• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    SHEFIK: Nebo o to, že je kulatý volant :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: jde o tlacitka?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Dlouho tady nebylo jedno takový téma...

    KULA
    KULA --- ---
    COMODOR_FALKON: Rozumím, je to tak, celou dobu jde o energetickou hustotu litru benzínu. V podstatě demonstrace neúčinnosti spalovacích motorů.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KULA: IMHO je celé tohle řešení účinnosti irelevantní...

    Relevantní je IMO energie na vstupu, tj. kolik energie musíš autu v nějaké formě dodat, aby ujelo 100km.

    Takže ano, 18 kWh (resp. spíš tak 22 kWh - ztráty při nabíjení a vedení) je ekvivalentem cca 2 litrů benzínu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    toto je iba dalsie z mnoha fsd videi, ale zaujalo ma tam nieco ine, ze tam maju semafory na najezdy na highway, viete niekto ako to funguje? tam je nejaky senzor, ktory snima ci v dostatocnej vzdialenosti pred vjazdom nepreslo ziadne auto? cca 4:15 vo videu

    Tesla Model X with FSD beta drives itself to service center with no interventions
    https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-fsd-drives-to-service-center-no-intervention-video
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    A pak věřte Elonovi

    Refreshed Tesla Model S Spotted With Traditional Steering Wheel
    https://insideevs.com/news/488792/refreshed-tesla-model-s-traditional-steering-wheel/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KULA: hladal som nejaky kalkulator ale miesto toho som nasiel tuto studiu starsieho data (2009), ktora porovnava emisie a ucinnost https://ec.europa.eu/...doc/2009_03_27_future_of_transport/20090408_eabev_%28scientific_study%29.pdf

    co ma vsak pobavilo bolo na konci spomenute: "Being generally smaller that average fossil fuel cars, electric cars take less space in road traffic and will therefore somewhat reduce traffic congestion."
    co sa teda zatial moc neukazuje, kedze auta su stale vacsie a male EV zatial nie su :)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Mají málo baterek a prodanej náhradní díl se nepočítá do emisních povolenek.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Recally jsou normální u všech aut a značek. Když Tesla najde podobnej bug tak potichu pošlou OTA a nic se nedozvíš.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    KULA: Skvela reportaz, vc. poslednich nekolika vet o vnucovani.
    KULA
    KULA --- ---
    CRAZY_IVAN: já to vnímám jako marketingovou cenu. Když zákazníkovi chceš naznačit, že přes spareparts cesta nevede...
    KULA
    KULA --- ---
    DZODZO: Jestli *1,15 nebo /0.85 nebude dělat zásadní rozdíl, je to pořád takový odhad od oka.
    1litr/Kg benzínu je ~43MJ > Motorem přeměním 1 litr benzínu na ~13MJ > 6 L/100KM = 78MJ pro 100km.
    1Kwh = 3,6MJ > 18,5kwh = 66,6MJ pro 100km
    Pořád to nejsou Vaculíkovi 2 litry na 100. Leda že by to auto jezdilo ve vákuu bez odporu pneumatik a žádná komponenta se v autě o sebe netřela a neplýtvala zdroji do tepla :))
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    KULA: mě překvapila cena těch baterek, když jsem někdy googlil cenu batery packu tesly, tak to teda tak šílená cena nebyla
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    když někdo řekne že baterka má 60kWh tak samozřejmě je lepší říct že to je ekvivalent 60/18*7 = 23 litrů, než 6,7 litru, což vychází energeticky. Ale dojezdově to je ještě víc, protože rekuperace
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KULA: ak by bola ucinnost 85% u elektromotoru tak neda sa to tak ze pripocitam si k spotrebe 15%?

    t.j. napr. 18,7 kWh/100km * 1,15 = 21,5 kWh / 8,9 kWh/l = 2,41 l/100 km?
    KULA
    KULA --- ---
    JIMIQ: no, já to hlavně napsal špatně, je to takhle:
    Výhřevnost ~1l/kg benzínu je ~43MJ, ale efektivita motoru je ~33%
    1kwh = je 3,6MJ, nicméně ani elektroauto nemá 100% účinnost.

    Nicméně výsledek je stejný, 18,6kwh není ekvivalent 2 litrům, ale ~7l/100km
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    KULA: Problém je že fosilní Kona by v nezkurveném emisně zeleném trhu stála tak 320 tisíc a tohle stojí 1.4M. Já teda při nákupu potravin taky nekoukám na ceny, netuším jestli to tak dělají i lidi při nákupu aut.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KULA: záleží co chceš porovnávat

    nejlepší je podle mě porovnávat dojezd a tam je jedno co je kolik MJ nebo kWh

    protože Fabia ujede na 1l benzínu dál než nejaké velké Bávo
    a to samé TM3 standard dojede na 1kWh dál než Taycan nebo ETRon
    -----------
    ale čistě fyzikálně je 1L benzínu 8,9kWh. A některé benzínové motory mají účinnost 25% a některé až 40%
    ale zase některé elektromotory mají účinnost 85% a některé 95%
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam