SHEFIK:
MINER:
Tak ještě jednou a pomalu, aby to pochopili i "ekonomičtí odborníci".
Nepočítat s fixními náklady a počítat jen variabilní (naopak by to bylo dost divný) by byl naprosto legitimní pohled. Ale ten graf musí obsahovat VŠECHNY náklady, protože odpovídá tomu, za kolik se to auto nakonec prodá.
Podívejte se na ceníkový ceny bez DPH Golfu, ID.3 a Tesly. U Tesly to přesně odpovídá prodejní ceně bez DPH (Model 3 Standard Range stojí 40 tisíc eur s DPH, takže cca 31 600 bez DPH), u obou VW přibližně taky – u VW samozřejmě ceny závisí na výbavě, zemi kde se to prodává a podobně. Za asi 21,5 tisíce bez daně se prodává úplně nejholejší možná 1.5 TSI, nějaké normálně vybavené bude odpovídat tak těch cca 24 tisíc co tam je.
U ID.3 je to podobný, zase nevíme verzi, ale výška toho sloupce odpovídá ceně bez DPH základního modelu ID.3 na německým thru.
Takže celej ten sloupec dohromady jsou peníze, který za to auto automobilka dostane.
Tedy ještě přesněji řečeno, jsou to peníze, který za to auto dostane Tesla, která auta prodává napřímo.
V případě ID.3 a Golfu to jsou peníze, který za to auto dostane prodejce. Což je samozřejmě o notnej kus víc, než dostane automobilka, protože ten prodejce má nějakou marži.
U tý ID.3 bude asi i marže prodejce malá, proslýchá se, že na nich dealeři mají úplný drobný, ale třeba u toho Golfu to musí být minimálně 10%, spíš víc – součet sloupce je CENÍKOVÁ cena, auto za ceníkovou cenu nikdo při smyslech nekupuje. A ten prodejce tu slevu musí z něčeho dát, žejo...
A pak je tu taky importér (což je taky samostatná entita, byť často jen formálně) a ten musí taky z něčeho žít.
(Párkrát jsem viděl ceníky různejch aut se všema cenama, včetně toho, co za to auto "zaplatí" dealer nebo co za něj "zaplatí" dovozce" – což normálně neuvidíte, protože je to tajný. Byly to rozdíly až ve stovkách tisíc oproti tomu, co má to auto napsaný v ceníku).
Takže, pokud nebudeme vycházet z hypotézy, že VW a Tesla jsou charity, musí být všechny ostatní náklady taky obsaženy někde v tom sloupci, a jediný místo, kde můžou bejt, je ten vágně popsanej žlutej kousek.
Pak je taky možnost, že jsou třeba vedlejší náklady a fixní náklady fabrik započtený i do nákladů na výrobu baterky a pohonného ústrojí, a do "výroby zbytku auta" je započtený i marketing, logistika, financování a podobně.
Ale minimálně popisky toho grafu jsou píčovina a psal je někdo, kdo se nad tím buďto nezamyslel nebo nemá nejmenší tušení o tom, jak funguje prodávání aut.