• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Všechny levely, mimo Lvl5 jsou definované "za ideálních podmínek"

    (Btw.: Šetřením se jednak prokázalo, že toho náklaďáku si nevšiml ani řidič, jednak šlo o Teslu s první verzí autonomního HW.)

    100% případů je technický i statistický nesmysl, stačí cokoliv, co překoná těch cca 70% lidského řidiče.

    LvL 5 je navíc blokovaný legislativně, zákony ve většině zemí světa ukládají "hands-on" povinnost, což spadá do Lvl2
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: "Mind-off za ideálních podmínek" je blbost. Pak ti blbě zasvítí sluníčko a Tesla vrazí do náklaďáku.

    A FSD je prostě Level 5, dokud to nebude Level 5, nejde to používat jako autonomní taxík a dokud to nejde používat jako autonomní taxík, není to to, co Elon slíbil.

    A aby to šlo používat jako autonomní taxík, musí to fungovat samo ve 100% případů (nějak, minimálně být schopný se bezpečně odstavit), protože to nemůže spoléhat na řidiče, kterej tam nebude.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tesla ale je technicky na levelu "mind-off za ideálních podmínek", akorát je legislativně nucena fungovat v režimu "mind-off - hands-on"

    Level 5 je IMHO v následujících 50 letech nerealizovatelný mimo města, vyžaduje obrovskou výpočetní kapacitu.
    Ve městech to jde ošidit "Waymo-style"...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tesla je aktuálně Level 2.

    Full Self-Driving, tak jak ho Musk popisuje, má umožnit provozování Tesly jako autonomního taxíku. Tedy to musí být Level 5.

    A Level 5 vyžaduje, aby auto zvládlo samo ne 95% jízdního času, ne 99% jízdního času, ne 99,99% jízdního času, ale 100% jízdního času.

    Tesla je momentálně Level 2, a to ještě ne pořádně. Level 2 by měl být "hands-off", tedy auto jede samo a ty jen sleduješ. To Tesla pokud vím pořád neumožňuje.

    Level 2 je ale pořád jízdní asistent, musíš pořád sledovat silnici a být připraven reagovat na problém. Což je mimochodem mnohem náročnější než řízení, protože člověk na to není stavěnej, a obvykle zareaguje blbě (tohle je důkladně prozkoumaný kvůli autopilotům v letadlech).

    Level 3 je "eyes-off", tedy nemusíš trvale čumět na silnici, ale musíš být v nějakým čase připravenej převzít řízení. To Tesla není ani omylem.

    Level 4 už je "mind-off", ale ne za všech podmínek. Typicky to třeba bude umět jet samo po dálnici, ale na okresce musíš převzít řízení, nebo to bude umět jezdit jen v centru města. Taky to může vyžadovat převzetí řízení za špatnýho počasí. Nikdy to ale nesmí vyžadovat převzetí řízení v krátkým čase.

    Level 5 je totální autonomní řízení.

    O Levelu 5 se zatím neví, jestli kdy půjde udělat.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Level 5 je spíš "fully autonomous", než "full self-driving".
    "FSD" je IMHO dosaženo ve chvíli, kdy budou ruce na volantu v 95+% jízdního času ve většině terénech jen "na okrasu" - tedy level 4 a výš.

    Resp. "ruce na volantu jako okrasa" jsou sice ve od levelu 3, ale u levelu 3 je ještě možnost, že auto nezvládne nahodilou událost mimo "ideální provoz"

    Tesla je akktuálně na lvl 4, Waymo na lvl 3
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Ještě jsem si to přečetl a ano, s tím článkem plně souhlasím. Navíc to nevyjadřuje žádný "názor redakce", ale názor šéfa Waymo.

    Já Muskovi prostě FSD nevěřím a neuvěřím, dokud neuvidím. Podle mě to za pár let sice představí, ale ten název bude stejná lež jako Autopilot.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Autobible je (byla, skončila spolu s Mladou frontou) normální solidní médium. Záleží ale na tom, kdo to psal – Jirka Červenka (šéfredaktor) patří mezi nejrozumnější český motoristický novináře a píše dost střízlivě i o elektromobilitě a autonomii, naproti tomu třeba Dalibor Žák je typickej zaslepenej petrolheda. Ale toho snad nic o elektromobilitě psát nenechali.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: co si myslíš o informační úrovni autobible? Že jsem tady za ní dostal mínus...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To taky. Prostě TM3 a cokoliv čínskýho není víceméně ani konkurence, crossshoping mezi čínským golfovým vozíkem a TM3 je přibližně nula.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: alebo je to proste tym, ze to druhe auto v poradi sa predava za $4500, tak ked potrebujes iba zakrytovanu motorku, tak nechces davat peniaze za tm3
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To se uvidí teprve až to Tesla bude schopná udělat skutečně sama, zatím nic nenasvědčuje tomu, že by FSD bylo v dohledný době reálný.

    Tedy aspoň pokud by FSD mělo znamenat to, co název (FULL sellf-driving) naznačuje, tedy Level 5 autonomii.

    Cokoliv pod Level 5 autonomie je de facto jízdní asistent a tudíž na většinu důležitých aplikací autonomie k ničemu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nebo je to prostě tím, že ty čínský krámy nikam nedojedou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tuto pisu ze predchadzajuca dekada bola o EV, tam to Tesla dotiahla aj napriek posmeskom, ze im to nikdy nevyjde no a teraz zacina nova dekada o FSD a v roku 2031 si budeme pisat nieco podobne, aj ked mozno este skor

    Waymo Boss Takes Shots At Tesla & FSD — Nothing New Here (Update: Elon Musk Responds)
    https://cleantechnica.com/2021/01/24/waymo-boss-takes-shots-at-tesla-fsd-nothing-new-here/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: To je ale snůška blábolů...

    Už jen to, že Waymo autonomní řízení rozhodně nezvládlo. Waymo je plně závislé na tom, že v daném místě předtím několikrát projedou vozy se senzory na všechno možné a vytvoří detailní 3D mapu s markery, jichž se pak "běžné auto chytá" jako "digitální troleje"

    Pokud je cíl cesty mimo zmapovanou oblast, tak smolík, Waymo stojí, Tesla jede dál...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: autobible.euro.cz :)))
    KEB
    KEB --- ---
    Tesla pro nás není soupeř, vzkazuje Muskovi šéf firmy, která autonomní řízení už zvládla – na rozdíl od Tesly - Autobible.cz
    https://autobible.euro.cz/...muskovi-sef-firmy-ktera-autonomni-rizeni-uz-zvladla-na-rozdil-od-tesly/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jak se baterky zlepšují, tak vodíku pro dopravu ubývají možnosti využití :)
    auta - nesmysl
    náklaďáky - do 500km nesmysl
    vlaky - při elektrifikaci nesmysl
    lodě a letadla - možná
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: tohle mi v clanku prijde zajmavy. zadny teorie, ale realny cisla z pilotu

    "The engineers have gained valuable insights from these early tests and efforts will continue. However, going forward the use of hydrogen for such applications will be limited since three times as much renewable electricity is needed to power a hydrogen truck compared to a battery electric truck. A great deal of energy is namely lost in the production, distribution, and conversion back to electricity.

    Repair and maintenance also need to be considered. The cost for a hydrogen vehicle will be higher than for a battery electric vehicle as its systems are more complex, such as an extensive air- and cooling system. Furthermore, hydrogen is a volatile gas which requires more maintenance to ensure safety."
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tm3 ma vyssi podiel predajov aj v konkurencii s malymi levnejsimi cinskymi autickami, mozno si aj cinania uvedomuju, ze tie vozitka od americanov budu splnat asi lepsie bezpecnostne standardy

    Tesla Model 3 Is 2020's Best-Selling EV in China, Company Achieves 11%
    https://www.tesmanian.com/...sla-became-the-best-selling-ev-in-china-in-2020-with-an-11-market-share
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    o tomhle jsem ani nevěděl že existuje

    Scania Bets On BEVs, 40t Long-Range Truck Is Coming
    https://insideevs.com/news/481579/scania-commitment-bevs-40t-long-range-truck/

    Currently, Scania's electric truck equipped with 300 kWh battery, has a range of up to 250 km (155 miles).

    In the next few years, we should see a 40t (40,000 kg / 88,000 pound) long-range truck model that will be able to drive for 4.5 hours and then recharge during the drivers’ compulsory 45-minute rest. In other words, Scania is working on a full size truck.

    The company has already introduced all-electric buses, as well as all-electric and plug-in hybrid trucks. The long term goal is to continue electrification and increase electrified vehicle share out of the total sales in Europe to 10% by 2025, and 50% by 2030.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam