• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ale specifikum Tesly a dalších tech společností je, že ty očekávání jsou mimo kontakt nejen s realitou, ale i s tím, jaká by realita jednou mohla být.

    Kdyby měla Tesla největší tržní kapitalizaci ze všech automobilek s nějakým mírným náskokem, tak dejme tomu, to by možná mohlo dávat smysl, i když spíš bych jí viděl někde mezi Fordem ($23 bn) a Toyotou (kolem $220 bn.

    Jenomže ona má asi $630bn. To je tak absurdní, že se ani nedá vysvětlit, jak je to absurdní. Automobilka, která není v top 20 největších automobilek světa (čímž se dostává za automobilky jako Mazda nebo Subaru, za divize velkých automobilek jako je Škoda, a za jednotlivý modely jako je Ford F-150 nebo Škoda Octavia – i když tu už snad Tesla překonala), je hodnotnější, než celá první desítka.

    Zároveň třeba ten Ford už vyrábí Mustang Mach E, což je rovnocennej soupeř pro Model Y, a letos začne vyrábět F-150 Lightning, což bude na rozdíl od Cybertrucku pickup použitelnej jako pickup. A plánuje 10+ elektrickejch modelů.

    Volkswagen (market cap čtvrtina Tesly), pravděpodobně překoná Teslu v počtu vyrobených elektrických aut nejpozději ve 2022, do roku 2025 chystá asi 50 nových modelů.

    Což je třeba zajímavý srovnání, protože Tesla má ČTYŘI modely. Pak má další dva na obrázcích, co už měly být ve výrobě roky, a pak má Semi.

    Dále Tesla nemá vůbec žádný auto mimo luxusní segment a vzhledem k tomu, jak dlouho to Teslám trvá z obrázku na silnici, není realistický, aby ho před 2025 měla.

    I tržní valuace na úrovni Toyoty nebo Volkswagenu by byla šíleně odvážná, protože velký automobilky jsou strašně obrovský organizace, který mají obrovský množství věcí, který Tesla nemá. Tesla zatím hrdě dosáhla toho, že má zhruba stejně fabrik na auta jako má Škodovka, ale ještě se Škodovce nevyrovnala objemem výroby ani zdaleka... Nemá dealerskou a servisní síť, nemá fabriky, nemá logistiku, nemá nic.

    Nemá dokonce ani PR oddělení, protože počítá s tím, že bude prodávat Tesly jen fanatikům, co přesvědčovat nepotřebujou.

    Což znamená, že všichni, kdo budou chtít normální auto, jen ho budou chtít na elektriku (a nebudou chtít blbě smontovanou věc bez palubní desky a s tabletem na všechno) si prostě koupí elektrický auto od nějaký normální značky.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nezlob se, ale ty proste neumis vylizt ze svy krabice.

    Jinak neni nic noveho, ze valuace je zalozena na ocekavanich, ne na realite. To neni specifikum tsla
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: povypravaj mi viac o tych velkych cislach z ktorych sa roste tazko :)))

    "The public road testing data covers Waymo’s self-driving operations in Phoenix from January 2019 through September 2020. The company has approximately 600 vehicles as part of its fleet. More than 300 vehicles operate in an approximately 100-square-mile service area that includes the towns of Chandler, Gilbert, Mesa, and Tempe — though its fully driverless cars are restricted to an area that is only half that size. (Waymo hasn’t disclosed how many of its vehicles operate without safety drivers.)"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ne, oni nemají odbyt proto, že zdražují výrobky.

    DZODZO: Protože z malejch čísel se snadno roste...

    SHEFIK: Myslíš, že průměrnej investor na Robinhoodu počítá nějaký marže?

    SHEFIK: Musí. Má v tuhle chvíli větší valuaci než asi 10 největších automobilek světa. Sama není ani v první desítce.

    A žádnej non-automotive byznys jí nedělá víc než jednotky procent obratu.

    Takže ta absurdní valuace je založená na nadějích a snech, ne na realitě.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: zaujimave ze tam nie je vobec spomenuta tesla, ale ta asi nie je ten pripad "vyvoj nejde dopredu, niekto nas odkupi"
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KEB: protoze to zatim neni potreba.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajímavé čtení o autonomních autech:
    The autonomous vehicle world is shrinking — it’s overdue - The Verge
    https://www.theverge.com/22423489/autonomous-vehicle-consolidation-acquisition-lyft-uber
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: proč se tedy netěží u každého joudy na zahradě? Třeba u nás?
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: Nechtěl jsem to komentovat, ale když tvrdí, že Lithium, jako asi čtvrtý nejběžnější kov (přibližně, nevim, jestli je přesně čtvrté, ale je běžné), je nedostatkové, tak je jasné, že i zbytek článku bude mít asi zápornou hodnotu..
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    KEB: to jsou tak špatný články, až bych brečel
    KEB
    KEB --- ---
    Budoucnost na baterky. Elektromobilitě stojí v cestě nedostatek surovin | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/budoucnost-na-baterky-elektromobilite-stoji-v-ceste-nedostatek-surovin-lithium

    Citlivost na cenu, rozptýlená struktura osídlení. Co limituje rozvoj elektromobilů v Česku | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/cesko-na-baterky-elektromobilita

    To není veselé čtení, ani jedno
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    bez cipov pozeram bude vyrobna kapacita vsetkych automobiliek dost podobna, teda nulova :)

    Škoda skladuje nedokončené vozy na královéhradeckém letišti. Chybějí čipy - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/auto/clanek/skoda-skladuje-nedokoncene-vozy-na-kralovehradeckem-letisti-chybi-cipy-40359435
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já právěže do toho valuaci vůbec nechci plést :D tesla může bejt největší výrobce evs bez ohledu na valuaci, stejně jako teď je Toyota největší výrobce aut a nemá k tomu odpovídající valuaci (protože jiné faktory)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: ona ale nemusi bejt nejvetsi vyrobce ev, aby tu valuaci potvrdila a nejsem si ani vedom, ze by to nekde elon kdy tvrdil
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak nebo onak valuace je důsledkem splnění plánu, ale není od něj odvislá 100%

    Bobash mluvil o tom že bude mít Tesla potenciálně problém udržet se jako největší výrobce EVs, s tím valuace nijak nesouvisí
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: ano, je tam hype, ten je ale opravnene zpusobeny delivery, vs predikce planu a ocekavani jejich naplneni.

    Je jedno, jestli plany potvrzuje verejne ceo, nebo se probiraji poverenym zastupcem.na margin callech. Ocekavani je vzdycky o duvere splneni. A ta primarne prameni z historie delivery.

    Ty veci spolu uzce souvisi.

    O bubline bych spis mluvil v pripade krypta, pac tam to delivery zatim moc nevidim, ale netahejme to sem radsi :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHEFIK: no ale nemůžeš popřít že u tesly se do valuace počítá i charisma CEO a jeho adorace jistou skupinou internetu :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    som zvedavy ci do toho projektuju iba trendy sucasnej alebo aj buducej generacie, lebo pre IT nerdov je uz teraz akakolvek mobilita skor otrava, kamarat co jazdi to ID3 (uz som vravel ako mu nesli zamknut dvere a kufor, lebo skvely software od nemcov?), tak kedykolvek ma ist mimo bydlisko, tak vravi, ze zabity cas, lebo si zvykol, ze jedlo mu nosia a pracuje z domu, rano miesto toho, aby sa trepal zacpami niekde po bratislave tak si vybehne na par hodin na bike do lesa .... to su uz uplne ine denne a pracovne navyky, ktore odovodnuju potrebu auta mozno raz za mesiac
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: valuace souvisi s marzi a (ocekavanou) nabidkou a poptavkou, resp. s ocekavanym trznim podilem

    Ocekavana nabidka i poptavka se projektuje z te soucasne a predpokladu trendu

    Pak muzeme jit do detailu, jako konkurencni vyhody jednotlivych vyrobku, abychom projektovali i trzni podil
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Valuaci bych do toho fakt nemichal.

    Ale myslim ze tesle se povedlo uz dva roky po sobe zdvojnasobit prodeje aut a letos se to povede po treti. Kdezto toyote prodeje uz budou jenom klesat a vw bude rad kdyz se udrzi na treba 80% maxima
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam