• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Nebo kdyby na dálnici začalo nouzově přistávat letadlo, měl bych problém odhadnout jak uhnout:)
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: třeba na safari, kdyby na mě začal útočit slon, a neměl bych prostor na ústup, bych nevěděl co dělat:)
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: já pořád přemýšlím nad tím, co je ta situace kdy hloupý člověk taky neví co má dělat.

    Čili kdy se mi za volantem stalo něco, kdy jsem zůstal stát a nevěděl co dál.

    Jedna věc mě napadá uzoucka okreska a dva kombajny s lištou. To jsem zastavil a dokonce i vylezl ven z auta. Jo a jednou proti nám běžel kůň.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jezdit po dálnici samotná umí pomalu i Octavia, když jí něco položíš na volant. Taky bys mohl spát a nejspíš by se nic nestalo.

    A ne, FSD neumí reagovat správně ve víc situacích než člověk. FSD umí ve spoustě situací reagovat líp nebo rychlejc než člověk (v těch předvídatelných), ale pak jsou situace, kdy neumí reagovat VŮBEC.

    Člověk naopak téměř nemá situace, kdy by nevěděl. Lidem se nestává, že najednou prostě nevědí nic a řeknou "hele, sorry, já nevim, poraďte mi".

    Autopilot/FSD tohle pořád dělá – i ti, co ho vychvalujou, obvykle říkají něco jako "za cestu do práce musím sáhnout do řízení jen dvakrát".

    Problém je, že "sáhnout do řízení jen dvakrát" pořád znamená, že to auto dvakrát zahlásilo, že neví a že máš řídit ty, a že by do cíle cesty nedojelo.

    Uspokojivá spolehlivost pro něco, co by mohlo být FSD, bude, až do toho řízení při cestách do práce sáhneš jednou za dva roky a ne dvakrát za jednu cestu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Tak pořád umí správně reagovat ve více situacích, než člověk. 100% to IMHO nebude nikdy - už jen kvůli cestám, co nejsou na mapě.
    A ano, bylo zachyceno vícero řidičů jak za jízdy spí, cž je technicky bezproblémové, ale není to legální...

    Není mi znám jediný případ, kdy by nějaký borec umřel, protože se "spolehl". V teslách umřelo zatím jen pár lidí a i ti, co umřeli s aktivovaným Autopilotem (ne FSD), tak zemřeli zpravidla velmi krátce po aktivaci a vyšetřování ukázalo, že příčinou bylo, že ani řidič nemohl bnic vidět...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Vychytanej Lane Assist byla nadsázka, je to kombinace spousty vychytanejch asistentů. Ale chybí tomu zálohy, redundance a obecně řešení na to, aby to mohlo fungovat bez dozoru.

    L5 z toho neudělají, než budou mít L5, tak přijde další hardware a další marketingovej název.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Tesla neumí reagovat ve všech situacích, ani to netvrdí neoficiálně, ani nejsou žádné indicie, že by to uměla.
    Spousta zásahů může být pocitových, ale dokud se na to nemůžeš spolehnout, tak se na to nemůžeš spolehnout.

    A FSD prostě nemůžeš nechat bez dozoru. Pár borců už na to dojelo.

    Pánové, tohle je vodezdi ke zdi:)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Je potřeba rozlišovat mezi "technickou L3" - tj. reálnou schopností jezdit v režimu L3 a mezi "úřední L3" - tj. bumážce, která to legalizuje.

    Tesla tu bumážku nemá, takže musí předstírat, že je to L2 systém bez vyšších ambicí.
    Na L2 je ostatně bumážka mnohem jednoduší na získání.

    Jknak co jsem viděl FSD videa, tak většina zásahů byla "pocitových" (typicky při odbočování vlevo, kdy si dřív Tesly hodně nadjížděly, možná i kvůli rozdílu v pozorovacích úhlech.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Zatím je to L2. Tesla si myslí, že z toho dokáže udělat L5.
    Zas to nesnižuj tolik.
    Mezi „hrozně vychytanym Lane Assist“ a současnym „FSD“, který jezdí přes křižovatky, dává přednost a odbočuje doleva na semaforech i neoznačených křižovatkách, objíždí překážky či projíždí stavbou, je hodně let a miliony kilometrů práce, byť potřebuje dozor.
    „Vychytanej Lane Assist“ bych říkal spíš tomu Hondímu L3 popojíždění v zácpě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jak říká Krafcik z Waymo, Tesla vyvíjí hrozně dobrej systém asistence řidiče. Ale pořád je to systém asistence řidiče, ne autonomní řízení.

    Autonomní řízení je, když to auto můžeš někam poslat prázdný, a nejenže se nemusíš obávat, že by někoho zabilo, ale dokonce to můžeš udělat legálně.

    Dokud v tom autě musí sedět řidič a dozorovat, je to takovej hrozně vychytanej Lane Assist.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: L3 vyžaduje, aby člověk nemusel dávat pozor a reagoval pouze na výzvy systému. To Tesla neumí. Je potřeba ji kontrolovat, a člověk občas musí zasáhnout i když ho systém nevaroval. Ty zásahy jsou vidět i na FSD videích a Tesla tu kontrolu člověka vyžaduje. To je L2.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Tak hlavně je to papír pro úřady a tomu odpovídá i specifická forma, použitá terminologie a velmi, velmi defenzivní právničina - plus tam je odkaz na to, že to je "L2 dle definice DMV", což teď nemám prostor googlit, co je.

    Nicméně to nic nemění na tom, že provozně to je už nyní:
    "L3-L4 systém, z úředního rozhodnutí omezený na L2"
    MINER
    MINER --- ---
    JAZZZ: Až to bude levnější, budou se dělat menší auta s menšíma baterkama.
    Až se baterka dobije za pět minut, přestane být velikost baterky tak důležitá.
    Ta změna nebude big bang. Bude probíhat postupně.
    Důchodci i ty můžete klidně spát.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JAZZZ: nie je proces tej pasty popisany niekde cesky? toto som si cital uz pred casom, ale nie je mi z toho jasne ako sa to vlastne vyraba https://www.electrive.com/2021/02/02/fraunhofer-develops-hydrogen-storage-paste/
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    MINER: sice asi nejsem mainstream, ale moc toho nenajezdim i kdyz auto potrebuju, protoze mam maly deti. sdileny pouzivat nemuzu, protoze se pohybuju mez prahou a vesnici 100km daleko a dokud se ty auta nebudou umet samy vracet, tak tam sharing fungovat nebude.
    obecne bych rekl, ze se ted kvuli lockdownu snizila mobilita obyvatel a pokud lidi dlouhodobe prestanou denne dojizdet do kanclu, tak to muze mit vyznamny dopad na prinos elektromobility. nerikam, ze bych elektroauta nejak hejtil, ale tohle je dobry si uvedomit a treba to povede k tomu, ze v budoucnu budou efektivnejsi auta, kde bude energie ulozena treba ty vodikovy paste misto predimenzovanych lithiovych baterek.
    MINER
    MINER --- ---
    JAZZZ: však důchodci, ať jezdí. Rozhodují dopady chování mainstreamu, ne minorit.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    JIMIQ: omg. to je furt dokola. spalovaci motor v aute duchodcu, co jedou jednou tydne 50km na chatu, je pro planetu daleko lepsi ale whatever
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Spalovací motor je pro planetu třistakrát horší než baterie, tvrdí bruselská organizace | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/spalovaci-motor-baterie-srovnani-elektromobilita
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Devět zemí chce od Evropské komise datum zákazu prodeje aut na fosilní paliva - Ekolist.cz
    https://ekolist.cz/.../devet-zemi-chce-od-evropske-komise-datum-zakazu-prodeje-aut-na-fosilni-paliva
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to mi je zahadou ako tam tomu id3 vypocitali tak vysoky rating za energy efficiency :)

    All Green NCAP assessments: how green is your car?
    https://www.greenncap.com/assessments/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam