• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    GOR: S dovolením jsem to aplikoval na tvůj. Jestli je moje úvaha úplná hovadina, klidně mě s tim pošlete všichni do prdele :)

    Bilančně na teoretickou náhradu všech výkonů v naftě a benzinu potřebujeme:
    2019 bylo na český trh uvedeno 1,6 mil. t benzinu a 5 mil. t nafty.
    Benzin má výhřevnost 46,4 GJ/t, nafta 42 GJ/t.
    Takže v benzinu máme 74,24 PJ, v naftě pak 210 PJ.
    Benzínový motor bude mít měrnou spotřebu bratru 12,5 GJ/MWh, tj. 12,5 PJ/TWh, naftový 11 GJ/MWh=PJ/TWh

    Takže v netto energii to máme 6 + 19 TWh = 25 TWh pro potřeby spalovacích motorů, ale protože je jejich účinnost udávaná 12 %-30 % (https://www.fueleconomy.gov/feg/evtech.shtml). I když jsme odpadiště aut z evropy, tak budu brát 30%.

    25*0,3=7,5 TWh by mělo na stejný cesty stačit EV.


    Účinnost řetězce přenos->distribuce-> nabít->vybít->pohon bude cca 0,97->0,95->0,9->0,9->0,97=0,72.

    Takže na výlezu z blokovýho trafa potřebujeme cca 10,5 TWh.
    GOR
    GOR --- ---
    CRAZY_IVAN: Dej prosim tvuj orientacni vypocet s rozpisem predpokladu a kroku. Diky.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    s kamarádem jsme nedávno počítali, že by teoreticky stačilo cca 130 km2 solárů na pokrytí aktuální spotřeby benzínu a nafty, když se započítala vyšší účinnost EV motorů a počítalo se s roční výrobou 1m2 solarů 220 kWh, ale taky je možný, že jsme se sekli :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    GOR: mam pocit, že nepočítáš s větší učinností elektrického ústrojí, sice počítáš ztráty cestou, ale imho bys měl brát v potaz násobně větší účinnost elektrického motoru vůči libovolnému spalovacímu (protože tu navíc nejezdí jenom nejmodernější motory)

    takže měrná spotřeba spalovacího motoru je jedna věc, ale reálně nebudeš potřebovat tolik energie, protože ele jsou efektivnější
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: a nemálo sežerou i busy a ty se už nahrazují
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    GOR: jen poznamenam ze v tom jsou nakladaky, traktory a naftove vlaky
    A hodne elektriny (3TWh jestli si dobre pamatuju) usetri vypnute rafinerky

    Dale - cast te elektriny bude vyrobena doma ze stresni FV, takze ucinnost se zvysi o par procentnich bodiku
    KEB
    KEB --- ---
    Renault představuje nové Kangoo. Má chytré dveře a elektrickou variantu - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...rce=hp&seq_no=6&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

    265km mi přijde u něčeho takovéhleho docela málo a samozřejmě chybí cena (jak moc může klesnout dojezd, když tam naložím půl tuny cementu?)
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Na letišti to je na prostup terminálem, takže tam maj golfáky a podobný cajky. Taxi služby maj svůj vercajk do aut, když s nima jezdí rodiny s mrňatama nebo škvrňatama.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Offtopic, ale s tou dětskou sedačkou se létá, nebo na co se na letišti objednává?
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: tak to jsem zvědavý, vždycky když tohle řekne bobash, tak se na něj sesypou jako Sršni :-D

    MINER: to jakože mě cedta vyjde pod korunu deset na km? Ve dne v noci kdykoliv? A budu si moci vybrat jakou sedačku? A bude v tom autě moci synek nadrobit nebo se pozvracet? A ty plinky, vlhcenyt ubrousky, a spousta dalších osobních věcí tam bude nebo se stim budu muset vláčet jak trouba? Samé otázky... :-D
    GOR
    GOR --- ---
    DZODZO: No, ono to s tou nadbytečností není až tak jednoduché. Ten export je vykazován v bilanci, nemám na to po ruce podklady (máme tu někoho z ČEPS? :-)), ono to může být v extrémech tak, že na těch 13 TWh bilančního exportu odstavím právě 2 GW uhelných elektráren na dole nebo taky neodstavím ani 1 MW, jen snížím využití těch zdrojů, protože je potřebuji na krytí špiček (představ si špičku jako situaci, co trvá třeba 800h ročně).

    Takže na tohle neumím z fleku odpovědět. Blbé je, že tyhle špičky se zpravidla vyskytují v zimě, kdy větrníky stojí obalené námrazou a fotovoltaiky dělají 0,05 instalovaného výkonu, protože intenzita záření je někde okolo 50 W/m^2 nebo taky 0,0 protože je zrovna 14 hodin denně tma.

    Na elektromobilitu je moc fajn jaderná elektrárna, řízenými odběry v sedlech krásně zploštím diagram zatížení a nemusím ke každým 2GW JE stavět 1 GW Dlouhých strání :-)
    MINER
    MINER --- ---
    GOR: tak to sedí. To jsou asi 2 Temelíny. Nejdřív jsem se sekl, pak opravil. Vidíme to stejně.
    GOR
    GOR --- ---
    MINER:
    Bilančně na teoretickou náhradu všech výkonů v naftě a benzinu potřebujeme:
    2019 bylo na český trh uvedeno 1,6 mil. t benzinu a 5 mil. t nafty.
    Benzin má výhřevnost 46,4 GJ/t, nafta 42 GJ/t.
    Takže v benzinu máme 74,24 PJ, v naftě pak 210 PJ.
    Benzínový motor bude mít měrnou spotřebu bratru 12,5 GJ/MWh, tj. 12,5 PJ/TWh, naftový 11 GJ/MWh=PJ/TWh

    Takže v netto energii to máme 6 + 19 TWh = 25 TWh. Účinnost řetězce přenos->distribuce-> nabít->vybít->pohon bude cca 0,97->0,95->0,9->0,9->0,97=0,72.

    Takže na výlezu z blokovýho trafa potřebujeme cca 35 TWh.

    Nějakou část z těch 35 TWh můžeme dostat, za předpokladu nočního nabíjení, z většího využití zdrojů, které bychom i tak museli mít na krytí diagramu zatížení, alenetroufám si říct, kolik to bude.

    Jinak je 35 TWh ekvivalent:
    4,5 - 5 GW v JE
    5,5 - 6 GW v uhelný elně na dole, asi i v paroplynu, když jiný zdroje nebudou.
    12 GW v suchozemských větrnících (bilančně, ne diagramově)
    30 GW ve fotovoltaice (bilančně, ne diagramově)

    Jsou to jen rychlý odhady, ale nemyslím si, že bych se seknul. Samozřejmě se to nestane přes noc, bude to nějak postupně.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GOR: a ktore z tych uhelek su tie co uz teraz exportuju nadbytocnu elektrinu a teda ich nepotrebujeme nahradit?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: az bude ta toyka porazat to lambo na okruhu tak to bude vskutku sokujuce
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: teď sdílení nefunguje, protože to není levnější než vlastnit auto a musíš na něj čekat.
    Naopak s autonomií bude vlastnictví auta dražší než platba za jízdu, nečekáš, neparkuješ, voláš si auto, který potřebuješ na danou příležitost.
    Bez pochyby budou fandové, kteří auta budou vlastnit, ale bude to drahá sranda, která přestane dávat ekonomický smysl.

    Pro rejpaly: Dětskou sedačku si objednáš s autem stejně jako třeba teď na letišti
    Pro strašpytle: (myslim, že Voyage) už teď dezinfikuje auta automaticky po každé jízdě UVčkem.

    Dnes se nemíním hádat, takže je to na vás. Musí to oddřít někdo jiný.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: pardon, neumim počítat, potřebujeme 2 Temelíny:)
    GOR
    GOR --- ---
    MINER: To je takový obecně tradovaný omyl. Nám nestačí postavit ekvivalent Temelína, my potřebujeme nahradit všechny dosluhující elektrárny - namátkou jen co dám z hlavy: Počerady, Mělník III, Chvaletice, Dětmarovice, Dukovany, Opatovice, Ledvice II, Prunéřov II, Tisová I+II a mraky dalších a k tomu navíc postavit ekvivalent Temelína.

    Aby bylo veselo, kupříkladu v sousedním Polsku je to ještě o něco méně veselé.

    Už teď je skoro jisté, že to nemůže dopadnout jinak, než zběsilou výstavbou paroplynových bloků na poslední chvíli v okamžiku, kdy se nám ten skanzen začne definitivně sypat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Autonomni auta ktera zrusi vlastnictvi? Nasel jsi krasne tema na hadku :)

    MINER: Prosim Te, kde funguje dobre jakekoliv sdileni prostredku? Ani ty bordely se nedaji takto nazvat
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Ať nežeru, ta total consumption je uvažována rovnoměrně, takže na živení 100 % EV potřebujeme postavit celej ekvivalent jednoho Temelína, nebo jenom přestat energii exportovat, protože vyvážíme víc než Temelín:)
    A pár drátů za těch 20 let snad taky natáhneme…
    MINER
    MINER --- ---
    Konečně někdo spočítal náklady 100 % elektrifikace.
    Na US: https://www.youtube.com/watch?v=7dfyG6FXsUU
    – navýší celkovou spotřebu o 33 % (u nás to je proporčně ⅔ Temelína)
    – roční růst spotřeby je nyní 4 %, takže jinak takhle naroste za 8 let
    – zatížení na grid, pokud by každý nabíjel doma, by bylo o 50 %
    – tedy jako kdyby každý zapnul klimu ve stejný čas
    Reálně to bude míň, protože lidi budou nabíjet různě a v různý čas a nabíječky to budou vykrejvat baterkama.

    Neb přechod do 100 % EV bude trvat 20+ let a do tý doby očekávám, že nastoupí autonomní auta, která zruší vlastnictví aut a tedy i nabíjení aut doma, tak mě to tímto přestalo znervózňovat.
    Je to dost, ale je to datel.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam