• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: kupci auta za milion nie su zvykli na nejake veci, to len dizajneri v automobilke si myslia, ze su na nejake veci zvyknuti a preto to tak vyrobia, myslim, ze automobilky neposielaju dotazniky svojim klientom, ze ake by ste chceli aby bolo vase dalsie auto, ma mat kulate alebo hranate tlacitka?

    oni ti proste predstavia svoju viziu a ty svojou penazenkou rozhodnes, ci nieco take chces alebo nie, ked zacne byt "in" holobyt bez tlacitok, tak sa to zacne predavat a vsetci si to budu kupovat, lebo to bude "in"

    je to taka analogia s pocitacovymi hrami, hru nadizajnujes nejako ako si myslis, ze by sa mohla hracom pacit, preto s nastupom konzol vzniklo kopu debilnych titulov, ktore su zjednodusene a hraci na to nadavali, ale s postupom casu im to debilne zjednodusene ovladanie prislo normalne a teraz uz sa nikto ani nepozastavi nad tym, ze ti v hre zbran sama mieri na protivnika, alebo sa panak automaticky vylieci ked si nachvilu klakne za prekazku
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KEB: na tohle jsem hodně zvědavej s Enyaqem. Už ten ID.3 vypadá hezky a to je s tou střední baterkou

    10 hodin jízdy, 12 a půl hodiny celkem, to jsou moc krásný čísla
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Výrobce těch tlačítek byl Ford, kterýmu Jaguar patřil. A ten měl levný tlačítka z Mondea. Tak se tam daly tlačítka z Mondea. Vypadaj hnusně a do auta za tři mega se fakt nehoděj, stejně jako pár dalších prvků z Fordu, který tam tak porůznu najdeš (včetně třeba dálkovýho ovládání centrálu, který je taky z Mondea, jen na sobě má kočku).

    Jaguar totiž není BMW nebo Mercedes, který si můžou dovolit utrácet peníze za vývoj věcí jako jsou hezký pokovený tlačítka na stahování oken (který jsou teda v levnějších BMW za příplatek 5 tisíc korun). Takže i když za to dostávali od novinářů i zákazníků na prdel, montovali do XJ spoustu let hnusný tlačítka z Mondea.

    Můžeš to nechápat, můžeš s tím polemizovat, ale faktem zůstává, že u věcí jako jsou tlačítka je často z celkovýho pohledu náročnější je udělat správně, než udělat třeba motor. Motor u Jaguaru nepoužili z Fordu, i když měl Ford velmi podobnej osmiválec jako je v tom XJ. Vyvinuli vlastní, protože Jaguar přece nemůže mít motor z Forda (tedy pokud to není X-type, kde z toho Mondea vzali většinu auta).
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To by ale nebyla ani tak otázka na Mercedes, ale spíš na výrobce těch tlačítek, který - o čemž nepochybuji - má i zásobu svých šablon, kam stačí dosadit požadovaný materiál...
    KEB
    KEB --- ---
    PRAXE: 1000 km v levém pruhu s elektromobilem Volkswagen ID.3 1st Max | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/praxe-1000-km-v-levem-pruhu-s-volkswagenem-id3-1st-max

    Doporučuji i diskuzi jdou tam další čísla výpočty atd
    KEB
    KEB --- ---
    Čerpací stanice budou uvádět srovnání nákladů různých typů paliv. Jak to bude v praxi vypadat? | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/...ce-budou-uvadet-srovnani-nakladu-ruznych-typu-paliv-jak-bude-v-praxi-vypadat

    To bude reklama na plyn :-) takže doufám, že tam bude i srovnání s elektrikou
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Zpět k tématu. Tohle vypadá dost zajímavě, zvlášť dojezd s největší baterkou. Akorát nevím, kdo dá v přepočtu a po přičtení daní něco jako milion a půl za auto, co je spíš motorka...

    Aptera Announces a 1,000-Mile Range 'Never Charge' Solar EV But We Should Explain
    https://jalopnik.com/aptera-announces-a-1-000-mile-range-never-charge-solar-1845810811
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Vidíš, tenhle detail mi nedošel.

    Nicméně ten Jag tuším ani nemá express-down na všech oknech, a tam je to jen o mikrospínači navíc.

    A taky je to pořád o tom, že 24 USD na auto může být pro výrobce auta za 3 miliony pořád neřešitelnej problém.

    Tady si očividně někteří myslí, že si výrobce může vesele házet tisícovkama, dyť to auto přece stojí statisíce/miliony.

    Takovým bych připomněl slavný interní memo Fordu, který rozebíralo výhodnost a nevýhodnost dvou řešení problému s palivovým systémem.

    Jeden byl udělat úpravy za asi 13 dolarů (v 70. letech, na dnešní peníze tak 130 dolarů).
    Druhá varianta byla je neudělat a řešit až následky formou mimosoudních vyrovnání.

    Zvolili samozřejmě tu druhou variantu.

    Ty mimosoudní vyrovnání byly za uhořelý lidi.

    Třináct dolarů na auto je dost velká částka na to, aby ani riziko, že to auto při nárazu zezadu začne hořet a upálí posádku, nemuselo být dostačující k tomu, aby se utratila.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ano, mám. Kolečko/mačkátko v autě obvykle vyžaduje určitou sílu k otočení nebo zmáčknutí (mimochodem, myslím, že tohle nepůjde zmáčknout, na vypnutí je tam "button" uprostřed) a lehkým dotykem se podle toho půjde orientovat.

    Jinak hlasitost se používá docela často, určitě častějc než teplota – na tu většinou sáhnu tak dvakrát za jízdu. HW ovladač teploty je dobrej hlavně tehdy, když potřebuješ rychle ztlumit/zesílit rádio, což se tlačítkama +/- na volantu nebo dotykovejma tlačítkama dělá strašně pitomě.

    Volkswagen kvůli tomu vymyslel dotykovej slidebar, co mají pod displejem infotainmentu od aktuálního Golfu/Octavie a u všech elektrickejch aut. Ten řeší stejnej problém, byť o něco míň příjemně na používání. Tlačítka na volantu nebo na touchscreenu jsou fajn, když potřebuješ upravit volume o dva dílky, ale když chceš výrazně zlumit/přidat, tak se chceš natáhnout a otočit kolečkem.

    A můžu se zeptat, co za uživatelský rozhraní věcí co jezdí děláš?
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Už jenom kdyby to nebyl ovladač hlasitosti, ale např. teploty, jak zmiňuješ, byl by to o dost menší nesmysl. Jenže tam už u většiny aut v téhle kategorii potřebuješ alespoň dva a s takovou mentalitou bys ten displej za chvíli polepil celý. Navíc, ani teplotu už v dnešní době moc lidí neřeší, protože prostě jedou na auto režim. Co se týče té orientace, skutečně máš pocit, že pokládat během řízení prsty na něco otáčecího a v tu samou chvíli stisknutelného, a používat to jako podložku, je optimální řešení? (protože tak to přesně ten tvůj ovladač má) Jestli jo, tak tě při příští prezentaci nějakého uživatelského rozhraní pro "něco, co jezdí" vezmu s sebou a můžeš se to pokusit obhájit :)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: To je částečně pravda, ale problematika power-windows je o něco komplikovanější. Hrají tam roli další bezpečnostní concerns, v kombinaci s lokální legislativou, která v minulosti používání express-up na některých trzích neumožňovala. Problém je, že detekce tlaku sice zabrání uříznutí pracek, ale neřeší už situace, kdy tam třeba dítě nebo pes strčí hlavu a okno se sice zastaví a hlavu jim neuřízne, ale stejně je udusí.

    Z toho důvodu se v minulosti v některých zemích a u některých oken express-up nesmělo používat (mám podezření, že GB byla jedna z nich) a tuším, že od roku 2010 je na civilizovaných trzích univerzálně povinné, že okna s touhle funkcí musí mít zároveň povinně ARB (funkce, která zaručuje, že když okno při vytahování na něco narazí, zase se stáhne dolů a dusící se dítě dojde vysvobození). To pak vytváří další problém, protože pro detekci takové situace nestačí základně detekovat odpor, jelikož k němu dochází i při dovření okna k jeho hornímu okraji a okno by se tak začalo po dovření znovu stahovat a vyžaduje to implementaci sofistikovanějšího řešení. No a tím se dostáváme k tomu, že cena mezi "fancy" čtyřpolohovými tlačítky a "cheapo" dvoupolohovými je v těch objemech sice zanedbatelná, ale nutnost implementace ARB, na které se vážou další výdaje, jejich použití prodražuje (konkrétně se bavíme o cca 6 USD na okno). Tohle skutečně není o ceně těch tlačítek, jako takových :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A pochopitelně je tohle navíc levnější řešení. Ford holt není BMW, nemůže si dovolit opravdu kvalitní a drahý řešení a udělat to takhle:

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Nepřijde to jako dobrej nápad jen mě, ale i konstruktérům Fordu a Jaguaru/Land Roveru (viz ovladače teploty ve Velaru).

    A knoflík pod touchscreenem osobně preferuju, ale hádám, že v tomhle případě byl problém, že by se pod něj už nevešel.

    Navíc, jak už jsem říkal, ten knoflík může sloužit k orientaci při ovládání funkcí nalevo a napravo od něj. Když něco děláš na touchscreenu, většinou potřebuješ dát třeba jeden nebo dva prsty na nějakou pevnou věc, jinak se netrefíš.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Tady se to zase nějak zvrhlo, takže bych jen rád připomněl, z čeho tahle parádní diskuze vzešla – z toho, že Bobashovi přijde jako cesta do budoucnosti a skvělá věc nalepit na displej fyzický monofunkční ovladač jedné z těch nejméně esenciálních funkcí pro řízení, která se dá navíc pohodlněji ovládat z multifunkčního volantu, namísto toho, aby se to vyřešilo obyčejným fyzickým knobem, který nebude zavazet na displeji a v důsledku vyjde cenově nastejno, nebo i levněji. Vůbec to nebyla diskuze o tom, jestli jsou lepší fyzické ovladače, nebo virtuální, tam se to stočilo až ve chvíli, kdy nedokázal uznat, že má prostě akorát slabost pro gimmicky :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: ty dojezdy nahoru se nedělaly, aby ti to neuřízlo pracky. Potom dodělali detekci tlaku, která to vypne dřív než to začne drtit kosti.

    iDrive je samozřejmě parádní!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Třeba McLaren F1, ve své době nejdražší auto na světě, měl světla z autobusu. Lotus Esprit V8 měl zadní světla z Toyoty Corolla, zrcátka z Citroenu, volant z Pontiaku, páčky pod volantem tuším z Opelu, tlačítka na středovým panelu z nějakýho dalšího krámu od GM a tak dále.

    LOPIK: Nejde jen o panel vs. samostatný tlačítko, jde o to, že třeba tlačítko na okna je poměrně složitá věc, protože většinou nemá dvě polohy, ale čtyři (nahoru/dolů, dojezd nahoru/dolů).

    A vtipná věc třeba u toho Jaguara je, že má dojezdy jen dolů a tuším že jen na předních oknech. Takže přední okna stáhneš jedním delším stisknutím, ale při vytahování musíš tlačítko celou dobu držet. Moje podobně starý BMW mělo dojezdy nahoru i dolů na všech oknech. Dneska už jsou dojezdy běžný u většiny aut, ale ty levný je pořád mají jenom na předních oknech nebo jen u řidiče.

    A to je rozdíl jen v tom, jak složitý tlačítko tam bude. Přesto to byl ve vývoji auta ZA TŘI MILIONY (v roce 2000, takže po započítání inflace o zhruba jako Model S Ludicrous Mode) problém dát tam tlačítka, který jsou trochu chytřejší.

    Rozdíl jestli budu nebo nebudu mít pod displejem ještě panel tlačítek (levnější auta) nebo nějakej otočnej ovladač jako je iDrive, už je brutální.

    Jinak pro OMNIHASH: COMODOR_FALKON: a další – nevím, jestli jste někdy iDrive viděli, ale je to tohle:



    A je to (spolu s ekvivalenty od Mercedesu a Audi) naprosto nejlepší způsob, jak ovládat infotainment. Ta kulatá věc se umí kroutit nebo se s ní dá klikat do všech čtyř stran, na horní plošku se navíc dají prstem psát písmena, ty tlačítka před kolečkem umožňují rychlý přecházení mezi funkcema, který se dá udělat čistě po hmatu. Komfortu ovládání s tímhle se naprosto žádnej touchscreen nemůže nikdy rovnat.

    Proč to nemají všichni? Protože tohle už není tlačítko za pět korun, ale systém ve výrobních nákladech třeba za X tisíc. A u všech aut pod úrovní třeba Rolls-Royce, Bentley a Ferrari, se drasticky šetří, kde to jen jde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nemohli, protože by jim je Mercedes neprodal, jsou přímá konkurence.

    A nechat si vyvinout vlastní tlačítka je moc drahý, tak tam dali tlačítka z Mondea.

    Tolik k tomu, jak jsou tlačítka zanedbatelná položka. U auta za tři miliony nezbyl rozpočet na to, aby tam dali tlačítka na okna, který nejsou hnusný.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    OMNIHASH: Oni to ale fakt nezvladnou vyrobit - proto pouzivaj vsechny "mensi" automobilky od nejakyho Jaguara dolu packy kolem volantu z rozsirenejsich aut z koncernu.. A ani jedna z tech velkych si to nedela sama.
    Jinak samostatny tlacitko za tri koruny co tu probirate je v jakymkoliv aute tak mozna jedno nebo dve - na warning a pak na nejaky stahovani haku nekde vzadu v kufru, zbytek jsou panely, co stoji novy jako dil radove 10000 - 20000 kc - za kolik to od vyrobcu kupujou autokobilky nevim, takze je opravdu celkem rozdil tlacitka mit a nemit..
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    OMNIHASH: nikoli, je to odrazem fakt, ze trh "lidi, co si kupujou EV, protoze je to EV se pomalu ale jiste saturuje" a dochazi na dalsi duvody, proc si lidi koupej to ktery auto (vernost znacce, adekvatnosti k jejich stylu zivota, estetika) az po naprosto iracionalni vstupu, ktere nicmene paklize jsou definovany jako realne, jsou pak realne ve svych dusledcich :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Tahle debata je IMHO celej automobilismus v kostce. Sice po sto letech přecházíme (nebo ne) na kompletně novou technologii pohonu, ale největší problém je velikost touchscreenu a teze, že si firma vyrábějící vlastní motory nezvládne vyrobit/objednat hezčí tlačítka na vyhřívání sedaček...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam