• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    V Holandsku uz maj ty ceny nastaveny tak ze EV karavan urcite vyjde na ty stejny penize jako fosilni. Moje auto je tam 3x drazsi.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Wow. Takže tady je zas 100+ příspěvků protože SHEFIK napsal, že se těší na elektrický obytňáky a BOBASH si nemohl odpustit další demnostraci svýho chytroprdství na téma, že v dnešní době se elektrické obytňáky nevyplatí a proto se na ně nemůže těšit (nikdy!), chápu to správně? :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: no to se prave pletes. v holandsku to maj duchodci jako pohyblivou chatu mezi kempama a vzhledem k jejich platum si muzou dovolit i priplatit.

    kdyz mluvim za sebe, tak pro me to je treba zakladna na kiting, kdy nechci lizt z 15*C vody a neoprenu a prevlikat se na vetru a pak hura do stanu. ted s detma to ma jeste jinej rozmer - jako zakladna pro ne, kdyz ja nebo zena budem jezdit, protoze je nemuzes nechat vymrznout..

    a samozrejme na ev karavan nemam ;) ale nejpozdejc do duchodu bych si z druhy ruky rad nejakej poridil
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: 4kw přímotop už je solidní sauna. Trouby maj tak 3. Pokud si tohle protopil, tak byl karavan stavěnej pro podstatně teplejší podnebí.
    Ad sólary 1kwp je zhruba 6,5m2. Netuším, o jak velkejch karavanech je zrovna řeč, střední se pohybují někde kolem 6x2.5m, takže nějaký 2,5kwp. To vygeneruje v létě 12 kWh denně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jo, ale naprostá většina karavanistů chce mít ten POCIT svobody. Karavan co ujede 200 kilometrů a musí nabíjet je bude srát.

    Většina normálních lidí není ochotná si koupit elektrický ani auto, a u karavanu tahle vlastnost vadí ještě víc.

    Navíc je tam hlavní argument to, že karavany obvykle najezdí za rok hrozně málo, nestihnou se vyplatit.

    EV obecně dává smysl tím víc, čím víc jezdíš, čím kratší trasy jezdíš a čím víc se pohybuješ v hustě zalidněný oblasti (infrastruktura). Takže z dodávek dává smysl eCrafter pro DPD a poštu, ale už nedává smysl pro kohokoliv kdo nejezdí po jednom městě, a karavan dává smysl pro pár elektronadšenců, nebo možná pro nějakej další vysoce specifickej typ použití.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ja myslim, ze se s tebou nikdo nehada, ze to bude (alespon ze zacatku) drazsi, ale karavanistum fakt myslim nerozumis. ty, o kterych mluvis samozrejme jsou, ale pak mas jiny typy, vcetne duchodcu, novozelandskejch, islandskyho typu, holandskyho typu, sportovniho typu apod. kazdej z nich ma trochu jiny potreby, naroky a ocekavani. nejde vzdycky jen o maraton do chorvatskyho kempu - btw jet tam s karavanem v sezone je asi to nejhorsi co karavanista muze udelat :D

    jinak argumentovat nezavislejma zdrojema u dieselu taky muzeme prevratit. budes mit ev obytnak a v nem porad na topeni plyn. nebo to muze bejt ev ve smyslu vodikovejch palivovejch clanku a kdyz nejsi pichlej v siti, nebo dojezd baterky, tak prepnes. atd.

    jasne, trochu to pak ztraci ev nadech, ale lepsi nez se porad bavit o nafte .)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK: Tohle bude dobrý, až bude realistický udělat karavan s dojezdem 500 kilometrů. Což by ale znamenalo tak 300 kWh baterii.

    Do tý doby je prostě pro karavan kombinace naftovej motor + velká baterka na spotřebiče + solár na střeše + plyn na vaření (a případně lednici, topení a ohřívání vody) ideální řešení.
    BASIK
    BASIK --- ---
    BOBASH: Mne prijde dobrej elektro pohon a zastuvky na maly spotrebice, vodni pumpu etc., ale vareni a topeni klidne plynovy :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Obecně v karavanu chceš víc zdrojů energie, než mít všechno na elektriku, protože když ti něco dojde, máš furt něco jinýho.

    Když to budeš mít celý elektrický, dopadneš jak ve vile dědečka ze Saturnina. Půjdeš vyrábět louče.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Hele já měl vždycky obytňák na jaře/na podzim a furt jelo topení. Ne na plnej výkon, ale třeba 1-2 kW by to byly určitě. To máš pořád 24-48 kWh za den.

    A furt je tam ten problém, že když to přeženeš a vybiješ si topením baterku, tak nejedeš, protože nemáš rezervu.

    Nafťák vydrží topit i se 60 litrovou nádrží tejden, když do něj dáš stodvacítku, což není problém, tak můžeš topit celou dovolenou. Plus pořád máš ještě elektrický topení atd.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    rychlovarna konvica funguje asi tak 3 minuty nez ohreje vody takze z baterky si vyzahne mozno 100Wh ani to nie, takto napr. vyzera 6 hodin pecena husa (od 12. do 18. hodiny)...



    takze jedine co si v tom obytnaku papne bude klima/topeni ale ani tie nebezia 100% casu na 4kW to je ich maximalny vykon

    inak klima sa v obytnaku akoze realne pouziva mimo casu ked nie ste na ceste? lebo si predstavujem, ze vacsinu casu som niekde vonku, nie ze som v horucom lete zavrety v obytnaku s pustenou klimou...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Možná tě to překvapí, ale na poměry nejen běžného motoristického nadšence, ale i běžnejch lidí obecně, jsem extrémní optimista, pokud jde o elektromobily.

    Ale to, co tady předvádí Komodor a Dzodzo, jsou bláboly odtržený od reality. Ve světě tam venku opravdu nejsou běžný lidi, kteří za něco utratí o polovinu víc peněz aby jim to nabízelo horší služby.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jak už jsem ti říkal, jestli sleduješ skupiny karavanistů, tak jim tam napiš, že by si mohli koupit elektrický dodávky a dělat to z nich.

    Vsadím láhev whisky tak starou že by si mohla koupit vlastní whisky, že se ti vysmějou.

    Vysvětlím:

    Karavan si kupuješ především kvůli jedný věci, a to je SVOBODA. Svoboda jet si kdy chceš a kam chceš, jak daleko chceš, bez přemýšlení. I lidi, který nakonec jezdí na Mácháč, si představujou, že s tím budou jezdit na roadtripy do Španělska a do Skandinávie, nebo minimálně pojedou na dovolenou do Chorvatska.

    U všeho musíš vždycky počítat s horší variantou, takže soláry na střeše (který hádám budou stát už takhle stovky tisíc a ještě tak zdraží už tak drahý auto) ti dodají 12 kWh denně. Kdyby sis pořídil za další spoustu peněz ještě rozkládací (který ne vždycky budeš mít kam dát, nebudeš je chtít nechávat u auta když od něj jdeš pryč a podobně), tak máš 24 kWh denně. Takže za den nabiješ na ani ne 100 kilometrů.

    POKUD NESPOTŘEBUJEŠ ENERGII NA NIC JINÝHO.

    Jenomže topení v běžným karavanu má 4 kW a i když neběží naplno tak si kilowatt vezme, klimatizace bude mít tak 2 kW, věci jako sporák nebo rychlovarná konvice mají všechny přes kilowatt, i lednička bere stovky wattů. Nějaká kombinace těchhle věcí jede celou dobu, takže ty soláry na střeše ti nebudou stačit ani na to zkurvený topení. Když budeš mít jedny na střeše a druhý rozkládací, tak už možná i trochu dobiješ z dojezdu...

    Takže místo svobody jezdit si kam chceš a kdy chceš, kterou ti dá karavan kterej novej stojí milion a půl s veškerou výbavou (klasická věc na Ducatu nebo třeba VW Grand California), a nebo kterou ti dá jetej karavan za nižší statisíce, utratíš cca dvojnásobek kvůli baterkám a solárům.

    A výsledek bude, že zatímco normální karavanista jednou za čas doleje naftu a pak jede kam chce, a když nafta začne docházet, tak doleje další a jede zas dál, tak ty budeš dřepět na prdeli tři dny, abys mohl popojet dál. Navíc ten naftovej karavan furt může mít soláry na střeše, a navíc má plynovou bombu, takže máš 3-4 nezávislý zdroje energie.

    Fakt běž za nějakým majitelem karavanu a řekni mu, že by ti přišlo jako dobrej nápad, aby si koupil výrazně dražší karavan, kterej má hlavní výhodu v tom, že ujede jen cca 200 kilometrů a má baterky na asi tak dva dny topení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: John Deere byl příklad, v traktorech se nevyznám.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: jenom pockej, Vlada CR oznami subvence a Agrofert nakoupi.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: OffTopic: John Deer je ZLO, kdo může, tak se mu vyhne...

    Furt tu lamentuješ, že Tesly musí jezdit do oficiálních opraven. U traktorů JD je softwarově nastaveno, že se při poruše zablokují a musí je po opravě odblokovat technik...

    Jakkoliv kvůli tomu existuje i dost alternativního softu, který řeší mimo jiné i to, že JD prodává jeden HW jako 6 různě výkonných traktorů, je to riskantní a je lepší se JD vyhnout obloukem...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Ano, cesta je cíl... proto si lidi kupují campery, místo toho, aby do cílové destinace letěli letadlem...

    V camperu jedeš a kde se Ti líbí (a nevyženou Tě), tam zakempíš na den, dva, týden...

    A ve chvíli, kdy máš na camperu tohle: JIMIQ tak dobiješ nejspíš vždy o dost dřív, než kdy chceš odjet...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    tady porad neco nejde. je to usmevny jak se v auditku o elektromobilech porad resi ze "to" nejde a ze to nikdy nebude.. (i kdyz mozna za 10 let, to jo :D). a hlavne, nikdo si to nekoupi!

    TEAPACK:

    https://youtu.be/TJOyITolHUk

    https://youtu.be/ClNdrJRan5k

    https://youtu.be/gMaQq_vRaa8

    https://youtu.be/NM9GMVz9-sI
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    elektricky traktor s 1000kW to je nejakych 1300 koni? to je naco dobre? tolko nemaju ani najsilnejsie traktory na svete :)

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Hlavně kromě toho, že ho nikdo nepostaví, tak si ho spousta farmářů nebude moct dovolit. Takový ty co teďka jezděj nablýskanejma John Deerama asi jo, ale pak jsou taky farmáři, co dneska furt používají Zetory z 60. let. A i ty, co mají i na novou techniku, mají spoustu techniky, která se používá tak málo často, že se vyplatí udržovat tu starou.

    A ostatně podobný to bude s obytňákama, ty kvůli svýmu občasnýmu využití mají taky delší životnost než normální auta – klidně jezdí 30, 40 let.

    Takže v roce 2060 možná nebude legální nafta, ale nějaká její bioobdoba se bude furt vyrábět, aby na ní mohly jezdit starý naftový věci.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam