• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Zpět k tématu. Tohle vypadá dost zajímavě, zvlášť dojezd s největší baterkou. Akorát nevím, kdo dá v přepočtu a po přičtení daní něco jako milion a půl za auto, co je spíš motorka...

    Aptera Announces a 1,000-Mile Range 'Never Charge' Solar EV But We Should Explain
    https://jalopnik.com/aptera-announces-a-1-000-mile-range-never-charge-solar-1845810811
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Vidíš, tenhle detail mi nedošel.

    Nicméně ten Jag tuším ani nemá express-down na všech oknech, a tam je to jen o mikrospínači navíc.

    A taky je to pořád o tom, že 24 USD na auto může být pro výrobce auta za 3 miliony pořád neřešitelnej problém.

    Tady si očividně někteří myslí, že si výrobce může vesele házet tisícovkama, dyť to auto přece stojí statisíce/miliony.

    Takovým bych připomněl slavný interní memo Fordu, který rozebíralo výhodnost a nevýhodnost dvou řešení problému s palivovým systémem.

    Jeden byl udělat úpravy za asi 13 dolarů (v 70. letech, na dnešní peníze tak 130 dolarů).
    Druhá varianta byla je neudělat a řešit až následky formou mimosoudních vyrovnání.

    Zvolili samozřejmě tu druhou variantu.

    Ty mimosoudní vyrovnání byly za uhořelý lidi.

    Třináct dolarů na auto je dost velká částka na to, aby ani riziko, že to auto při nárazu zezadu začne hořet a upálí posádku, nemuselo být dostačující k tomu, aby se utratila.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ano, mám. Kolečko/mačkátko v autě obvykle vyžaduje určitou sílu k otočení nebo zmáčknutí (mimochodem, myslím, že tohle nepůjde zmáčknout, na vypnutí je tam "button" uprostřed) a lehkým dotykem se podle toho půjde orientovat.

    Jinak hlasitost se používá docela často, určitě častějc než teplota – na tu většinou sáhnu tak dvakrát za jízdu. HW ovladač teploty je dobrej hlavně tehdy, když potřebuješ rychle ztlumit/zesílit rádio, což se tlačítkama +/- na volantu nebo dotykovejma tlačítkama dělá strašně pitomě.

    Volkswagen kvůli tomu vymyslel dotykovej slidebar, co mají pod displejem infotainmentu od aktuálního Golfu/Octavie a u všech elektrickejch aut. Ten řeší stejnej problém, byť o něco míň příjemně na používání. Tlačítka na volantu nebo na touchscreenu jsou fajn, když potřebuješ upravit volume o dva dílky, ale když chceš výrazně zlumit/přidat, tak se chceš natáhnout a otočit kolečkem.

    A můžu se zeptat, co za uživatelský rozhraní věcí co jezdí děláš?
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Už jenom kdyby to nebyl ovladač hlasitosti, ale např. teploty, jak zmiňuješ, byl by to o dost menší nesmysl. Jenže tam už u většiny aut v téhle kategorii potřebuješ alespoň dva a s takovou mentalitou bys ten displej za chvíli polepil celý. Navíc, ani teplotu už v dnešní době moc lidí neřeší, protože prostě jedou na auto režim. Co se týče té orientace, skutečně máš pocit, že pokládat během řízení prsty na něco otáčecího a v tu samou chvíli stisknutelného, a používat to jako podložku, je optimální řešení? (protože tak to přesně ten tvůj ovladač má) Jestli jo, tak tě při příští prezentaci nějakého uživatelského rozhraní pro "něco, co jezdí" vezmu s sebou a můžeš se to pokusit obhájit :)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: To je částečně pravda, ale problematika power-windows je o něco komplikovanější. Hrají tam roli další bezpečnostní concerns, v kombinaci s lokální legislativou, která v minulosti používání express-up na některých trzích neumožňovala. Problém je, že detekce tlaku sice zabrání uříznutí pracek, ale neřeší už situace, kdy tam třeba dítě nebo pes strčí hlavu a okno se sice zastaví a hlavu jim neuřízne, ale stejně je udusí.

    Z toho důvodu se v minulosti v některých zemích a u některých oken express-up nesmělo používat (mám podezření, že GB byla jedna z nich) a tuším, že od roku 2010 je na civilizovaných trzích univerzálně povinné, že okna s touhle funkcí musí mít zároveň povinně ARB (funkce, která zaručuje, že když okno při vytahování na něco narazí, zase se stáhne dolů a dusící se dítě dojde vysvobození). To pak vytváří další problém, protože pro detekci takové situace nestačí základně detekovat odpor, jelikož k němu dochází i při dovření okna k jeho hornímu okraji a okno by se tak začalo po dovření znovu stahovat a vyžaduje to implementaci sofistikovanějšího řešení. No a tím se dostáváme k tomu, že cena mezi "fancy" čtyřpolohovými tlačítky a "cheapo" dvoupolohovými je v těch objemech sice zanedbatelná, ale nutnost implementace ARB, na které se vážou další výdaje, jejich použití prodražuje (konkrétně se bavíme o cca 6 USD na okno). Tohle skutečně není o ceně těch tlačítek, jako takových :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A pochopitelně je tohle navíc levnější řešení. Ford holt není BMW, nemůže si dovolit opravdu kvalitní a drahý řešení a udělat to takhle:

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Nepřijde to jako dobrej nápad jen mě, ale i konstruktérům Fordu a Jaguaru/Land Roveru (viz ovladače teploty ve Velaru).

    A knoflík pod touchscreenem osobně preferuju, ale hádám, že v tomhle případě byl problém, že by se pod něj už nevešel.

    Navíc, jak už jsem říkal, ten knoflík může sloužit k orientaci při ovládání funkcí nalevo a napravo od něj. Když něco děláš na touchscreenu, většinou potřebuješ dát třeba jeden nebo dva prsty na nějakou pevnou věc, jinak se netrefíš.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Tady se to zase nějak zvrhlo, takže bych jen rád připomněl, z čeho tahle parádní diskuze vzešla – z toho, že Bobashovi přijde jako cesta do budoucnosti a skvělá věc nalepit na displej fyzický monofunkční ovladač jedné z těch nejméně esenciálních funkcí pro řízení, která se dá navíc pohodlněji ovládat z multifunkčního volantu, namísto toho, aby se to vyřešilo obyčejným fyzickým knobem, který nebude zavazet na displeji a v důsledku vyjde cenově nastejno, nebo i levněji. Vůbec to nebyla diskuze o tom, jestli jsou lepší fyzické ovladače, nebo virtuální, tam se to stočilo až ve chvíli, kdy nedokázal uznat, že má prostě akorát slabost pro gimmicky :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: ty dojezdy nahoru se nedělaly, aby ti to neuřízlo pracky. Potom dodělali detekci tlaku, která to vypne dřív než to začne drtit kosti.

    iDrive je samozřejmě parádní!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Třeba McLaren F1, ve své době nejdražší auto na světě, měl světla z autobusu. Lotus Esprit V8 měl zadní světla z Toyoty Corolla, zrcátka z Citroenu, volant z Pontiaku, páčky pod volantem tuším z Opelu, tlačítka na středovým panelu z nějakýho dalšího krámu od GM a tak dále.

    LOPIK: Nejde jen o panel vs. samostatný tlačítko, jde o to, že třeba tlačítko na okna je poměrně složitá věc, protože většinou nemá dvě polohy, ale čtyři (nahoru/dolů, dojezd nahoru/dolů).

    A vtipná věc třeba u toho Jaguara je, že má dojezdy jen dolů a tuším že jen na předních oknech. Takže přední okna stáhneš jedním delším stisknutím, ale při vytahování musíš tlačítko celou dobu držet. Moje podobně starý BMW mělo dojezdy nahoru i dolů na všech oknech. Dneska už jsou dojezdy běžný u většiny aut, ale ty levný je pořád mají jenom na předních oknech nebo jen u řidiče.

    A to je rozdíl jen v tom, jak složitý tlačítko tam bude. Přesto to byl ve vývoji auta ZA TŘI MILIONY (v roce 2000, takže po započítání inflace o zhruba jako Model S Ludicrous Mode) problém dát tam tlačítka, který jsou trochu chytřejší.

    Rozdíl jestli budu nebo nebudu mít pod displejem ještě panel tlačítek (levnější auta) nebo nějakej otočnej ovladač jako je iDrive, už je brutální.

    Jinak pro OMNIHASH: COMODOR_FALKON: a další – nevím, jestli jste někdy iDrive viděli, ale je to tohle:



    A je to (spolu s ekvivalenty od Mercedesu a Audi) naprosto nejlepší způsob, jak ovládat infotainment. Ta kulatá věc se umí kroutit nebo se s ní dá klikat do všech čtyř stran, na horní plošku se navíc dají prstem psát písmena, ty tlačítka před kolečkem umožňují rychlý přecházení mezi funkcema, který se dá udělat čistě po hmatu. Komfortu ovládání s tímhle se naprosto žádnej touchscreen nemůže nikdy rovnat.

    Proč to nemají všichni? Protože tohle už není tlačítko za pět korun, ale systém ve výrobních nákladech třeba za X tisíc. A u všech aut pod úrovní třeba Rolls-Royce, Bentley a Ferrari, se drasticky šetří, kde to jen jde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nemohli, protože by jim je Mercedes neprodal, jsou přímá konkurence.

    A nechat si vyvinout vlastní tlačítka je moc drahý, tak tam dali tlačítka z Mondea.

    Tolik k tomu, jak jsou tlačítka zanedbatelná položka. U auta za tři miliony nezbyl rozpočet na to, aby tam dali tlačítka na okna, který nejsou hnusný.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    OMNIHASH: Oni to ale fakt nezvladnou vyrobit - proto pouzivaj vsechny "mensi" automobilky od nejakyho Jaguara dolu packy kolem volantu z rozsirenejsich aut z koncernu.. A ani jedna z tech velkych si to nedela sama.
    Jinak samostatny tlacitko za tri koruny co tu probirate je v jakymkoliv aute tak mozna jedno nebo dve - na warning a pak na nejaky stahovani haku nekde vzadu v kufru, zbytek jsou panely, co stoji novy jako dil radove 10000 - 20000 kc - za kolik to od vyrobcu kupujou autokobilky nevim, takze je opravdu celkem rozdil tlacitka mit a nemit..
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    OMNIHASH: nikoli, je to odrazem fakt, ze trh "lidi, co si kupujou EV, protoze je to EV se pomalu ale jiste saturuje" a dochazi na dalsi duvody, proc si lidi koupej to ktery auto (vernost znacce, adekvatnosti k jejich stylu zivota, estetika) az po naprosto iracionalni vstupu, ktere nicmene paklize jsou definovany jako realne, jsou pak realne ve svych dusledcich :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Tahle debata je IMHO celej automobilismus v kostce. Sice po sto letech přecházíme (nebo ne) na kompletně novou technologii pohonu, ale největší problém je velikost touchscreenu a teze, že si firma vyrábějící vlastní motory nezvládne vyrobit/objednat hezčí tlačítka na vyhřívání sedaček...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    on mercedes i vlastnil nějakou dobu akcie tesly
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    mam pocit, že Model S měl (možná i má, ale cybertruck by měl mít už vlastní výrobu, někde to musk řikal) i vzduchové tlumiče z MB, ale za to nedám ruce do ohně.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Problém je v tom, že už zas točíš na mytické pikačovině zvané "dýzájn" jejíž proroci jsou přesvědčeni že změny zaoblení čehokoliv si všimne i někdo jiný, než motonovináři.

    Když na to přijde, mohli do toho Jaguára narvat třeba nějaká ta tlačítka "z Mercedesu" (tj. OEM čudlík #xxxxx), jako to udělala Tesla...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak k vašim teoriím:

    Ano, je možný udělat auto s mnohem míň zbytečnostma, než mají dnešní auta. Ano, je možný nacpat skoro všechno na touchscreen a neublíží to funkčnosti, ublíží to jen komfortu uživatele.

    Ale auto, který takhle vznikne, bude neprodejný kdekoliv mimo nejnižší cenovou kategorii. Projde to u Citroenu C3 nebo C4 Cactus, projde to u Dacie, ale neprojde to u auta za milion a víc, protože kupci auta za milion jsou zvyklí na nějaký věci.

    Elektromobily jsou většinou auta za milion a víc, a ještě dlouho nebudou dávat smysl laciný elektromobily, protože jsou vždycky mnohem dražší než ekvivalentní ICE auto.

    Kdyby nový auta kupovali lidi jako tady Falkon nebo ostatní zde přítomní, co, soudě podle dotazů a teorií, auta nejspíš nevlastní nebo minimálně nekupujou nový, tak by možná spousta vašich teorií fungovala. Ale Falkon si nikdy žádný nový auto nekoupí, takže bude muset počkat, až si ho koupí někdo jinej a pak mu ho prodá ojetý. A ten někdo si bude muset koupit nový auto a chtít za něj dát cenu novýho auta. A ten bude chtít věci, který komodorovi můžou přijít nesmyslný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Třeba ovládání oken a zrcátek. Páčky pod volantem jsou taky MB, nebo aspoň bývaly, včetně voliče převodovky (jízdních režimů) napravo. A někdo tvrdil že je snad z MB celej volant.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: Model S, ze ktore tlacitka ma z Merglu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam