• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo a dvacetilitrovej stojí 400 korun a 20 litrů nafty stojí zhruba šest stovek. Takže moje pojistka, se kterou se vždycky (pokud nehodlám jezdit napříč Afrikou, ale na to se karavany obvykle nepoužívají) mě bude stát tisíc korun a v případě potřeby jí do nádrže naleju za 10 minut.

    Tvoje pojistka jsou solární panely za hádám tak 100 tisíc jeden modul? 200 tisíc? A když si jich nakoupíš dohromady za milion, tak dojezd, kterej já získám nalitím kanystru za deset minut, ty získáš za, odhadem, den?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jinak ad realita vs. bláboly. Přečti si ten test karavanu, co jsem dával o něco níž. Ještě ti ho sem dám jednou:

    Plymouth Voyager SE 1988 na prodej | Inzerát | Bazar Amerik
    https://www.bazaramerik.cz/inzerat/plymouth-voyager-se-1988/3188/

    Jsem se do něj teď znovu podíval, abych si ověřil jak to vlastně bylo se spotřebou energie. Tak bufík samotnej sežere 0,2 l nafty za hodinu. Tedy plná nádrž (v tom Ducatu je malá, 60 litrů) vystačí na dva týdny. Nebo na týden + 300 km.

    U hypotetickýho karavanu se 100 kWh baterkou a hypotetickýho topení 1 kW (počítáme, že by to mělo být použitelný i na podzim/na jaře – já to testoval někdy v březnu, v zimě na horách by to bylo o dost horší) máš elektřinu na 100 hodin (4 dny), nebo na dva dny a tak 150 kilometrů.

    Zvýšit to na dvojnásobek (4 dny a 300 kilometrů) bude vyžadovat dalších 100 kWh baterek, což je v současných cenách odhadem tak půl milionu a hlavně další půl tuny.

    Zvýšit to u ICE karavanu na dvojnásobek vyžaduje větší nádrž (příplatek odhadem 10 tisíc), nebo volbu plynovýho topení (plynu můžeš mít třeba 100 litrů, ten co jsme testovali měl plyn je na vaření a měl asi 30 l bombu), což jsou oboje drobný výdaje.

    Elektrickej karavan nemá z hlediska soběstačnosti ŽÁDNOU VÝHODU. Tu baterku má taky, soláry může mít taky, ale k tomu může jet na naftu, která je kdekoliv dostupná, snadno přepravitelná, vyžaduje málo prostoru a dá se kdekoliv koupit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Takže jako obvykle jsi karavan nikdy v praxi nepoužil, ale budeš poučovat. Meleš úplný hovna, sorry.

    Naftovej karavan potřebuje infrastrukturu v podobě někoho, od koho se dá koupit kanystr nafty. To existuje úplně kdekoliv na světě a rozhodně kdekoliv v Evropě. V Evropě obvykle i dost blízko na to, abys s tím kanystrem došel pěšky.

    Naftovej karavan může mít úplně stejný soláry jako elektrickej karavan, takže sdílí všechny jeho možnosti použití elektřiny ze solárů. Můžeš na solárovou elektřinu provozovat všechny spotřebiče, můžeš na ní zkusit i topit.

    ALE!

    Rozdíl je v tom, že na čtyři energeticky nejnáročnější činnosti jakýhokoliv karavanu (v následujícím pořadí: pohyb, topení, klimatizace, vaření) má ten naftovej karavan k dispozici nejen elektrickou variantu, ale taky nějakou jinou. Máš plyn na vaření a někdy i na ledničku/klimu/topení, máš naftu na topení a máš naftovej motor, kterej můžeš nechat běžet na volnoběh a živit z toho cokoliv elektrickýho.

    A není nijak komplikovaný do toho karavanu nacpat nádrž na 100, 200 nebo 300 litrů nafty (pořád bude mnohem menší než baterie), nebo nádrž na 100 litrů nafty a 100 litrů plynu, nebo nějakou jinou kombinaci. Dokonce k tomu můžeš ještě přidat několik kWh baterie. Díky tomu všemu můžeš opravdu vydržet bez infrastruktury několik dní.

    Solár ti nic z toho neřeší.

    Jestli slavně rozbalíš nějaký šílený rozkládací panely s teoretickýma 4 kWh/den, tak gratuluju, každej z nich ti vyrobí energii asi tak na dvě hodiny topení. Nebo na uvaření jednoho jídla. Nebo na ujetí asi 12 kilometrů. Za den.

    A když ti dojde šťáva, tak netopíš, nejedeš, nevaříš, nesvítíš, jsi prostě úplně v hajzlu. A pokud budeš chtít odjet, tak tam budeš několik dní sedět a mrznout (pokud jsi někde kde je zima) nebo se potit (pokud jsi někde kde potřebuješ klimu), než nabiješ něco, co ti nějak pomůže. Nemusíš ani bejt někde na expedici, stačí, když pojedeš kempovat někam k rybníku kde je to 15 kilometrů na nejbližší nabíječku.

    S naftovým karavanem si pro všechny případy dáš do kufru 15 l kanystr nafty, kterýho si ani nevšimneš že tam je, natož aby ti nějak zásadně překážel. A 15 litrů nafty ti úplně kdekoliv v Evropě stačí na dojetí někam, kde se dá koupit nafta.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    GOR: Já osobně nikam, já radši vypadnu na víkend do lesa s hamakou a to mi stačí batoh, nemusím s sebou tahat domeček na kolečkách.

    Nicméně na cestách obytňáky potkávám celkem dost...

    Já spíš rozporoval ten Bobashovo blud o infrastruktuře. Na tu je vázaný nafťák, ale ne EV se solárem - jednak "infrastrukturní" elektřina je mnohem dostupnější, než nafta, jednak EV lze dobít ze soláru...

    ...tedy když budeme ignorovat Bobashovo blábolivý blud o tom, že dotyčný dojede s camperem do pustiny, pustí na plno klimu, mikrovlnku, troubu a k tomu se začne dívat na televizi, čímž si bleskově vyplácá baterku...

    Reálně, s výjimkou oblastí s polární nocí, jsi u EV limitován pouze zásobami potravin/vody, resp. filtry na vodu a průchodností terénem.

    Když na to přijde, tak v EV camperu se můžeš klidně rok toulat zcela mimo civilizaci i při stávajících komerčních technologiích - tím myslím například přibalit na cesty pár Vertex (TrinaSolar) modulů, které lze rozestavit kolem tábořiště a dobít odhadem 4 kwh/modul/den.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Někam, kam by s elektrickým potřeboval asi 250 kWh elektřiny :-))
    GOR
    GOR --- ---
    COMODOR_FALKON: Hele, kam to s tim bydlikem jezdis, ze na dojeti k civilizaci potrebujes 100 l nafty? :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    AXTHEB: Takže celý řešení problému s nekompatibilitou plynových nádrží a lahví zahrnuje redukce, který dohromady budou stát tak maximálně dva litry a vejdou se do krabice od bot?

    To zní dost složitě, radši si pořídím auto s 200 kWh baterií, která váží tunu a stojí milion.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    BOBASH: Můžeš, po většině civilizované Evropy ti imho stačí to u nás a to Německý. Na přenosný bomby ti stačí myslím 3 redukce. Efektivně je tohle menší zátěž než řešit, jaká je v cílové oblasti legislativa ohledně camperů a na jaký oblíbený místní druh kriminality se máš připravit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK: Jo, to zní jako scénář, kdy to může dávat smysl – a pro půjčovnu to může dávat smysl i ekonomicky, protože to je ten výjimečnej případ, kdy camper najede hodně kilometrů. I když bych se vsadil, že tam v tom budou mít roli nějaký dotace.

    Ale typický evropský použití camperu je právě "jedu do Chorvatska a chci mít svobodu bejt tam kde se mi zrovna líbí". A na to je EV camper horší snad ve všem.
    BASIK
    BASIK --- ---
    BOBASH: Pred dvema rokama sem tam par mesicu po kempech stravil a obcas tam v tom lidi byli videt. Pro to zelandsky cestovani je to totiz naprosto v pohode, tam tech 100 km denne a parkovani ve vybavenym kempu je standard pro velkou vetsinu turistu... Na severnim ostrove jsou nabijecky na mistech, kde se nedala sehnat ani normalni benzinka :) a videl jsem tam jak tyhle maly NV200, tak i ty klasicky velky. Nerikam, ze je to aktualne pro ty pujcovny super ekonomicky, jen ze naprosto nevidim ty problemy s pouzitelnosti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK: Ok, už jsem nějaký našel. Třeba upravenej Nissan NV200 s dojezdem ani ne 200 km.... fakt to někdo někde reálně a běžně používá? Věřím, že to má nějaká půjčovna jako ukázku svojí pokrokovosti, možná to může v nějakým specifickým scénáři (jezdím jen mezi kempama a do 100 km) může fungovat, ale jako běžný řešení?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK: On existuje nějakej EV camper? Máš link?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Pokud bude vedro tak klima, pokud bude zima tak topení. Ano, pokud nebudeš topit nebo klimatizovat, tak vydrží dýl.

    ALE TO POŘÁD NEPOČÍTÁŠ S TÍM, ŽE TAM MUSÍŠ DOJET.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, to znamená, že se nesmíš vzdálit víc než pár set kilometrů od infrastruktury, protože topit můžeš plynem. A můžeš výzt naftu v kanystrech.

    A navíc se tu bavíme o obytnejch autech, těma se nejezdí na výpravy napříč Afrikou, ale může se ti stát, že kempuješ 20 kilometrů od nejbližší benzínky.

    Naopak s elektrickým camperem jsi úplně v prdeli, protože jsi omezenej víceméně výhradně na kempy s přípojkou elektřiny. Jakmile jsi mimo kemp, tak bys měl se 100 kWh baterií energii tak možná na tři dny fungování (vaření, topení atd.).

    Ale to do toho NEPOČÍTÁM JEŽDĚNÍ. Tedy na ty tři dny (možná čtyři) to v zimě vystačí, když na místo kempování přijedeš plně nabitej a nemáš žádnou rezervu na odjezd.

    Pokud vezmeš camper se 100 kWh baterií a dojedeš na místo 100 km od Prahy, tak i bez jakýkoliv rezervy spotřebuješ 60% baterie na cestu tam a zpátky. Zbývá ti 40 kWh, což by ti umožnilo topit 40 hodin, kdyby ti topení žralo 1000 wattů. Ale ono bude žrát tak třikrát tolik, plus potřebuješ svítit, vařit etc.

    Takže realisticky ti camper se 100 kWh baterií (eTransit má 76 kWh, tohle znamená baterii z Tesly Model S), kterej bude kvůli tý baterii a související technologii stát cca o milion víc než normální camper, bude stačit na to, abys dojel na Mácháč a byl tam den.

    Zatímco s naftovým karavanem, kterej stojí milion a půl novej, dojedeš i s nejmenší 60 l nádrží na jeden zátah 500 km daleko bez tankování a libovolně daleko s tankováním, topení na naftu nebo plyn ti vystačí tak na tejden a elektřinu buďto pořešíš solárem nebo máš kdykoliv možnost nastartovat motor a vyrobit jí.

    Co ti pořád nedochází na tom, že je to stupidní myšlenka?
    BASIK
    BASIK --- ---
    Jen tak btw, na zelandu se EV campery normalne pouzivaj. Infrastruktura je nulovej problem, nabijeci sit je uplne v pohode a to uziti je prave idealni. Nikdo tam nejezdi tisice kilometru najednou. Jsou to cuky po sto kilometrech... V malym camperu je navic skateboardova platforma docela velky pozitivum kvuli dalsimu vyuzitelnymu prostoru. Navic dynamika starejch naftovejch a benzinovejch dodavek nebejva valna... A v pujcovnach jsou, takze ekonomickej smysl to nejakej mit musi.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: 100 kWh baterie vyplácaná za 3 dny...?

    Tj. 1300 W nepřetržitě...?

    Jakože bys měl na té pláži non-stop klimošku...?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH, KEB: Což reálně znamená, že v naftovém camperu se nesmíš vzdálit víc než nějakých ~150km od naftové infrastruktury, která je mnohem slabší, než infrastruktura elektrická...
    (Proto některé offroad výpravy doprovází cisterna s palivem, i když nevím jak teď, myslím, že v Rumunsku, Bulharsku i na Ukrajině už offroad výlety zakázali někdy v 2010)

    Což většině uživatelů asi nevadí, protože řada z nich beztak dojede jen někam do kempu a přepnou na elektriku ze zásuvky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    AXTHEB: Aha. No ale furt můžeš mít ty redukce.

    A výměnný bomby se dají na benzínce normálně koupit. Nemluvě o tom, že můžeš vozit nějakou náhradní.

    Oboje mi pořád přijde o něco snáz řešitelný problém než "kempoval jsem na pláži 5 kilometrů od nejbližší pořádný silnice, 50 kilometrů od nejbližší nabíječky, a topením jsem za tři dny vybil 100 kWh baterii která pohání auto, a abych se dostal na tu nabíječku, potřebuju aspoň tak 30 kWh, což mi by mi z normální zásuvky trvalo asi tak 3 dny a z elektrocentrály tak tejden (a barel nafty)".
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    BOBASH: LPG má jiný plnicí hrdlo v Čechách a Německu. S tím že v na německých pumpách mají běžně asi 6 různých redukcí, které ti můžou půjčit, takže to s tou jednotností moc žhavý nebude.
    Bomba (výměnná) nesmí mít hrdlo na stojanovou pistoli nikde v Evropě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jen ještě takovej detail – Tesla Semi by údajně měla stát 150 tisíc dolarů, což je ale Muskův slib, takže násobíme klasickým koeficientem a bude stát v základní verzi tak 200 tisíc. To je na našem trhu s daněma cca tak 6 milionů. Za samotnej truck. S prodloužením, přestavbou, nástavbou, s tím, že na tohle budeš chtít větší baterky... myslím, že je reálný postavit na tom camper s finální cenovkou tak 15-20 milionů korun.

    A ano, v týhle kategorii to bude patrně konkurenceschopnej stroj, prostě proto, že to už cílí na lidi, kterým jsou peníze naprosto jedno a koupěj si jakoukoliv píčovinu, kterou ještě nikdo nemá.

    Pro lidi, který kupujou Campery jako ta Riviera, co jsem dával níže (cena novýho včetně DPH cca 1,5 milionu korun) je elektrika pořád naprosto mimo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Očividně nechápeš, jak funguje aerodynamika.

    1) Bugatti Chiron má z principu svojí existence naprosto gigantickej koeficient aerodynamickýho odporu. Proč? Protože musí umět jezdit 400 a musí u toho umět zatáčet. Takže potřebuje přítlak. A taky potřebuje spoustu chlazení a přívody vzduchu k chladičům mají odpor jako svině. Třeba Dodge Ram má taky nižší odpor než to Bugatti (necelých 0,36).



    2) Aerodynamický odpor je daný čelní plochou násobenou tím koeficientem. I když máš docela rozumný Cd, tak u obytňáku (i u toho postavenýho z dodávky a ne z gigantickýho trucku) máš odpor násobně vyšší, protože máš čelní plochu jako kráva.

    Průměrný osobní auto má něco jako 1,8 metru na šířku a 1,5 metru na výšku. Obytný auto má něco jako 2,3 metru na šířku a 3 na výšku. Takže třeba 3x větší plochu. Plus mnohem větší koeficient (normální moderní auto má tak 0,25-0,30).

    I eCrafter bez obytný nástavby žere kvůli aerodynamice při pomalý jízdě po dálnici 2-3x víc než osobní auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Téměř každej camper je dodávka. Většinou to není nacpaný do původní kastle, ale je to řešený nástavbou, viz to, čím jsem jezdil naposledy já:



    Potom jsou ty vychytanější, co už z tý dodávky nemají přední část kastle, ale technika je furt z tý dodávky. Třeba Hymer je na technice Mercedesu Sprinter:



    Tesla Semi jako základ pro camper je šílenost. Respektive je to použitelnej základ na takovej ten megacamper co se používají v Americe a co stojí od půl milionu dolarů vejš. V Evropě na to budeš potřebovat papíry na kamion, nikam se to nevejde, bude to mít gigantickou spotřebu všeho. Je to totální overkill.
    KEB
    KEB --- ---
    COMODOR_FALKON: no s tím taborakem nevím nevím. Kolik těch panelů si sebou povezes? A jestli je spotřeba pásového vozidla na elektriku obdobná tomu Na naftu, tak to bude zatraceně dlouhý táborák.

    Ale jo, pokud ti dojde šťáva tak z panelů něco málo dobijes a časem do civilizace doskaces.

    Nejsem si jistý kolik obytnaky žerou nafty ale dvacet litrů v kanystru by na 100km stačit mohlo. To už by mělo stačit i k nalezení civilizace.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam