• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: v zime nemuzes davat rucku a nemuzes stat na siky plose na N
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: na křižovatce stojim na brzdě. Když zastavim na dýl, vypnu motor.
    Fakticky ty funkce stejně dubluje klíček zapalování.
    Vypnutí motoru = N (a můžeš i táhnout JYRKA:)
    Vyndání klíčků nebo 0 = P (podobně mám nastavenou elektronickou brzu, že se sama zatáhne).
    V 99 % to stejně nikdo nepotřebuje. Já jsem to nepotřeboval ve 100 %.

    Prostě je imho zbytečné mít na to další voliče. A cokoliv je zbytečné, je zbytečné.
    Zrušil bych to nebo zakázal nebo zakázal a zrušil.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: v průtažný myčce to N potřebuješ. Při stání na kopci se zas P hodí jako doplněk k ruční brzdě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A co teda děláš, když zastavíš? Dáš tam N a ruční brzdu?

    P i N mají svůj jasnej účel. P je pro parkování, kdy ti nahrazuje to, že auto s manuálem můžeš zabrzdit "na kvalt". U automatu bys musel spoléhat jen na ruční brzdu, což není úplně dobře.

    N je když s tím potřebuješ hejbat.

    U elektromobilu už to není tak zásadní, tam se to zabrzdění převodovky tuším často simuluje jinak, i když mám pocit, že některý auta furt mají normální P (což by bylo rozumný, protože ruční brzda není nejspolehlivější věc).
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Mám, ale s klasickym automatem.

    Já bych P i N zakázal. Nebo aspoň zrušil pro nadbytečnost.
    N = vypnutej motor.
    P = vypnutej motor a zabržděno.
    Je to zbytečné.
    Stačí D/R.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: A zapomněl jsi na ruční brzdu, která u Citroenu a Oltcitu brzdila přední kola.
    S tím si údajně zažil spoustu srandy v zatáčce jeden pilot rallye, kterého posadili nepřipraveného do Oltcita :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Citroeny v určitý době (určitě CX a SM, snad i DS, ale ty možná ne všechny) měly místo brzdovýho pedálu takovej čudlík, co vypadal trochu jako houba, a brzdy se ovládaly tlakem. Tedy intenzita nikoliv podle toho, jak moc jsi pohnul nohou, ale jak intenzivně jsi zatlačil.

    A CX a SM měly taky strojní řízení, u kterýho se volant sám rovnal do středu i na místě, a takový věci. Prostě všechno jinak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Že ty máš Citroën? :)

    Robotizovaný manuály od Citroenu jsou jedny z mála "automatických" převodovek co nemají režim P a místo toho používáš N a k tomu ruční brzdu.

    P je v podstatě neutrál plus brzda. U klasických automatů s hydrodynamickým měničem na to je západka v převodovce, některý novější to simulujou brzdama.

    Každopádně u většiny aut se používá P a naopak se téměř nevyužívá N. P je režim "zastavil jsem, chci stát". N je režim "kola odpojený od motoru, motor může běžet, ale auto není zabrzděný".

    Neutrál je potřeba typicky pro tažení, tlačení nebo něco podobnýho. To, co chceš většinou použít, je právě P.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Abych to vysvětlil - bezpečnostní funkce se musí chovat konstantně stejně a blbuvzdorně. Jestli to může někdo přehodit a pak si majitel nezabrzdí auto, tak je to docela průser.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    LA_PIOVRA: To zní skoro tak uživatelsky přátelsky a bezpečně, jako to řešení Tesly :)
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    MINER: mam tam HW tlacitko na zapnuti/vypnuti toho, zda se po zhasnuti motoru zapne automaticky P nebo ne.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: já P v živote nepoužil.
    Naopak jsem do něj párkrát zapomněl přepnout při zhasnutí motoru.

    Některý převodovky už snad P nemaj, ne?
    Nedělá třeba BMW Péčko samo? Nebo Japonci? Hybridy?
    Nevím, někde jsem to už viděl, ale nepamatuji si u koho.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: dummy dotaz, co byl hříbeček? :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: kvůli start/stop?
    Ale třeba v průtažný myčce chceš mít zhasnutej motor a zapnutej neutrál.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Na P může běžet motor na volnoběh, auto stojí (je zabržděný, u klasických automatů mechanicky v převodovce, u DSG a podobně to tuším bývá normálně brzdama).

    N je totéž, ale kola se volně pohybují.

    Bez P to fakt nejde, bez neutrálu v normálním provozu jo a můžeš ho mít třeba na tlačítko někde stranou.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: já třeba nechápu, proč u elektronických převodovek dávno nezrušili P.
    Zhasnu motor, začne Péčko, ne?
    Asi to bude tím, že automobilky nechtějí měnit něco, co jakž takž funguje, ani když pro to přestane existovat důvod. Jinak si to nedokážu vysvětlit.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: na Citroën mi nesahejte, borci:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Tohle už se dostává do levelu Citroënu a věcí jako "hříbeček" místo pedálu brzd. A možná i za něj.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Vzpomínáte na přepínač blinkrů u Opelu Vectra? Jak byl pevný, jen reagoval na tlak? Taky se neujal
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ony jsou voliče problém i u tradičních automobilek, který taky začaly vymejšlet kraviny.

    Ještě relativně rozumná varianta jsou tlačítka PRND, to už se poprvé objevilo v 50. letech a je to relativně "blbuzdorný".

    Horší jsou voliče ve formě páky, která se někam pohne a pak se vrátí, takže nevíš, v jaký je poloze – a navíc ne u všech automobilek to má stejnou logiku, třeba u Volva musíš pro D nebo R cvaknout dvakrát, u většiny ostatních jednou.

    Už i takovýhle věci docela dost lidí zabily – takový ty nehody kdy tě přejede vlastní auto, protože sis nevšiml, v jaký poloze máš volič.

    Ale auto, ve kterým rozhoduje AI a ty máš na nepřehledným displeji override?

    Jako já fakt nevím, nevylučuju, že je to PR stunt a dodávat to začnou normálně s kulatým volantem a voličem nebo tlačítkama, ale u Muska bych se ani nedivil tomu, kdyby to myslel vážně...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam