• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: tak to jsem zvědavý, vždycky když tohle řekne bobash, tak se na něj sesypou jako Sršni :-D

    MINER: to jakože mě cedta vyjde pod korunu deset na km? Ve dne v noci kdykoliv? A budu si moci vybrat jakou sedačku? A bude v tom autě moci synek nadrobit nebo se pozvracet? A ty plinky, vlhcenyt ubrousky, a spousta dalších osobních věcí tam bude nebo se stim budu muset vláčet jak trouba? Samé otázky... :-D
    GOR
    GOR --- ---
    DZODZO: No, ono to s tou nadbytečností není až tak jednoduché. Ten export je vykazován v bilanci, nemám na to po ruce podklady (máme tu někoho z ČEPS? :-)), ono to může být v extrémech tak, že na těch 13 TWh bilančního exportu odstavím právě 2 GW uhelných elektráren na dole nebo taky neodstavím ani 1 MW, jen snížím využití těch zdrojů, protože je potřebuji na krytí špiček (představ si špičku jako situaci, co trvá třeba 800h ročně).

    Takže na tohle neumím z fleku odpovědět. Blbé je, že tyhle špičky se zpravidla vyskytují v zimě, kdy větrníky stojí obalené námrazou a fotovoltaiky dělají 0,05 instalovaného výkonu, protože intenzita záření je někde okolo 50 W/m^2 nebo taky 0,0 protože je zrovna 14 hodin denně tma.

    Na elektromobilitu je moc fajn jaderná elektrárna, řízenými odběry v sedlech krásně zploštím diagram zatížení a nemusím ke každým 2GW JE stavět 1 GW Dlouhých strání :-)
    MINER
    MINER --- ---
    GOR: tak to sedí. To jsou asi 2 Temelíny. Nejdřív jsem se sekl, pak opravil. Vidíme to stejně.
    GOR
    GOR --- ---
    MINER:
    Bilančně na teoretickou náhradu všech výkonů v naftě a benzinu potřebujeme:
    2019 bylo na český trh uvedeno 1,6 mil. t benzinu a 5 mil. t nafty.
    Benzin má výhřevnost 46,4 GJ/t, nafta 42 GJ/t.
    Takže v benzinu máme 74,24 PJ, v naftě pak 210 PJ.
    Benzínový motor bude mít měrnou spotřebu bratru 12,5 GJ/MWh, tj. 12,5 PJ/TWh, naftový 11 GJ/MWh=PJ/TWh

    Takže v netto energii to máme 6 + 19 TWh = 25 TWh. Účinnost řetězce přenos->distribuce-> nabít->vybít->pohon bude cca 0,97->0,95->0,9->0,9->0,97=0,72.

    Takže na výlezu z blokovýho trafa potřebujeme cca 35 TWh.

    Nějakou část z těch 35 TWh můžeme dostat, za předpokladu nočního nabíjení, z většího využití zdrojů, které bychom i tak museli mít na krytí diagramu zatížení, alenetroufám si říct, kolik to bude.

    Jinak je 35 TWh ekvivalent:
    4,5 - 5 GW v JE
    5,5 - 6 GW v uhelný elně na dole, asi i v paroplynu, když jiný zdroje nebudou.
    12 GW v suchozemských větrnících (bilančně, ne diagramově)
    30 GW ve fotovoltaice (bilančně, ne diagramově)

    Jsou to jen rychlý odhady, ale nemyslím si, že bych se seknul. Samozřejmě se to nestane přes noc, bude to nějak postupně.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GOR: a ktore z tych uhelek su tie co uz teraz exportuju nadbytocnu elektrinu a teda ich nepotrebujeme nahradit?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: az bude ta toyka porazat to lambo na okruhu tak to bude vskutku sokujuce
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: teď sdílení nefunguje, protože to není levnější než vlastnit auto a musíš na něj čekat.
    Naopak s autonomií bude vlastnictví auta dražší než platba za jízdu, nečekáš, neparkuješ, voláš si auto, který potřebuješ na danou příležitost.
    Bez pochyby budou fandové, kteří auta budou vlastnit, ale bude to drahá sranda, která přestane dávat ekonomický smysl.

    Pro rejpaly: Dětskou sedačku si objednáš s autem stejně jako třeba teď na letišti
    Pro strašpytle: (myslim, že Voyage) už teď dezinfikuje auta automaticky po každé jízdě UVčkem.

    Dnes se nemíním hádat, takže je to na vás. Musí to oddřít někdo jiný.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: pardon, neumim počítat, potřebujeme 2 Temelíny:)
    GOR
    GOR --- ---
    MINER: To je takový obecně tradovaný omyl. Nám nestačí postavit ekvivalent Temelína, my potřebujeme nahradit všechny dosluhující elektrárny - namátkou jen co dám z hlavy: Počerady, Mělník III, Chvaletice, Dětmarovice, Dukovany, Opatovice, Ledvice II, Prunéřov II, Tisová I+II a mraky dalších a k tomu navíc postavit ekvivalent Temelína.

    Aby bylo veselo, kupříkladu v sousedním Polsku je to ještě o něco méně veselé.

    Už teď je skoro jisté, že to nemůže dopadnout jinak, než zběsilou výstavbou paroplynových bloků na poslední chvíli v okamžiku, kdy se nám ten skanzen začne definitivně sypat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Autonomni auta ktera zrusi vlastnictvi? Nasel jsi krasne tema na hadku :)

    MINER: Prosim Te, kde funguje dobre jakekoliv sdileni prostredku? Ani ty bordely se nedaji takto nazvat
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Ať nežeru, ta total consumption je uvažována rovnoměrně, takže na živení 100 % EV potřebujeme postavit celej ekvivalent jednoho Temelína, nebo jenom přestat energii exportovat, protože vyvážíme víc než Temelín:)
    A pár drátů za těch 20 let snad taky natáhneme…
    MINER
    MINER --- ---
    Konečně někdo spočítal náklady 100 % elektrifikace.
    Na US: https://www.youtube.com/watch?v=7dfyG6FXsUU
    – navýší celkovou spotřebu o 33 % (u nás to je proporčně ⅔ Temelína)
    – roční růst spotřeby je nyní 4 %, takže jinak takhle naroste za 8 let
    – zatížení na grid, pokud by každý nabíjel doma, by bylo o 50 %
    – tedy jako kdyby každý zapnul klimu ve stejný čas
    Reálně to bude míň, protože lidi budou nabíjet různě a v různý čas a nabíječky to budou vykrejvat baterkama.

    Neb přechod do 100 % EV bude trvat 20+ let a do tý doby očekávám, že nastoupí autonomní auta, která zruší vlastnictví aut a tedy i nabíjení aut doma, tak mě to tímto přestalo znervózňovat.
    Je to dost, ale je to datel.
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Co je tramvajovej rozmer? Tak uzky? :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: No.. a?

    Co bude příští šokující zpráva, že Lamborghini má vyšší provozní náklady než Toyota Camry?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no tam porovnavali servisne naklady na Tesly po zarucnej dobe, z coho vyslo, ze radsej ojetu Teslu P100D ako BMW i8
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Škoda, že už v Praze skončily pronajímací autíčka Re:Volt. To bylo totiž přesně něco jako tady ta věc (ať už to čím je tak nadšenej komodor nebo co linkuješ ty). A zaparkovat Re:Volt vedle nějakýho obřího bouráku jako je třeba Fabia dost vysvětluje.
    MINER
    MINER --- ---
    Dneska sice nejsem v diskuzní náladě, ale cítím tu jistý potenciál nadhodit fenomén japonských Kei cars a proti tomu https://restofworld.org/2021/tesla-vs-tiny-cars/
    Přeji příjemnou zábavu:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Týpek je překvapenej, že hybridní "skorosupersport" o systémovým výkonu skoro 400 koní, osazenej úspornejma gumama tramvajovýho rozměru, a sloužící jako dealerská předváděčka, má v háji gumy. A je dokonce překvapenej, že když se to nenabíjí, tak to jezdí za deset. Wow!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo a to jsme se ještě nedotkli toho, jak bude ta čínská věc asi vyrobená.

    Pamatuješ si, jak jsem ti ukazoval Twizy? Tak to byl sofistikovaný, kvalitní evropský produkt za trojnásobek ceny toho čínskýho sráče. Ta čínská věc bude v podstatě Twizy, akorát s dveřma, a ještě hůř vyrobená.

    Zkus se zeptat někoho, kdo si chce koupit Fabii, co by říkal na tuhle věc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Neplní to stejnej účel. Fabia samozřejmě může nahradit ten čínskej krám, ale nikoliv naopak.

    Fabia je pětimístný auto, přičemž čtyři lidi se do ní vejdou v rozumným pohodlí. Má obstojnej prostor pro zavazadla. Má prakticky neomezenej dojezd. Je schopná se pohybovat dálniční rychlostí. Nabízí komfort dostačující pro delší cesty.

    Ta čínská věc je o zhruba tři velikostní třídy menší – pro představu, Fabia má na dýlku 4 metry, Citigo má 3,6 metru, Octavia má 4,6 metru, Superb má 4,9 metru, Wuling Hugguang Mini EV má 2,9 metru. Fabia je velikostně blíž Superbu než týhle srandě.

    To znamená, že se do ní čtyři Evropani fyzicky patrně vůbec nevejdou a už vůbec ne tak, aby mohli absolvovat cestu delší než pár kilometrů. Kufr to de facto nemá, pokud nesklopíš sedačky.

    Maximální rychlost tý věci je 100 km/h, s výkonem 17,4 koní bude při hmotnosti 665 kg nabízet dynamiku zhruba odpovídající Trabantu P50, modernější Trabant 601 (to, co jako Trabant všichni známe), už nabízí výkon zhruba o polovinu vyšší.

    S příplatkovou 13 kWh baterií to nabízí dojezd 170 km při hypotetické spotřebě 8,1 kWh (oboje NEDC). Taková spotřeba je ale v reálným světě blbost, takže je blbost i ten dojezd. Pro představu, Citroën C-Zero, kterej byl velikostně podobnej, ale měl o něco větší baterii, měl v reálu problém dojet z Prahy do Pardubic – a to ne po dálnici, ale po okreskách, při 80 km/h.

    Takže ani hovno.

    Ta čínská věc není konkurence pro Fabii, protože Fabii si obvykle kupujou lidi, který chtějí auto. Ti obvykle od auta očekávají, že se do něj vejdou čtyři lidi, když bude potřeba, že se do něj dá dát týdenní nákup, že dojet do vedlejšího města nevyžaduje plánování a že v případě potřeby můžou jet třeba na dovolenou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam