• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Nano není reprezentativní auto. Skoro tomu nejde ani říkat auto. Dyť to nemůže jet rychleji než pade nebo kolik, jinak by se tomu zavařily ložiska.
    Mě zajímá ta cena asistentů, ne kolik stojí udělat z hodně špatnýho auta méně špatný auto.
    Stejně jako jsou analýzy, kolik stojí výroba iPhone třeba, čekal bych, že tohle někdo spočítal podobně.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    zajmalo by me na co je ten stan na korbe

    Rivian Adventure Network charging stations revealed with higher capacity than expected - Electrek
    https://electrek.co/...venture-network-charging-stations-revealed-higher-capacity-than-expected/amp/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    a zase ta autonomita

    Volkswagen: ID. BUZZ Will Be 1st Volkswagen To Drive Autonomously
    https://cleantechnica.com/.../02/26/volkswagen-id-buzz-will-be-1st-volkswagen-to-drive-autonomously/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MRAKY: Ver mi, je to peklo. Zavedeni konektivity pro jeden trh neni levne. A Evropa je 30 trhu
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: od roku 22...

    To budou splňovat i low costy jako Dácie? Hmm, to si zvědavý kolik budou stát.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Spočítaný to nikde veřejně nebude, protože to, kolik stojí vyrobit auto, je pro automobilku samozřejmě výrobní tajemství.

    Ale nějakou představu můžeš získat třeba na příkladu už zmiňovaný Taty Nano. Na indickým trhu stála asi 2 000 dolarů, v Evropě by stála asi šest tisíc euro.

    Ona je to kombinace spousty faktorů.

    V první řadě tu máš větší nároky na pasivní bezpečnost, to prodraží výrobu auta úplně nejvíc.

    V druhý řadě to je spousta elektroniky, která taky není úplně levná – od roku 2022 už na EU trhu nepůjde prodávat auto, který nemá minimálně jednu kameru sledující silnici (značky a lane assist) a tuším že tři radary, protože mám pocit že bude povinný nouzový brzdění a side assist. Taky bude povinná couvací kamera, černá skřínka (datalogger) atd. Ta parkovací kamera navíc třeba znamená, že už tu neprodáš auto bez infotainmentu s velkou obrazovkou (resp. teoreticky jo, pokud dáš zobrazení kamery třeba do zrcátka, ale to zase zesložiťuje výrobu, protože bys musel mít jednu variantu pro zrcátko a jednu pro infotainment).

    Navíc tohle všechno není jen o nákladech na to tam tu věc namontovat, ale třeba o vývoji (zvlášť u věcí jako ESP) a podobně.

    K tomu se přidává to, že evropskej zákazník má jiný nároky na kvalitu – z nich by byl možná ochotnej ustoupit, kdyby čínský nebo indický auto stálo půlku co evropský, ale to kvůli výše zmíněnejm důvodům nebude. A třeba třetina ceny nebude dost motivace.

    Takže nezbude než to auto udělat tak, aby vypadalo jako ty evropský i zpracováním.

    No a to skončíš tam, co korejský značky – po 30 letech co jsou pořádně na EU trhu, už Kia nebo Hyundai umí udělat auta jako Volkswagen nebo Ford. Ale taky ty auta stojí stejně.

    A stejně to proběhne s čínskýma značkama.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    JYRKA: to je zajimave. Samozrejme ze kazda zeme bude mit sva specifika, nicmene mobilni moduly maji dnes bezne kompatibitu s vetsinou siti na svete ,definovat nejakou databazi lokalnich kontaktu nemuze byt obtizne a mobilka o sve poloze vi taktez... ale oki, nevidim do toho. diky.
    MINER
    MINER --- ---
    HOLAKAC: homologace jasná, servisní a distribuční síť taky jasný, to jsou obrovský vstupní náklady, který se nevyplatí bez určitého objemu. To je potřeba ale i bez specifických „technologií“, které daný trh vyžaduje.
    Šlo mi o ty technologie. Někdo má pocit, že auto „povinné technologie“ zdražují o půlku nebo kýho čerta, ale nikdy jsem tento pocit neviděl usazený do reality. Tak se jenom ptám, jestli tady někdo má krom pocitu i nějaký konkrétní informace, o kolik to teda to auto prodražuje. Pokud o auto prodraží o 10k, tak to asi moc bariéra nebude. Pokud o 200k, tak je to jiná hra.
    Automobilky to určitě ví. Podle mě to někde bude i veřejně spočítaný od někoho, kdo se v tom pohybuje. Furt lepší než pocit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Autonomní brzdění znamená radar. Teď už je tuším povinný rozpoznávání dopravních značek (kamera), bude povinnej tempomat s funkcí omezování rychlosti podle čtení značek. Nevím, jestli už náhodou není povinnej i systém varování před autem v mrtvým úhlu (další dva radary) a spousta dalších věcí.

    Ono to každý o sobě vypadá "levně", ale dohromady se to nasčítá, protože je to auto plný elektroniky.

    Jo ale co je úplně nejdražší je to, že v EU reálně neprodáš auto, který nemá pět hvězdiček v EuroNCAP crashtestu, aspoň 8 airbagů atd.

    Pasivní bezpečnost je nejdražší.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    HOLAKAC: ony ty ventilky nejsou nutné - jde to řešit snímáním otáček kol přes senzor ESP a podle toho vyhodnotit, která kola jsou vyfouknutá. Elegantní a bez opruzu s ventilky
    HOLAKAC
    HOLAKAC --- ---
    MINER: ale asi to budeš muset mít EU-homologovaný (?), což prostě nebude levný, proto na evropskej trh některý automobilky prděj...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MRAKY: každá země se nastavuje zvlášť. Na to musí být přichystané auto, samotná jednotka musí detekovat kde je a podle dané země vyslat signál. Ten se navíc může lišit země od země.

    MINER: Pokud v původním autě tahle technologie není, tak to nejsou jen ventilky, ale má to dopad do celého auta včetně infotainmentu.
    Ty lokální rozdíly fakt nejsou prdel.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Cywe ventilky stojí litr dva, to je úplně easy technologie. Ecall je taky za babku, něco za provoz, ale v tom počtu/na auto se to ztratí.
    Bez ABS/ESP bych auto nechtěl, to ty čínský rakve jezdí bez toho?
    Takže zbejvá autonomní brzdění. I tam ale nečekám, že je to nějaká raketa. Je to už dost zvládnutá oblast i na mnohem víc advanced úrovni jako nauto.com…

    MRAKY
    MRAKY --- ---
    JYRKA: "Treba eCall maji, ale implementace v Evrope je mnohem obtiznejsi" muzes to rozebrat trosku vic? v cem je to obtiznejsi ?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Urcite autonomni brzdeni, kombinace ESP a ABS, tlak v pneumatikach, eCall.
    Treba eCall maji, ale implementace v Evrope je mnohem obtiznejsi
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: který povinný asistenční systémy jsou ty drahý?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: emise, což je tady irelevantní.
    A pak bezpečnostní standardy - počínaje povinnými asistenčními systémy.
    MINER
    MINER --- ---
    OMNIHASH: ví někdo, které ty standardy jsou nejdražší?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SHEFIK: hlavně to s čínskejma standartama v Evropě asi ani legálně nezvládneš, a po předělání na evropský budou stát stejně... nebo to tak minimálně dopadlo zatím vždycky, pamatuju si třeba Tata nano, co měla stát jak babeta...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam