• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Třeba ovládání oken a zrcátek. Páčky pod volantem jsou taky MB, nebo aspoň bývaly, včetně voliče převodovky (jízdních režimů) napravo. A někdo tvrdil že je snad z MB celej volant.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: Model S, ze ktore tlacitka ma z Merglu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Děkuju ti, že jsi mě poučil, jak vypadají tlačítka v mým autě. Škoda, že jsi svoje znalosti nesdílel v Jaguaru před 20 lety, prodali by o hodně víc XJ, kdyby jim génius tvého kalibru poradil, jak mají udělat kvalitnější prvky v interiéru. Pro Jaguar to byl dost zásadní problém, ale byla to moc malá značka na to, aby si mohla dovolit lepší tlačítka, páčky pod volantem a podobně.

    Stejně jako je dneska třeba Jaguar nebo Volvo moc malá značka na to, aby si mohla dovolit vývoj a výrobu systému kombinujícího touchscreen s HW ovládáním, jako má BMW, Audi a Mercedes.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Třeba změnu teploty nebo zapínání/vypínání výhřevu sedadel používají lidi docela často a bývají dost nasraní, že je to na displeji, kde se to prostě používá blbě. Zkus si za jízdy trefit na tlačítko 1x1 cm na touchscreenu, kterej je ještě navíc obvykle v místě, kde je na něj dobře vidět a ne v místě, kde na něj pohodlně dosáhneš.

    Proto jsou taky ergonomicky trochu menší průser sekundární touchscreeny na středovým panelu jako u Taycanu nebo níže zobrazenýho Velaru.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: uz to tady padlo. jak bezny uzivatel pouziva tlacitka v aute? obcas blikacky (to je jedine kde tlacitko dava i z bezpecnostniho hlediska smysl a samozrejme tlacitka na ovladani oken na dverich), zapinaj klimosku, nastavujou teplotu, posti hudbu nebo radio, pripadne nastavujou navigaci. tohle jsou hlvni usecasy palubnich touchpanelu a fakt je uplne fuk, kdyz se rozpoznavani hlasu obcas u tehle funkci netrefi a musis povel zopakovat. hw talcitka pro klimosku opravdu jsou touchpanelem naprosto nahraditelne, stejne jako tlacitko vyhrivnai zadniho okna nebo sedacky. vsechno co nema bezpecnostne kriticky vyznam nebo to nemackas kazdou minutu jako treba blinkry, nema opodstatneni pro hw ovladani i kdyby byl duvod proste jen design.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ty tlačítka jsou OEM a jsou v podstatě všechna stejná, liší se jen pouzdro, které je afaik u některých verzí vyměnitelné. Pokud majitele Jaguarů štvaly, tak si mohli nechat (přes aftermarket) sehnat buď pouzdra, případně jsou-li zalitá, tak celá tlačítka a nechat je vyměnit.
    (A když na to přijde, dnes je možné si ta pouzdra nechat vytisknout na 3D tiskárně)

    Jo a u těch tlačítkových pouzder je pro OEM nejdražší ta potřeba nových forem do lisů.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KEB: Na backendove casti konektivity nove projekty. Bavi me to
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: co přesně tam děláš můžeš to víc specifikovat?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KEB: To plati vseobecne. Ten pocit, jak nastupujes do novy firmy a po tydnu mas dojem, ze to tam delaji vsichni spatne a ty to zmenis...
    Naposledy jsem tenhle pocit mel ve Skodovce, kdyz jsem po pul roce na projektu mel dojem, ze tomu rozumim. Ted jsem tam roky tri a furt nic nevim :)
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: Pokud máš jako totální outsider, který danýmu oboru nerozumí a nemá v něm žádnou kvalifikaci, dospěješ k přesvědčení, že jsi vymyslel něco, na co tisíce špičkových manažerů a vývojářů v daným průmyslu nepřišly, tak to patrně není tím, že bys byl chytřejší než oni a měl pravdu, ale bude to o tom, že oni vědí něco, co ty ne a tvůj nápad je píčovina.

    Tohle bude kus velké pravdy. Oni na to mají armádu lidí, která ví. Těžko tady nouma jako já nebo jiní, objeví ameriku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: U jakýho auta?

    Jinak typický auto má na palubní desce něco mezi 10 (minimalismus) a třeba 50 tlačítky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Ktore tlacitka? Packy pod volantom? Lebo na dashboarde moc tlacitok neni
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Kolik aut jsi viděl zevnitř ty a kolik já?

    Mimochodem, třeba v mým Jaguaru jsou tlačítka na stahování oken z Fordu Mondeo. Jsou pěkně hnusný a majitele Jaguarů dost sraly, protože sráží dojem z interiéru.

    Proč tam jsou tlačítka z Mondea?

    Protože si Jaguar v tý době nemohl dovolit vyvinout a vyrobit hezčí tlačítka.

    Podotýkám, že to auto stálo nový cca 3 miliony.

    (z podobnýho důvodu jsou v Modelu S tlačítka z Mercedesu, který ale aspoň nejsou nekvalitní shit)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Neexistuje 5000 různých tlačítek. Možná tak 5 - OEM součástek dávno otestovaných v milionech vozů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, pokud už máš tlačítko, který tam chceš použít, tak ho nemusíš znovu vyvíjet a testovat. Což je taky důvod, proč třeba Peugeot používá snad ještě teď páčku pod volant, kterou poprvé dali do 307 někdy před skoro 20 lety.

    Ano, teoreticky by se dalo udělat očesaný auto z kvalitnějších komponent, jehož hlavní výhoda bude, že dlouho vydrží.

    Kdyby někdo takový auto chtěl, tak ho někdo vyrábí. Nechce, tak nevyrábí.

    A ne, nestálo by to 30 tisíc. Posunout kvalitu celý věci prostě nestojí 30k, i když to může změnit o 30k cenu vyrobení jednoho auta.

    Hint:
    Pokud máš jako totální outsider, který danýmu oboru nerozumí a nemá v něm žádnou kvalifikaci, dospěješ k přesvědčení, že jsi vymyslel něco, na co tisíce špičkových manažerů a vývojářů v daným průmyslu nepřišly, tak to patrně není tím, že bys byl chytřejší než oni a měl pravdu, ale bude to o tom, že oni vědí něco, co ty ne a tvůj nápad je píčovina.

    Totéž platí k tlačítkům u dotykových infotainmentů. Můžete tady mlít desítky příspěvků plných fantasmagorických sraček o tom, proč by to nemělo mít na cenu vliv a proč by výrobce neměl řešit, jestli někam dá nebo nedá čtyři tlačítka navíc, ale faktem prostě je, že levnější auta mívají infotainmenty bez tlačítek a dražší je mívají s tlačítkama. A důvodem je opravdu to, že řešení bez tlačítek je levnější.

    U drahých aut někdy přicházejí alternativy, kdy třeba k dotykovýmu displeji máš místo tlačítek druhej dotykovej displej někde jinde, kterej částečně eliminuje některý problémy (typicky třeba displej ve spodní části středovýho panelu, kde jsou normálně tlačítka, jako třeba u Range Roveru Velar – kde má mimo jiný i ty HW kolečka, kterýma debata začala), a je sice z ergonomickýho hlediska furt horší než ty tlačítka, ale někdy vyhrajou designéři, protože je to na pohled cool.



    Deal with it.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ad vývoj - jak otestovat...? Vždyť je to furt to samé tlačítko od OEM subdodavatele jako posledních 5+ let, akorát se mění pouzdro, do kterého je to nacvaklé. Klidně to pouzdro můžou sebrat z linky na výrobu superbu...

    Ad Dacia - v podstatě ano. Dacia za 200k, vyměnit díly za lepší (nebo je vzít vinylovou fólií, ta tak 10 let vydrží) a voila, za 30k je tu auto "v hodnotě 600k"...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Enyaq vypadá uvnitř podle fotek (naživo jsem zatím neviděl) o hodně líp. Jestli bude rozdíl stejnej jako Golf VIII v. Octavia IV, tak ano, bude.

    Škodovce se poslední dobou nějakou záhadou daří dělat auta, který vypadají vevnitř dražší a solidnější než VW.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: a enyaq vypadá jak? Odpovídá provedení ceně? Bude to konečně zabiják tesel? :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, a taky to u levnějších aut takhle je. Viz zmiňovaný Citroeny, kde máš ovládání HVAC (topení, větrání, klima) jako submenu v infotainmentu.

    A to i v případě, že je ta klimatizace manuální a tedy potřebuješ neustále korigovat míru topení/chlazení a rychlost větráku. Je to úplně kokotský řešení, ale dodělávat tam kolečko na teplotu a kolečko na větrák by stálo peníze.

    Náklady na vývoj:

    No každý to tlačítko musíš třeba otestovat, aby vydrželo patřičně dlouho, vyzkoušet ho ve všech možných konstelacích apod.

    Nárůst ceny:

    Vývoj a další věci pohltí většinu toho rozdílu. A s tím, jak začneš montovat dražší komponenty, se posouváš cenou vejš a musíš tomu přizpůsobit i jiný komponenty atd.

    Nebo obráceně – abys z toho Mini, který stojí 600 tisíc, udělal Fabii, která může stát 250 tisíc, musíš z toho vyházet úplný maximum.

    Zbytečný nesmysly:

    Ano, když z auta vyházíš všechny zbytečný nesmysly, vznikne ti něco jako Dacia v základu. Věc, za kterou budou lidi ochotný zaplatit 200 tisíc (a budeš jí muset udělat z levných věcí, aby ti z toho něco zbylo). Lidi, který jsou ochotný utratit za auto milion, chtějí aby umělo zbytečnosti.

    Proto má problém ID.3, který zevnitř vypadá jako Dacie (akorát ty tlačítka má hezký a volant je z Golfa) a stojí milion.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Což ale znamená, že máš tlačítka někde v proklikávacím menu, tj. musíš se k nim nejdřív dostat a tím přerušit cokoliv v tu chvíli právě děláš... Třeba zrušit navigaci...

    BOBASH: Náklady na vývoj...? Seriously....? Jaký vývoj je potřeba na změnu materiálu na tlačítku, když jsou tam asi 4 možnosti...?
    A s Tvejma číslama se tu tedy teď bavíme o tom, že když stoupnou výrobní náklady Fabie z 60 tisíc na 90 tisíc, tak koncová cena vzroste z 300 tisíc na 600 tisíc.

    Čímž se dostáváme tomu, že se někam vypaří 240 tisíc marže u běžné Fabie a 510 tisíc marže u "feel good" Fabie.....

    Druhá věc jsou ty "technologie" - spousta zbytečných nesmyslů, ačkoliv reálně by v autě stačilo mít volant, volič "dopředu/dozadu", posilovač brzd s ABS, posilovač řízení, stěrače předního a zadního skla, vyhřívání zadního skla a v případě EV i nějaké minimalistické vyhřívání vzduchu proudícího na přední sklo. A to je vlastně všechno...
    ...víceméně vše ostatní jsou zbytečnosti, jejichž přínos je zanedbatelný, avšak navýšení nákladů značné a navýšení koncové ceny významné...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam