• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Sdílení aut bude vždycky fungovat jen v místech s velkou hustotou lidí.

    Potřebuješ hodně aut i hodně zákazníků, aby bylo reálný, že vždycky najdeš auto a zároveň jich nemuselo být nesmyslně moc.

    Vem si jako příklad taxíky - v NYC jsou všude a najdeš ho hned. V Praze je vždycky do 5 minut od tebe Bolt. V Pardubicích čekáš, protože taxiků není dost (a víc by se jich zase neuzivilo), na malým městě je většinou jeden taxik a má problém se uživit, protože když ho v jednu chvíli potrebujou tři lidi, tak dva jdou pěšky a zároveň on pak většinu času stojí.

    Sdílení je dobra myšlenka v centru velkoměsta, kde je dost velký pohyb lidi a jde o krátký trasy na místa kde jsou další lidi.

    Pro člověka, kterej má auto na ježdění na chalupu, na dovolenou a do supermarketu kde tři hodiny nakupuje, to nefunguje a fungovat nikdy nebude.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Offtopic, ale s tou dětskou sedačkou se létá, nebo na co se na letišti objednává?
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: tak to jsem zvědavý, vždycky když tohle řekne bobash, tak se na něj sesypou jako Sršni :-D

    MINER: to jakože mě cedta vyjde pod korunu deset na km? Ve dne v noci kdykoliv? A budu si moci vybrat jakou sedačku? A bude v tom autě moci synek nadrobit nebo se pozvracet? A ty plinky, vlhcenyt ubrousky, a spousta dalších osobních věcí tam bude nebo se stim budu muset vláčet jak trouba? Samé otázky... :-D
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: teď sdílení nefunguje, protože to není levnější než vlastnit auto a musíš na něj čekat.
    Naopak s autonomií bude vlastnictví auta dražší než platba za jízdu, nečekáš, neparkuješ, voláš si auto, který potřebuješ na danou příležitost.
    Bez pochyby budou fandové, kteří auta budou vlastnit, ale bude to drahá sranda, která přestane dávat ekonomický smysl.

    Pro rejpaly: Dětskou sedačku si objednáš s autem stejně jako třeba teď na letišti
    Pro strašpytle: (myslim, že Voyage) už teď dezinfikuje auta automaticky po každé jízdě UVčkem.

    Dnes se nemíním hádat, takže je to na vás. Musí to oddřít někdo jiný.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: pardon, neumim počítat, potřebujeme 2 Temelíny:)
    GOR
    GOR --- ---
    MINER: To je takový obecně tradovaný omyl. Nám nestačí postavit ekvivalent Temelína, my potřebujeme nahradit všechny dosluhující elektrárny - namátkou jen co dám z hlavy: Počerady, Mělník III, Chvaletice, Dětmarovice, Dukovany, Opatovice, Ledvice II, Prunéřov II, Tisová I+II a mraky dalších a k tomu navíc postavit ekvivalent Temelína.

    Aby bylo veselo, kupříkladu v sousedním Polsku je to ještě o něco méně veselé.

    Už teď je skoro jisté, že to nemůže dopadnout jinak, než zběsilou výstavbou paroplynových bloků na poslední chvíli v okamžiku, kdy se nám ten skanzen začne definitivně sypat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Autonomni auta ktera zrusi vlastnictvi? Nasel jsi krasne tema na hadku :)

    MINER: Prosim Te, kde funguje dobre jakekoliv sdileni prostredku? Ani ty bordely se nedaji takto nazvat
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Ať nežeru, ta total consumption je uvažována rovnoměrně, takže na živení 100 % EV potřebujeme postavit celej ekvivalent jednoho Temelína, nebo jenom přestat energii exportovat, protože vyvážíme víc než Temelín:)
    A pár drátů za těch 20 let snad taky natáhneme…
    MINER
    MINER --- ---
    Konečně někdo spočítal náklady 100 % elektrifikace.
    Na US: https://www.youtube.com/watch?v=7dfyG6FXsUU
    – navýší celkovou spotřebu o 33 % (u nás to je proporčně ⅔ Temelína)
    – roční růst spotřeby je nyní 4 %, takže jinak takhle naroste za 8 let
    – zatížení na grid, pokud by každý nabíjel doma, by bylo o 50 %
    – tedy jako kdyby každý zapnul klimu ve stejný čas
    Reálně to bude míň, protože lidi budou nabíjet různě a v různý čas a nabíječky to budou vykrejvat baterkama.

    Neb přechod do 100 % EV bude trvat 20+ let a do tý doby očekávám, že nastoupí autonomní auta, která zruší vlastnictví aut a tedy i nabíjení aut doma, tak mě to tímto přestalo znervózňovat.
    Je to dost, ale je to datel.
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Co je tramvajovej rozmer? Tak uzky? :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: No.. a?

    Co bude příští šokující zpráva, že Lamborghini má vyšší provozní náklady než Toyota Camry?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no tam porovnavali servisne naklady na Tesly po zarucnej dobe, z coho vyslo, ze radsej ojetu Teslu P100D ako BMW i8
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Škoda, že už v Praze skončily pronajímací autíčka Re:Volt. To bylo totiž přesně něco jako tady ta věc (ať už to čím je tak nadšenej komodor nebo co linkuješ ty). A zaparkovat Re:Volt vedle nějakýho obřího bouráku jako je třeba Fabia dost vysvětluje.
    MINER
    MINER --- ---
    Dneska sice nejsem v diskuzní náladě, ale cítím tu jistý potenciál nadhodit fenomén japonských Kei cars a proti tomu https://restofworld.org/2021/tesla-vs-tiny-cars/
    Přeji příjemnou zábavu:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Týpek je překvapenej, že hybridní "skorosupersport" o systémovým výkonu skoro 400 koní, osazenej úspornejma gumama tramvajovýho rozměru, a sloužící jako dealerská předváděčka, má v háji gumy. A je dokonce překvapenej, že když se to nenabíjí, tak to jezdí za deset. Wow!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo a to jsme se ještě nedotkli toho, jak bude ta čínská věc asi vyrobená.

    Pamatuješ si, jak jsem ti ukazoval Twizy? Tak to byl sofistikovaný, kvalitní evropský produkt za trojnásobek ceny toho čínskýho sráče. Ta čínská věc bude v podstatě Twizy, akorát s dveřma, a ještě hůř vyrobená.

    Zkus se zeptat někoho, kdo si chce koupit Fabii, co by říkal na tuhle věc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Neplní to stejnej účel. Fabia samozřejmě může nahradit ten čínskej krám, ale nikoliv naopak.

    Fabia je pětimístný auto, přičemž čtyři lidi se do ní vejdou v rozumným pohodlí. Má obstojnej prostor pro zavazadla. Má prakticky neomezenej dojezd. Je schopná se pohybovat dálniční rychlostí. Nabízí komfort dostačující pro delší cesty.

    Ta čínská věc je o zhruba tři velikostní třídy menší – pro představu, Fabia má na dýlku 4 metry, Citigo má 3,6 metru, Octavia má 4,6 metru, Superb má 4,9 metru, Wuling Hugguang Mini EV má 2,9 metru. Fabia je velikostně blíž Superbu než týhle srandě.

    To znamená, že se do ní čtyři Evropani fyzicky patrně vůbec nevejdou a už vůbec ne tak, aby mohli absolvovat cestu delší než pár kilometrů. Kufr to de facto nemá, pokud nesklopíš sedačky.

    Maximální rychlost tý věci je 100 km/h, s výkonem 17,4 koní bude při hmotnosti 665 kg nabízet dynamiku zhruba odpovídající Trabantu P50, modernější Trabant 601 (to, co jako Trabant všichni známe), už nabízí výkon zhruba o polovinu vyšší.

    S příplatkovou 13 kWh baterií to nabízí dojezd 170 km při hypotetické spotřebě 8,1 kWh (oboje NEDC). Taková spotřeba je ale v reálným světě blbost, takže je blbost i ten dojezd. Pro představu, Citroën C-Zero, kterej byl velikostně podobnej, ale měl o něco větší baterii, měl v reálu problém dojet z Prahy do Pardubic – a to ne po dálnici, ale po okreskách, při 80 km/h.

    Takže ani hovno.

    Ta čínská věc není konkurence pro Fabii, protože Fabii si obvykle kupujou lidi, který chtějí auto. Ti obvykle od auta očekávají, že se do něj vejdou čtyři lidi, když bude potřeba, že se do něj dá dát týdenní nákup, že dojet do vedlejšího města nevyžaduje plánování a že v případě potřeby můžou jet třeba na dovolenou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Tyvole! Jako, je to JLR, takže se ničemu nedivím, ale stejně... PROČ??

    Takhle to vypadá v Range Roveru Velar (stejnej výrobce, stejná doba uvedení na trh). Funguje to stejně a je to udělaný jako v tom Mustangu. Předpokládal jsem, že v I-Pace použili stejnou věc...

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Protože plní stejný účel.

    Že to je v autožurnalistickém světě o nějaké pochybné třídy jinde, to laickou veřejnost nezajímá.

    Že nějaký Aixam existuje, to jsem se dozvěděl až tady, těžko tedy bude u lidí, které auta nezajímají, resp. zajímají jen jako nástroj (většina venkovské populace) konkurovat v kategorii "2-stopá babeta pro nepracovní užití", kde momentálně kraluje Škoda Fabia 1.2 HTP a podobné vozy.

    Tohle je na vesnici ideální... Má to dostatečný range na týden v situaci, kdy to denně parkuješ vedle zásuvky, příznivou cenu a měsíční nákup to uveze taky...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Pochybovat klidně můžeš, a navzdory tvým 99 % jistoty, I-Pace má "kroutiče" s vlastním, integrovaným displejem. Ale samozřejmě díky za tvůj odborný a neotřesitelný názor a tady se teď můžeš podívat na video, kde můžeš jednak vidět okraj středového displeje, na kterém je to podle tebe přilepené, ale zároveň taky, že displeje na knobech jsou umístěné skutečně na nich:
    I-Pace UX: HVAC controls
    https://www.youtube.com/watch?v=VHxKv96_vlo


    Jinak, extra props za to, jak se tu permanentně navážíš do "ajťáků", ale zároveň tvrdíš, že monofunkčnost jednoho kolečka v Mustangu je víceméně SW věc – zajímalo by mě, jak bys "víceméně SW" vyřešil, aby se to chovalo jako ty dva knoby v I-Pace a mohl jsi ho používat jako dva nezávislé ovladače pro climate control :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: V čem je věc velikosti golfového vozíku konkurence pro Fabii, která je asi o tři třídy větší?

    Tohle je konkurence pro Aixam
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CHIX: Doufej, že se sem tohle: SHEFIK nedostane, nebo ne bez hromady zbytečných bazmeků, co to prodraží na desetinásobek...
    Protože tohle je přímá konkurence Tobě i základním přibližovadlům třídy Škoda Fobia...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Je to skoro stejná věc, pokud teda I-Pace nemá úplně jiný kroutiče než Velar, o čemž bych dost pochyboval, vzhledem k tomu, že je to jedna značka a od pohledu to vypadá podobně (v I-Pace jsem neseděl, Velarem jsem jezdil).

    Ve Velaru (a tedy na 99% i I-Pace) je to kolečko přidělaný na dotykovým displeji, který jako "svůj displej" využívá tu část dotykáče, která je uvnitř. Oproti tý věci v Mustangu bude asi vychytanější v tom, že umí přepínat mezi ovládáním víc věcí, což je ale víceméně softwarová věc.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam