• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Ještě příklad svolávacích akcí. NHTSA nakázal mercedesu svolávačku. Mercedes svolávačku v Evropě zatím neplánuje: https://www.zive.cz/...ybe-jen-u-nekterych-ji-bude-mozne-opravit-na-dalku/sc-3-a-208492/default.aspx

    Ale nezkoumal jsem zdroje a texty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne. Jsi úplně mimo.

    Kdyby vznášedlo mělo letět mimo vliv přízemního efektu a nemělo manžetu, bude potřebovat ŘÁDOVĚ víc výkonu.

    Ta manžeta je tam proto, aby se udržel přetlak pod vznášedlem. Dá se nahradit proudem ("stěnou") vzduchu, ale to funguje jen na zvednutí v řádu třeba 20 cm. Zvednout se výš než jak vysokou má manžetu vyžaduje výkon odpovídající vrtulníku, možná o něco menší dokud se pohybuješ v přízemním efektu.

    Pro srovnání:

    vznášedlo, 70 tun, pro vztlak 2 diesely 675 kW ea.
    Hoverwork BHT130 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hoverwork_BHT130

    vrtulník, 52 tun, 2 turbopropy 8 500 kW ea.
    Mil Mi-26 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-26

    Udržet dvoutunovej Roadster ve vzduchu tryskama bude energeticky náročný cca jako udržet ve vzduchu střední vrtulník. Což mimo přízemní efekt bude třeba 20 gph (takže třeba 80 l/h), v přízemním efektu míň, ale ne o řád.

    Takže kdyby si tu energii vyráběl z baterek (což asi nebude, má na to mít nádrže stlačenýho vzduchu), tak na plnou baterku vydrží Roadster ve vzduchu třeba půl hodiny nebo tak něco.

    Jako dopravní prostředek nepoužitelný..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ta energie bude jistě o něco vyšší, nicméně ne zas o tolik, nejspíš někde u horní hranice pro vznášedla.

    Absence manžetového nebo segmentovaného podvozku znamená spíš komplikovanější stabilizaci, větší (bodové) zatížení podloží a nutnost většího počtu nezávislých motorů oproti často jen jednomu motoru pro vznášení i ohyb ve vznášedlu. Tlak vůči podloží musí být u obou stejný.

    Částečně by se to asi dalo obejít tím, že by třeba podél boků, předku a zadku byla segmentovaná vyústění jednoho či dvou výkonných motorů, ale pořád tam je ta horší stabilita...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    su tam aj ine modely ale na zaciatku je vyroba enyaqu, ale mna bavi pozerat aj na vyrobu tych fosilov, je to z kategorie oddly satisfying

    2021 SKODA ENYAQ iV [NEW SUV] –Robots and Employees working in CAR FACTORY (Assembly plant)
    https://www.youtube.com/watch?v=mVWTFWUizC4
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    EU by do roku 2029 měla mít tři miliony nabíjecích stanic, doporučuje ACEA - Ekolist.cz
    https://ekolist.cz/...ravy/eu-by-do-roku-2029-mela-mit-tri-miliony-nabijecich-stanic-doporucuje-acea
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    zaujimave zrovnanie lidar vs kamera akurat starsieho data (2016), chcelo byt o najst nejaky refresh o kolko sa za 5 rokov posunul ten lidar :)

    Tesla & Google Disagree About LIDAR -- Which Is Right?
    https://cleantechnica.com/2016/07/29/tesla-google-disagree-lidar-right/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Já se to snažil popsat tak, aby to někdo jako ty měl šanci pochopit a aby to nebylo moc textu, protože jsem si zlomil pravou ruku a levou se píše nahovno.

    K věci:

    Energie, kterou využívá vznášedlo k udržení přetlaku v manžetě, čímž vytváří "vzduchový polštář", který ho drží "ve vzduchu", není ani srovnatelná s tím, co by potřeboval Roadster ke vznášení se metr nebo dva vysoko.

    Situace Roadsteru visícího 2 metry vysoko odpovídá spíš vrtulníku nebo VTOL letadlu.

    Tvůj výpočet na základě vznášedla je tudíž blbost.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Mno, není to sice úplně správně, ale beru to tak, že to je v rámci Tvých technických (ne)znalostí maximum možného...

    Každopádně by mne ale zajímalo, jakým způsobem se domníváš, že přesný způsob letu vznášedla (byď chybně popsaný) souvisí s aktuální diskusí...?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Popisoval jsem ti to o kousek níž.

    Manžeta vznášedla se furt dotýká země a udržuje vzduchový polštář, což vyžaduje výrazně míň energie.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Tak u vodíku je celkově špatně mnohem víc věcí, ale pro petrolheady je auto plné vysoce hořlavého/explozivního paliva asi ten jediný správný adrenalin...

    Na druhou stranu věřím, že to může najít uplatnění jako záložní zdroj energie třeba při blackoutu. Vodíkový generátor do kterého se do jednoho konektoru zacvakne cartridge s pastou a do druhého flaška s destilkou, obojí uložené v zaprášené skříni ve sklepě...

    Obdobně třeba na polárních stanicích - záleží, co po tom zbyde za bordel...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ne...? Tak co tedy...?
    Vymisťuje se mimo čas a prostor v mikroskocích, které odpovídají milimetrovým pohybům planety v rámcisluneční soustavy, galaxie a vesmíru...?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ty hlavně furt nechápeš že vznášedlo nelítá...
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: vodík má poloviční efektivitu přeměny energie na pohyb. Složitější, méně elektivní technologie, která potřebuje delivery stejně jako benzín. Už se to tu kdysi řešilo.
    Nechte tyhle nesmysly autofóru, a pojďme je tu zase ignorovat.
    Obskurních experimentů z labu lze jistě najít megatunu. I u baterek.
    Nic, čím by stálo za to ztrácet čas.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    AXTHEB: Je to tedy jiný typ, ale:
    Prodejna vznášedel - Vznášedla
    https://www.vznasedla.com/prodejna-vznasedel/
    "Dvanáctilitrová nádrž benzínu smíchaného s olejem se projezdí zhruba za 30 – 40 minut."

    Nikde jinde jsem údaj o palivu nenašel...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: To jo... Zvlášť pokud by to bylo namontované v autě s ocelovou konstrukcí.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    COMODOR_FALKON: Jakýho mixu benzínu s olejem, vždyť v tom jsou čtyřtakty.
    KEB
    KEB --- ---
    COMODOR_FALKON: a hořlavost bude taky luxusní (mám pocit, že to řešil shefik vedle).
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Tady je zdroj:
    Hydrogen-powered drives for e-scooters
    https://www.fraunhofer.de/...rch-news/2021/february-2021/hydrogen-powered-drives-for-e-scooters.html

    Zkráceně: 10 kg pasty na bázi hořčíku, vyrobené zapékáním hořčíku na 350°C při 5-6 atmosférách, je schopno po zalití vodou vyprodukovat cca 1 kg vodíku.

    To by znamenalo energetickou hustotu cca 3333 Wh/kg pasty

    Zatím jsem ale nezjistil, kam se ztratí ten zbytek hmoty, ani co by se stalo, kdyby třeba někdo do auta lil obyčejnou, nikoliv destilovanou vodu...
    KEB
    KEB --- ---
    Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl | Autoforum.cz
    https://www.autoforum.cz/...li-revolucni-reseni-pohonu-aut-z-bateriove-elektromobility-dela-nesmysl/

    Sice autoforum ale napsané celkem příčetne
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam