• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jak už jsem ti říkal, jestli sleduješ skupiny karavanistů, tak jim tam napiš, že by si mohli koupit elektrický dodávky a dělat to z nich.

    Vsadím láhev whisky tak starou že by si mohla koupit vlastní whisky, že se ti vysmějou.

    Vysvětlím:

    Karavan si kupuješ především kvůli jedný věci, a to je SVOBODA. Svoboda jet si kdy chceš a kam chceš, jak daleko chceš, bez přemýšlení. I lidi, který nakonec jezdí na Mácháč, si představujou, že s tím budou jezdit na roadtripy do Španělska a do Skandinávie, nebo minimálně pojedou na dovolenou do Chorvatska.

    U všeho musíš vždycky počítat s horší variantou, takže soláry na střeše (který hádám budou stát už takhle stovky tisíc a ještě tak zdraží už tak drahý auto) ti dodají 12 kWh denně. Kdyby sis pořídil za další spoustu peněz ještě rozkládací (který ne vždycky budeš mít kam dát, nebudeš je chtít nechávat u auta když od něj jdeš pryč a podobně), tak máš 24 kWh denně. Takže za den nabiješ na ani ne 100 kilometrů.

    POKUD NESPOTŘEBUJEŠ ENERGII NA NIC JINÝHO.

    Jenomže topení v běžným karavanu má 4 kW a i když neběží naplno tak si kilowatt vezme, klimatizace bude mít tak 2 kW, věci jako sporák nebo rychlovarná konvice mají všechny přes kilowatt, i lednička bere stovky wattů. Nějaká kombinace těchhle věcí jede celou dobu, takže ty soláry na střeše ti nebudou stačit ani na to zkurvený topení. Když budeš mít jedny na střeše a druhý rozkládací, tak už možná i trochu dobiješ z dojezdu...

    Takže místo svobody jezdit si kam chceš a kdy chceš, kterou ti dá karavan kterej novej stojí milion a půl s veškerou výbavou (klasická věc na Ducatu nebo třeba VW Grand California), a nebo kterou ti dá jetej karavan za nižší statisíce, utratíš cca dvojnásobek kvůli baterkám a solárům.

    A výsledek bude, že zatímco normální karavanista jednou za čas doleje naftu a pak jede kam chce, a když nafta začne docházet, tak doleje další a jede zas dál, tak ty budeš dřepět na prdeli tři dny, abys mohl popojet dál. Navíc ten naftovej karavan furt může mít soláry na střeše, a navíc má plynovou bombu, takže máš 3-4 nezávislý zdroje energie.

    Fakt běž za nějakým majitelem karavanu a řekni mu, že by ti přišlo jako dobrej nápad, aby si koupil výrazně dražší karavan, kterej má hlavní výhodu v tom, že ujede jen cca 200 kilometrů a má baterky na asi tak dva dny topení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: John Deere byl příklad, v traktorech se nevyznám.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: jenom pockej, Vlada CR oznami subvence a Agrofert nakoupi.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: OffTopic: John Deer je ZLO, kdo může, tak se mu vyhne...

    Furt tu lamentuješ, že Tesly musí jezdit do oficiálních opraven. U traktorů JD je softwarově nastaveno, že se při poruše zablokují a musí je po opravě odblokovat technik...

    Jakkoliv kvůli tomu existuje i dost alternativního softu, který řeší mimo jiné i to, že JD prodává jeden HW jako 6 různě výkonných traktorů, je to riskantní a je lepší se JD vyhnout obloukem...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Ano, cesta je cíl... proto si lidi kupují campery, místo toho, aby do cílové destinace letěli letadlem...

    V camperu jedeš a kde se Ti líbí (a nevyženou Tě), tam zakempíš na den, dva, týden...

    A ve chvíli, kdy máš na camperu tohle: JIMIQ tak dobiješ nejspíš vždy o dost dřív, než kdy chceš odjet...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    tady porad neco nejde. je to usmevny jak se v auditku o elektromobilech porad resi ze "to" nejde a ze to nikdy nebude.. (i kdyz mozna za 10 let, to jo :D). a hlavne, nikdo si to nekoupi!

    TEAPACK:

    https://youtu.be/TJOyITolHUk

    https://youtu.be/ClNdrJRan5k

    https://youtu.be/gMaQq_vRaa8

    https://youtu.be/NM9GMVz9-sI
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    elektricky traktor s 1000kW to je nejakych 1300 koni? to je naco dobre? tolko nemaju ani najsilnejsie traktory na svete :)

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Hlavně kromě toho, že ho nikdo nepostaví, tak si ho spousta farmářů nebude moct dovolit. Takový ty co teďka jezděj nablýskanejma John Deerama asi jo, ale pak jsou taky farmáři, co dneska furt používají Zetory z 60. let. A i ty, co mají i na novou techniku, mají spoustu techniky, která se používá tak málo často, že se vyplatí udržovat tu starou.

    A ostatně podobný to bude s obytňákama, ty kvůli svýmu občasnýmu využití mají taky delší životnost než normální auta – klidně jezdí 30, 40 let.

    Takže v roce 2060 možná nebude legální nafta, ale nějaká její bioobdoba se bude furt vyrábět, aby na ní mohly jezdit starý naftový věci.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: přesně, a nezapomínej, že to nemusí být nafta jako nafta, ale nějaký druh rostlinného oleje, který bude obnovitelný. Samozřejmě že to bude stále dražší a dražší, protože to bude úředíky nechtěné, ale elektro-traktor s 1000kW a 2kNm, který máš plně nabitý za 5 minut a vydrží na plný plyn jezdit čtyři hodiny na nabití ještě dlouho nikdo nepostaví.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, až nebude existovat žádná naftová dodávka, tak bude dávat smysl elektrickej karavan.

    Ale i za 30 let půjde všude na světě koupit nafta, protože je prostě spousta věcí, který na naftu budou jezdit furt, protože donutit lidi vyměnit všechny dieselagregáty, traktory, bagry, starý náklaďáky a podobný věci za elektrický je fakt nereálný.

    A nafta nepotřebuje žádnou velkou infrastrukturu. Potřebuje náklaďák, kterej jí někam doveze, a sud, nádrž nebo kanystr kde bude uložená.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Já docela dobře chápu, jak lidi používají campery, především tu část, že je používají dost různě. Ale pokud si někdo kupuje karavan (jako dodávku, ne přívěs, ten si občas opravdu někdo postaví trvale do kempu), tak si ho kupuje především proto, že JEZDÍ.

    Elektrickej karavan sice jezdí, ale viz FORTRESS: ujede úplný hovno.

    A možnost elektrickýho karavanu fungovat ze solárů je jednak blbost (solárem nevytopíš, na solár neodjedeš) a druhak JÍ MŮŽE MÍT NAFTOVEJ KARAVAN TAKY.

    Rozdíl je, že když ti v elektrokaravanu dojdou baterky, tak jsi prostě v prdeli. A na topení můžeš zapomenout rovnou, pokud s sebou nehodláš tahat les solárních panelů (který bys samozřejmě v tom dieselu mohl vozit taky). Prostě když se ti to vybije, tak to nastartuješ a voilá!, všechno elektrický běží, topení běží a nikde v Evropě není nejbližší zdroj nafty dál než co ujedeš na dvacetilitrovej kanystr.
    KEB
    KEB --- ---
    FORTRESS: takže si to shrneme. Cesta trvala 18 z toho 6 dní seděl na prdeli, protože nabíjel. To je 1/3 času v prdeli. A v Norsku v zemi elektromobilitě zaslíbené by byl v prdeli, kdyby ho místní strejda nenechal dobít.

    Jako ano, pokud je cílem samotná cesta a ne pobyt v destinaci, tak proč ne, ale představa že strávím tolik času drepenim na zadku na pumpách je k popukani. A vidina toho, že stačí jeden nefunkční stojan a mám problém je taky zábavná.

    Teď ještě prosedí šest dní na cestě zpátky...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: do buducna sa da predpokladat kvoli enviro zakonom skor utlm naftovej infra, takze treba pocitat aj s tym ze kupujes do buducnosti nepredajnu horu plechu
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jinak primo na strechu narves 3kWp, co ti v bezny jarni/podzimni slunecny den da 12kWh a v lete i 18. Neco rozkladaciho ti muze vynos zdvojnasobit. A s 24-36 kWh uz zahrajes hodne muziky
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jak už jsem psal, zásadní problém je v tom, že nechápeš kdo a proč si campery pořizuje a jak je využívá.

    Z toho pak i vyplývá Tvoje blábolení o kanystrech a 15km na benzínku (což už neplatí ani v ČR, tak nahusto jsou benzínky jen kolem hlavních tahů), případně o vybití baterky za odpoledne...

    Campery v osobním vlastnictví nejsou nic víc, než lepší stan pro lidi, kteří mají peníze a po 50 už je na ně stan moc málo pohodlný.
    Občas kolem nich vidím i rodiny s dětmi. (To se ale týká spíš přívěsů ustájených v kempech, s vlastní el. přípojkou.)

    EV tenhle komfort zvyšuje tím, že poskytuje možnost "neomezeného paliva" skrze solární panely a tím snižuje nutnost narušovat dovolenou opouštěním tábořiště a hledáním benzínky, protože "zrovna dochází plyn/nafta"...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo a dvacetilitrovej stojí 400 korun a 20 litrů nafty stojí zhruba šest stovek. Takže moje pojistka, se kterou se vždycky (pokud nehodlám jezdit napříč Afrikou, ale na to se karavany obvykle nepoužívají) mě bude stát tisíc korun a v případě potřeby jí do nádrže naleju za 10 minut.

    Tvoje pojistka jsou solární panely za hádám tak 100 tisíc jeden modul? 200 tisíc? A když si jich nakoupíš dohromady za milion, tak dojezd, kterej já získám nalitím kanystru za deset minut, ty získáš za, odhadem, den?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jinak ad realita vs. bláboly. Přečti si ten test karavanu, co jsem dával o něco níž. Ještě ti ho sem dám jednou:

    Plymouth Voyager SE 1988 na prodej | Inzerát | Bazar Amerik
    https://www.bazaramerik.cz/inzerat/plymouth-voyager-se-1988/3188/

    Jsem se do něj teď znovu podíval, abych si ověřil jak to vlastně bylo se spotřebou energie. Tak bufík samotnej sežere 0,2 l nafty za hodinu. Tedy plná nádrž (v tom Ducatu je malá, 60 litrů) vystačí na dva týdny. Nebo na týden + 300 km.

    U hypotetickýho karavanu se 100 kWh baterkou a hypotetickýho topení 1 kW (počítáme, že by to mělo být použitelný i na podzim/na jaře – já to testoval někdy v březnu, v zimě na horách by to bylo o dost horší) máš elektřinu na 100 hodin (4 dny), nebo na dva dny a tak 150 kilometrů.

    Zvýšit to na dvojnásobek (4 dny a 300 kilometrů) bude vyžadovat dalších 100 kWh baterek, což je v současných cenách odhadem tak půl milionu a hlavně další půl tuny.

    Zvýšit to u ICE karavanu na dvojnásobek vyžaduje větší nádrž (příplatek odhadem 10 tisíc), nebo volbu plynovýho topení (plynu můžeš mít třeba 100 litrů, ten co jsme testovali měl plyn je na vaření a měl asi 30 l bombu), což jsou oboje drobný výdaje.

    Elektrickej karavan nemá z hlediska soběstačnosti ŽÁDNOU VÝHODU. Tu baterku má taky, soláry může mít taky, ale k tomu může jet na naftu, která je kdekoliv dostupná, snadno přepravitelná, vyžaduje málo prostoru a dá se kdekoliv koupit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Takže jako obvykle jsi karavan nikdy v praxi nepoužil, ale budeš poučovat. Meleš úplný hovna, sorry.

    Naftovej karavan potřebuje infrastrukturu v podobě někoho, od koho se dá koupit kanystr nafty. To existuje úplně kdekoliv na světě a rozhodně kdekoliv v Evropě. V Evropě obvykle i dost blízko na to, abys s tím kanystrem došel pěšky.

    Naftovej karavan může mít úplně stejný soláry jako elektrickej karavan, takže sdílí všechny jeho možnosti použití elektřiny ze solárů. Můžeš na solárovou elektřinu provozovat všechny spotřebiče, můžeš na ní zkusit i topit.

    ALE!

    Rozdíl je v tom, že na čtyři energeticky nejnáročnější činnosti jakýhokoliv karavanu (v následujícím pořadí: pohyb, topení, klimatizace, vaření) má ten naftovej karavan k dispozici nejen elektrickou variantu, ale taky nějakou jinou. Máš plyn na vaření a někdy i na ledničku/klimu/topení, máš naftu na topení a máš naftovej motor, kterej můžeš nechat běžet na volnoběh a živit z toho cokoliv elektrickýho.

    A není nijak komplikovaný do toho karavanu nacpat nádrž na 100, 200 nebo 300 litrů nafty (pořád bude mnohem menší než baterie), nebo nádrž na 100 litrů nafty a 100 litrů plynu, nebo nějakou jinou kombinaci. Dokonce k tomu můžeš ještě přidat několik kWh baterie. Díky tomu všemu můžeš opravdu vydržet bez infrastruktury několik dní.

    Solár ti nic z toho neřeší.

    Jestli slavně rozbalíš nějaký šílený rozkládací panely s teoretickýma 4 kWh/den, tak gratuluju, každej z nich ti vyrobí energii asi tak na dvě hodiny topení. Nebo na uvaření jednoho jídla. Nebo na ujetí asi 12 kilometrů. Za den.

    A když ti dojde šťáva, tak netopíš, nejedeš, nevaříš, nesvítíš, jsi prostě úplně v hajzlu. A pokud budeš chtít odjet, tak tam budeš několik dní sedět a mrznout (pokud jsi někde kde je zima) nebo se potit (pokud jsi někde kde potřebuješ klimu), než nabiješ něco, co ti nějak pomůže. Nemusíš ani bejt někde na expedici, stačí, když pojedeš kempovat někam k rybníku kde je to 15 kilometrů na nejbližší nabíječku.

    S naftovým karavanem si pro všechny případy dáš do kufru 15 l kanystr nafty, kterýho si ani nevšimneš že tam je, natož aby ti nějak zásadně překážel. A 15 litrů nafty ti úplně kdekoliv v Evropě stačí na dojetí někam, kde se dá koupit nafta.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    GOR: Já osobně nikam, já radši vypadnu na víkend do lesa s hamakou a to mi stačí batoh, nemusím s sebou tahat domeček na kolečkách.

    Nicméně na cestách obytňáky potkávám celkem dost...

    Já spíš rozporoval ten Bobashovo blud o infrastruktuře. Na tu je vázaný nafťák, ale ne EV se solárem - jednak "infrastrukturní" elektřina je mnohem dostupnější, než nafta, jednak EV lze dobít ze soláru...

    ...tedy když budeme ignorovat Bobashovo blábolivý blud o tom, že dotyčný dojede s camperem do pustiny, pustí na plno klimu, mikrovlnku, troubu a k tomu se začne dívat na televizi, čímž si bleskově vyplácá baterku...

    Reálně, s výjimkou oblastí s polární nocí, jsi u EV limitován pouze zásobami potravin/vody, resp. filtry na vodu a průchodností terénem.

    Když na to přijde, tak v EV camperu se můžeš klidně rok toulat zcela mimo civilizaci i při stávajících komerčních technologiích - tím myslím například přibalit na cesty pár Vertex (TrinaSolar) modulů, které lze rozestavit kolem tábořiště a dobít odhadem 4 kwh/modul/den.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam