• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Není důležitý číslo, je důležitej princip. Prostě úvaha "když auto 90% času stojí, tak můžeme nahradit 10 aut jedním autem" je píčovina.

    To může napadnout jen velkoměstskýho hipstera, kterej neuvažuje nad tím, jak lidi reálně používaj auta.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: a na základě jakých informací ten „odhad od boku děláš“?
    Podle předpokladů, které použiješ, to vyjde klidně 10x jinak, což jsme si vyzkoušeli i tady před chvíli počítáním Temelínů…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Odhad od boku. Prostě na malým městě nefungujou ani taxíky, nebudou tam fungovat sdílený auta.

    A není to o hustotě zalidnění, je to o hustotě startů a cílů cest. Pokud to auto nemá v cíli cesty další "rito", tak je to na prd.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: jak jsi přišel na 100k? Proč ne 50k nebo 200k?
    A co když jsou 50k města pár km od sebe?
    Chce to spíš počítat přes hustotu zalidnění.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: kor u chalupářů jako jsou češi :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tady jsem rozebíral, proč carsharing není budoucnost všeho...

    Proč si nikdy nepřestaneme kupovat auta | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/kaleidoskop/405789-proc-si-nikdy-neprestaneme-kupovat-auta
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Město pod 100 tisíc, třeba. Předměstí velkýho města...

    Víceméně dává sdílený auto smysl jenom tam, kde je problém s parkováním a zácpama, a tudíž vadí, že auto zabírá místo.

    Sdílený autonomní auto je dobrá myšlenka na ježdění po Praze (kde je to ale reálně konkurence pro MHD, ne pro osobní auta). Pro lidi, který třeba jezděj na chalupu, je to k ničemu – tam stejně to auto musí zůstat (jinak by se muselo vracet do města a najezdilo by víc).

    Navíc typicky cesty na chalupy (nebo cesty do práce) jsou případy, kdy hodně lidí chce jet podobným směrem a eliminuje se ta výhoda sdílení, že ty jedeš někam a někdo jede odtamtud.

    Celá ta věc s "90% nevyužitýho času" svádí k myšlence, že 10 normálních aut se nahradí jedním sdílením (a spousta propagátorů tuhle debilní matematiku používá), ale ono to takhle nefunguje. Nahradíš třeba tři, protože ve zbytku se netrefíš do potřeb lidí.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Teoreticky jo, ale pro jak velkou hustotu to tedy přestane fungovat?
    Teď auto 90 % času stojí. To je hodně velkej buffer neefektivity, z kterýho těžit.
    Souhlas, že v Grónsku a na Sibiři autonomie asi úplně nepofrčí ani za 20 let.
    Otázka je jaká je hranice hustoty osídlení, pro které se to vyplatí.
    Klidně se taky někdo může pustit do odhadu, vlastně by mě to taky zajímalo:)
    MINER
    MINER --- ---
    CRAZY_IVAN: jo s tebou:)
    Máte voba červený ikonky, tak si vás pletu. Jenom tvůj Gorbačov je menší, takže není vidět, že je to Gorbačov:)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MINER: snad se mnou, GOR s účinností ICE motoru nepracuje! :)
    MINER
    MINER --- ---
    GOR: CRAZY_IVAN: taky jsem se dopustil nepřesnosti v paralele z toho videa, protože:
    1. náš průměrný řidič najede méně než polovinu toho, co amík (zdroje uvádí 7-10k, překvapilo mě, jak je to málo, budu počítat polovinu amíckýho nájezdu)
    2. amíci spotřebují 1.5x víc elektrické energie na hlavu než my

    Takže ten čistej přepočet jen procentama, je potřeba pro to korigovat.

    Takže pak by EV potřebovaly 8.8 TWh. Takže o trochu víc než půl Temelína.

    Sranda, jak s tim špatný předpoklady, když si člověk neověří odlišnosti kultur, dokáží zatočit.

    Souhlasim s GOR, že je potřeba v tom druhym výpočtu počítat s účinností motoru.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ok, tak Lexus ISF versus Alfa 4C, nebo tak něco.

    Prostě i8 je nesmyslná hračka, čekat od ní praktičnost je nesmysl...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Jo, 215/45/R20.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    GOR: S dovolením jsem to aplikoval na tvůj. Jestli je moje úvaha úplná hovadina, klidně mě s tim pošlete všichni do prdele :)

    Bilančně na teoretickou náhradu všech výkonů v naftě a benzinu potřebujeme:
    2019 bylo na český trh uvedeno 1,6 mil. t benzinu a 5 mil. t nafty.
    Benzin má výhřevnost 46,4 GJ/t, nafta 42 GJ/t.
    Takže v benzinu máme 74,24 PJ, v naftě pak 210 PJ.
    Benzínový motor bude mít měrnou spotřebu bratru 12,5 GJ/MWh, tj. 12,5 PJ/TWh, naftový 11 GJ/MWh=PJ/TWh

    Takže v netto energii to máme 6 + 19 TWh = 25 TWh pro potřeby spalovacích motorů, ale protože je jejich účinnost udávaná 12 %-30 % (https://www.fueleconomy.gov/feg/evtech.shtml). I když jsme odpadiště aut z evropy, tak budu brát 30%.

    25*0,3=7,5 TWh by mělo na stejný cesty stačit EV.


    Účinnost řetězce přenos->distribuce-> nabít->vybít->pohon bude cca 0,97->0,95->0,9->0,9->0,97=0,72.

    Takže na výlezu z blokovýho trafa potřebujeme cca 10,5 TWh.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Sdílení aut bude vždycky fungovat jen v místech s velkou hustotou lidí.

    Potřebuješ hodně aut i hodně zákazníků, aby bylo reálný, že vždycky najdeš auto a zároveň jich nemuselo být nesmyslně moc.

    Vem si jako příklad taxíky - v NYC jsou všude a najdeš ho hned. V Praze je vždycky do 5 minut od tebe Bolt. V Pardubicích čekáš, protože taxiků není dost (a víc by se jich zase neuzivilo), na malým městě je většinou jeden taxik a má problém se uživit, protože když ho v jednu chvíli potrebujou tři lidi, tak dva jdou pěšky a zároveň on pak většinu času stojí.

    Sdílení je dobra myšlenka v centru velkoměsta, kde je dost velký pohyb lidi a jde o krátký trasy na místa kde jsou další lidi.

    Pro člověka, kterej má auto na ježdění na chalupu, na dovolenou a do supermarketu kde tři hodiny nakupuje, to nefunguje a fungovat nikdy nebude.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CRAZY_IVAN: IMHO to tak odpovídá těm nejlepším panelům, co se daj dneska sehnat.
    Takový longi hi-mo5 má 540wp na 2.5m2, to tak zhruba vyjde.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    OMNIHASH: a kwh je roční výroba (ještě jsme proti kalkulačce ubrali), což pisu, nebral jsem výkon instalace. A udávají to jako data na 1m2. Ale samozřejmě to musel být blbost :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    OMNIHASH: hmm, data jsme brali z téhle kalkulačky https://www.ceska-solarni.cz/kalkulacka
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CRAZY_IVAN: zvláštní konstanty, ale skoro to vyšlo. Panel vyrobí 220, ale ne kWh, ale wp, a ne na metr, ale na panel (1,6m2). Vyrábí 1000 hodin ročně, takže nějakejch 120-180 kWh ročně.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    GOR: jeste prosim te jaky je rozdil mezi prenos a distribuce? Jedno ma 0,97 a druhe 0,95 ucinnost

    A divam se znovu a sice tam mas ucinnost pohonu EV ale nemas ucinnost nafty/benzinu ktera je 0,25-0,4
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam