• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Tipnu si: jakmile to bude dostupna alternativa taxiku. Tam se ty usecases prekryvaji 1:1
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Dyť říkám, že souhlasim, že carsharing v současné podobě nebude lákavý. A stejně jako ty bych tomu ani neříkal car sharing.

    Podle mě je otázka v jak hustě zalidněných oblastech autonomie poskytne jakou cenu za km, dobu přistavení auta, rychlost dopravy a výběr a komfort auta.

    A nikomu neberu jeho plechové miláčky, ani neříkám, že všechno nahradí autonomie.

    Přijde mi zajímavý zamyslet se nad předpoklady, za jakých začne kde kolik lidí používat autonomii, až bude dostupná (což je samozřejmě největší neznámá).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Trochu se pridam k Miner: proces urbanizace jde rychle dopredu. Uz nyni zije typicky obyvatel planety ve meste.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Vlastnit auto nebude potřebovat každý, lidí, co ho potřebují, bude míň, ale ano, i za 100 let bude velká část lidí vlastnit auta.

    Jinak ve tvým příspěvku není jediný argument, ale jen bláboly na téma "EV jste taky nevěřili".

    Já jsem jak v linkovaným článku, tak tady v debatě, přinesl jasný argumenty, proč pro velkou část lidí nebude carsharing lákavý.

    Zkus mi vysvětlit, proč by typickej člověk, kterej není obyvatel velkoměsta, měl chtít carsharing místo svýho auta?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Ano. A ta motivace se liší podle kvality dostupných služeb.

    Když uvažujete v možnostech toho, co je teď, tak vám samozřejmě vyjde, že Carsharing je na málo. Já souhlasim, že Carsharing nenaplnil potenciál idealistů.

    Jenže svět se vyvíjí:
    Např. Liftago: nalezlo perfektní systém, jak vykrývat špičky převozu lidí dopravou balíčků.
    Mileus: dělá zavádí multimodální dopravu, která je v zacpaných městech rychlejší než individuální
    Optimus: připravuje malý autonomní shuttles, který se teď díky platu řidiče nevyplatí, ale autonomie je umožní, takže nebudeš muset čekat na autobus, protože furt bude nějaký prcek poblíž.

    To jen pár příkladů, kdy se doprava už teď mění.
    Prostě vznikaj nové alternativy a ty mění motivace lidí. Před pár lety škarohlídi ještě tvrdili, že EV se nikdy nestanou majoritou.

    Asi nechceš tvrdit, že ještě za 100 let bude každý potřebovat vlastnit auto.
    Takže otázka není jestli, ale kdy. Za 100 nebo 10 let? Asi něco mezi..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tady ale nejde o čísla penetrace, ale o chování zákazníků a to, jestli mají motivaci něco jako "carsharing" používat.

    Ve výsledku vždycky skončíš u toho, že carsharing je výhodnější jen tam, kde je vlastní auto zásadní problém zaparkovat. Jakmile nemáš problém s parkováním, nebo nevyužíváš auto extrémně málo, nemáš motivaci šérovat a tudíž to nebudeš dělat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: On je hlavně důležitej způsob použití toho auta a třeba to, jestli to auto v době, kdy stojí, náhodou taky neplní nějakou funkci.

    Zkus si třeba po Praze používat sdílený auta jako je Anytime (což má byznysmodel přesně odpovídající tomu autonomnímu taxíku, jen to musíš řídit) a zjistíš, že je to vlastně na spoustu věcí úplně nahovno. Respektive je jen velmi omezenej okruh věcí, na který Anytime NENÍ nahovno.

    V teorii je super, že si vezmeš auto, jen když jedeš. Bezvadný, a pokud cestuješ jen s příručním zavazadlem, tak to funguje. Jedu na pracovní schůzku, vezmu si Anytime, dojedu tam, nechám auto stát někde na modrý, zpátky si vezmu jiný auto který je někde v okolí nebo jedu něčím jiným.

    Ale třeba na nákup do supermarketu už to nefunguje. Buďto auto nechám na parkovišti a riskuju, že si ho vezme někdo jinej a já tam zůstanu s košíkem, nebo za něj musím PLATIT PO CELOU DOBU NÁKUPU.

    A co když jedu na víc nákupů po sobě, nebo třeba na nákup a pak na schůzku? To chci v tom autě nechat věci – a tedy ho musím dál platit.

    Na využití mimo město jsou pak tyhle věci zase k ničemu proto, že jsou drahý.

    Myšlenka, že si lidi budou na cestu na chalupu brát auto z půjčovny (carsharing není žádný sdílení, ale půjčovna, v případě autonomie to bude zase taxík, nic jako "sdílená ekonomika" neexistuje) je kravina. Třeba výše zmiňovanej Anytime má nějaký skvělý akční nabídky, jak si můžeš půjčit auto na víkend asi za litr/den (plus nějaký peníze za kilometry navíc). Krátkej výpočet tě dovede k tomu, že když pojedeš každej druhej víkend někam pryč, tak tě jen půjčovný za ty víkendy bude stát víc než operativní leasing.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Můžeš mít informovaný odhad, kdes uvážil nějaké předpoklady. A nebo cucprst, který je úplně k ničemu.
    To je jako bys řekl, že nejde dělat odhad penetrace EV. Tyhle odhady vznikly na základě nějakých předpokladů. Můžeme diskutovat jak moc jsou blízko realitě, ale rozhodně to není cucprst.

    BOBASH: Ten princip ale funguje úplně jinak v závislosti na tom čísle. Naprosto jinak se doprava změní, pokud pokryješ 25 % populace a pokud 75 % populace.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Nejde delat odhad jinak nez odhadem :)
    Hrozne bude zalezet na mnoha faktorech, nektere jsi uvedl. Napriklad soumesti Liberec Jablonec se bude chovat jinak, nez soumesti Pardubice-Hradec. Lisi se to treba substitutem v podobe kola/elektrokola. Asi je tam ruzna mestska hromadna doprava. Jinak vypada zalidneni- pocet lidi v domech/ bytech. Jak vypadaji vektory dopravy pri ceste do skol, prace, nakupy. Rozhodne nakonec trh, kdy v jednom stotisicovem meste to bude fungovat a vydelavat, v jinem krachne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Není důležitý číslo, je důležitej princip. Prostě úvaha "když auto 90% času stojí, tak můžeme nahradit 10 aut jedním autem" je píčovina.

    To může napadnout jen velkoměstskýho hipstera, kterej neuvažuje nad tím, jak lidi reálně používaj auta.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: a na základě jakých informací ten „odhad od boku děláš“?
    Podle předpokladů, které použiješ, to vyjde klidně 10x jinak, což jsme si vyzkoušeli i tady před chvíli počítáním Temelínů…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Odhad od boku. Prostě na malým městě nefungujou ani taxíky, nebudou tam fungovat sdílený auta.

    A není to o hustotě zalidnění, je to o hustotě startů a cílů cest. Pokud to auto nemá v cíli cesty další "rito", tak je to na prd.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: jak jsi přišel na 100k? Proč ne 50k nebo 200k?
    A co když jsou 50k města pár km od sebe?
    Chce to spíš počítat přes hustotu zalidnění.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: kor u chalupářů jako jsou češi :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tady jsem rozebíral, proč carsharing není budoucnost všeho...

    Proč si nikdy nepřestaneme kupovat auta | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/kaleidoskop/405789-proc-si-nikdy-neprestaneme-kupovat-auta
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Město pod 100 tisíc, třeba. Předměstí velkýho města...

    Víceméně dává sdílený auto smysl jenom tam, kde je problém s parkováním a zácpama, a tudíž vadí, že auto zabírá místo.

    Sdílený autonomní auto je dobrá myšlenka na ježdění po Praze (kde je to ale reálně konkurence pro MHD, ne pro osobní auta). Pro lidi, který třeba jezděj na chalupu, je to k ničemu – tam stejně to auto musí zůstat (jinak by se muselo vracet do města a najezdilo by víc).

    Navíc typicky cesty na chalupy (nebo cesty do práce) jsou případy, kdy hodně lidí chce jet podobným směrem a eliminuje se ta výhoda sdílení, že ty jedeš někam a někdo jede odtamtud.

    Celá ta věc s "90% nevyužitýho času" svádí k myšlence, že 10 normálních aut se nahradí jedním sdílením (a spousta propagátorů tuhle debilní matematiku používá), ale ono to takhle nefunguje. Nahradíš třeba tři, protože ve zbytku se netrefíš do potřeb lidí.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Teoreticky jo, ale pro jak velkou hustotu to tedy přestane fungovat?
    Teď auto 90 % času stojí. To je hodně velkej buffer neefektivity, z kterýho těžit.
    Souhlas, že v Grónsku a na Sibiři autonomie asi úplně nepofrčí ani za 20 let.
    Otázka je jaká je hranice hustoty osídlení, pro které se to vyplatí.
    Klidně se taky někdo může pustit do odhadu, vlastně by mě to taky zajímalo:)
    MINER
    MINER --- ---
    CRAZY_IVAN: jo s tebou:)
    Máte voba červený ikonky, tak si vás pletu. Jenom tvůj Gorbačov je menší, takže není vidět, že je to Gorbačov:)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MINER: snad se mnou, GOR s účinností ICE motoru nepracuje! :)
    MINER
    MINER --- ---
    GOR: CRAZY_IVAN: taky jsem se dopustil nepřesnosti v paralele z toho videa, protože:
    1. náš průměrný řidič najede méně než polovinu toho, co amík (zdroje uvádí 7-10k, překvapilo mě, jak je to málo, budu počítat polovinu amíckýho nájezdu)
    2. amíci spotřebují 1.5x víc elektrické energie na hlavu než my

    Takže ten čistej přepočet jen procentama, je potřeba pro to korigovat.

    Takže pak by EV potřebovaly 8.8 TWh. Takže o trochu víc než půl Temelína.

    Sranda, jak s tim špatný předpoklady, když si člověk neověří odlišnosti kultur, dokáží zatočit.

    Souhlasim s GOR, že je potřeba v tom druhym výpočtu počítat s účinností motoru.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam