• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Zatím je to L2. Tesla si myslí, že z toho dokáže udělat L5.
    Zas to nesnižuj tolik.
    Mezi „hrozně vychytanym Lane Assist“ a současnym „FSD“, který jezdí přes křižovatky, dává přednost a odbočuje doleva na semaforech i neoznačených křižovatkách, objíždí překážky či projíždí stavbou, je hodně let a miliony kilometrů práce, byť potřebuje dozor.
    „Vychytanej Lane Assist“ bych říkal spíš tomu Hondímu L3 popojíždění v zácpě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jak říká Krafcik z Waymo, Tesla vyvíjí hrozně dobrej systém asistence řidiče. Ale pořád je to systém asistence řidiče, ne autonomní řízení.

    Autonomní řízení je, když to auto můžeš někam poslat prázdný, a nejenže se nemusíš obávat, že by někoho zabilo, ale dokonce to můžeš udělat legálně.

    Dokud v tom autě musí sedět řidič a dozorovat, je to takovej hrozně vychytanej Lane Assist.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: L3 vyžaduje, aby člověk nemusel dávat pozor a reagoval pouze na výzvy systému. To Tesla neumí. Je potřeba ji kontrolovat, a člověk občas musí zasáhnout i když ho systém nevaroval. Ty zásahy jsou vidět i na FSD videích a Tesla tu kontrolu člověka vyžaduje. To je L2.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Tak hlavně je to papír pro úřady a tomu odpovídá i specifická forma, použitá terminologie a velmi, velmi defenzivní právničina - plus tam je odkaz na to, že to je "L2 dle definice DMV", což teď nemám prostor googlit, co je.

    Nicméně to nic nemění na tom, že provozně to je už nyní:
    "L3-L4 systém, z úředního rozhodnutí omezený na L2"
    MINER
    MINER --- ---
    JAZZZ: Až to bude levnější, budou se dělat menší auta s menšíma baterkama.
    Až se baterka dobije za pět minut, přestane být velikost baterky tak důležitá.
    Ta změna nebude big bang. Bude probíhat postupně.
    Důchodci i ty můžete klidně spát.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JAZZZ: nie je proces tej pasty popisany niekde cesky? toto som si cital uz pred casom, ale nie je mi z toho jasne ako sa to vlastne vyraba https://www.electrive.com/2021/02/02/fraunhofer-develops-hydrogen-storage-paste/
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    MINER: sice asi nejsem mainstream, ale moc toho nenajezdim i kdyz auto potrebuju, protoze mam maly deti. sdileny pouzivat nemuzu, protoze se pohybuju mez prahou a vesnici 100km daleko a dokud se ty auta nebudou umet samy vracet, tak tam sharing fungovat nebude.
    obecne bych rekl, ze se ted kvuli lockdownu snizila mobilita obyvatel a pokud lidi dlouhodobe prestanou denne dojizdet do kanclu, tak to muze mit vyznamny dopad na prinos elektromobility. nerikam, ze bych elektroauta nejak hejtil, ale tohle je dobry si uvedomit a treba to povede k tomu, ze v budoucnu budou efektivnejsi auta, kde bude energie ulozena treba ty vodikovy paste misto predimenzovanych lithiovych baterek.
    MINER
    MINER --- ---
    JAZZZ: však důchodci, ať jezdí. Rozhodují dopady chování mainstreamu, ne minorit.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    JIMIQ: omg. to je furt dokola. spalovaci motor v aute duchodcu, co jedou jednou tydne 50km na chatu, je pro planetu daleko lepsi ale whatever
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Spalovací motor je pro planetu třistakrát horší než baterie, tvrdí bruselská organizace | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/spalovaci-motor-baterie-srovnani-elektromobilita
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Devět zemí chce od Evropské komise datum zákazu prodeje aut na fosilní paliva - Ekolist.cz
    https://ekolist.cz/.../devet-zemi-chce-od-evropske-komise-datum-zakazu-prodeje-aut-na-fosilni-paliva
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to mi je zahadou ako tam tomu id3 vypocitali tak vysoky rating za energy efficiency :)

    All Green NCAP assessments: how green is your car?
    https://www.greenncap.com/assessments/
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    A já to plácnu ještě sem...

    https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1370974296730824704

    krásný vidět ten pokrok za těch pár měsíců, a to ještě nejede dojo a za měsíc by měla být další verze, která by to měla posunout o větší kus dál
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já určitě Tesle věřím, že se na to, co by si zasloužilo označení "Full Self-Driving" dokope, ale nebude se to jmenovat Full Self-Driving, protože mezitím už budou mít 5-10 let FSD, který skončí na Level 4 nebo časově a místně velmi omezeným Levelu 5.

    Ten systém, kterej bude splňovat to, co by si normální člověk představil pod FSD, a kterej konečně přijde s těma Muskem slibovanejma robotaxíkama (který přinesou tu "value" ve stovkách tisíc dolarů, kterou slibuje), se bude jmenovat třeba UAD (Ultimate Autonomous Driving).

    Bude to prostě stejný, jako nejdřív přišli s Autopilotem, o kterým taky tvrdili, že to jednou bude plně autonomní řízení, pak zjistili, že to vlastně asi nepůjde, tak pro další level vymysleli označení FSD.

    Nedivil bych se ani, kdyby, v duchu Teslích názvů a marketingu, toho bylo ještě víc. Třeba:

    Autopilot
    Full Self-Driving
    Ultimate Autonomous Driving
    Jedi Mind-Trick Robodriving
    HAL 9000 Predictive Autonavigation System
    CML Pokročilý automatizovaný systém samočinného řízení (to až Muskovi dojdou všechny sci-fi odkazy a zjistí, že ultimátně nerdský je pojmenovat to po scífku v jazyce, kterýmu nikdo nerozumí)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: přesněji, v tom článku píšou:
    – současný FSD není a nebude víc než L2, dokud ho nevyvinou a nezískají potřebná povolení
    (development of true autonomous features (SAE Levels 3+) will follow our iterative process(…) and any such features will not be released to the general public until we have fully validated them and received any required regulatory permits or approvals.)

    Autor článku (nikoliv Tesla) pak přichází s hypotézou, že FSD nikdy nebude víc než L2, protože si myslí, že na to nestačí současný hardware.

    Je to ale hypotéza autora článku, ne něco, co píše Tesla. Tesla píše jen to první vyjádření o současném stavu.

    Nicméně celkem bezpečně se z toho dá udělat závěr, že L3+ nebude tento rok, jak tvrdil Musk, což jsme ostatně všichni věděli tak ňák asi tušili:)

    Já si myslím, že Tesla to nebude mít ani v nejbližších letech. Osobně bych jí věřil, že nakonec to tam dokope. To „nakonec“ ale podle mě bude těch 10+ let:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    K debatě na téma, jestli je FSD opravdu autonomní řízení nebo jen asistenční systém řidiče, a jakej to je level dle SAE.

    Vyjádření Tesly pro kalifornské DMV to říká dost jasně:

    Stávající verze FSD je a vždycky bude Level 2 asistenční systém.

    Tesla Confirms To California DMV That The Full Self-Driving Beta Will Never Be Full Self-Driving
    https://jalopnik.com/...acebook&fbclid=IwAR0zTBsX0JF3KgRI_Ehk2n1IOjVCWOdkuV78uu39YumuHrx67U8GfpnadOs
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: v EV samozrejme chci packu pod volant, nebo aspon aby radici paka mela volbu mezi slabou a silnou rekuperaci
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHIX: 45 km/h dává smysl jen kvůli řidičáku AM, jinak je to použitelný opravdu jen v centru města – ale to je Aixam a Ligier taky, takže v pohodě.

    Těch 80 km/h je pro městskej provoz minimum, protože máš magistrály a okruhy a tak dále, kde se jezdí právě těch 80.

    I já musím souhlasit s COMODOR_FALKON: (peklo brzo zmrzne), cenovka bude naprosto klíčová. Už při cenovce podobný Twizy to má obrovskou konkurenci v o něco málo dražších a o hodně použitelnějších autech jako je Citigo iV nebo Dacia Spring, případně v ojetým čemkoliv. Zase u malosériovky se dá asi hrát na to, že těch pár stovek kusů se stejně prodá. Otázka ale je, jestli kvůli malosériovosti nebudete ještě dražší.

    Ad dojezd – těch 120 - 160 km s 15 kWh (mimochodem, v textu tam máte chybu, máte tam 15 kW baterku) je spočítaný tak, aby to vyšlo podle WLTP resp. skutečnosti? Zdá se mi to docela dost...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHIX: To bezpečnostní hledisko je dost zásadní, ale nejen to – nejdůležitější je, že jsou lidi na brždění motorem zvyklí (pokud to není už zmiňovanej Wartburg, kterej měl volnoběžku). Není to věc, kterou by vnímali vědomě, ale mají nějaký očekávání, jak se auto chová, a tohle je překvapí (a následně to může vést k tomu, že s tím do něčeho praští).

    To "plachtění" je dobrá věc, mimochodem to, co dělá JIMIQ: dělají třeba převodovky DSG v některých režimech automaticky – ale jenom někdy a je to o tom, vychytat to správně.

    Je to ale dobrá věc jen někdy a třeba při ježdění po městě je to naopak často blbý – a tohle nebude jezdit jinde než po městě.

    Půjč si někde elektrický Citigo iV (v Praze je má třeba carsharing GreenGo) a vyzkoušej si to. Znáš to s tou šedí teorie a zeleným stromem praxe – tohle je přesně případ, kde "plachtění" vypadá jako skvělej nápad, ale v praxi většina lidí minimálně v městským provozu obvykle zůstane u nejsilnější možný rekuperace, protože moct ovládat auto jediným pedálem je super pohodlný.

    Jestli to není moc technicky komplikovaný, tak bych tam minimálně dal přepínátko třeba na volant, silná rekuperace vs. žádná rekuperace (ještě lepší by byly 3-4 stupně).
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CHIX: Mno na takové Jižní stojce zdržuju i když jsem jenom unavenej a jedu ~70 v pravém pruhu...
    Tzn. pokud bych jel třeba od sebe ze Smíchova hrát deskovky ke kamarádovi na Chodov a nechtěl zažít "blikací peklo" tak bych se téhle silnici musel nějak vyhnout, nejspíš přes centrum.
    Obdobně platí, pokud bych jel do Holešovic na lasergame (naproti Crossu) , což je za normálu nejlepší prosvištět tunelama.

    Reálně mi tak jako bezproblémové use-case zbývá popojíždění v centru, kde je ale zároveň i velmi dobré pokrytí MHD, nebo na vesnici, kde by ale byl zapotřebí i nějaký úložný prostor, minimálně v podobě "zahrádky" na střeše a tak 2-3 nákupních tašek uvnitř.
    (Aby to předčilo skutečného konkurenta, elBlesk tříkolku)
    CHIX
    CHIX --- ---
    CRAZY_IVAN: ne. pouzivam shiftcontrol :o))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam