• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jo, ale třeba takovej Ford měl ve 2019 obrat 160 miliard dolarů, Tesla měla rekord 35 miliard ve 2020.

    Přesto má Tesla 20x vyšší hodnotu.

    Viz debata pod tím samým článkem u mě na FB s kamarádem investičním bankéřem. Shodujeme se, že je Tesla nadhodnocená, ale taky se shodujeme, že bychom jí teď neshortovali, protože může vydržet nadhodnocená roky, protože trhy nejsou racionální, zvlášť ne teď.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Vidíš, a tvoje tabulka dost sedí s touhle tabulkou, která vypovídá o tom, jak jsou ty automobilky reálně velký:

    List of manufacturers by motor vehicle production - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_manufacturers_by_motor_vehicle_production

    Výjimky jsou tři:
    Tesla
    NIO, což je úplná bublina, automobilka, která za celou svoji existenci vyrobila míň aut než Ford tenhle tejden (a to v Americe ještě čtvrtek nezačal) má hodnotu větší než ten Ford

    a Ferrari, který:
    – vyrábí auta s naprosto šílenou marží, na jednom La Ferrari vydělají hádám tolik co Volkswagen tak na tisíci ID.3
    – není zdaleka jen automobilka. Z hlediska revenue je Ferrari mnohem míň "automobilka" než třeba Tesla, asi čtvrtina obratu jsou věci jako sponzoring a jiný kraviny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Soudě podle toho, co jsem slyšel o firemní kultuře Tesly, bych si nebyl jistej odpovědí, i v případě, že takoví zaměstnanci jsou (Tesla to nepřebírala s lidma). Já bych třeba pod Muskem asi dělat nechtěl.

    Hlavně nevím, co by to mělo jako vypovídat.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Tady máš tabulku:

    Top 25 Automakers by Market Cap - Disk Google
    https://docs.google.com/spreadsheets/u/1/d/1HflVng6sYIb6Gs4pOKiDGtqU5YJ2-hgdM4pRNaT62gs/htmlview

    hezký jak ferrari prodalo pár aut a má takovou tržní hodnotu.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: hustý a přitom dokázala mít 20x větší obrat než subaru :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mohli by sme sa spytat byvalych zamestnancov GM, ktori teraz pracuju v Tesle, ze kde sa im viac paci
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: BTW, ještě taková drobnost, kterou jsem do článku nestihl zmínit, a která nejvíc vystihuje problém s cenou akcií Tesly:

    Tesla má vyšší tržní kapitalizaci než 12 největších automobilek na světě.

    Ne "hodnotnější než zbývajících z 12 největších". Ona mezi ně totiž nepatří.

    Ona dokonce nepatří ani mezi 20 největších.

    Nevím, kolikátá je na světě, protože jsem nenašel statistiky, který jdou dál než ke dvaceti – ale pokud si dobře pamatuju, bývalo nejmenší samostatnou automobilkou (tedy něčím co není značka velkýho konceru, jako třeba Škoda) Subaru. Subaru vyrobí asi dvakrát víc aut než Tesla...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jen taková poznámka – GM, ač po dekády příšerně korporátně řízený, nezbankrotovalo proto, že by neumělo vyrábět auta, ale z velký části proto, že to byl gigantickej penzijní fond...

    A NUMMI nebyla prázdná následkem bankrotu GM, ale následkem toho, že společnej projekt Toyoty a GM nevyšel, zavřel se Pontiac, takže se přestal prodávat Vibe, výroba Tacomy se přestěhovala jinam atd.

    Nicméně pořád to byla jen jedna z mnoha továren GM a ani ne jedna z těch největších. Takový trochu větší Kvasiny :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: je to celkom ironia, ze fabrika Tesly vznikla na mieste byvalej fabriky zbankrotovanej GM a este je ironia, ze Toyota, ktora mala dost velky podiel v Tesle predala svoje shares niekedy pocas production hell TM3 za nejaku smiesnu sumu, keby pockali par rokov, tak si mohli pripisat na ucet skoro 20x tolko :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hele kdyby to byl první článek, kterej čtu o tom, že je něco v F-35 úplně napíču, nebo i jen první článek o tom, že je tam napíču ovládání, tak to zavrhnu s tím, že "pofidérní plátek".

    Ale u F-35 mě spíš překvapí, když někdo napíše, že se tam něco povedlo. To letadlo je poměrně kolosální průser víceméně ve všem. Spousta věcí se sice už daří "dodělat" a možná to třeba jednou (tak za 10 let) bude fungovat jak mělo, ale průser je to furt.

    A možná taky ukázka toho, proč nikdo kromě Američanů neudělá funkční 5th gen stíhačku a proč žádný 6th gen s pilotama už nikdy nebudou. F-35 bude poslední svýho druhu, protože vyvinout něco ještě o generaci lepší (a dražší) už si nikdo nebude moct dovolit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo, tohle je přesně stejnej přístup jako Ford a Citroen v začátcích – Model S je ekvivalentem Modelu T a Traction Avant.

    A stejně jako tyhle automobilky i Tesla bude, pokud bude chtít produkcí konkurovat velkým hráčům, muset přistoupit na standardní hru.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: A Ford T se snad po dobu výroby nevylepšoval?

    Vylepšoval, změnil se poměrně výrazně.

    Traction Avant se taky změnil poměrně výrazně.

    Oba zhruba stejně jako ta Tesla, což neodporuje základní myšlence.

    Ad jestli to měli lehký – neřekl jsem, že to měli lehký, ale nebylo to tak, že by vymysleli všechno od základu a měli by něco, co nikdo jinej nedokázal udělat.

    Genialita Tesly (a Muska) nebyla v tom, že něco vynalezli, ale že je napadlo poskládat to dohromady zrovna takhle. Největší přínos Tesly byl, že vnesla do automotive uvažování startupů a jejich přístup – kdyby byl někdo v GM nebo Fordu schopnej prosadit tuhle míru odvahy dělat věci nekonvenčně, tak měli ekvivalent Modelu S v roce 2008. Jenže to je v korporátu nereálný.

    Tentýž přístup, kterej Teslu dostal, kde je, ale může bejt problém, až se z ní bude muset stát ten korporát, a až bude muset reálně konkurovat GM a Fordu.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    a prosimvás už na mě nereagujte, snažim se pracovat, ale mezitim akorát prokrastinuju a vaše reakce mě nutí prokrastinovat ještě víc :D
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MINER: To je pravda a ač to neni omluva, tak to ale chápu u tohodle startup projektu. Maj rozjeto tolik věcí, že ještě dělat facelifty, měnit tooling a tak... Sám elon v rozhovoru řikal, že měnit teď u modelu 3 část auta na mega casting prostě neni na pořadu dne a bylo by to jako měnit kolo na autobusu jedoucím 80tkou :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MINER: jako s kvalitou autofora máš pravdu, odkazy na autoforum jsem už před nějakou dobou začal aktivně ignorovat :)
    MINER
    MINER --- ---
    CRAZY_IVAN: všimni si ale, že moc nemění design. Ostatní automobilky jedou krutou fashion. Facelifty skoro obrok. Tesla drží auto skoro stejný, a postupně zlepšuje, jak jí inovace a technologie toho, co se umí, dovolují, a nesnaží se dělat nějaký módní vlny.
    MINER
    MINER --- ---
    CRAZY_IVAN: Dodge má nejhorší infotainment v galaxii. Je to koncentrovaný peklo.
    Já nevím, jestli je to v tý stíhačce dobrý. Jenom jsem se ohradil proti kvalitě toho pamfletu ligy Autofórum, který tvoří témata tak, že si vybere, co chce hejtovat, a pak hledá důvody proč, místo toho, aby reálně něco byl schopen zhodnotit, ukázat, popsat, představit.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CRAZY_IVAN: Ono když zažíváš géčka, je problém trefovat i HW tlačítka, což je taky důvod pro to, že tam je nějaké to hlasové ovládání. Jinak ale předpokládám, že jak to hlasové ovládání, tak interface, budou v tom letadle nejspíš docela špatné, protože u takových věcí se moc nezohledňuje nějaká uživatelská přívětivost, což bude částečně asi platit i pro obrazovku v tvém Chargeru :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MINER: hele, abych pravdu řekl, jak mam v chargeru velkou dotykovku, tak občas, když blbnu, je nastavování na tom displeji fakt nahovno. Je teda otázka jak moc je to nahovno tim, že je ta dotyková obrazovka dělaná pro policajty a musí fungovat i s rukavicema, takže ten dotyk musí bejt fakt festovej. Ale dokážu si představit ve stíhačce ten opruz, když jsi v akci, zažíváš géčka a musíš se trefit na nějaký "imaginární" místo.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Demagogie. Děláš, jakoby na světě byli dva piloti. Navíc jsou piloti kumulovaný kolem letecký asociace, školy nebo kýho čerta a můžou ti dát kontakt na další, stejně jako se to dělá kdykoliv potřebuješ víc názorů.
    Novinář nebo publicista, kterej na základě jednoho rozhovoru (navíc anonymního) zobecní názor na všechny, je nedůvěryhodnej a zbytečnej.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam