• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: A zapomněl jsi na ruční brzdu, která u Citroenu a Oltcitu brzdila přední kola.
    S tím si údajně zažil spoustu srandy v zatáčce jeden pilot rallye, kterého posadili nepřipraveného do Oltcita :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Citroeny v určitý době (určitě CX a SM, snad i DS, ale ty možná ne všechny) měly místo brzdovýho pedálu takovej čudlík, co vypadal trochu jako houba, a brzdy se ovládaly tlakem. Tedy intenzita nikoliv podle toho, jak moc jsi pohnul nohou, ale jak intenzivně jsi zatlačil.

    A CX a SM měly taky strojní řízení, u kterýho se volant sám rovnal do středu i na místě, a takový věci. Prostě všechno jinak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Že ty máš Citroën? :)

    Robotizovaný manuály od Citroenu jsou jedny z mála "automatických" převodovek co nemají režim P a místo toho používáš N a k tomu ruční brzdu.

    P je v podstatě neutrál plus brzda. U klasických automatů s hydrodynamickým měničem na to je západka v převodovce, některý novější to simulujou brzdama.

    Každopádně u většiny aut se používá P a naopak se téměř nevyužívá N. P je režim "zastavil jsem, chci stát". N je režim "kola odpojený od motoru, motor může běžet, ale auto není zabrzděný".

    Neutrál je potřeba typicky pro tažení, tlačení nebo něco podobnýho. To, co chceš většinou použít, je právě P.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Abych to vysvětlil - bezpečnostní funkce se musí chovat konstantně stejně a blbuvzdorně. Jestli to může někdo přehodit a pak si majitel nezabrzdí auto, tak je to docela průser.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    LA_PIOVRA: To zní skoro tak uživatelsky přátelsky a bezpečně, jako to řešení Tesly :)
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    MINER: mam tam HW tlacitko na zapnuti/vypnuti toho, zda se po zhasnuti motoru zapne automaticky P nebo ne.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: já P v živote nepoužil.
    Naopak jsem do něj párkrát zapomněl přepnout při zhasnutí motoru.

    Některý převodovky už snad P nemaj, ne?
    Nedělá třeba BMW Péčko samo? Nebo Japonci? Hybridy?
    Nevím, někde jsem to už viděl, ale nepamatuji si u koho.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: dummy dotaz, co byl hříbeček? :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: kvůli start/stop?
    Ale třeba v průtažný myčce chceš mít zhasnutej motor a zapnutej neutrál.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Na P může běžet motor na volnoběh, auto stojí (je zabržděný, u klasických automatů mechanicky v převodovce, u DSG a podobně to tuším bývá normálně brzdama).

    N je totéž, ale kola se volně pohybují.

    Bez P to fakt nejde, bez neutrálu v normálním provozu jo a můžeš ho mít třeba na tlačítko někde stranou.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: já třeba nechápu, proč u elektronických převodovek dávno nezrušili P.
    Zhasnu motor, začne Péčko, ne?
    Asi to bude tím, že automobilky nechtějí měnit něco, co jakž takž funguje, ani když pro to přestane existovat důvod. Jinak si to nedokážu vysvětlit.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: na Citroën mi nesahejte, borci:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Tohle už se dostává do levelu Citroënu a věcí jako "hříbeček" místo pedálu brzd. A možná i za něj.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Vzpomínáte na přepínač blinkrů u Opelu Vectra? Jak byl pevný, jen reagoval na tlak? Taky se neujal
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ony jsou voliče problém i u tradičních automobilek, který taky začaly vymejšlet kraviny.

    Ještě relativně rozumná varianta jsou tlačítka PRND, to už se poprvé objevilo v 50. letech a je to relativně "blbuzdorný".

    Horší jsou voliče ve formě páky, která se někam pohne a pak se vrátí, takže nevíš, v jaký je poloze – a navíc ne u všech automobilek to má stejnou logiku, třeba u Volva musíš pro D nebo R cvaknout dvakrát, u většiny ostatních jednou.

    Už i takovýhle věci docela dost lidí zabily – takový ty nehody kdy tě přejede vlastní auto, protože sis nevšiml, v jaký poloze máš volič.

    Ale auto, ve kterým rozhoduje AI a ty máš na nepřehledným displeji override?

    Jako já fakt nevím, nevylučuju, že je to PR stunt a dodávat to začnou normálně s kulatým volantem a voličem nebo tlačítkama, ale u Muska bych se ani nedivil tomu, kdyby to myslel vážně...
    MINER
    MINER --- ---
    Buď jim nedochází, že nejde jen o volbu D/R, ale, že člověk musí mít i důvěru, jistotu, co auto udělá.
    Dost možná je páka prostě nejlepší, protože člověk to má automatizovaný, a nechce nic kontrolovat. Prostě vždycky posune páku, a nepřemýšlí o tom.

    Ale dovedu si představit, že udělaj i nějaký příčetný bezpákový řešení. Třeba že R změní displej schema na dark a zobrazí couvací kameru přes většinu displeje, aby to bylo zřejmý na první pohled. A gesto přes obří volič na obrazovce D/R bude sloužit jako páka.
    Musí to být zjevné a automatizovatelné.

    Trošku si začínám myslet, že lidi zase jen provokujou, aby měli zase publicitu, a pak tam daj nějakej příčetnej volič D/R.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Nebo by to aspoň mohlo bejt větší. Nebo by to nemuselo fungovat na posunutí, ale na zmáčknutí.

    Nebo by nemusel bejt neutrál v nějakým podmenu (!).

    A nebo by prostě Tesla nemusela šetřit a mohla tam dát normální ovladač.

    Tohle si obhajujou tím, že to auto bude samo vědět kam chceš jet, ale to je celý kravina a vymýšlení vymyšlenýho.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    DAN_F: nj a občas už máš někde tlačítka (třeba Honda E)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: problem odpadne az zacnu vsetci vyrobcovia EV montovat baterie s teplotnym managementom a dobrym chladenim, napr. nissan z nejakeho nepochopitelneho dovodu toto nema ani v leaf2 a iba to ofukuju nejakymi vetrackami :)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JIMIQ: Řadící páka je blbost. V dnešní době nemá žádný rozeznatelný tvar a za chvíli by s ní byl stejný problém, jako s ikonou diskety pro "ulož" :)
    KEB
    KEB --- ---
    Asymetrickou teplotní modulací k rychlému nabíjení elektromobilů
    https://oenergetice.cz/...omobilita/asymetrickou-teplotni-modulaci-k-rychlemu-nabijeni-elektromobilu

    Ve městě zní jojo styl opravdu použitelně :-D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam