten si občas opravdu někdo postaví trvale do kempu), tak si ho kupuje především proto, že JEZDÍ.

    Elektrickej karavan sice jezdí, ale viz FORTRESS: ujede úplný hovno.

    A možnost elektrickýho karavanu fungovat ze solárů je jednak blbost (solárem nevytopíš, na solár neodjedeš) a druhak JÍ MŮŽE MÍT NAFTOVEJ KARAVAN TAKY.

    Rozdíl je, že když ti v elektrokaravanu dojdou baterky, tak jsi prostě v prdeli. A na topení můžeš zapomenout rovnou, pokud s sebou nehodláš tahat les solárních panelů (který bys samozřejmě v tom dieselu mohl vozit taky). Prostě když se ti to vybije, tak to nastartuješ a voilá!, všechno elektrický běží, topení běží a nikde v Evropě není nejbližší zdroj nafty dál než co ujedeš na dvacetilitrovej kanystr.
    KEB
    KEB --- ---
    FORTRESS: takže si to shrneme. Cesta trvala 18 z toho 6 dní seděl na prdeli, protože nabíjel. To je 1/3 času v prdeli. A v Norsku v zemi elektromobilitě zaslíbené by byl v prdeli, kdyby ho místní strejda nenechal dobít.

    Jako ano, pokud je cílem samotná cesta a ne pobyt v destinaci, tak proč ne, ale představa že strávím tolik času drepenim na zadku na pumpách je k popukani. A vidina toho, že stačí jeden nefunkční stojan a mám problém je taky zábavná.

    Teď ještě prosedí šest dní na cestě zpátky...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: do buducna sa da predpokladat kvoli enviro zakonom skor utlm naftovej infra, takze treba pocitat aj s tym ze kupujes do buducnosti nepredajnu horu plechu
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jinak primo na strechu narves 3kWp, co ti v bezny jarni/podzimni slunecny den da 12kWh a v lete i 18. Neco rozkladaciho ti muze vynos zdvojnasobit. A s 24-36 kWh uz zahrajes hodne muziky
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jak už jsem psal, zásadní problém je v tom, že nechápeš kdo a proč si campery pořizuje a jak je využívá.

    Z toho pak i vyplývá Tvoje blábolení o kanystrech a 15km na benzínku (což už neplatí ani v ČR, tak nahusto jsou benzínky jen kolem hlavních tahů), případně o vybití baterky za odpoledne...

    Campery v osobním vlastnictví nejsou nic víc, než lepší stan pro lidi, kteří mají peníze a po 50 už je na ně stan moc málo pohodlný.
    Občas kolem nich vidím i rodiny s dětmi. (To se ale týká spíš přívěsů ustájených v kempech, s vlastní el. přípojkou.)

    EV tenhle komfort zvyšuje tím, že poskytuje možnost "neomezeného paliva" skrze solární panely a tím snižuje nutnost narušovat dovolenou opouštěním tábořiště a hledáním benzínky, protože "zrovna dochází plyn/nafta"...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo a dvacetilitrovej stojí 400 korun a 20 litrů nafty stojí zhruba šest stovek. Takže moje pojistka, se kterou se vždycky (pokud nehodlám jezdit napříč Afrikou, ale na to se karavany obvykle nepoužívají) mě bude stát tisíc korun a v případě potřeby jí do nádrže naleju za 10 minut.

    Tvoje pojistka jsou solární panely za hádám tak 100 tisíc jeden modul? 200 tisíc? A když si jich nakoupíš dohromady za milion, tak dojezd, kterej já získám nalitím kanystru za deset minut, ty získáš za, odhadem, den?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jinak ad realita vs. bláboly. Přečti si ten test karavanu, co jsem dával o něco níž. Ještě ti ho sem dám jednou:

    Plymouth Voyager SE 1988 na prodej | Inzerát | Bazar Amerik
    https://www.bazaramerik.cz/inzerat/plymouth-voyager-se-1988/3188/

    Jsem se do něj teď znovu podíval, abych si ověřil jak to vlastně bylo se spotřebou energie. Tak bufík samotnej sežere 0,2 l nafty za hodinu. Tedy plná nádrž (v tom Ducatu je malá, 60 litrů) vystačí na dva týdny. Nebo na týden + 300 km.

    U hypotetickýho karavanu se 100 kWh baterkou a hypotetickýho topení 1 kW (počítáme, že by to mělo být použitelný i na podzim/na jaře – já to testoval někdy v březnu, v zimě na horách by to bylo o dost horší) máš elektřinu na 100 hodin (4 dny), nebo na dva dny a tak 150 kilometrů.

    Zvýšit to na dvojnásobek (4 dny a 300 kilometrů) bude vyžadovat dalších 100 kWh baterek, což je v současných cenách odhadem tak půl milionu a hlavně další půl tuny.

    Zvýšit to u ICE karavanu na dvojnásobek vyžaduje větší nádrž (příplatek odhadem 10 tisíc), nebo volbu plynovýho topení (plynu můžeš mít třeba 100 litrů, ten co jsme testovali měl plyn je na vaření a měl asi 30 l bombu), což jsou oboje drobný výdaje.

    Elektrickej karavan nemá z hlediska soběstačnosti ŽÁDNOU VÝHODU. Tu baterku má taky, soláry může mít taky, ale k tomu může jet na naftu, která je kdekoliv dostupná, snadno přepravitelná, vyžaduje málo prostoru a dá se kdekoliv koupit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Takže jako obvykle jsi karavan nikdy v praxi nepoužil, ale budeš poučovat. Meleš úplný hovna, sorry.

    Naftovej karavan potřebuje infrastrukturu v podobě někoho, od koho se dá koupit kanystr nafty. To existuje úplně kdekoliv na světě a rozhodně kdekoliv v Evropě. V Evropě obvykle i dost blízko na to, abys s tím kanystrem došel pěšky.

    Naftovej karavan může mít úplně stejný soláry jako elektrickej karavan, takže sdílí všechny jeho možnosti použití elektřiny ze solárů. Můžeš na solárovou elektřinu provozovat všechny spotřebiče, můžeš na ní zkusit i topit.

    ALE!

    Rozdíl je v tom, že na čtyři energeticky nejnáročnější činnosti jakýhokoliv karavanu (v následujícím pořadí: pohyb, topení, klimatizace, vaření) má ten naftovej karavan k dispozici nejen elektrickou variantu, ale taky nějakou jinou. Máš plyn na vaření a někdy i na ledničku/klimu/topení, máš naftu na topení a máš naftovej motor, kterej můžeš nechat běžet na volnoběh a živit z toho cokoliv elektrickýho.

    A není nijak komplikovaný do toho karavanu nacpat nádrž na 100, 200 nebo 300 litrů nafty (pořád bude mnohem menší než baterie), nebo nádrž na 100 litrů nafty a 100 litrů plynu, nebo nějakou jinou kombinaci. Dokonce k tomu můžeš ještě přidat několik kWh baterie. Díky tomu všemu můžeš opravdu vydržet bez infrastruktury několik dní.

    Solár ti nic z toho neřeší.

    Jestli slavně rozbalíš nějaký šílený rozkládací panely s teoretickýma 4 kWh/den, tak gratuluju, každej z nich ti vyrobí energii asi tak na dvě hodiny topení. Nebo na uvaření jednoho jídla. Nebo na ujetí asi 12 kilometrů. Za den.

    A když ti dojde šťáva, tak netopíš, nejedeš, nevaříš, nesvítíš, jsi prostě úplně v hajzlu. A pokud budeš chtít odjet, tak tam budeš několik dní sedět a mrznout (pokud jsi někde kde je zima) nebo se potit (pokud jsi někde kde potřebuješ klimu), než nabiješ něco, co ti nějak pomůže. Nemusíš ani bejt někde na expedici, stačí, když pojedeš kempovat někam k rybníku kde je to 15 kilometrů na nejbližší nabíječku.

    S naftovým karavanem si pro všechny případy dáš do kufru 15 l kanystr nafty, kterýho si ani nevšimneš že tam je, natož aby ti nějak zásadně překážel. A 15 litrů nafty ti úplně kdekoliv v Evropě stačí na dojetí někam, kde se dá koupit nafta.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    GOR: Já osobně nikam, já radši vypadnu na víkend do lesa s hamakou a to mi stačí batoh, nemusím s sebou tahat domeček na kolečkách.

    Nicméně na cestách obytňáky potkávám celkem dost...

    Já spíš rozporoval ten Bobashovo blud o infrastruktuře. Na tu je vázaný nafťák, ale ne EV se solárem - jednak "infrastrukturní" elektřina je mnohem dostupnější, než nafta, jednak EV lze dobít ze soláru...

    ...tedy když budeme ignorovat Bobashovo blábolivý blud o tom, že dotyčný dojede s camperem do pustiny, pustí na plno klimu, mikrovlnku, troubu a k tomu se začne dívat na televizi, čímž si bleskově vyplácá baterku...

    Reálně, s výjimkou oblastí s polární nocí, jsi u EV limitován pouze zásobami potravin/vody, resp. filtry na vodu a průchodností terénem.

    Když na to přijde, tak v EV camperu se můžeš klidně rok toulat zcela mimo civilizaci i při stávajících komerčních technologiích - tím myslím například přibalit na cesty pár Vertex (TrinaSolar) modulů, které lze rozestavit kolem tábořiště a dobít odhadem 4 kwh/modul/den.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Někam, kam by s elektrickým potřeboval asi 250 kWh elektřiny :-))
    GOR
    GOR --- ---
    COMODOR_FALKON: Hele, kam to s tim bydlikem jezdis, ze na dojeti k civilizaci potrebujes 100 l nafty? :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    AXTHEB: Takže celý řešení problému s nekompatibilitou plynových nádrží a lahví zahrnuje redukce, který dohromady budou stát tak maximálně dva litry a vejdou se do krabice od bot?

    To zní dost složitě, radši si pořídím auto s 200 kWh baterií, která váží tunu a stojí milion.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    BOBASH: Můžeš, po většině civilizované Evropy ti imho stačí to u nás a to Německý. Na přenosný bomby ti stačí myslím 3 redukce. Efektivně je tohle menší zátěž než řešit, jaká je v cílové oblasti legislativa ohledně camperů a na jaký oblíbený místní druh kriminality se máš připravit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK: Jo, to zní jako scénář, kdy to může dávat smysl – a pro půjčovnu to může dávat smysl i ekonomicky, protože to je ten výjimečnej případ, kdy camper najede hodně kilometrů. I když bych se vsadil, že tam v tom budou mít roli nějaký dotace.

    Ale typický evropský použití camperu je právě "jedu do Chorvatska a chci mít svobodu bejt tam kde se mi zrovna líbí". A na to je EV camper horší snad ve všem.
    BASIK
    BASIK --- ---
    BOBASH: Pred dvema rokama sem tam par mesicu po kempech stravil a obcas tam v tom lidi byli videt. Pro to zelandsky cestovani je to totiz naprosto v pohode, tam tech 100 km denne a parkovani ve vybavenym kempu je standard pro velkou vetsinu turistu... Na severnim ostrove jsou nabijecky na mistech, kde se nedala sehnat ani normalni benzinka :) a videl jsem tam jak tyhle maly NV200, tak i ty klasicky velky. Nerikam, ze je to aktualne pro ty pujcovny super ekonomicky, jen ze naprosto nevidim ty problemy s pouzitelnosti.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam