• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: to l3 nezajišťuje, a dokonce i v článku píšou: but requires the driver to assume control of the vehicle within seconds when alerted.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ona to zdaleka blbost není. Tou certifikací pro L3 totiž získáš možnost nevyžadovat po řidiči aktivně řídit ani sledovat provoz.

    Takže reálná výhoda je v tom, že když sedíš a popojíždíš v zácpě, můžeš si třeba číst nebo čumět do telefonu a auto pojede samo.

    Ostatní auta, i když prakticky umí taky, tohle neumožňujou, protože musí vyžadovat, abys aktivně řídil nebo sledoval silnici. Tedy mají buďto HOD (hand-on detection) volant, kterej reaguje na pohyb/odpor (starší varianty, to bylo takový to jak se to dalo ojebat tím, že jsi na volant něco položil/pověsil) nebo u novějších aut kapacitní senzory.

    Alternativně můžou ty, který umožňujou hands-off řízení (třeba Cadillaky se SuperCruise) kameru, která sleduje tvůj ksicht.

    Ať tak nebo tak, když nedržíš volant/nekoukáš na cestu, tak na tebe to auto nejdřív začne blikat, pak pípat a nakonec se to samořízení vypne.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: BTW jestli jsem to dobře pochopil: tak ta Honda umí sama řídit jen v zácpě. To je teda dost omezený prostředí na to říkat tomu 1st Certified L3 …
    Spíš se ostatní neobtěžovali takovou blbost „certifikovat“. Tak jako tak řidič musí být schopen převzít kontrolu…
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Muskovi dělá starost nikl do baterií, bude ho dovážet z Nové Kaledonie - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...i-od-niklu-autobaterie-zelezo-elektroauta.A210302_131943_eko-zahranicni_vebe

    Chci videt toho genia co iron prelozil jako kov :D
    Asi to znamena ze i v USA a Berline se budou mensi packy delat lifepo
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tam nejde o to, že by neexistovaly případy, kdy autopilot zachránil. Existujou.

    Ale v případě toho s tím truckem by normální řidič zpomalil za truckem a jel tam, kam chtěl – takhle pak řidička prováděla šílenej ilegální manévr přes šrafování, protože jinak by skončila v blbým směru (autor článku žil v LA a komentoval to, že zrovna v tomhle místě je FAKT PRŮSER se ocitnout na blbý).

    V tom druhým případě se řidič X5 zachoval jako čuně, částečně ale kvůli tomu že Tesla kempovala v levým, a Tesla se lekla a málem to narvala do zdi, přičemž k tomu neměla důvod.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: na 2 take ti najdem 20 opacnych, to by som nebral moc ako bernu mincu

    Teslas Avoiding Accidents Compilation (NEW 2020!!)
    https://www.youtube.com/watch?v=KHvLFujWBeg
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak ad Tesla a autonomie, tyhle dva články jsou dost zajímavý:

    A Tesla-Stan Thought This Autopilot "Save" Was Amazing But No
    https://jalopnik.com/a-tesla-stan-dmd-me-to-show-what-they-thought-was-an-am-1846379827

    Tesla Owner Claims Autopilot Saved Her Life But I Don't Think That's What The Video Shows
    https://jalopnik.com/tesla-owner-claims-autopilot-saved-her-life-but-i-dont-1846355576

    Zvlášť ty videa. V obou případech jsou sice Teslisti přesvědčený, že je to auto zachránilo, ale ve skutečnosti v obou případech způsobilo v totálně (pro člověka) přehledný situaci naprosto zbytečnej zmatek.

    Jestli začnou Tesly jezdit masivně v autonomním režimu, tak tohle bude problém.

    Ochutnávka tohohle jsou adaptivní tempomaty, který taky způsobujou, že jedeš z pohledu ostatních jak dement. Autonomní řízení bude ještě horší, dokud nebudou všude jen autonomní auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Tohle bude ještě sranda, protože ISA (Intelligent Speed Assist, tempomat s reakcí na značky) bude od 2022 u všech novejch aut v EU povinnej.

    A při kvalitě zejména našeho značení to bude průser pro všechny, protože rozpoznat, kam ta značka patří, FAKT NENÍ PRDEL.

    Částečný řešení jsou data z navi, ale navi jednak (zatím) nemusíš mít a druhak musíš umět reagovat na dočasný značky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nemecky overengineering v praxi, na vlastnej sieti nabijaciek nenabijes systemom plug&charge, nieco jak tie prekomplikovane vysuvacie drziaky na kelimky v ktoromsi premiovom bmw :)

    The Volkswagen ID.4 Is A Disappointing Electric Car (For Now)
    https://www.youtube.com/watch?v=EotuxCptcM4
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: nepotřebuješ. Stačí ti L4, když taxíky budou jezdit jen v konkrétní oblasti, ve který se odehrává většina trafficu. Ten taxík ví, kam může, takže v oblasti ti přijede autonomní, mimo oblast s řidičem.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Mně škodovka má tendenci brát značku z nárazníku náklaďáků. Naštěstí nebrzdí, protože to neumí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To není autonomie, to je chytrej adaptivní tempomat se čtením značek.

    A jsem si téměř jistej, že značka tam byla, jen nepatřila k tý dálnici.

    Mě takhle ID.3 na D11 začala brzdit na 30 km/h, protože třicítka byla na vjezdu na benzínku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Pořád mícháš dvě věci.

    Na autonomní taxíky potřebuješ Level 5, protože nemůžeš počítat s jakýmkoliv zásahem do řízení ze strany cestujícího (nemusí umět řídit). Ale můžeš mít Level 5 jen pro město.

    Soukromý auta budou nejdřív umět jezdit samy po dálnici, ale jinde je budeš muset řídit, postupně se bude rozšiřovat, co budou umět.

    Plnohodnotný samořízení přijde, až tyhle dvě věci konvergujou, tedy buďto se městskej taxík naučí jezdit i po dálnici a rychle, nebo se to normální auto postupně naučí jezdit všude.

    Ale to může trvat 10 nebo 20 let.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: popisoval kamarat zazitok s id3 z dialnice, kedy system na zaklade "niecoho" (znacka tam nebola) vyhodnotil, ze ma spomalit na 50km/h, neviem co ma vw ale asi to nie je este ready
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Waymo je k tomu produktu nejblíž. A nejdřív budou plně autonomní delivery trucky a vany: Waymo Via. To je o dost jedndoušší než taxi ve městě. Všichni, kdo něco umí, maj tohle jako první milník pro hotový produkt.
    L5 neni potřeba. Stačí L4. Jenom budeš rozšiřovat postupně oblast. Např. jakmile budou umět SF, vlastnictví auta v oblasti tam přestane dávat většině lidí smysl. A že neumí NY, je jedno. Důležitý je, že ti to pokryje 90 % potřeb. A když pojedeš za babičkou do koťehůlek, tak vezmeš Uber. Ale nebudeš muset vlastnit auto. Ona je to drahá sranda.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já neřešil to, že nemá Waymo vlastní auto, ale že nemá produkt dostupnej na trhu.

    Jinak ta Honda a to Waymo představují každý krok na jiný cestě k prvnímu reálnýmu využití autonomie.

    Waymo je relativně blízko k tomu, aby se daly komerčně nabídnout level 5 autonomní taxíky, který nebudou mít vůbec řidiče, ale budou geofencovaný a budou jezdit pomalu – což řeší velkou část problémů s plnou autonomií, protože geofencovaný město je snazší "znát" a nízká rychlost zjednodušuje reakce (ve 40 km/h vyřešíš téměř jakejkoliv problém tím, že prostě zastavíš, ve 120 km/h musíš vybírat z mnohem víc možností).

    Ta Honda je velmi blízko k tomu, nabídnout auto, který bude umět autonomně jet po dálnici (kde sice jedeš rychle, ale pořád je to jednoduchý prostředí, všechny auta jedou stejným směrem, nejsou tam chodci, křižovatky atd.).

    To, co je opravdu těžký a bude to dlouho trvat, je Level 5 bez geofencingu, kdy si musíš poradit třeba s okreskou třetí třídy bez čar na krajnicích, za hustý mlhy a deště, a mít řešení na jakoukoliv situaci.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: L3 za nebezpečnou píčovinu považujou už všichni z oboru. Ty SAE levely je překonaná blbost, stejně jako „trolley problem“. To se píše už jen v časopisech.
    Jediný, co má smysl, je L4+, proto píšu o Waymo. Že nedělaj vlastní auto je jedno. Dělaj to tak všichni krom Tesly. Každá automobilka krom Tesly má technologickýho partnera.
    Důležitý je, kdo první zvládne systém. Auto samotný je trivka. SW je to složitý.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Motáš dvě věci dohromady.

    Waymo má geofencovanej level 4, ale ty auta neprodává a oficiálně je to testování.

    Ta Honda má negeofencovanej Level 3 použitelnej třeba na dálnici.

    Tesla má sice funkcema pokročilejší, ale jinak stále Level 2 systém.

    Level 3 pro dálniční použití technicky umí i pár dalších značek, ale všechny jsou pokud vím zatím reálně Level 2, protože ti to auto nedovolí neřídit. Všechny tyhle auta musí mít kameru na ksicht nebo senzor na volant, a když zjistí že neřídíš, začnou řvát.

    Ta Honda tě nechá nedržet volant/nekoukat na silnici.

    Pořád to je ale jen asistent řidiče a ne autonomie, protože musíš být v řádu sekund připravenej reagovat. Což reálně znamená, že musíš na tu silnici čumět, jinak je to nebezpečný.

    Spousta lidí považuje tenhle typ Level 3 systémů za nebezpečnou hovadinu, protože člověk není stavěnej na to, aby se náhle zorientoval v nečekaný situaci. Level 2 má podobnej problém, protože lidi stejně tak nejsou stavěný na to, aby dlouhodobě udrželi pozornost při sledování něčeho, v čem nemusí být aktivní.
    MINER
    MINER --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam