• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KULA: ak by bola ucinnost 85% u elektromotoru tak neda sa to tak ze pripocitam si k spotrebe 15%?

    t.j. napr. 18,7 kWh/100km * 1,15 = 21,5 kWh / 8,9 kWh/l = 2,41 l/100 km?
    KULA
    KULA --- ---
    JIMIQ: no, já to hlavně napsal špatně, je to takhle:
    Výhřevnost ~1l/kg benzínu je ~43MJ, ale efektivita motoru je ~33%
    1kwh = je 3,6MJ, nicméně ani elektroauto nemá 100% účinnost.

    Nicméně výsledek je stejný, 18,6kwh není ekvivalent 2 litrům, ale ~7l/100km
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    KULA: Problém je že fosilní Kona by v nezkurveném emisně zeleném trhu stála tak 320 tisíc a tohle stojí 1.4M. Já teda při nákupu potravin taky nekoukám na ceny, netuším jestli to tak dělají i lidi při nákupu aut.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KULA: záleží co chceš porovnávat

    nejlepší je podle mě porovnávat dojezd a tam je jedno co je kolik MJ nebo kWh

    protože Fabia ujede na 1l benzínu dál než nejaké velké Bávo
    a to samé TM3 standard dojede na 1kWh dál než Taycan nebo ETRon
    -----------
    ale čistě fyzikálně je 1L benzínu 8,9kWh. A některé benzínové motory mají účinnost 25% a některé až 40%
    ale zase některé elektromotory mají účinnost 85% a některé 95%
    KULA
    KULA --- ---
    Martin Vaculík a elektromobil: Tohle jste chtěli vidět! (CELÉ VIDEO JIŽ NYNÍ V POPISKU)
    https://www.youtube.com/watch?v=4J3NYQUILGM

    Jen ta cena, 1.4 milionu, to je mimo realitu. I když pokud někdo drží bitcoin a obouvá ponožky do sandálů....

    Nicméně, když Vaculík říká, 1 litr benzínu jsou ~3,5 joulu, tak to dál počítá se 100% účinností, která se v reálném světě mechaniky blíží k ~33%. Takže 18kwh nejsou 2 litry ale něco přes 6 l/100km. Říkám to správně?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    k tem recallum, Tesla startupu, neprofesionalite a netestovani svyho produktu s ohledem na 20 letou zivotnost a bezpecnost. ja bych radsi odlitlou strechu, nez uhoret

    v Boltu riziko pozaru
    Bolt EV recall: Chevy software update to fix battery fire risk in April - Electrek
    https://electrek.co/...8/bolt-ev-recall-chevy-software-update-to-fix-battery-fire-risk-in-april/amp/

    uz se tesim, az mi to Bobash zase vysvetli :)
    KEB
    KEB --- ---
    MOL zpoplatňuje nabíječky Plugee, jednorázový poplatek od 259 Kč | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/mol-zpoplatnuje-nabijecky-plugee-jednorazovy-poplatek-od-259-kc
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Oops......
    Ford dissolves its 7.6% stake in Velodyne Lidar | Reuters
    https://www.reuters.com/article/us-velodyne-lidar-stake-idUSKBN2AF1B7
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To tak nějak sedí k tomu, co jsem říkal na základě vrtulníku a je to dost jinde než vznášedlo ;)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Drony žerou ~350 Wh/kg
    Roadster Gen1 má cca 1305 kg, takže jako quadrokoptéra by bez optimalizace žral cca 457 kW

    Roadster Gen2 má mít ale těžkou 200 kWh baterku a jediný odhad, co jsem našel, uvádí 2000 kg.
    Tj. spotřeba cca 700 kW - tím je dána i maximální délka letu cca 17 minut...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: cca stejně jako odpovídající vrtulník. Bell 206 má 20 gph, což tak cca sedí. Ale ten je furt lehčí než Roadster, má maximální vzletovou 1,5 tuny, prázdnej tunu.

    čili je lehčí než Fabie
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: samozřejmě, já to psal jen pro představu. Vznášedlo nelita, ale klouže po vzduchovém polštáři, kdyby ho nemělo, ale mělo se vznášet na proudu vzduchu, tak je ta spotřeba úplně jinde.

    Fakt by mě zajímalo kolik by žralo litaci auto jako kvadroptera.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Tak Mi-17 je taky o řád jinde než malej vrtulník.

    Mě šlo o rozdíl v energetický náročnosti udržet něco ve visu vs. udržet nafouklý vznášedlo.

    COMODOR_FALKON: Vrtulník žere nejvíc když visí.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Akorát ty rychlosti/akcelerace jsou taky někde úplně jinde
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: táta bývalý letecký palivar říkal, že 17ka vrtulník, tak 1000l i víc na hodinu letu úplně v klidu. A i prcek jako An2 cca 3,5t si vezme 100 litrů, a to je prý úsporný pístový motor.

    Spotřeby paliva čili energie jsou u letadel obrovský a pro lidí mimo dost těžko představitelný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Tohle je docela normální, v US jsou na svolávačky drsnější.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Ještě příklad svolávacích akcí. NHTSA nakázal mercedesu svolávačku. Mercedes svolávačku v Evropě zatím neplánuje: https://www.zive.cz/...ybe-jen-u-nekterych-ji-bude-mozne-opravit-na-dalku/sc-3-a-208492/default.aspx

    Ale nezkoumal jsem zdroje a texty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne. Jsi úplně mimo.

    Kdyby vznášedlo mělo letět mimo vliv přízemního efektu a nemělo manžetu, bude potřebovat ŘÁDOVĚ víc výkonu.

    Ta manžeta je tam proto, aby se udržel přetlak pod vznášedlem. Dá se nahradit proudem ("stěnou") vzduchu, ale to funguje jen na zvednutí v řádu třeba 20 cm. Zvednout se výš než jak vysokou má manžetu vyžaduje výkon odpovídající vrtulníku, možná o něco menší dokud se pohybuješ v přízemním efektu.

    Pro srovnání:

    vznášedlo, 70 tun, pro vztlak 2 diesely 675 kW ea.
    Hoverwork BHT130 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hoverwork_BHT130

    vrtulník, 52 tun, 2 turbopropy 8 500 kW ea.
    Mil Mi-26 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-26

    Udržet dvoutunovej Roadster ve vzduchu tryskama bude energeticky náročný cca jako udržet ve vzduchu střední vrtulník. Což mimo přízemní efekt bude třeba 20 gph (takže třeba 80 l/h), v přízemním efektu míň, ale ne o řád.

    Takže kdyby si tu energii vyráběl z baterek (což asi nebude, má na to mít nádrže stlačenýho vzduchu), tak na plnou baterku vydrží Roadster ve vzduchu třeba půl hodiny nebo tak něco.

    Jako dopravní prostředek nepoužitelný..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ta energie bude jistě o něco vyšší, nicméně ne zas o tolik, nejspíš někde u horní hranice pro vznášedla.

    Absence manžetového nebo segmentovaného podvozku znamená spíš komplikovanější stabilizaci, větší (bodové) zatížení podloží a nutnost většího počtu nezávislých motorů oproti často jen jednomu motoru pro vznášení i ohyb ve vznášedlu. Tlak vůči podloží musí být u obou stejný.

    Částečně by se to asi dalo obejít tím, že by třeba podél boků, předku a zadku byla segmentovaná vyústění jednoho či dvou výkonných motorů, ale pořád tam je ta horší stabilita...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    su tam aj ine modely ale na zaciatku je vyroba enyaqu, ale mna bavi pozerat aj na vyrobu tych fosilov, je to z kategorie oddly satisfying

    2021 SKODA ENYAQ iV [NEW SUV] –Robots and Employees working in CAR FACTORY (Assembly plant)
    https://www.youtube.com/watch?v=mVWTFWUizC4
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam