• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: popisoval kamarat zazitok s id3 z dialnice, kedy system na zaklade "niecoho" (znacka tam nebola) vyhodnotil, ze ma spomalit na 50km/h, neviem co ma vw ale asi to nie je este ready
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Waymo je k tomu produktu nejblíž. A nejdřív budou plně autonomní delivery trucky a vany: Waymo Via. To je o dost jedndoušší než taxi ve městě. Všichni, kdo něco umí, maj tohle jako první milník pro hotový produkt.
    L5 neni potřeba. Stačí L4. Jenom budeš rozšiřovat postupně oblast. Např. jakmile budou umět SF, vlastnictví auta v oblasti tam přestane dávat většině lidí smysl. A že neumí NY, je jedno. Důležitý je, že ti to pokryje 90 % potřeb. A když pojedeš za babičkou do koťehůlek, tak vezmeš Uber. Ale nebudeš muset vlastnit auto. Ona je to drahá sranda.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já neřešil to, že nemá Waymo vlastní auto, ale že nemá produkt dostupnej na trhu.

    Jinak ta Honda a to Waymo představují každý krok na jiný cestě k prvnímu reálnýmu využití autonomie.

    Waymo je relativně blízko k tomu, aby se daly komerčně nabídnout level 5 autonomní taxíky, který nebudou mít vůbec řidiče, ale budou geofencovaný a budou jezdit pomalu – což řeší velkou část problémů s plnou autonomií, protože geofencovaný město je snazší "znát" a nízká rychlost zjednodušuje reakce (ve 40 km/h vyřešíš téměř jakejkoliv problém tím, že prostě zastavíš, ve 120 km/h musíš vybírat z mnohem víc možností).

    Ta Honda je velmi blízko k tomu, nabídnout auto, který bude umět autonomně jet po dálnici (kde sice jedeš rychle, ale pořád je to jednoduchý prostředí, všechny auta jedou stejným směrem, nejsou tam chodci, křižovatky atd.).

    To, co je opravdu těžký a bude to dlouho trvat, je Level 5 bez geofencingu, kdy si musíš poradit třeba s okreskou třetí třídy bez čar na krajnicích, za hustý mlhy a deště, a mít řešení na jakoukoliv situaci.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: L3 za nebezpečnou píčovinu považujou už všichni z oboru. Ty SAE levely je překonaná blbost, stejně jako „trolley problem“. To se píše už jen v časopisech.
    Jediný, co má smysl, je L4+, proto píšu o Waymo. Že nedělaj vlastní auto je jedno. Dělaj to tak všichni krom Tesly. Každá automobilka krom Tesly má technologickýho partnera.
    Důležitý je, kdo první zvládne systém. Auto samotný je trivka. SW je to složitý.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Motáš dvě věci dohromady.

    Waymo má geofencovanej level 4, ale ty auta neprodává a oficiálně je to testování.

    Ta Honda má negeofencovanej Level 3 použitelnej třeba na dálnici.

    Tesla má sice funkcema pokročilejší, ale jinak stále Level 2 systém.

    Level 3 pro dálniční použití technicky umí i pár dalších značek, ale všechny jsou pokud vím zatím reálně Level 2, protože ti to auto nedovolí neřídit. Všechny tyhle auta musí mít kameru na ksicht nebo senzor na volant, a když zjistí že neřídíš, začnou řvát.

    Ta Honda tě nechá nedržet volant/nekoukat na silnici.

    Pořád to je ale jen asistent řidiče a ne autonomie, protože musíš být v řádu sekund připravenej reagovat. Což reálně znamená, že musíš na tu silnici čumět, jinak je to nebezpečný.

    Spousta lidí považuje tenhle typ Level 3 systémů za nebezpečnou hovadinu, protože člověk není stavěnej na to, aby se náhle zorientoval v nečekaný situaci. Level 2 má podobnej problém, protože lidi stejně tak nejsou stavěný na to, aby dlouhodobě udrželi pozornost při sledování něčeho, v čem nemusí být aktivní.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: A James Bond už před dekádou:DD
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Summon ale funguje jen na parkovišti.

    Sedmičkový BMW sis taky už před čtyřma rokama mohl popojíždět přes telefon.
    MINER
    MINER --- ---
    MRAKY: Bavili jsme se o Level 3. Ne o full.
    Video streamy maj z milionů aut z jedné kamery. Jestli tě to zajímá, zjisti si, co kam montujou, z čeho maj data, a co umí ta jejich technologie. Informací je o nich dost, včetně lekce na MIT u Fridmana, který jsem tu už sdílel i dříve.
    Odpověděl jsem, na co ses ptal, ale nemám potřebu tě přesvědčovat. Jestli tě to nezajímá, klidně si zůstaň u pocitů.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DZODZO: Má certifikaci na L3, ale pokud vím, vztahuje se to jen na "traffic jam mode", tj. při popojíždění v zácpě na dálnici a v odpovídajících rychlostech. Předpokládám, že Tesla by to mohla mít taky, ale domnívám se, že by pak nemohli každou chvíli majitelům hrnout novou, výrazně upravenou verzi systému a zpomalil by se vývoj :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Taková zajímavost + elonův tweet :)
    Waymo took 8 minutes. FSD took 5 minutes and 12 seconds.

    Waymo vs Tesla FSD Beta
    https://www.youtube.com/watch?v=sibfRCgMiFE


    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: video moc pekne no, same silnice z krasnym znacenim pruhov, chcelo by to nieco z polnacky ze ako sa to chova tam
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MINER: video jsem videl, ale nezaujalo. zkusim to napsat trosku jinak.
    kazda technologie ma sve omezeni a podminky kdy bude fungovat. Jsme omezeni fyzikalnimi zakony apod. Kdyz ti nekdo zacne rikat, ze postavil pertepum mobile, tak asi taky mu nebudes verit.

    V polednich 10 letech se rozjely masivne aplikace s machine learnig. Dokazou neskutecne zazraky. Ale ona neni nahoda, ze se zacinaji objevovat az v poslednich letech. Samotna teorie je relativne stara.. Uspesne machine learning aplikace maji jako nutnou podminku(samozrejmne ze ne jedinou) masivni mnozstvi dat. A u autonomniho rizeni, ktere analyzuje visualni vstupy, potrebujes take napriklad nehody. To vyzaduje miliony a miliony najetych a zaznamenanych kilometru v podobe ulozeneho streamu...
    Pokud mas firmu, ktera se snazi delat vyvinout autonomni rizeni pomoci visualizace ( evntualne doplenene radarem), tak jsou holt stale omezezni tou nutnou podminkou, kterou jsem zminil drive.

    tohle neni o tesle. Autonomni rizeni je v plenkach a nejruznejsi "levely" na me dojem neudelaji kdyz napisou jen, ze sbiraji data ze "senzoru".... Tesla je v tomto podstatne transparantnejsi a otevrene rika, ze stahuje streamy... Sbastlit hezky interface a ujet neco malo jde i bez masivniho sberu dat. Totez plati pro jednoduche asistenty...

    ale mit plne autonomni rizeni? To je uplne jina liga. Proto se ptam, ktera dalsi firma ma pristup k video streamum ze statisicu aut. Pro mne je to pomerne rozhodujici aby to vyvolalo muj zajem...
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Plus nově jezdí ještě Jaugáry.
    Když budeš v oblasti Phoenixu v Arizoně (budeš mít místní ZIP code), tak se do toho můžeš booknout, a když jim podepíšeš NDA, tak tim můžeš jet taky, obsluhují tam několik měst: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.waymo.carapp&hl=en&gl=US
    Testing jedou v SF.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Waymo upravuje Chryslery Pacifica, a poskytuje s nimi reálnou službu, byť na omezeném území. V autě neni řidič. Jezdí to samo, objednat si to můžeš.
    Waymo už je na SAE level 4 = člověk nemusí zasahovat. Omezení je jen prostředím (geo fence a počasí).

    SAE level 3 je nejen geo fence a prostředí, ale stále může vyžádat zásah řidiče. Neumí zareagovat vždy: „when the feature requests, you must drive“.

    MINER
    MINER --- ---
    MRAKY: koukni se na to video a nekomentuj něco, o čem nic nevíš, když ses na to ani nekouknul.
    Až se na to podíváš, budeš vědět, že to není jen o senzorech, a že dělaj plně autonomní systém, a k tomu sbíraj data z milionů aut.
    Nebo si najdi další demonstrace toho, co dělaj, jako třeba komplet jízdu: https://www.youtube.com/watch?v=hCWL0XF_f8Y

    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MINER: je sber dat a sber sber dat. To co potrebujes pro pokrocily system je mit surove data. Ne nejak zpracovana. Tesla natvrdo sbira video streamy v masovem meritku. To je neco co nikdo jiny nedela ( pokud ano, tak me odkaz na nejaky zdroj.)

    To co jsi nasdilel mluvi jen o sensorech. Zavadejici marketing.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tak minimalne summon u tesly funguje aj so psom za volantom :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Waymo má nějaký Level 3 auto? Waymo prodává auta?

    Waymo má sice plně autonomní, ale geofencovaný a pomalý auta určený jen pro testování.

    Tady se bavíme o sériovým Level 3 (eyes-off) autě. Tedy autě schváleným k tomu, že nemusí po řidiči vyžadovat stálou pozornost.

    Všechny ostatní auta jsou v tuhle chvíli Level 2, což znamená, že musíš buďto držet ruku na volantu nebo sledovat silnici, a to auto to musí kontrolovat (čidla ve volantu, kamera). Nesmí tě nechat "přestat řídit".

    Tohle se týká i Tesly.

    Všechny ty videa, kde někdo v Tesle třeba spí nebo sedí vzadu, jsou výsledek toho, že to nějak ojebe.
    MINER
    MINER --- ---
    MRAKY: oni maj pokročilý kamerový asistenty, top na trhu.
    Tvrdí, že sbíraj 6 milionů km denně z VWs, BMWs a dalších aut.
    Maj dost unikátní technologii. Dokáží rekonstruovat 3D scénu i z jedné kamery a vytváří 3D mapy, které pak prodávají.
    Na rozdíl od ostatních jsou ziskoví.
    Intel’s Mobileye has a plan to dominate self-driving—and it might work | Ars Technica
    https://arstechnica.com/...01/intels-mobileye-has-a-plan-to-dominate-self-driving-and-it-might-work/
    CES 2020: An Hour with Amnon - Autonomous Vehicles Powered by Mobileye
    https://www.youtube.com/watch?v=HPWGFzqd7pI


    Podle toho, co o nich vim, řadim je na úroveň Waymo i Tesly. BTW: první generace autopilota Tesly byla od nich. Pak se Musk odpojil.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam