• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Město pod 100 tisíc, třeba. Předměstí velkýho města...

    Víceméně dává sdílený auto smysl jenom tam, kde je problém s parkováním a zácpama, a tudíž vadí, že auto zabírá místo.

    Sdílený autonomní auto je dobrá myšlenka na ježdění po Praze (kde je to ale reálně konkurence pro MHD, ne pro osobní auta). Pro lidi, který třeba jezděj na chalupu, je to k ničemu – tam stejně to auto musí zůstat (jinak by se muselo vracet do města a najezdilo by víc).

    Navíc typicky cesty na chalupy (nebo cesty do práce) jsou případy, kdy hodně lidí chce jet podobným směrem a eliminuje se ta výhoda sdílení, že ty jedeš někam a někdo jede odtamtud.

    Celá ta věc s "90% nevyužitýho času" svádí k myšlence, že 10 normálních aut se nahradí jedním sdílením (a spousta propagátorů tuhle debilní matematiku používá), ale ono to takhle nefunguje. Nahradíš třeba tři, protože ve zbytku se netrefíš do potřeb lidí.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Teoreticky jo, ale pro jak velkou hustotu to tedy přestane fungovat?
    Teď auto 90 % času stojí. To je hodně velkej buffer neefektivity, z kterýho těžit.
    Souhlas, že v Grónsku a na Sibiři autonomie asi úplně nepofrčí ani za 20 let.
    Otázka je jaká je hranice hustoty osídlení, pro které se to vyplatí.
    Klidně se taky někdo může pustit do odhadu, vlastně by mě to taky zajímalo:)
    MINER
    MINER --- ---
    CRAZY_IVAN: jo s tebou:)
    Máte voba červený ikonky, tak si vás pletu. Jenom tvůj Gorbačov je menší, takže není vidět, že je to Gorbačov:)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MINER: snad se mnou, GOR s účinností ICE motoru nepracuje! :)
    MINER
    MINER --- ---
    GOR: CRAZY_IVAN: taky jsem se dopustil nepřesnosti v paralele z toho videa, protože:
    1. náš průměrný řidič najede méně než polovinu toho, co amík (zdroje uvádí 7-10k, překvapilo mě, jak je to málo, budu počítat polovinu amíckýho nájezdu)
    2. amíci spotřebují 1.5x víc elektrické energie na hlavu než my

    Takže ten čistej přepočet jen procentama, je potřeba pro to korigovat.

    Takže pak by EV potřebovaly 8.8 TWh. Takže o trochu víc než půl Temelína.

    Sranda, jak s tim špatný předpoklady, když si člověk neověří odlišnosti kultur, dokáží zatočit.

    Souhlasim s GOR, že je potřeba v tom druhym výpočtu počítat s účinností motoru.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ok, tak Lexus ISF versus Alfa 4C, nebo tak něco.

    Prostě i8 je nesmyslná hračka, čekat od ní praktičnost je nesmysl...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Jo, 215/45/R20.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    GOR: S dovolením jsem to aplikoval na tvůj. Jestli je moje úvaha úplná hovadina, klidně mě s tim pošlete všichni do prdele :)

    Bilančně na teoretickou náhradu všech výkonů v naftě a benzinu potřebujeme:
    2019 bylo na český trh uvedeno 1,6 mil. t benzinu a 5 mil. t nafty.
    Benzin má výhřevnost 46,4 GJ/t, nafta 42 GJ/t.
    Takže v benzinu máme 74,24 PJ, v naftě pak 210 PJ.
    Benzínový motor bude mít měrnou spotřebu bratru 12,5 GJ/MWh, tj. 12,5 PJ/TWh, naftový 11 GJ/MWh=PJ/TWh

    Takže v netto energii to máme 6 + 19 TWh = 25 TWh pro potřeby spalovacích motorů, ale protože je jejich účinnost udávaná 12 %-30 % (https://www.fueleconomy.gov/feg/evtech.shtml). I když jsme odpadiště aut z evropy, tak budu brát 30%.

    25*0,3=7,5 TWh by mělo na stejný cesty stačit EV.


    Účinnost řetězce přenos->distribuce-> nabít->vybít->pohon bude cca 0,97->0,95->0,9->0,9->0,97=0,72.

    Takže na výlezu z blokovýho trafa potřebujeme cca 10,5 TWh.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Sdílení aut bude vždycky fungovat jen v místech s velkou hustotou lidí.

    Potřebuješ hodně aut i hodně zákazníků, aby bylo reálný, že vždycky najdeš auto a zároveň jich nemuselo být nesmyslně moc.

    Vem si jako příklad taxíky - v NYC jsou všude a najdeš ho hned. V Praze je vždycky do 5 minut od tebe Bolt. V Pardubicích čekáš, protože taxiků není dost (a víc by se jich zase neuzivilo), na malým městě je většinou jeden taxik a má problém se uživit, protože když ho v jednu chvíli potrebujou tři lidi, tak dva jdou pěšky a zároveň on pak většinu času stojí.

    Sdílení je dobra myšlenka v centru velkoměsta, kde je dost velký pohyb lidi a jde o krátký trasy na místa kde jsou další lidi.

    Pro člověka, kterej má auto na ježdění na chalupu, na dovolenou a do supermarketu kde tři hodiny nakupuje, to nefunguje a fungovat nikdy nebude.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CRAZY_IVAN: IMHO to tak odpovídá těm nejlepším panelům, co se daj dneska sehnat.
    Takový longi hi-mo5 má 540wp na 2.5m2, to tak zhruba vyjde.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    OMNIHASH: a kwh je roční výroba (ještě jsme proti kalkulačce ubrali), což pisu, nebral jsem výkon instalace. A udávají to jako data na 1m2. Ale samozřejmě to musel být blbost :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    OMNIHASH: hmm, data jsme brali z téhle kalkulačky https://www.ceska-solarni.cz/kalkulacka
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CRAZY_IVAN: zvláštní konstanty, ale skoro to vyšlo. Panel vyrobí 220, ale ne kWh, ale wp, a ne na metr, ale na panel (1,6m2). Vyrábí 1000 hodin ročně, takže nějakejch 120-180 kWh ročně.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    GOR: jeste prosim te jaky je rozdil mezi prenos a distribuce? Jedno ma 0,97 a druhe 0,95 ucinnost

    A divam se znovu a sice tam mas ucinnost pohonu EV ale nemas ucinnost nafty/benzinu ktera je 0,25-0,4
    GOR
    GOR --- ---
    JIMIQ: Jo, je to tak, je to jen model 100% nahrady. S tou spotrebou rafinerii nemam sajn, jak moc to jde z elektrizacni soustavy, v Litvinove meli 300+ MW ve vlastnich teplarnach. Melo to koncit a nevim, jestli to nahradili spotrebou z venku (to nevim jestli vubec kde, byly to teplarensky zdroje) nebo jestli postavili nejakej paroplyn...
    GOR
    GOR --- ---
    CRAZY_IVAN: Dej prosim tvuj orientacni vypocet s rozpisem predpokladu a kroku. Diky.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    s kamarádem jsme nedávno počítali, že by teoreticky stačilo cca 130 km2 solárů na pokrytí aktuální spotřeby benzínu a nafty, když se započítala vyšší účinnost EV motorů a počítalo se s roční výrobou 1m2 solarů 220 kWh, ale taky je možný, že jsme se sekli :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    GOR: mam pocit, že nepočítáš s větší učinností elektrického ústrojí, sice počítáš ztráty cestou, ale imho bys měl brát v potaz násobně větší účinnost elektrického motoru vůči libovolnému spalovacímu (protože tu navíc nejezdí jenom nejmodernější motory)

    takže měrná spotřeba spalovacího motoru je jedna věc, ale reálně nebudeš potřebovat tolik energie, protože ele jsou efektivnější
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: a nemálo sežerou i busy a ty se už nahrazují
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    GOR: jen poznamenam ze v tom jsou nakladaky, traktory a naftove vlaky
    A hodne elektriny (3TWh jestli si dobre pamatuju) usetri vypnute rafinerky

    Dale - cast te elektriny bude vyrobena doma ze stresni FV, takze ucinnost se zvysi o par procentnich bodiku
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam