MINER: Spočítaný to nikde veřejně nebude, protože to, kolik stojí vyrobit auto, je pro automobilku samozřejmě výrobní tajemství.
Ale nějakou představu můžeš získat třeba na příkladu už zmiňovaný Taty Nano. Na indickým trhu stála asi 2 000 dolarů, v Evropě by stála asi šest tisíc euro.
Ona je to kombinace spousty faktorů.
V první řadě tu máš větší nároky na pasivní bezpečnost, to prodraží výrobu auta úplně nejvíc.
V druhý řadě to je spousta elektroniky, která taky není úplně levná – od roku 2022 už na EU trhu nepůjde prodávat auto, který nemá minimálně jednu kameru sledující silnici (značky a lane assist) a tuším že tři radary, protože mám pocit že bude povinný nouzový brzdění a side assist. Taky bude povinná couvací kamera, černá skřínka (datalogger) atd. Ta parkovací kamera navíc třeba znamená, že už tu neprodáš auto bez infotainmentu s velkou obrazovkou (resp. teoreticky jo, pokud dáš zobrazení kamery třeba do zrcátka, ale to zase zesložiťuje výrobu, protože bys musel mít jednu variantu pro zrcátko a jednu pro infotainment).
Navíc tohle všechno není jen o nákladech na to tam tu věc namontovat, ale třeba o vývoji (zvlášť u věcí jako ESP) a podobně.
K tomu se přidává to, že evropskej zákazník má jiný nároky na kvalitu – z nich by byl možná ochotnej ustoupit, kdyby čínský nebo indický auto stálo půlku co evropský, ale to kvůli výše zmíněnejm důvodům nebude. A třeba třetina ceny nebude dost motivace.
Takže nezbude než to auto udělat tak, aby vypadalo jako ty evropský i zpracováním.
No a to skončíš tam, co korejský značky – po 30 letech co jsou pořádně na EU trhu, už Kia nebo Hyundai umí udělat auta jako Volkswagen nebo Ford. Ale taky ty auta stojí stejně.
A stejně to proběhne s čínskýma značkama.