• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Protože je zákazník natvrdlej.

    Tys pořád nepochopil, že ceníková cena auta není cena, za kterou automobilka to auto prodá, a to ani když na to auto nebude sleva.

    Automobilka neprodává auto zákazníkovi!

    Automobilka prodává auto dealerovi (případně importérovi), kterej na něm bude mít někde od 5% za socka model po třeba 20-30% za něco drahýho.

    Jestli ti tedy vychází v tom grafu mezi výrobní cenou a ceníkovou cenou 17%, nejsou to žádný overhead costs, ale marže prodejce.

    (opět, netýká se Tesly)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Pod jakou cenou? On věděl, kolik za to dealer zaplatil?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: vidíš, a kámoš takhle koupil pod cenou A6 Allroad, přesně kvůli tomuhle důvodu, protože dealer byl přesně to auto od kvóty před koncem roku
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: připomněls mi paní u kasy, co neumí anglicky, a tak na cizince křičí víc a víc, a pomaleji stále tu svou:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A ne, dealeři opravdu neprodávají pod cenou, za kterou to auto kupujou. Maximálně jdou na nulovej zisk a počítají s tím, že vydělají na financování (pokud zrovna nabízí nějaký normální a ne úvěry na RPSN 0,5%).

    Takže náklady na výrobu auta musí být pod cenou, kterou za něj platí dealer, a musí v nich být zahrnuty i všechny fixní náklady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak potřetí a ještě pomalejc a jednodušejc.

    Když z ceníkový ceny odečteš marži dealera/importéra, nezbude ti na žádný další náklady vůbec nic. Marketing, vývoj, výstavba továren, záruční servis, financování, homologace, administrativa – tohle všechno musí být někde v tom grafu, protože nad ním už to být nemůže.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: tak v principu takhle to funguje i v suprmarketech - zboží v akci (pokud je opravdu v akci a ne jak to dělá alza na black friday) je dotováno tím ostatním zbožím, které si koupíš k tomu (ve všeobecnosti)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: to je přesně důvod, proč 17 % overhead costs neznamená, že automobilka a supply chain nemůže mít vyšší marže.
    Ty analýzy se týkají jednoho modelu.
    Pricing a upsell a průměrné marže je úplně jiná analýza, kterou tu nikdo neřešíme.
    Krom toho dealer může prodávat i pod cenou, aby dosáhl na vyšší kvótu pro příští rok.
    Proto ti to nevychází.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo.

    Ten poměr výrobní cena/vývoj/homologace/fixní náklady/whatever co tam ještě je musí vyjít nějak rozumně napříč modelovou řadou a drahý, vybavený verze umožňují existenci těch chudejch.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: takze priplatkove vybavy v podstate financuju holobyty?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo a to ještě nemluvím o tom, že poměr výrobní a prodejní ceny je u různých verzí různýho auta masivně odlišnej.

    Většina příplatkových prvků, od elektrikcejch okýnek po LED Matrix světla nebo navigaci, totiž stojí výrobně mnohem míň než kolik se za ně připlácí. Dokonce existujou případy, kdy se připlácí za věc, kterou vyrobit nestojí navíc vůbec nic, nebo která už tam přímo je.

    Typicky se to týká věcí jako je navigace, různý asistenti a podobně, který se dají aktivovat softwarově, ale stejně se za ně připlácí. Nebo věcí, který stojí vyrobit pár drobných, ale jsou za peníze navíc (od LED zadních světel po nejrůznější designový kraviny).

    Nebo dokonce věcí, který stojí míň, ale připlácí se za ně. Třeba manuální stahování oken je pravděpodobně většinou dražší na výrobu než elektrický, ale některý výrobci ho nabízej dál, aby mohli chtít příplatek za elektrický. Nebo různý designový píčoviny typu "ozdobné lišty v provedení lesklá černá" tam, kde základ je (výrobně dražší) chrom.

    Ve výsledku bude rozdíl mezi základním Golfem bez výbavy a nejdražším možným Golfem třeba 30%, v ceníku ten rozdíl bude v násobcích.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: protože vyvinuli drahá tlačítka a musejí jich vyrobit miliardy aby se to vyplatilo, ne asi? :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Protože vyrábět auta se vyplatí jen když jich vyrobíš strašně moc. Jediná cesta, jak se ti masově vyráběný auto může vůbec vyplatit vyrábět, jsou úspory z rozsahu a potřebuješ těch aut udělat strašně moc.

    Proto je dneska víceméně nemožný úspěšně provozovat masovou automobilku, která vyrobí méně než milion aut ročně a i to je na hraně (fungujou tak možná Subaru a Mazda). Jinak potřebuješ ideálně sdílet věci v rámci jednoho koncernu, abys toho vyrobil ještě víc na stejný technice, protože vývoj je prostě drahej.

    A k tomu se přidává to, že tohle dělaj všichni, takže se všichni vzájemně tlačí nadoraz s cenama a maržema.

    Jinak to mají jen luxusní značky, a to ještě ty opravdu luxusní – někdo jako BMW nebo Mercedes-Benz už je vlastně normální automobilka, která tlačí auta na cenu.

    Metoda "vyrobíme těch aut málo a napálíme cenu" funguje opravdu dobře jen u Ferrari, trochu u některejch Porsche a do jistý míry možná u Bentley, Rollse, Astonu, Lamborghini a podobně.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    podle me nejtajnejsi je cena tlacitek
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Část druhá, jak je to s tím, "co stojí vyrobit auto".

    Za prvé bych předeslal, že jakákoliv takováhle debata je čistě teoretická, protože jak říkal JYRKA:, tohle je skoro ta nejtajnější věc v celý automobilce.

    To, co jsem popisoval jako "zlomek celkový ceny auta" je skutečně čistá výrobní cena. Tzn. kolik tě stojí vyrobit to auto, když už máš to auto vyvinutý, postavenou fabriku atd.

    Pak taky můžeš jako "výrobní cenu auta" počítat cenu jeho výroby včetně všech investic – třeba postavení továrny, vývoje, homologace atd., což bude případ toho grafu. Vývoj novýho modelu (ne nový platformy, ale něco jako když poskládáš Fabii jako lego z už existujíích kousků) stojí miliardy eur, homologace minimálně stovky milionů, fabriky atd. jakbysmet.

    Tohle klidně můžou mít v tý analýze označený jako "direct costs".

    Ale i tak jsou ty grafy divný, protože viz předchozí příspěvek.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: "něco jako VW Finance, co často nabízí úroky víceméně zadarmo aby prodali auta" - hm preco potom vyrabaju tolko aut ked maju problem ich predat? alebo preco nevyrabaju auta, ktore su predajnejsie, aby ich nemuseli tak tlacit?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo, mě se v prvním příspěvku popletly dolary a eura, tam uznávám drobnou chybu.

    Nicméně ti to POŘÁD NEVYCHÁZÍ.

    Za prvé, automobilka neprodává auta za ceníkovou cenu (s výjimkou Tesly, která má jinej distribuční model). Za ceníkovou cenu prodává dealer (entita zcela nezávislá na automobilce, prostě týpek nebo firma co má dealerství) auto zákazníkovi. Dealer koupí auto obvykle od importéra (nevím jak VW v Německu, ale třeba Škoda Auto má skutečně i importéra pro Českou republiku, což je jiná společnost než mateřská Škoda Auto).

    Už marže dealera jsou poměrně dost tajná věc, cena pro importéra je tajná už tuplem. Já viděl kdysi tyhle čísla omylem, když jsem rozmlátil novinářskýho Focuse ST a právníci mi do smlouvy o úhradě škody napsali omylem všechny ceny. U toho auta, který v ceníku stálo nový něco přes milion, byla cena pro dealera něco jako 750 tisíc a cena pro importéra něco jako 450 – už nevím přesně, jak si toho všimli, tak to hned vymazali a dali mi novou kopii.

    Pravda, Focus ST byla drahá verze relativně levnýho auta, věc, na který jsou nejvyšší marže. Třeba na Fabii má dealer něco jako 10-15 tisíc korun.

    Kolik má na Golfu, to se dá odhadnout podle toho, jaká se na něj dá dostat sleva, která se dává z marže dealera. U Volkswagenu je pro středně drahý auta typický, že můžeš dostat dejmě tomu 12-15 % z ceníkový ceny.

    Ostatně od dob, co máme internet, se stačí podívat na ceny, za který dealeři nabízejí skladový auta:

    Volkswagen | Auto kaufen bei mobile.de
    https://suchen.mobile.de/...lse&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING

    Golfy 1.5 TSI tam máš od 20 tisíc euro s daní. Tady máš novej 2021 Golf VIII 1.5 TSI za 17 tisíc eur bez daně:

    Volkswagen Golf 8 1.5 TSI ACT OPF Life ACC PDC Klima MJ2021 als Limousine in Kreuztal
    https://suchen.mobile.de/...Option.sortOrder=ASCENDING&searchId=3f14de8b-052a-1cab-9331-0e3dff026809

    Takže ne, 17 % rozhodně není overhead automobilky, 17 % z prodejní ceny nestačí ani na overhead prodejce a importéra, případně finančního oddělení automobilky – něco jako VW Finance, co často nabízí úroky víceméně zadarmo aby prodali auta.

    Toť první část – proč nad tím grafem už nemůže bejt na straně automobilky nic dalšího (mimo Teslu, která má úplně jinej obchodní model, což BTW ty grafy nezohledňujou).
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: me bavi, jak si tu pokazde Bobash vybere nekoho jineho, koho udolat a je jedno na jakem tematu. (nic ve zlem, opravdu se bavim :)

    nicmene je fakt, ze toho vi hodne a zaroven jako spravny novinar, dokaze obhajit i to co nevi :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: nejlevnější T3 stojí podle webu $37,5k bez daně proti $31k v grafu. Ten samý rozdíl u ID.3, na který jsem se ptal a začali jsme tak tuto diskuzi.

    Tedy na overhead costs vychází z grafu iHned 17 %.
    Munro v té druhé analýze přímo v brafu Golfa počítá overhead costs asi 16 %.
    Tedy kolem 83-4 % na výrobu auta.
    To je v rozporu s tvým tvrzením BOBASH: že samotná výroba auta je zlomek, ani ne čtvrtina jeho ceny.

    Jsou lidé, kteří chápou hranici toho, čemu rozumí. Ty mezi ně nepatříš.
    Čímž bych diskuzi ukončil a ostatním poděkoval, že mi pomohli pochopit ty grafy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady něco k tématu. Redaktoři Finmagu jsou naštěstí chytří a hloupé chyby nedělají :))

    Brouk pro budoucnost. Elektro(p)osel od VW mění kurz autobyznysu | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/...kop/425176-brouk-pro-budoucnost-elektroposel-od-vw-meni-kurz-autobyznysu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam